TV LG OLED C9 och Samsung Soundbar HW-Q96R

Permalänk

Köpte lg oled55c9 och samsung soundbar hw-q96r häromdagen men jag får inte dolby atmos o fungera.. Jag har uppdaterat både tvn och soundbaren, kör via eArc. Dolby atmos på av inställningen på tvn är grå.. någon här som vet vad problemet är?

edit: måste jag fortfarande köra via hdmi 1 och optisk kabel? trodde uppdateringarna skulle fixa det?

Permalänk
Medlem

Provat Netflix och betalar för deras Premium? Då kan du testa TV-appen för att börja. Du ska köra via eARC och hoppas på att Samsung app installerar senaste FW men ATMOS från LG Netflix app ska fungera ändå.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Jag har netflix premium och där dyker det bara upp dolby vision som info på filmerna när jag söker på atmos. Vilken samsung app? Har ingen sådan installerad? Har testat nu med både eARC och optisk kabel o får inte upp nån atmos..

Permalänk
Medlem

Optisk klarar inte Atmos. ATMOS visas inte på TV:n om man har extern ljudkälla. Den visas en kort stund på soundbaren. Samsung har detta idiotiska sätt att visa/inte visa. På deras gamla soundbar lyste det i alla fall blått hela tiden när ATMOS var aktiverat. Dolby DD har de aldrig visat.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Böt digitalt ljud ut till pass through istället för PCM så säger nu soundbaren att atmos används och på netflix säger att atmos finns. Har anslutit till wifi också så kanske gjorde något. Aja fungerar nu ^^

Permalänk
Medlem

@HorrorVacui: Aj, hos mig har ATMOS slutat fungera på många serier som är markerade med ATMOS loggan. Både från LG appen och PC appen så jag får kolla från min Xbox One och där får jag ATMOS på alla (kanske ful-atmos). Det ser ut som endast de som har Dolby Vision HDR har ATMOS på Netflix. Inte kollat alla men tror inte det är slumpen.

Från APTV 4K står det 5.1 på de serier som innan var markerade med ATMOS men inte har det längre.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Har uppstått ett nytt problem hos mig. Skaffade en series X och allt är frid och fröjd till dess att jag byter från xboxen till något annat då soundbaren slutar ge ifrån sig ljud. Ungefär som att den tappat alla inputs. Funkar igen om jag gör soundbaren strömlös en stund. Har tidigare fungerat med switch, shield, tv-apparna och tv-box utan problem. Ni som haft liknande problem lyckades ni lösa det och i så fall hur?