Nybyggd dator låser sig och ger felkoder vid installation

Permalänk
Skrivet av David87:

Har nu även testat att sätta Vccio till 1.250V vilket var det lägsta som gick att ställa in och spara och siffrorna blir lila/rosa i Bios då. Men värdet går inte ner längre än till 1.280V ändå.

Vad menar du med lägsta som går att ställa in? Bootar inte datorn om du har lägre än 1.25v? Med tanke på ram minnet du kör borde du kunna ha mkt lägre, typ 1.100-1.150v på både vccio vccsa.

Har du testat "load optimized settings" i bios alltså default inställningar utan xmp ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanssoN85:

Vad menar du med lägsta som går att ställa in? Bootar inte datorn om du har lägre än 1.25v? Med tanke på ram minnet du kör borde du kunna ha mkt lägre, typ 1.100-1.150v på både vccio vccsa.

Har du testat "load optimized settings" i bios alltså default inställningar utan xmp ?

Skickades från m.sweclockers.com

När jag ställer in det och sparar, så efter omstart så har värdet ändrats till 1.25V igen automatiskt i Bios och värdet som går ut visar 1.28V. Finns ett par bilder i länken under.

När jag testar det och köra Auto så blev det 0.976V, men då jobbar minnena med 2333MHz och 1.2V.
Ändrar jag hastigheten på minnena till 3200Mhz och 1.35V så går VCCIO upp till 1.328V i autoläge, men nu kunde jag ställa värdet 1.15V och då jobbar den i 1.168V så nu verkar det gå att ändra.

https://imgur.com/a/MoBN2Uh

Permalänk
Skrivet av David87:

När jag ställer in det och sparar, så efter omstart så har värdet ändrats till 1.25V igen automatiskt i Bios och värdet som går ut visar 1.28V. Finns ett par bilder i länken under.

När jag testar det och köra Auto så blev det 0.976V, men då jobbar minnena med 2333MHz och 1.2V.
Ändrar jag hastigheten på minnena till 3200Mhz och 1.35V så går VCCIO upp till 1.328V i autoläge, men nu kunde jag ställa värdet 1.15V och då jobbar den i 1.168V så nu verkar det gå att ändra.

https://imgur.com/a/MoBN2Uh

Hade jag varit dig så hade jag försökt få auto vcore att funka, att den är så låg är inget fel, den ökar automatiskt vid behov som någon skrev tidigare.

Du skriver att du ändrar minnena till 3200mhz, det är alltså en överklockning utöver xmp, om din specc stämmer så har du bara 3000mhz minnen. Vilka minnen använder du utav dom du skrev i din specc (såg nu att du hade ett 3e par minnen som är 3200mhz)

Funkar datorn om du kör load optimized settings och sen pillar du INTE på några inställningar? Eller testade du det nu sist men datorn startade om flera gånger och ändrade värden som vccio vccsa?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanssoN85:

Hade jag varit dig så hade jag försökt få auto vcore att funka, att den är så låg är inget fel, den ökar automatiskt vid behov som någon skrev tidigare.

Du skriver att du ändrar minnena till 3200mhz, det är alltså en överklockning utöver xmp, om din specc stämmer så har du bara 3000mhz minnen. Vilka minnen använder du utav dom du skrev i din specc (såg nu att du hade ett 3e par minnen som är 3200mhz)

Funkar datorn om du kör load optimized settings och sen pillar du INTE på några inställningar? Eller testade du det nu sist men datorn startade om flera gånger och ändrade värden som vccio vccsa?

Skickades från m.sweclockers.com

När jag har auto vcore igång så får jag felkoder varje gång innan windows hinner boota klart, så kommer inte änns in i windows. Får inte heller Ubunto att fungera med auto vcore.

Det är på de minnena på 3200MHz som jag kör det. Jag använder de senaste, G.Skill.

Jag har testat det och även då kommer jag inte in i windows eller får igång ubunto och då går även vccio upp till 1.38v. Det verkar som att så fort jag har vcore på auto eller under 1.2V så kommer felkoderna.

