Installera ljud på Windows 98SE

Permalänk
Medlem

Installera ljud på Windows 98SE

Hej!

Vet inte om det är jag som helt jävla dum i huvet men jag kan inte få något ljud installerat på min Windows 98SE dator.
Ljudkortet är ett Aureal Vortex 8810. Har hittat drivrutiner för ljudkortet men datorn säger bara att PCI Multimedia Audio Device inte går att hittas. Och inte finns det direkt någon setup för Aureal filerna jag har till hands. Så något ljud får jag inte från datorn. Hur bär man sig åt? Känner mig sjukt efterbliven över att fastna i en sån här sak.

Permalänk
Sötast

Kan du se kortet i enhetshanteraren?
Om inte så kanske det är hårdvarumässigt problem.

Om du kan se kortet så bör du kunna packa upp drivern på disk, högerklicka på enheten och välja att installera drivrutin manuellt, välja korrekt sökväg och låta den jobba.

Om du har rätt driver då dvs

Permalänk
Medlem

@Allexz: I enhetshanteraren står det bara ett gult frågetecken. PCI Multimedia Audio Device med frågetecken kommer upp under Andra Enheter.. Ska väl tillägga att jag tog bort föregående installation då det gav problem under tiden man startade spel. Så ville testa att ta bort helt för att sedan installera om. Nu finns det inte ens någon möjlighet att installera om något då datorn inte kan hitta någon PCI Multimedia Adudio Device drivrutin. Det bör fungera då det fungerade utan problem innan. Utom i vissa spel vill säga. Kortet kommer inte upp om man väljer manuellt heller.

Permalänk
Medlem

@NickeP86: Har moderkortet inbyggt ljud? Kan vara en IRQ-konflikt i så fall. Provat stänga av det inbyggda ljudet i BIOS om det finns? Kan också vara så att moderkortet är för modernt för Windows 98 även om det går att köra.

Det vore bra med en specifikation på hela datorn.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på att du fått tag på fel drivrutin trots allt. Kolla kortets HW ID mha Unknown Devices (det är skitbökigt att göra det direkt i systemet i W98). Öppna sedan .inf-filen i drivrutinen och kolla om det finns några matchningar mot IDt i den. Formatet är VEN_xxxx&DEV_yyyy. Det kan vara mer jox om subsystems och sånt påhängt efter vendor och device, men det är egalt.

Finns det inte har du fått hem fel driver. Annars är det nåt annat galet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@OldComputer: Moderkortet är ett American Megatrends 6VX7-4X V1.2 FSC. Kör Pentium III 850 MHz, 520 Mb Ram Windows 98SE
Nåt mer du behöver veta angående datorspecifikation på den här datorn, hojta gärna till.

Verkar som att det inbyggda ljudet på moderkortet redan är avstängt.

https://imgur.com/a/D8d5ywh

Permalänk
Medlem

@kaput: Vad betyder HW ID? Ska detta finnas under Unknown Devices?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

@kaput: Vad betyder HW ID? Ska detta finnas under Unknown Devices?

Hardware ID. I moderna Windows-versioner kan du kolla det direkt i device managern. Såhär kan det se ut:

De intressanta delarna är vendor-ID 10DE (Nvidia) och device-ID 1B80 (GTX1080). Resten behöver du inte bry dig om. Ditt ljudkort har motsvarande vendor- och device ID specifika för tillverkare och modell. Roligt värdelöst vetande i sammanhanget är att Intel har lyckats kapa åt sig vendor ID 8086

I W98 går det inte lika lättvindigt att plocka fram det, man får in och snoka i registret, och det är allmänt bökigt att ta rätt på vilket ID som hör till vad i device manager-listan. Unknown Devices är ett program som gör detta åt dig.

Drivrutinsinstallern använder HW ID för att identifiera vilken drivrutin som ska installeras. I drivrutinspaketet har du en .inf-fil. I den står det vilka HW ID:s den innehåller drivrutiner för. Om det inte finns något entry med ditt ljudkorts HW ID i den, har du tankat hem fel drivrutin, och det är inget konstigt att Windows vägrar att installera ditt ljudkort.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput: Tack för kalasbra info! Ska kolla upp!