AMD Ryzen 5000 "Vermeer" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Är förmodligen en massa folk som ska uppgradera från ett intel system till ett AMD system nu med ryzen 5000. det är inte så att det finns en guide om hur man flashar mb och ändrar mb/cpu på ett system (utan att behöva ominstallera allt)? sitter och läser på och vissa hävdar att man inte behöver installera om windows samtidigt som andra säger att detta är ett måste för optimal prestanda. Uppgraderar från 9700 till 5800x

Om du ska byta från Intel till AMD så ska du definitivt installera om Windows 10, visst den kommer att fungera men den kommer antagligen må lika bra som en 90 årig gubbe.

Checka även ordentligt om moderkortet du ska ska köpa går att flasha utan CPU. Jag var nära att dra en nitlott när jag tänkte köpa ett ASUS 570x pro till min 5800x. Det visade sig att just den modellen inte hade BIOS-flashback funktionen vilket hade lett till att jag hade suttit där inte hade kunnat starta datorn överhuvudtaget. Webhallen har dels information om moderkortet har BIOS-flashback och de kan även uppdatera din moderkort i butik om du köper produkten där.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Det är tom bra att installera om när man byter viktig hårdvara överhuvudtaget.. om inte annat så har man ett rent system som flyter bra.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Med tanke på att max är 95c så har du ju en bra marginal kvar utan att stressa över något

Nej, men kollar man på hardware unboxed videon så låg han på 63grader i stresstest med orginalkylaren.
Om jag gör ett rejält stresstest lär jag säkert ha 70-75 grader med 240mm aio som sagt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Arctic 280 CLC, den var hyffat prisvärd och fått bra reviews

Verkligen! Personligen önskar jag dock att den var lite snyggare men men Lutar åt 360 versionen såvida jag inte får tag på något annat som är vitt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

På Reddit pratas det mycket om 5800X:ans temperaturer (dock inte här av någon anledning, kanske få som fått sina CPUer eller så köper folk 5600X/5900X) och Robert Hallock skrev ett svar på tal:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/jsy8bw/robert_hallocks_...

Citat:

Hey all,

I wanted to be the messenger for this so it could easily be visible and possibly even get pinned for future visitors. I had a quick exchange with Robert(AMD_Robert) because I too had questions about the new CPUs(you can see my thread about it and many, many others here popping up every day). I came to a conclusion yesterday and asked Robert:

---

Me(my own bold and italics): Hi Robert,

There have been many posts about thermals for these chips and I've read a few of your responses to them, as well as this graphic. Basically what you are telling us is that we have to change our understanding of what is "good" and "undesirable" when it comes to CPU temps for Zen 3, right? Cause I see you repeating the same info about how 60-90C is expected(i.e., where 78C may have been the top range, 90C now is, hence your statements about extra thermal headroom) and yet people keep freaking out because of what they have been used to, whether it's from Zen 2 or team blue?

Robert(his bold font):

Yes. I want to be clear with everyone that AMD views temps up to 90C (5800X/5900X/5950X) and 95C (5600X) as typical and by design for full load conditions. Having a higher maximum temperature supported by the silicon and firmware allows the CPU to pursue higher and longer boost performance before the algorithm pulls back for thermal reasons.

Is it the same as Zen 2 or our competitor? No. But that doesn't mean something is "wrong." These parts are running exactly as-designed, producing the performance results we intend.

---

I know I caught myself in a mentality of "anything over 70C is going to be undesirable" because of my experience and watching others' benchmarks with great cooling. We've seen thermals are very diff for gaming vs benchmarking. It seems we should be changing our perspective of what's "good" and "bad" in terms of temps for Zen 3 due to what we're officially hearing from AMD. The benefits of and desires for lower temps would be a separate discussion. Whether we like this info or not is also probably irrelevant. It'd be great to see tests on single-thread and multi-thread performance over the course of 30+ mins to see how if there is any thermal throttling behavior for either games or synthetic benchmark tests.