Permalänk

@David87: skicka tillbaka grejerna om du fortfarande kan, både moderkort och cpu, nåt är uppenbarligen fel

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanssoN85:

@David87: skicka tillbaka grejerna om du fortfarande kan, både moderkort och cpu, nåt är uppenbarligen fel

Ja jag är inne på den linjen också, för jag känner också att det är något som inte är som det ska vara. Under gårdagen fick jag felkoder med omstart ett par gånger och datorn belastades inte något hårt vid de tillfällena.

Moderkortet verkar inte vara några problem att lämna tillbaka, men av de jag köpte cpu:n av har jag fått att dom kan göra en garantikoll på den och anser dom inte att det är något fel på den skulle jag få tillbaka den och faktureras på 399kr för felsökning. Så där vet jag inte om jag lyckas lämna tillbaka den, men ska höra med dom igen och se vad dom säger. Jag vet inte något sätt som jag kan bevisa att det är cpu:n som krånglar mer än att jag har bytt alla de andra delarna.

Permalänk
Medlem

Skriver av mig lite här då jag har exakt samma symtom som dig, förutom att min dator är byggd för cirka 4 år sedan.

Spec
EVGA Supernova G1 750W
ASUS Z170 MAXIMUS VIII RANGER
Intel Core i7 6700K 4,0GHz
Samsung 850-series EVO 500GB M.2
PNY Quadro K2200 4GB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz Vengeance LPX
Noctua NH-D15
Windows 10

Det började med att skärmen började blinka och skärmen frös några sekunder, därefter BSOD med olika felmeddelanden varje gång. Fjärde försöket startade inte windows alls.
Försökte reparera windows men gick inte, bara massa olika felmeddelanden. Mycket "SYSTEM_SERVIDE_EXCEPTION" och "BAD_POOL_CALLER".

Provade boota Ubuntu från sticka men blev lika där frysningar och felmeddelanden. Tog ur grafikkortet och provade med identiska resultat. Tog ur ram, bytte plats och provade ett i taget, utan framgång.
Köpte två nya, lika ram minnen, som jag vet fungerat i datorn tidigare i 4 år men hjälpte inte det heller. Varken i Ubuntu eller Windows 10.

Provade byta och installera på två andra hårddiskar utan framgång, dessa anslutna via vanlig SATA föt att utesluta M.2. Även provat installera windows från skiva med nästan samma resultat, förutom att det inte blir någon BSOD utan ett felmeddelande som säger

"Instruktionen på 0x0007FFF62211.... refererade till minnet på 0x0007FFF5D7E... Minnet kunde inte vara written".

Provat installera windows 10 i annan dator och flyttat över och får då BSOD och felkoder med MEMORY_MANAGEMENT och CACHE_MANAGER varje gång innan det kraschar totalt och jag bara kommer in i BIOS.

Nu till det absolut skummaste av alltihop. Jag har en gammal disk med windows 8 som jag provade slänga i och boota upp. Fungerade perfekt, ingen felkod överhuvudtaget.
Laddat ner massa olika diagnostikprogram och kört utan framgång, datorn verkar må hur bra som helst.

Så Windows 10 och Ubuntu går alltså inte alls, varken med eller utan hårddsik, medan windows 8 fungerar perfekt. Har även provat installera windows 7 utan framgång, kraschar utan felmeddelanden.
Kan nämna att Windows 8 ligger på en gammal mekanisk HDD och att jag provat installera windows 10 även där utan framgång.

Har även uppdaterat BIOS till senaste. Provat massa olika inställningar, bla default och gett cpu´n mer kräm. Dessutom varit till en kompis med exakt samma spec och kollat BIOS-inställningarna.

Det enda som jag kan tänka mig är trasigt är moderkortet? Tycker det är så otroligt skumt att ingenting visar sig i windows 8 med alla stablilitetstest och stresstest jag kört?

Permalänk
Medlem

Jag har även fått ett par svar av Asus när jag frågat angående felet.

Första gången säger dom hårddiskfel.

Andra gången antingen RAID eller något med CPU spänningen enligt felkoderna.

Tredje gången när jag även frågar vad som är rekommenderade inställningar för CPU:n och detta moderkortet, så får jag att det varierar beroende på "system load" och att deras support inte kan rekommendera vilken spänning man behöver för att få CPU:n och moderkortet att fungera ihop.

