Ang. distraherande appar och appikoner

Permalänk

Ang. distraherande appar och appikoner

Hej!

Det är så att jag märkt att om man har appar på mobilen, så många gånger man inte tänkt använda dem (tex. om man bara tänkt använda en app) så skapar blotta påminnelsen av vissa appar, en "påminnelse"-känsla, och jag börjar bli fruktansvärt trött på det.

Tex. det är lördag och jag ska till gymmet och tänkt ta fram gym-appen, men för att komma dit måste jag bläddra förbi tex. gmejl-appen, men sådant har jag tänkt ta tag i först på måndag, men blir endå påminnd om det. Eller så kan det vara sms, whats-app, messenger osv. rörande sådant jag inte tänkt kolla på just nu eller idag.

Frågan

Jag har funderat på sätt att komma runt det här, och det jag undrar är om det tex. skulle gå att ta bort alla appikoner på mobilen, och vill man tex. ha fram en specifik-app kan man söka på den med "finder"-funktionen (har android, Galaxy S9). Hur tar man isåfall bort alla appar men fortfarande att de är installerade? Skulle det också då gå att avaktivera sökförslag eller sökhistorik för den funktionen, så inte andra appar kommer upp då när jag söker på dem?

Tack på förhand.

Mvh,

Permalänk
Medlem

Kika på en custom launcher. Tex Nova Launcher

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Huh?

Varför inte lägga dina mest använda appar på hemskärmen bara?
Du kan med tredjeparts-hemskärm likt Nova Launcher dölja appar du inte vill se, osäker på om detta går i Samsung Experience.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Huh?

Varför inte lägga dina mest använda appar på hemskärmen bara?
Du kan med tredjeparts-hemskärm likt Nova Launcher dölja appar du inte vill se, osäker på om detta går i Samsung Experience.

Problemet är att vissa appar jag använder ofta vill jag inte använda/se ofta. Kollar på Nova launcher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christopherno1:

Problemet är att vissa appar jag använder ofta vill jag inte använda/se ofta. Kollar på Nova launcher.

Ett alternativ är CLI launcher.

Där blir du nästan aldrig påmind om vilka appar du har installerat då det inte finns några ikoner / grafiskt gränssnitt. Egna genvägar med variabler gör den väldigt snabb att använda också. Lite tillvänjning i början, men går rätt fort.

Permalänk

@Wololofen: Tack! Det var nog ungefär precis något sånt jag letade efter, då jag inte kan hitta ett sätt att dölja appar i Nova Launcher utan att avinstallera dem (vilket ju då gör det ganska meningslöst).

Mvh,

Permalänk
Medlem

@Wololofen: Tack! Det var nog ungefär precis något sånt jag letade efter, då jag inte kan hitta ett sätt att dölja appar i Nova Launcher utan att avinstallera dem (vilket ju då gör det ganska meningslöst).

Mvh,

Det går fint att dölja appar i Nova launcher, jag brukar själv göra det. Jag hittade en guide som du kan kika på: https://www.google.com/amp/s/www.howtogeek.com/248374/how-to-...

Permalänk

@twk: Tack! - Jag följde guiden där och nu löste det sig. Jag har dock två frågor:

Hur kan man dölja nyligen använda/ofta använda appar, historik samt inaktivera "auto-suggestion" för sökfunktionen i Nova Launcher? Går detta?

Jag har liknande fråga gällande den ordinarie sökfunktionen "finder" i Galaxy S9. Går det att dölja tidigare historik samt "auto-suggestion" där också?

Tack på förhand!

Mvh,

Permalänk
Avstängd

@Christopherno1:

Finns inbyggt för att dölja appar.

inställningar -> Display -> hemskärm -> dölj appar

Om man vill bocka av så att man inte får aviseringar från visa appar.
inställningar => aviseringar

Permalänk
Skrivet av superegg:

@Christopherno1:

Finns inbyggt för att dölja appar.

https://i.imgur.com/V6B8JjU.jpg

https://i.imgur.com/Z1XJL7R.jpg

inställningar -> Display -> hemskärm -> dölj appar

Om man vill bocka av så att man inte får aviseringar från visa appar.
inställningar => aviseringar

Ja, det fanns det faktiskt, tack!