I don't know what to flag this so I just put news.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

På Reddit pratas det mycket om 5800X:ans temperaturer (dock inte här av någon anledning, kanske få som fått sina CPUer eller så köper folk 5600X/5900X) och Robert Hallock skrev ett svar på tal:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/jsy8bw/robert_hallocks_...

Jag har bra temps, 55-60 vid spelande, 38-40 idle. Detta med en 378 kronors be quiet! Pure Rock 2 kylare. Det är som vanligt, de som är nöjda skriver ingenting...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CubaCola:

Nej, men kollar man på hardware unboxed videon så låg han på 63grader i stresstest med orginalkylaren.
Om jag gör ett rejält stresstest lär jag säkert ha 70-75 grader med 240mm aio som sagt.

Hardware Unboxed körde verkligen inte stockkylaren!
https://www.youtube.com/watch?v=y7ukz8WUdW4&t=2m17s

Den kylaren tycks vara ganska långt bättre än standardkylaren.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hardware Unboxed körde verkligen inte stockkylaren!
https://www.youtube.com/watch?v=y7ukz8WUdW4&t=2m17s

Den kylaren tycks vara ganska långt bättre än standardkylaren.

vaf... jag antog att tester görs med orginalkylare, annars känns ju både prestanda och allt annat lite missvisande!?.

För gemene man som köper den, installerar stock cooler.. cpu:n thermalthrottlar och ger inte alls samma prestanda typ.

Aja.. den där kylaren är lite bättre än min iaf Så då får jag väl vara nöjd då.

Tack för heads-up!

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem

@CubaCola Jo, i 5600X-testet blir det ju lite frågetecken, men resten av de nya modellerna kommer ju utan kylare så där måste de ju välja ut något.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

vaf... jag antog att tester görs med orginalkylare, annars känns ju både prestanda och allt annat lite missvisande!?.

För gemene man som köper den, installerar stock cooler.. cpu:n thermalthrottlar och ger inte alls samma prestanda typ.

Aja.. den där kylaren är lite bättre än min iaf Så då får jag väl vara nöjd då.

Tack för heads-up!

Eller så är det bättre att testa alla cpuer med samma kylare och en kylare som är kompetent så det man faktiskt testar är cpun och inte kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Eller så är det bättre att testa alla cpuer med samma kylare och en kylare som är kompetent så det man faktiskt testar är cpun och inte kylaren.

men man gör väl ändå tester på "låsta" frekvenser, det borde ju ge ett rättvist resultat oavsett kylare...

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

men man gör väl ändå tester på "låsta" frekvenser, det borde ju ge ett rättvist resultat oavsett kylare...

Öh nej? Man gör primärt tester på produkten i sin ursprungskonfiguration. Dvs cpuer ifrån amd och intel, grafikkort ifrån amd och nvidia kommer klocka sig upp och ned baserat på temperatur.

Enda testet swec gör (så vitt jag vet) på cpuer med fast klockfrekvens är där de kollar IPC och alla cpuer är ställda på samma klockfrekvens.
@JonasT kan du bekräfta detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Jag har bra temps, 55-60 vid spelande, 38-40 idle. Detta med en 378 kronors be quiet! Pure Rock 2 kylare. Det är som vanligt, de som är nöjda skriver ingenting...

Superbra temps Typ sådana jag själv hoppas få.

Tror just detta har varit den springande punkten i diskussionerna, varför har vissa superkalla chip och andra supervarma? Läst flera som snackar om 90C i CB20 MC tex medan andra tuffar på i 76-77C (samma test). Såg en snubbe som lirade AC:Valhalla i 4K med en CPU temperatur på 41-42C kylt av en MasterLiquid 240. Iofs är spelande i 4K knappast CPU krävande men ändå.

Folk snackar lite om chip kvalitet och det skulle ju kunna vara ett skäl men sen har det kommit fram lite rapporter om några som fått bekräftat att deras chip vart defekta på något sätt.

Sen är mobo BIOS säkerligen en bov i dramat. När 3000-serien lanserades hade ju folk väldigt olika temps men det känns som att det blev allt bättre ju mer AGESA/BIOS mognade.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Öh nej? Man gör primärt tester på produkten i sin ursprungskonfiguration. Dvs cpuer ifrån amd och intel, grafikkort ifrån amd och nvidia kommer klocka sig upp och ned baserat på temperatur.

Enda testet swec gör (så vitt jag vet) på cpuer med fast klockfrekvens är där de kollar IPC och alla cpuer är ställda på samma klockfrekvens.
@JonasT kan du bekräfta detta?

ah jag slarvläste nog dialogen här, jag tänkte inte and och Nvidia själva utan tredjepart

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

men man gör väl ändå tester på "låsta" frekvenser, det borde ju ge ett rättvist resultat oavsett kylare...

CPU:er kommer inte med "låsta" frekvenser längre. CPU:er boostar likt GPU:er idag. Frekvensen avgörs av arbetslast som i sin tur påverkar temperatur, spänning och ström. Sedan begränsas frekvensen av vilken av dessa tre som når upp till en specificerad gräns. De där gränserna är vad som är "stock". Varje grad lägre temperatur ger något högre frekvens exempelvis.

Permalänk
Medlem

Vad händer vid OC av cpu & minne med Intel vs AMD nu?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av adzer:

Öh nej? Man gör primärt tester på produkten i sin ursprungskonfiguration. Dvs cpuer ifrån amd och intel, grafikkort ifrån amd och nvidia kommer klocka sig upp och ned baserat på temperatur.

Enda testet swec gör (så vitt jag vet) på cpuer med fast klockfrekvens är där de kollar IPC och alla cpuer är ställda på samma klockfrekvens.
@JonasT kan du bekräfta detta?

Testerna görs i ursprungskonfiguration yes, så inga låsta frekvenser utöver den specifika sektionen där vi klockar ned alla modeller till 2,8 GHz för IPC-mätningar.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Verkligen! Personligen önskar jag dock att den var lite snyggare men men Lutar åt 360 versionen såvida jag inte får tag på något annat som är vitt.

Jo snygg är den ju då inte

men den håller rätt fina temps, låga 70 grader.

spikade nästan upp till 73 nått tag men annars låg det på typ 70-71.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att GN och HU är så kassa på att klocka maskinerna.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Lite tråkigt att GN och HU är så kassa på att klocka maskinerna.

De riktar sig till hyfsat "normala" entusiaster. Är det klockning man är ute efter finns det andra toobers som Der8auer och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

De riktar sig till hyfsat "normala" entusiaster. Är det klockning man är ute efter finns det andra toobers som Der8auer och liknande.

jo visst, men det e ju inte mycket svårare att klocka högre än så spec på intel plattformen, känns som att de helt enkelt nöjer sig med denna nivån på just intel, inte att det skulle påverka mycket men ändå.

Sen vill ju både GN/HU påpeka/påminna att deras tittare är mer än bara avg joes så ofta de kan vilket så klart ej stämmer, avg joes e ju deras målgrupp.

Men ja, den som plockar på sig en intel i dagens läge framför en zen3 gör ju en megatabbe, ingen tvekan om det om man söker prestanda.

GN och HU e sjukt kassa på att optimera sina riggar å så kallar GN det för super tune när de knappt ens rör spänningen för ramet

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Nej, men kollar man på hardware unboxed videon så låg han på 63grader i stresstest med orginalkylaren.
Om jag gör ett rejält stresstest lär jag säkert ha 70-75 grader med 240mm aio som sagt.

Nej? Du har 20c marginal kvar, har du PBO på kan det var orsaken också.
PBO Av gör en hel del för värmeutvecklingen.
Faktum är att du har marginal kvar, börjar du närma dig 80 och uppåt kanske man bör känna lite stress.

Jag ligger på 80c med PBO på och prime 95. Detta med en 360 aio med 400-500 rpm på fläktarna.
Tar jag bort PBO så trillar tempen ruskigt snabbt ner..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Nej? Du har 20c marginal kvar, har du PBO på kan det var orsaken också.
PBO Av gör en hel del för värmeutvecklingen.
Faktum är att du har marginal kvar, börjar du närma dig 80 och uppåt kanske man bör känna lite stress.

