AMD Ryzen 5000 "Vermeer" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Jag uppgraderade nyligen till en 5700X, mina temps i load ligger max på ca 74grader, men i idle ligger den ca 37-43grader.. har en Kraken x63 kylare, med min förra cpu låg jag på ca 26-31 grader idle.
Låter det normalt eller känns det som något är konstigt? testat dragit på ny kylpasta så det är inte ett problem..

Låter normalt, dels är det hög energidensitet på chippen, dels pushas det högre spänning under idle för att snabbt kunna höja och sänka frekvensen efter behov.
Du kan testa att pilla med Curve Optimizer i bios för att sänka tempen något

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Låter normalt, dels är det hög energidensitet på chippen, dels pushas det högre spänning under idle för att snabbt kunna höja och sänka frekvensen efter behov.
Du kan testa att pilla med Curve Optimizer i bios för att sänka tempen något

Tack för svar, ska kika lite på det. Samt se hur tempsen beter sig när jag börjar klocka upp den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Jag uppgraderade nyligen till en 5700X, mina temps i load ligger max på ca 74grader, men i idle ligger den ca 37-43grader.. har en Kraken x63 kylare, med min förra cpu låg jag på ca 26-31 grader idle.
Låter det normalt eller känns det som något är konstigt? testat dragit på ny kylpasta så det är inte ett problem..

Du kan prova sätt OC på all cores till 4.4/4.5 ghz och voltage 1.17/1.20
Men jag tycker du har sjysta värden på temp redan nu.

Sikta hellre på sjyst temp än att försöka få 50-100 mhz mer. Det ger dig inget annat än varmare låda

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Låter normalt, dels är det hög energidensitet på chippen, dels pushas det högre spänning under idle för att snabbt kunna höja och sänka frekvensen efter behov.
Du kan testa att pilla med Curve Optimizer i bios för att sänka tempen något

efter lite trixande med curve optimizer så har jag lyckats få ner tempsen till ca 33-37 grader idle och ca 65 grader vid spelande, så nu känns det bättre tack för tipset

Permalänk
Medlem

Sitter och kollar på att eventuellt uppgradera till AM4, jag har det väldigt tight ekonomiskt så det handlar om att köpa begagnat - något jag är van vid då jag gjort det hela mitt liv.

Jag försöker få rätsida på skillnaden mellan 5700X och 5800X. Förutom 100MHz boost ser de identiska ut så långt som jag kollat? Och lägre TDP då.

Slutmålet är att så småningom kanske kunna köpa en 5800X3D (bästa möjliga AM4 för just gaming och CS2 i synnerhet).

Just nu sitter jag på en nyligen uppdaterad i7 8700 och känner att den mest kostnadseffektiva uppgraderingen jag kan göra är att köpa ett beg AM4 och en beg AM4 CPU och till att börja med behålla mitt RAM (PC3000 8GBx2 Corsair som kan köras i PC3200). Så småningom köpa 2x16GB lite snabbare DDR4... Ja ni fattar poängen.

Men jag har svårt att se poängen med skillnaden mellan 5700X och 5800X, och släng även in 5700G där för jag skulle köra den med min egen dGPU ändå.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så har inte 5700G stöd för PCIE 4.0, plus att den har mindre cache. Skillnaden mellan 5700x och 5800x är minimal som du säger, köper man beg så är det väl dealen som avgör vad du bestämmer dig för 🙂

Rättstavning
Visa signatur

[Ryzen R7 5800X3D] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [2x16GB Kingston Fury @3733MHz CL16] [Red Devil AMD Radeon™ RX 6750 XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Sitter och kollar på att eventuellt uppgradera till AM4, jag har det väldigt tight ekonomiskt så det handlar om att köpa begagnat - något jag är van vid då jag gjort det hela mitt liv.

Jag försöker få rätsida på skillnaden mellan 5700X och 5800X. Förutom 100MHz boost ser de identiska ut så långt som jag kollat? Och lägre TDP då.

