Forumdelen sponsras av

IPS 1440p freesync.skärm.för.max.7k?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

IPS 1440p freesync.skärm.för.max.7k?

Hej jag har en acer xf270hua som är en freesync ips 1440p 144hz skärm men jag är inte nöjd med färgerna (crash bandicoot ser röd ut på skärmen som enligt den andra skärmen jag har är orange) och jag har ingen aning hur jag kan fixa det.(color calibration på windows hjälpte inte).

Jag har ett 5700xt grafikkort så om HDR skulle finnas tillgängligt vore välkommet. (Om det är något att hänga i granen alltså)

Trädvy Permalänk
Brons i quiz
Plats
Kinna
Registrerad
Jan 2012

Du fixar det med en riktig kalibrering men få har tillgång till en skärmkalibrerare så leta upp färdiga ICC-profiler för dina skärmar, bättre än ingen kalibrering alls.

Citera så hittar jag tillbaka!
8600K 4,1 GHz @ 1,03V Ghost S1
Instagram

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Swedman18: Har inte spelat Crash bandicoot sedan PS1-tiden så kan bara titta på vad google visar mig. Och där verkar mr Bandicoot vara ganska djup varmbrun mot det röda hållet. Och brun är en form av orange fast med andra luminansnivåer. Så en skärm som ljusar upp bilden, fel "gamma" och särskilt från TN- och VA-paneler i vinkel där mättnaden även tas ned kommer detta återges mer mot en ljusare orange då mättnadsgraden i rött minskar och ljusnivåer ökar vilket då går från varmbrun mot orange.

För rött i bilden kan beror på en ökad mättnad men också inställningar som pushar nivåerna för långt och klipper. Detta är väldigt vanligt ifall man drar i reglagen i drivrutinen från AMD/Nvidia eller liknande för att få "mer färg". Men det kan också orsakas av spellägen som är aktiva, särskilt sådana "game color" eller "vidid color"-funktioner. Dessa lyfter nivåerna till den grad att primärfärgerna R, G och B börjar dominera och klippa. Ansikten blir rödare, brunt och orange blir rödare. Limegrönt blir pastellgrönt, Himmelsblått blir vykortsblått etc.

Jag finner inga tester på XF270HUA som går igenom färgåtergivningen och mäter skärmen. Men misstänker att den inte skiljer sig nämnvärt från alla andra gaming-144 Hz-IPS:er där ute och är tämligen normal. Inga stora överdrifter någonstans.

Så förklaringen kan kokas ned till två:

(1) Du har en inställning i skärmen eller drivrutiner som överdriver färger och gör räven rödare. Testa att fabriksåterställa skärmen om det är lost bland alla alternativ

(2) Din XF270HUA är egentligen normal i färgerna men du jämför med en skärm som gör fel och gör räven mer orange. Men eftersom du är van med att stirra på en räv som felaktigt är orange så är den "rätt" i dina ögon för att det är vad du gjort i många, många fler timmar.

Jag har i alla fall svårt att se hur en ny skärm skulle göra något bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

@Laxpudding tack så mycket:) ja jag spelade på min 50 tums 4k skärm men det var från ett billigt märke (andersson) så jag antar det inte visade korrekta färger.

Jag kollade upp nu skärmens input lag jag har och den ligger tydligen på 19 ms! Är det fortfarande en acceptabel input lag när man ska spela spel som call of duty eller kan det förklara varför man dör lite oftare? (såg ett inlägg från dig att ms är ett marknadsföringstrick så blev lite osäker)