Permalänk
Avstängd

Ja, det fanns det faktiskt, tack!

Kul att kunna hjälpa till.

Permalänk
Medlem

Jag har nästan inga appar synliga, bara dom jag använder ofta dagligen (telefon, snapchat, kamera, reddit, browser & Spotify) synliga. Resten kommer jag åt genom sökfunktionen.

På sida "2" (swipe till vänster) har jag ett par widgets.

Har även stängt av notiser och annat skräp på allt förutom telefon (samtal+sms) samt snapchat.

Permalänk

Får jag fråga om nån som fortfarande vet, som jag skrev tidigare i tråden;

"Hur kan man dölja nyligen använda/ofta använda appar, historik samt inaktivera "auto-suggestion" för sökfunktionen i Nova Launcher? Går detta?

Jag har liknande fråga gällande den ordinarie sökfunktionen "finder" i Galaxy S9. Går det att dölja tidigare historik samt "auto-suggestion" där också?"

Tack på förhand!

Mvh,

Permalänk
Medlem

Får jag fråga om nån som fortfarande vet, som jag skrev tidigare i tråden;

"Hur kan man dölja nyligen använda/ofta använda appar, historik samt inaktivera "auto-suggestion" för sökfunktionen i Nova Launcher? Går detta?

Jag har liknande fråga gällande den ordinarie sökfunktionen "finder" i Galaxy S9. Går det att dölja tidigare historik samt "auto-suggestion" där också?"

Tack på förhand!

Mvh,

Det första går, kika bland inställningarna!

Permalänk

@twk: Jag har letat bland inställningarna, men dessvärre inte lyckats hitta något änsålänge. Jag tänkte att någon inställning där man kan justera "Nova Search" -leverantör-funktionen vore lämplig, men jag kan bara hitta att man kan välja det som sökleverantör.

Jag tänkte också fråga; Nu när jag lägger till nya appar så kan jag inte dölja dem i Nova Launcher, trots att de är markerade under "dölj". Vet du vad detta kan bero på?

Permalänk
Medlem

@twk: Jag har letat bland inställningarna, men dessvärre inte lyckats hitta något änsålänge. Jag tänkte att någon inställning där man kan justera "Nova Search" -leverantör-funktionen vore lämplig, men jag kan bara hitta att man kan välja det som sökleverantör.

Jag tänkte också fråga; Nu när jag lägger till nya appar så kan jag inte dölja dem i Nova Launcher, trots att de är markerade under "dölj". Vet du vad detta kan bero på?

Kolla under "Program" i Novas inställningar.

Permalänk

@twk: Vill absolut inte verka tjatig, men jag kan faktiskt inte hitta det där:P

Mvh,.

Permalänk
Medlem

@twk: Vill absolut inte verka tjatig, men jag kan faktiskt inte hitta det där:P

Mvh,.

Permalänk
Medlem

Utan att ens titta på telefonen kan du ju säga ”gymmet” till Bixby, och så startar exempelvis din träningsapp, träningsmusiken, blockerar notifikationer, alla samtal utom från barn/frugan blockeras, osv. Eller hur du nu väljer att ställa in kommandot. Detta kunde kanske vara en variant att testa.

Permalänk

@twk: Hej!

Jag har provat att ändra den, men "nyligen använda" och "ofta använda" appar dyker fortfarande upp i Nova Search-sökfunktion.

Mvh,

Permalänk

@dussin: Tack! Ska kolla på det också.

Permalänk
Medlem

Testa Niagara Launcher för Android. Det är en väldigt "tråkig" men snygg hemskärm där du kan dölja appar och bara få fram dem genom att söka.

Permalänk
Medlem

Personligen kör jag bara ett par mappar på hemskärmen med några få appar jag använder ofta i varje, med någon form av tema för varje. Typ en för Media, en för Bankrelaterat osv.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att använda swipe action på appikonerna på hemskärmen med exempelvis Nova. Jag använder det för relaterat, så att swipe på bankappen går till bankid exempelvis, men man hade ju kunnat göra helt annorlunda och "gömma" appar bakom ett swipe på något helt annat. Så för att öppna Facebook (om det är en app du lockas av) så lägger du den som swipe på kalkylatorn exempelvis, så blir den inte så lockande.