Slutmålet är att så småningom kanske kunna köpa en 5800X3D (bästa möjliga AM4 för just gaming och CS2 i synnerhet).

Just nu sitter jag på en nyligen uppdaterad i7 8700 och känner att den mest kostnadseffektiva uppgraderingen jag kan göra är att köpa ett beg AM4 och en beg AM4 CPU och till att börja med behålla mitt RAM (PC3000 8GBx2 Corsair som kan köras i PC3200). Så småningom köpa 2x16GB lite snabbare DDR4... Ja ni fattar poängen.

Men jag har svårt att se poängen med skillnaden mellan 5700X och 5800X, och släng även in 5700G där för jag skulle köra den med min egen dGPU ändå.

I realiteten är det ingen skillnad mellan 5700X och 5800X så ta det som blir billigast. För spel är 5700G rejält mycket sämre pga en mindre L3 cache. Så håll dig borta från den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

I realiteten är det ingen skillnad mellan 5700X och 5800X så ta det som blir billigast. För spel är 5700G rejält mycket sämre pga en mindre L3 cache. Så håll dig borta från den.

Tackar, hade nog missat det med cachen annars. Men om man jämför 5600X med 5700G?

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Tackar, hade nog missat det med cachen annars. Men om man jämför 5600X med 5700G?

Då är 5600X bättre, även om den har två kärnor färre.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Då är 5600X bättre, även om den har två kärnor färre.

Tackar.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Tackar, hade nog missat det med cachen annars. Men om man jämför 5600X med 5700G?

5700G är ett lite missvisande namn kan jag tycka. Den är i princip en laptop-variant av Ryzen 5000-serien men som anpassats för att passa i ett desktop-moderkort. Dessa har flera viktiga skillnader från desktop-varianterna, och ibland är det helt annan arkitektur.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Då är 5600X bättre, även om den har två kärnor färre.

@mezzo_ /

Med tillägg att även 5600 (utan X) är bättre för spel än 5700G.

Permalänk

Någon i gruppen här som kör på en 5900x och råka köra nå clocks alternativt intressanta inställningar man bör ha?
Tycker den känns slö ibland, lite som att endel cores inte gör ett piss.. eller så ha den för lite å göra

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

Någon i gruppen här som kör på en 5900x och råka köra nå clocks alternativt intressanta inställningar man bör ha?
Tycker den känns slö ibland, lite som att endel cores inte gör ett piss.. eller så ha den för lite å göra

Lekt med PBO'n?

Vore ju enkelt att få den att hålla turbon på 5.1ghz vilken ger mer FPS i spel.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

Någon i gruppen här som kör på en 5900x och råka köra nå clocks alternativt intressanta inställningar man bör ha?
Tycker den känns slö ibland, lite som att endel cores inte gör ett piss.. eller så ha den för lite å göra

Den känns slö för att den är redan för snabb för allt. Eco-drive. Kör redan 5900X och jag har ställt den på 65W eco-mode i BIOS. Drar mindre ström och ger mindre värmeutveckling. Knappt någon skillnad mot 105W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

Någon i gruppen här som kör på en 5900x och råka köra nå clocks alternativt intressanta inställningar man bör ha?
Tycker den känns slö ibland, lite som att endel cores inte gör ett piss.. eller så ha den för lite å göra

lek lite med curve optimizer

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av Pågenbröd:

Lekt med PBO'n?

Vore ju enkelt att få den att hålla turbon på 5.1ghz vilken ger mer FPS i spel.

Medans jag frågade så grävde jag runt lite på internet och hittat lite tricks och idéer.

Skrivet av Lorault:

Den känns slö för att den är redan för snabb för allt. Eco-drive. Kör redan 5900X och jag har ställt den på 65W eco-mode i BIOS. Drar mindre ström och ger mindre värmeutveckling. Knappt någon skillnad mot 105W.

Mmh läste att detta i slutändan inte skulle ge någon större skillnad men man får tystare maskin.

Skrivet av sweisdapro:

lek lite med curve optimizer

Översta citatet med detta skall tydligen ge bättre mhz flöde.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB