Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungsbro
Registrerad
Apr 2004

Nytt RAM - Lång/utebliven POST

Hej

Köpte på mig lite RAM och tog klivet från 16 till 64GB (e-penis och så).
Upplevde då ett rätt skumt fenomen - datorn tar ungefär 20-30 sekunder på sig att POST'a. Skärmen hinner aktiveras, men sen gå i strömsparläge pga utebliven signal, och så tar det några sekunder innan den får signal och i höjd med det aktiveras tangentbordet. Datorn bootar därifrån som den ska, och XMP-profilen håller och gör sitt. Inga konstigheter.

Dock - när jag använt datorn, stängt av den och försöker starta den igen så vägrar den POST'a. Finns en tvåställig indikering på moderkortet som visar felkod/fas av uppstart osv och denna står stilla på 00. I det här läget har jag upptäckt att om jag drar ur kabeln till nätagget och gör rasket strömlöst några sekunder och försöker igen, så gör datorn enligt ovan - POST'ar, med rejäl fördröjning. Under hela den proceduren tuggar dock "displayerna" på moderkortet olika siffror och koder, som sig bör antar jag.

Har kollat ASUS QVL vad gäller minneskompatibilitet och minnena finns inte med där, dock har den listan inte uppdaterats efter vad jag gissar är lanseringen av minnena.

Moderkortet i sig är ett Asus ROG Maximus IX Hero med en 7700k ovanpå, och minnena är två styck CMW32GX4M2Z3200C16, dvs Corsair Vengeance RGB 3200MHz, fyra stickor @ 16GB.

Tycker att det är märkligt att eländet ändå fungerar fint när den väl tuggat igång. Har läst som hastigast, men väldigt lite, om "minnes-träning", vilket tydligen är den fas i POST där moderkortet instruerar minnena/försöker få dem att tugga i de timings som är satta i BIOS. Kan det vara något här som kan behöva justeras? Någon spänning som behöver ett par snäpp uppåt/nedåt? Finns typ en halv miljon olika inställningsmöjligheter för ström till RAM-relaterade saker förutom själva stickan i sig.

Har iofs inte dragit igenom något RAM-test, men använt datorn i timtal i spel utan några krascher/blåskärmar eller liknande så den upplevs ändå stabil när den väl harvat igång, så att säga.

Har också provat med bara två stickor och i båda alternativen av slots, med samma fenomen som följd.

CPU'n går överklockad till 5GHz, men har också provat att köra hela BIOS i factory defaults, med samma resultat som O/C.