XP och licensiering / registrering. Finns det ngt hack som funkar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidingö
Registrerad
Dec 2012

XP och licensiering / registrering. Finns det ngt hack som funkar?

Iom att jag testade tangentbordet som tog en sväng i diskmaskinen var jag tvungen att elda liv i min IBM 8513 med XP i. Den har en legitim licens klistrat på sidan. Problemet är att den går ut stup i kvarten då det ju inte går att registrera. Har lagt ner en dag på googlande och testande men får det ändå inte att funka så tillvida att den slutar att begära en registrering och att den inte går att logga på efter utgången tid (med mer än att man startar i felsäkert läge). Har någon lyckats?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Okt 2002

Supporten för Windows XP upphörde att gälla den 8 april 2014

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristinehamn
Registrerad
Sep 2010

Funkar telefonregistrering?

Dator: CPU: Intel I8-4790K @4.7GHz , RAM: 32gb 1600mhz, MB: ASUS Z97-A, Samsung 850 PRO, CPU-kylare: Noctua DH-15, GPU: MSI Gaming X 1080 8Gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

@hakank222: Testa https://www.youtube.com/watch?v=0Orky0S4gys Jag vet inte om det funkar dock, har inte behövt hålla på med sånt sedan XP var nytt.

Tänkte själv dra igång XP i en VM då jag köpte Backpacker 3 precis och det verkar som om det inte fungerar i modernt Windows, men jag har en XP från min Visual Studio prenumeration, alltså från MS, så jag hoppas det fungerar utan mekande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidingö
Registrerad
Dec 2012

@snajk Har provat den YT-varianten.. Har också provat med en MSDN licens tyvärr samma sak. Vilket är extremt underligt. Inte satt man väl och ringde MS när man körde MSDN licenser... (körde bara serverprogramvarorna på den tiden...)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidingö
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av ArcliteRX:

Funkar telefonregistrering?

Funkar inte då det inte är supportat längre tyvärr..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SKÖVDE
Registrerad
Jul 2001

Blir väl att söka på google efter windows xp torrent

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Nycklarna på COA-klisterlapparna fungerar inte längre vad jag vet, MS svartlistade dem pga att det nästan blev en industri att sno sådana och sälja vidare om jag inte minns det fel.

I och med att det rör sig om en märkesdator, som jag antar levererades med XP då den har en COA-klisterlapp, så bör den ha IBM:s SLP-sträng i BIOS. Detta innebär att du borde kunna installera från en SLP-skiva, och få en föraktiverad installation, dvs OSet behöver inte prata med Microsoft för att aktiveras. Du kan kolla om strängen finns mha Oembios test.

Om den inte finns, och du orkar bli lite småavancerad, kan man alltid patcha in den i en BIOS-image och flasha, förutsatt att det finns nån BIOS editor för aktuell BIOS-typ.

Hittar du ingen färdig skiva för IBM-datorer är det rätt enkelt att bygga en själv. Du behöver valfritt XP OEM-installationsmedia, IBMs SLP-nyckel + oembios-licensfilerna för IBM som korresponderar mot SLP-strängen i BIOS. nLite har också alldeles utmärkta funktioner för det där, kör du med det kan basera det på vilken XP-skiva som helst. Det finns alldeles säkert guider på nätet, googla loss.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidingö
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av kaput:

Nycklarna på COA-klisterlapparna fungerar inte längre vad jag vet, MS svartlistade dem pga att det nästan blev en industri att sno sådana och sälja vidare om jag inte minns det fel.

I och med att det rör sig om en märkesdator, som jag antar levererades med XP då den har en COA-klisterlapp, så bör den ha IBM:s SLP-sträng i BIOS. Detta innebär att du borde kunna installera från en SLP-skiva, och få en föraktiverad installation, dvs OSet behöver inte prata med Microsoft för att aktiveras. Du kan kolla om strängen finns mha Oembios test.

Om den inte finns, och du orkar bli lite småavancerad, kan man alltid patcha in den i en BIOS-image och flasha, förutsatt att det finns nån BIOS editor för aktuell BIOS-typ.

Hittar du ingen färdig skiva för IBM-datorer är det rätt enkelt att bygga en själv. Du behöver valfritt XP OEM-installationsmedia, IBMs SLP-nyckel + oembios-licensfilerna för IBM som korresponderar mot SLP-strängen i BIOS. nLite har också alldeles utmärkta funktioner för det där, kör du med det kan basera det på vilken XP-skiva som helst. Det finns alldeles säkert guider på nätet, googla loss.

Jädra intressant. Får bli ett helgprojekt att grotta vidare i detta. BIOS borde rimligtvis innehålla strängen då klisterlappen siter på och jag antar att den då var bundlad. Kollar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidingö
Registrerad
Dec 2012

Gav upp till slut och hittade en nerladdning som inte skall behöva vare sig nyckel eller registrering. Har installerat och det krävdes ingen nyckel och den har inte bråkat om att den vill registrera sig heller. Inkluderade det sista uppdateringarna som släpptes för XP. Ser lovande ut.. Nu kan man ju hoppas att jag sparade rätt "save" filer för Serious Sam 2 som jag hade kommit en bit in i..