Tycker att tillverkarna borde veta vad som krävs för att deras saker ska fungera då CPu:n även finns med i deras lista över testade kompatibla produkter. Men så kanske inte är fallet.

Har även försökt hitta något sätt att skriva till Intel och fråga, men hittar ingen mail eller kontaktformulär till dom.

Permalänk
Skrivet av David87:

Jag har även fått ett par svar av Asus när jag frågat angående felet.

Första gången säger dom hårddiskfel.

Andra gången antingen RAID eller något med CPU spänningen enligt felkoderna.

Tredje gången när jag även frågar vad som är rekommenderade inställningar för CPU:n och detta moderkortet, så får jag att det varierar beroende på "system load" och att deras support inte kan rekommendera vilken spänning man behöver för att få CPU:n och moderkortet att fungera ihop.

Tycker att tillverkarna borde veta vad som krävs för att deras saker ska fungera då CPu:n även finns med i deras lista över testade kompatibla produkter. Men så kanske inte är fallet.

Har även försökt hitta något sätt att skriva till Intel och fråga, men hittar ingen mail eller kontaktformulär till dom.

Om du kör xmp överklockar du. Om du kör minnen i 3200 MHz överklockar du och om du kör i 3000mhz överklockar du också. Bara för att dina minnen stödjer att köras i 3200 MHz så ligger det väl fortfarande över vad Z390 chipset officiellt stödjer (misstänker jag utan att veta)? Så det är en balansgång att hitta en stabil överklock mellan CPU mobo ram och övriga komponenter och finns nu inga absoluta värden som du efterfrågar från Asus. Så skippa xmp och dra ner hastigheten på minnen om du vill köra i auto eller däromkring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlewings:

Om du kör xmp överklockar du. Om du kör minnen i 3200 MHz överklockar du och om du kör i 3000mhz överklockar du också. Bara för att dina minnen stödjer att köras i 3200 MHz så ligger det väl fortfarande över vad Z390 chipset officiellt stödjer (misstänker jag utan att veta)? Så det är en balansgång att hitta en stabil överklock mellan CPU mobo ram och övriga komponenter och finns nu inga absoluta värden som du efterfrågar från Asus. Så skippa xmp och dra ner hastigheten på minnen om du vill köra i auto eller däromkring.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej så kan det kanske vara. Men jag tänkte att Asus måtse ju veta vilket minsta spänning CPU:n behöver för att kunna start.

Kör jag auto så går minnena ner på 2333MHz och 1.2V och CPU:n lägger sig på 0.985V och datorn går inte att starta, utan felkoderna kommer direkt efter Bios-läget. Ställer jag minnena manuellt händer samma sak. Sätter jag upp CPU: på 1.2V och uppåt så startar datorn men den får fortfarande felkoder med omstart till och från och detta händer i alla de hastighet jag har testat att ställa minnena i manuellt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ja jag har kört den flera gånger och den kan inte hitta några fel. Så det är väl det som inte talar för att CPU:n är felet. Men samtidigt är allt annat utbytt.

Permalänk

@David87: ASUS kan inte säga en exakt spänning som din cpu ska köras på eftersom alla cpuer är olika även fast det är samma modell tex (9600k)

en sak som du skulle kunna testa är att köra auto vcore, sen letar du efter en inställning som heter "SVID Behavior" testa att välja "intel fail safe" då borde processorn få mer spänning på auto vcore

dock så generellt sett brukar man väl nästan alltid kunna sänka vcore om man inte ska överklocka

jag tror iof inte det här är problemet (för låg vcore),känns mer som att nåt är defekt eller ej korrekt byggt, märkligt problem

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av David87:

Men jag tänkte att Asus måtse ju veta vilket minsta spänning CPU:n behöver för att kunna start.

Nej, det är bara Intel och processorn själv som vet det. https://www.overclock.net/forum/5-intel-cpus/665362-vid-volta...

Permalänk

Har det löst sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanssoN85:

@David87: ASUS kan inte säga en exakt spänning som din cpu ska köras på eftersom alla cpuer är olika även fast det är samma modell tex (9600k)

en sak som du skulle kunna testa är att köra auto vcore, sen letar du efter en inställning som heter "SVID Behavior" testa att välja "intel fail safe" då borde processorn få mer spänning på auto vcore

dock så generellt sett brukar man väl nästan alltid kunna sänka vcore om man inte ska överklocka

jag tror iof inte det här är problemet (för låg vcore),känns mer som att nåt är defekt eller ej korrekt byggt, märkligt problem

Har varit lite mycket några dagar så har inte hunnit sätta mig med detta förrän ikväll igen.

Jag testade detta och när jag ställde in det så, så gick vcore upp 1.048V i Bios. Jag lyckades även starta datorn i detta läget och vcore pendlar mellan 1.178V - 2.120V. Efter en stund droppar det ner till 0.684V och då kommer felkod med omstart. Tar ca 2-5 min efter uppstart.

Har kollat över bygget flera gånger och kan inte hitta något som verkar vara fel. Där emot så har jag ändå känslan av att det är något med CPU:n som inte är som det ska. Har varit i kontakt med de jag köpte den av men får till svar att dom kan ta in och kolla den och eventuellt reparera den om det skulle vara något. Men de påpekar även varje gång att jag ska tänka på att om de inte anser att det är fel på den så kommer de fakturera mig på felsökning och frakt. Så därför skulle jag vilja kunna bevisa det på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martvard:

Skriver av mig lite här då jag har exakt samma symtom som dig, förutom att min dator är byggd för cirka 4 år sedan.

Spec
EVGA Supernova G1 750W
ASUS Z170 MAXIMUS VIII RANGER
Intel Core i7 6700K 4,0GHz
Samsung 850-series EVO 500GB M.2
PNY Quadro K2200 4GB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz Vengeance LPX
Noctua NH-D15
Windows 10

Det började med att skärmen började blinka och skärmen frös några sekunder, därefter BSOD med olika felmeddelanden varje gång. Fjärde försöket startade inte windows alls.
Försökte reparera windows men gick inte, bara massa olika felmeddelanden. Mycket "SYSTEM_SERVIDE_EXCEPTION" och "BAD_POOL_CALLER".

Provade boota Ubuntu från sticka men blev lika där frysningar och felmeddelanden. Tog ur grafikkortet och provade med identiska resultat. Tog ur ram, bytte plats och provade ett i taget, utan framgång.
Köpte två nya, lika ram minnen, som jag vet fungerat i datorn tidigare i 4 år men hjälpte inte det heller. Varken i Ubuntu eller Windows 10.

Provade byta och installera på två andra hårddiskar utan framgång, dessa anslutna via vanlig SATA föt att utesluta M.2. Även provat installera windows från skiva med nästan samma resultat, förutom att det inte blir någon BSOD utan ett felmeddelande som säger

"Instruktionen på 0x0007FFF62211.... refererade till minnet på 0x0007FFF5D7E... Minnet kunde inte vara written".

Provat installera windows 10 i annan dator och flyttat över och får då BSOD och felkoder med MEMORY_MANAGEMENT och CACHE_MANAGER varje gång innan det kraschar totalt och jag bara kommer in i BIOS.

Nu till det absolut skummaste av alltihop. Jag har en gammal disk med windows 8 som jag provade slänga i och boota upp. Fungerade perfekt, ingen felkod överhuvudtaget.
Laddat ner massa olika diagnostikprogram och kört utan framgång, datorn verkar må hur bra som helst.

Så Windows 10 och Ubuntu går alltså inte alls, varken med eller utan hårddsik, medan windows 8 fungerar perfekt. Har även provat installera windows 7 utan framgång, kraschar utan felmeddelanden.
Kan nämna att Windows 8 ligger på en gammal mekanisk HDD och att jag provat installera windows 10 även där utan framgång.

Har även uppdaterat BIOS till senaste. Provat massa olika inställningar, bla default och gett cpu´n mer kräm. Dessutom varit till en kompis med exakt samma spec och kollat BIOS-inställningarna.

Det enda som jag kan tänka mig är trasigt är moderkortet? Tycker det är så otroligt skumt att ingenting visar sig i windows 8 med alla stablilitetstest och stresstest jag kört?

Hoppas allt löst sig med dina problem?