Jag ligger på 80c med PBO på och prime 95. Detta med en 360 aio med 400-500 rpm på fläktarna.
Tar jag bort PBO så trillar tempen ruskigt snabbt ner..

Nej ingen PBO här. Även om det finns headroom så kanske man inte vill ligga på 80 grader.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Nej ingen PBO här. Även om det finns headroom så kanske man inte vill ligga på 80 grader.

Pröva först se vad du får i prime 95.
Sen se över vad du ligger på i vanliga spel/rendering om du gör något sånt och idle.

Att nå 80 vid vanliga användning har aldrig skett här ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Jag har bra temps, 55-60 vid spelande, 38-40 idle. Detta med en 378 kronors be quiet! Pure Rock 2 kylare. Det är som vanligt, de som är nöjda skriver ingenting...

Vad kör du för fläktkurva då? Hur många RPM snurrar den ungefär när du spelar?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Vad kör du för fläktkurva då? Hur många RPM snurrar den ungefär när du spelar?

Ingen aning. ASUS AI Suite III är installerad, körde en fantuning där. 500-600 RPM när jag spelar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av DST:

jo visst, men det e ju inte mycket svårare att klocka högre än så spec på intel plattformen, känns som att de helt enkelt nöjer sig med denna nivån på just intel, inte att det skulle påverka mycket men ändå.

Sen vill ju både GN/HU påpeka/påminna att deras tittare är mer än bara avg joes så ofta de kan vilket så klart ej stämmer, avg joes e ju deras målgrupp.

Men ja, den som plockar på sig en intel i dagens läge framför en zen3 gör ju en megatabbe, ingen tvekan om det om man söker prestanda.

GN och HU e sjukt kassa på att optimera sina riggar å så kallar GN det för super tune när de knappt ens rör spänningen för ramet

Min 7640X fick jag upp utan större bekymmer till 5.3 på samma AIO som dog på min 5800X.

5.4 med custom loop då det var temps och inte spänning som höll tillbaka den.

Tror nog att 10600K hade också gått och få upp till 5.2-5.3 om det inte är ett dåligt ex.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

jo visst, men det e ju inte mycket svårare att klocka högre än så spec på intel plattformen, känns som att de helt enkelt nöjer sig med denna nivån på just intel, inte att det skulle påverka mycket men ändå.

Sen vill ju både GN/HU påpeka/påminna att deras tittare är mer än bara avg joes så ofta de kan vilket så klart ej stämmer, avg joes e ju deras målgrupp.

Men ja, den som plockar på sig en intel i dagens läge framför en zen3 gör ju en megatabbe, ingen tvekan om det om man söker prestanda.

GN och HU e sjukt kassa på att optimera sina riggar å så kallar GN det för super tune när de knappt ens rör spänningen för ramet

Nu körde Steve 1,55V på RAM på riggen med 10600K, vilket ändå får anses vara en liten höjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Nu körde Steve 1,55V på RAM på riggen med 10600K, vilket ändå får anses vara en liten höjning.

De tweakade också subtimings fullt ut i stort sett vilket är extremt ovanligt även på de mest die hard ställena, vilket få på detta forum ens kommer i närheten av, vanligaste är ju att de bara: "kolla vi aktiverade XMP!". Jag skulle nog säga att de tweakat långt mer än en datorintresserad average joe någonsin gör med en burk oavsett Intel eller AMD.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

En fråga som jag försökt hitta ett svar på är om det bättre att:

1. Köpa ett bra 2x8gb single rank, med bra timings som t.ex. ripjaws/tridentz 3600Mhz CL16 / 3200 CL14 ex: https://www.inet.se/produkt/5300309/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

eller

2. Köpa ett 2x16gb dual rank kit 3200 Mhz kit med sämre timings t.ex. CMK32GX4M2B3200C16
https://www.inet.se/produkt/5310160/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...
(som enligt denna qvl lista ska vara dual rank: https://download.gigabyte.com/FileList/Memory/mb_memory_b550-... )