Jag fortsatte iaf mitt felsökande och provade byta moderkort och nätagg, samma bekymmer. I mitt fall var det alltså cpu:n som har något, iaf för mig, väldigt skumt fel. Windows 7, 10 och ubuntu går alltså inte alls att köra medan windows 8 fungerar felfritt och jag kan där köra alla olika cpu test jag provat/hittat med bravur. Kanske kan vara något med processorns cacheminne eftersom många av felkoderna är minnesrelaterade?

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har inte orkat läsa hela tråden men jag hade samma problem, lösningen för mig var att BARA ha systemdisken inkopplad under Win10 installationen, alltså koppla från andra diskar både hdd och ssd. Lycka till och hoppas det ordnar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martvard:

Hoppas allt löst sig med dina problem?

Jag fortsatte iaf mitt felsökande och provade byta moderkort och nätagg, samma bekymmer. I mitt fall var det alltså cpu:n som har något, iaf för mig, väldigt skumt fel. Windows 7, 10 och ubuntu går alltså inte alls att köra medan windows 8 fungerar felfritt och jag kan där köra alla olika cpu test jag provat/hittat med bravur. Kanske kan vara något med processorns cacheminne eftersom många av felkoderna är minnesrelaterade?

Jag har fortfarande inte fått någon lösning på problemet. Det sista jag gjorde var att ta ur CPU:n och torka rent ifall det hade blivit någon fetthinna på den, men det blev inte heller någon skillnad. Jag kan inte komma på något annat än att det är något med CPU:n iaf som krånglar. Hur lyckades du komma fram till att det var CPU:n? Var det genom uteslutningsmetoden?
Har även skickat till Intel nu och ska se vad dom säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Hej

Jag har inte orkat läsa hela tråden men jag hade samma problem, lösningen för mig var att BARA ha systemdisken inkopplad under Win10 installationen, alltså koppla från andra diskar både hdd och ssd. Lycka till och hoppas det ordnar sig.

Hej,

Jag har testat även detta, men tyvärr löste det inte mitt problem. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av David87:

Jag har fortfarande inte fått någon lösning på problemet. Det sista jag gjorde var att ta ur CPU:n och torka rent ifall det hade blivit någon fetthinna på den, men det blev inte heller någon skillnad. Jag kan inte komma på något annat än att det är något med CPU:n iaf som krånglar. Hur lyckades du komma fram till att det var CPU:n? Var det genom uteslutningsmetoden?
Har även skickat till Intel nu och ska se vad dom säger.

Precis, genom uteslutningsmetoden. Bytt allt annat men inte provat med en annan cpu i. Men sannolikheten att det skulle vara exakt samma fel på tex två olika, dessutom av olika fabrikat, moderkort är ju extremt liten! Ska försöka få tag i en billigare cpu med 1151v1 sockeln och testa även det framöver, bara för att jag är nyfiken. Tröttnade dock och köpte nyare version av moderkort och cpu och stoppade i nu..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu tänkte jag skriva en uppdatering.

Jag var i kontakt med Intel och dom bytte ut min processor direkt utan någon diskussion. Fick hem den i mitten av förra veckan och monterade den och ställde BIOS i default och datorn startade upp utan några problem. Nu har jag haft den i ca 5 dagar och hittills har datorn fungerat utan problem (och hoppas att den fortsätter så). Så det verkar som att det var något fel på processorn, men måste ge Intel ett stort plus för hur bra dom löste problemet när företaget som sålde den inte ville hjälpa till.

Får även tacka alla som har lagt ner tid att försöka hjälpa mig med problemet! God Jul på er alla!

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig för dig! Kan nämna att jag också provat med en annan processor nu, med framgång. Det var alltså den som strulade även för mig. Det som dock är sjukt konstigt är att Windows 8 fungerade helt felfritt med den defekta cpu:n?

God Jul

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Martvard:

Skönt att det löste sig för dig! Kan nämna att jag också provat med en annan processor nu, med framgång. Det var alltså den som strulade även för mig. Det som dock är sjukt konstigt är att Windows 8 fungerade helt felfritt med den defekta cpu:n?

God Jul

Nya OS använder fler av de specialfunktioner som finns i moderna processorer så det kan vara så enkelt att den delen som var trasig inte användes under W8, men aktiverades i W10 (eller vad du nu använder idag).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro