GPU i server för Plex

Permalänk
Medlem

GPU i server för Plex

Hej alla sweclockare! Efter att ha kört servern under ca 1 år tyckte jag att det var läge för en ny fräsch maskin. Hårdvaran är eller snarare kommer vara server anpassad (väntar ännu på vissa delar) Xeon E2246G cpu på 3.6 GHz med turbo klocka till 4.8 GHz, 16-32 GB ECC minne samt 2 st m2 PCIe för cache. Tänkt fortsätta köra på UnRaid då jag kör det på nuvarande maskin. Behövs dock licens uppgradering.
Moderkortsvalet föll på ett ASUS P11C-M/4L då det hade 2 st m.2 platser samt dedikerad nätverksport för övervakning och styrning då maskinen ska stå headless.

Men för att göra det hela mer intressant så stödjer ej C242 chipset Quick Sync / hw acc så jag behöver råd fråga andra vad för grafikkort skulle jag behöver för plex uppspelning? Jag har lagt gaming på hyllan för över 10 år sedan och det har kommit så mycket på marknaden och för att inte tala om nya teknologier att jag har hamnat utanför banan för att själv veta.

Ni som kör server med bra klös i och är nöjd med, vad har ni under huven?

All hjälp är välkommet!

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

@zodden: Borde det inte räcka med ett GTX 1050TI?

Budget vore bra att veta.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@zodden: Borde det inte räcka med ett GTX 1050TI?

Budget vore bra att veta.

OH, ja givetvi. Runt 1500-2000 ungefär tänkte jag. Som sagt är det inte 8 st strömmar med 4k videos.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodden:

OH, ja givetvi. Runt 1500-2000 ungefär tänkte jag. Som sagt är det inte 8 st strömmar med 4k videos.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag var trött igårkväll och missade att du svarade med gtx 1050 ti

Kommer det räcka? Går det lika bra som att det hade med ett chipset som hade klarat av cpuns Quick sync? Moderkortet har alla andra funktioner jag behöver men inte just detta. Det var synd men det går ju att rätta till såklart som tur är.

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

Vad exakt är ditt use-case?
Är det transcode från 4k till vad? Eller är det ens inte transcode?
Plex är ganska ny på gpu hw transcode och jag har iaf inte använt det. Men transcodar inte 4k heller.

Nu vet jag inte hur bökigt vt-d är med unraid men min erfarenhet är att nvidia aktivt försöker blocka det till förmån för deras egna lösning med tesla och grid.

Permalänk
Medlem

https://support.plex.tv/articles/115002178853-using-hardware-...

H.265 på Nvidia och linux verkar inte stödjas alls (eller windows/osx)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodden:

Jag var trött igårkväll och missade att du svarade med gtx 1050 ti

Kommer det räcka? Går det lika bra som att det hade med ett chipset som hade klarat av cpuns Quick sync? Moderkortet har alla andra funktioner jag behöver men inte just detta. Det var synd men det går ju att rätta till såklart som tur är.

Ett 1050 Ti har precis som alla andra konsumentkort från Nvidia begränsningarna; kan ej köras i virtualiserad miljö så som ESXI, max 2st NVENC-sessioner (max 2 transcodes) (eventuellt att det finns någon patchad mjukvara för att komma runt detta i Unraid)

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Vad exakt är ditt use-case?
Är det transcode från 4k till vad? Eller är det ens inte transcode?
Plex är ganska ny på gpu hw transcode och jag har iaf inte använt det. Men transcodar inte 4k heller.

Nu vet jag inte hur bökigt vt-d är med unraid men min erfarenhet är att nvidia aktivt försöker blocka det till förmån för deras egna lösning med tesla och grid.

Skrivet av varget:

https://support.plex.tv/articles/115002178853-using-hardware-...

H.265 på Nvidia och linux verkar inte stödjas alls (eller windows/osx)

Tack för respons! Ja det är givetvis att köra plex, dels för barnen och dels för oss själva, ingen transcode direkt, skulle ev vara om det behövs till barnens surf plattor någon gång då och då, men att spela upp videos, tvn kör med direct play. Plattan är jag osäker på då jag inte kört mycket på den med plex. Men mestadels uppspelning, kräver inget monster för det men det ska fungera.

För närvarande har jag en HP MS gen 8 med Xeon 1230v2 propp i och den hanterar plex galant! Sedan har jag en Synology DS1513+ med 5 diskar i och jag kör median från synologyn på plex servern genom nätverket, men istället för att ha 2 maskiner så tänkte jag bygga en ny där allt körs ifrån istället. Men så stötte jag på problem nu när moderkortet redan är köpt, chipset. Men moderkortet har allt annat jag vill ha, 2 st m2 Pcie 3.0 x2 jag ska ha som cache.

Det har också 1 dedikerad LAN för övervakning och styrning så jag inte behöver använda skärm.

Det har 4 ST DIMM platser med ECC stöd.

Det ända är att just detta med quick sync som gick åt pip svängen.. Men jag har ännu inte byggt ihop och testat för att se hur det fungerar så det är kanske ingen fara för att spela upp. Jag vet inte men tänkte jag kan ju använda tiden sålänge och ta reda på vad som behövs om det inte skulle gå.

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Ett 1050 Ti har precis som alla andra konsumentkort från Nvidia begränsningarna; kan ej köras i virtualiserad miljö så som ESXI, max 2st NVENC-sessioner (max 2 transcodes) (eventuellt att det finns någon patchad mjukvara för att komma runt detta i Unraid)

Tack för respons!

Okej, det är bra att veta. Max 2, det duger för vårt hemma liv faktiskt. Som jag skrev ovan så har jag inte 8-10 användare som konstant behöver transcode, utan det är oftast en, ibland 2 användare här. Så ett 1050 ti borde duga? Eller finns det något annat alternativ?

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

@zodden: Om du inte ska transcoda så behöver du inte ett grafikkort alls till din VM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

@zodden: Om du inte ska transcoda så behöver du inte ett grafikkort alls till din VM.

Det hade varit det bästa. Så bara för att chipset inte stödjer quick sync så lär det gå ändå? Jag vet inte ens om nuvarande cpu Xeon 1230v2 använder sig av quicksync och det går som jag nämt jätte bra att köra ifrån-.

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

Bör väl nämnas att du även behöver Plex Pass om du skall använda hårdvaruaccelererad kodning.

Förstår inte varför egentligen, jag antar att Plex bygger på ffmpeg som allt annat, men men....

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodden:

Det hade varit det bästa. Så bara för att chipset inte stödjer quick sync så lär det gå ändå? Jag vet inte ens om nuvarande cpu Xeon 1230v2 använder sig av quicksync och det går som jag nämt jätte bra att köra ifrån-.

Du behöver inge quicksync för det use-caset nej, om allt är direktplay så kan allt hanteras av CPUn.
Har du plex-pass förresten? Det är ett krav för HW-transcoding.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Bör väl nämnas att du även behöver Plex Pass om du skall använda hårdvaruaccelererad kodning.

Förstår inte varför egentligen, jag antar att Plex bygger på ffmpeg som allt annat, men men....

Skrivet av LemurenSwe:

Du behöver inge quicksync för det use-caset nej, om allt är direktplay så kan allt hanteras av CPUn.
Har du plex-pass förresten? Det är ett krav för HW-transcoding.

Jag är väl medveten om att det behövs plex pass för hw transcode. Och fallet är så här, nej jag har inte plex pass för närvarande då jag inte sett någon anledning till att skaffa det, för allt fungerar såbra som det gör redan så jag har inte sett någon orsak ännu till att skaffa det. Allt fungerar bra både på tvn, telefon och platta hittills. Men om det hade behövts när ny nygget är igång så hade jag givetvis cashat upp för det då. Men har inte behövt det.

Jag har funderat på att köra en provmånad för att utforska det och se vad man får och kan göra, men ännu inte kommit dit

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

Ryzen med GPU är mitt tips, Linux och Nvidia = krångel krångel för Plex och HW

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Ryzen med GPU är mitt tips, Linux och Nvidia = krångel krångel för Plex och HW

Side note: för plex server så finns inget stöd för AMD GPU HW idag.

Permalänk
Medlem

@zodden: Funkar det idag så kommer det funka på din nya burk. Jag skulle säga att stödet för GPU HW stöd är nytt i Plex, stöd i VM är obefintligt. kan ev gå att lösa med VT-d men då finns ändå inte stöd för h265 ännu. Men så länge du inte ska transcoda massa 4k så kommer din CPU klara det.

TLDR; köp inget grafikkort för plex.

Permalänk
Medlem

Som referens:
Jag kör dubbla E5-2665, med 96 GB ram (fungerade lika bra när jag bara hade 32GB)
5st gamla whatever diskar typ 1 TB, 7200 rpm eller nått i RAID0
Med ett GT 710

Den kan köra 10 användare samtidigt (oklart hur många som transcodear), har inget plex pass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Ryzen med GPU är mitt tips, Linux och Nvidia = krångel krångel för Plex och HW

Jag var inne ett tag på AMD men fanns inga moderkort med de andra funktioner jag behövde. Moderkort med dedikerad lan för headless maskin. Så det blir ännu en Xeon där det finns allt jag behöver. AMD är bättre på annat men detta överlåter jag till Intel

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Side note: för plex server så finns inget stöd för AMD GPU HW idag.

Konstigt nog så rullar min med 6x strömmar (max vi har testat) med load på GPU och inte cpu (>10%).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Side note: för plex server så finns inget stöd för AMD GPU HW idag.

Mig veterligen skall det funka i Windows, men det kan ha ändrats.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

@zodden: Funkar det idag så kommer det funka på din nya burk. Jag skulle säga att stödet för GPU HW stöd är nytt i Plex, stöd i VM är obefintligt. kan ev gå att lösa med VT-d men då finns ändå inte stöd för h265 ännu. Men så länge du inte ska transcoda massa 4k så kommer din CPU klara det.

TLDR; köp inget grafikkort för plex.

Alright! Det känns lugnande! Det hade ju varit surt att hitta den hårdvaran jag gjort, särskilt moderkortet också skulle allt rasa pga chipset inte stödjer, men jag hade inte blivit förvånad faktiskt Både moderkortet och cpu är jag väldigt nöjd med om man nu bortser från quicksyncen. Dessutom 2 st m2 även om det är pcie 3.0 x2 så är det bra för cache och data för eventuella vms och dockers! 4 DIMM istället för 2, och även ska Intel släppa så man kan köra xeon 2200 serien istället för 2100 vilket innebär stöd för 128 GB ECC istället för 64, samt lite andra ändringar. Så här står det på en sida:

Intel Xeon E-2200 serie för servrar och arbetsstationer med en CPU, upp till 8 kärnor och 128GB minne.

Passar sockel H4 / LGA 1151 men kräver C242 eller C246 chipset. (Passar inte Xeon E3-1200 moderkort!)

OBS - Dessa är bara lanserade för workstations än så länge, lansering för server kommer ske i oktober 2019.

Tills dess så finns det bara BIOS för workstation kort som stödjer dessa. - Ytterligare ett riktigt logiskt drag av Intel!

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

@Kuspar: Det är ju verkligen inte dåligt alls !

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

Förlåt att det nu blir lite rörigt och mycket test från mig. Men eftersom jag nu har ett gäng här som kan hjälpa. Jag medger att jag kommit längre och längre ifrån teknik och kunskap om hårdvara och mjukvara och har inte sten koll på allt längre.

Men jag har en annan fråga. M.2 platserna på koret. Är tydligen m.2 pcie 3.0 x2. Vad står detta för? Pcie vet jag men 3.0 (bara versionen av gränssnittet?) Är det bakåtkompatibelt så jag hade kunnat att använda sig av tex PCIe 3.0 x4 men bara prestandan utav vad porten är? 3.0 x2?

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodden:

@Weeeb: Det är ju verkligen inte dåligt alls !

Den jag hade innan klarade 3-5 strömmar och va antingen en core 2 quad 9600 eller en 2600k minns inte.

Min nya har kört 10 strömmar som mest, men tror inte det är max den klarar (det mesta materialet är i h264 1080p 3-10 MB/s)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Konstigt nog så rullar min med 6x strömmar (max vi har testat) med load på GPU och inte cpu (>10%).

Skrivet av FubbHead:

Mig veterligen skall det funka i Windows, men det kan ha ändrats.

Jag verkar ha miss förstått dokumentationen.
Windows native (DXVA2)* samt Windows native (MF)* verkar kunna används. Som i sin tur använder AMD.

Dock om man ska köra detta på unraid så kvarstår min rekommendation baserad på vad plex själva säger;

"Can I use Hardware-Accelerated Streaming inside of a virtual machine?
Hardware-Acceleration Streaming is not currently possible inside of virtual machines, as virtual machine hosts do not expose low-level video hardware to the guest operating system. While some virtual machines expose generic 3D acceleration to the guest OS as a virtual driver, this does not include support for accelerated video decoding or encoding."

Detta kan gå att lösa med VT-d (eller SR-IOV om man är rik) men min erfarenhet är att konsument kort hos nvidia aktivt försöker blocka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodden:

...Är tydligen m.2 pcie 3.0 x2. Vad står detta för? Pcie vet jag men 3.0 (bara versionen av gränssnittet?) Är det bakåtkompatibelt så jag hade kunnat att använda sig av tex PCIe 3.0 x4 men bara prestandan utav vad porten är? 3.0 x2?

3.0 står för generationen x4 står för 4 lanes. Tror det går bra att köra en NVMe disk i en x2 port men du tappar halva bandbredden. Vet dock inte om själva sloten har annan key-ing för x2 vs x4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Konstigt nog så rullar min med 6x strömmar (max vi har testat) med load på GPU och inte cpu (>10%).

Står det (hw) när du transcodar under dashboard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuspar:

Den jag hade innan klarade 3-5 strömmar och va antingen en core 2 quad 9600 eller en 2600k minns inte.

Min nya har kört 10 strömmar som mest, men tror inte det är max den klarar (det mesta materialet är i h264 1080p 3-10 MB/s)

Jag borde också kunna köra en mängd strömmar här, det är en bra maskin jag redan har faktiskt, och lirar galant, men synd är att det bara rymms 4 st 3.5" i den samt en ssd. Därav bygger jag mig en ny där chassit har plats för 8-10 så jag kan stänga ner min synology helt och ställa hpn i standby i gaderoben eller liknande

Vad har du för hårdvara?

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuspar:

3.0 står för generationen x4 står för 4 lanes. Tror det går bra att köra en NVMe disk i en x2 port men du tappar halva bandbredden. Vet dock inte om själva sloten har annan key-ing för x2 vs x4?

Okej, tackar. Jag har hittat 3.0 x 2 diskar dock till bra pris, men vart aningen nyfiken på hur det fungerade. key-ing? Jag har sett att det finns de som heter m tror jag det var och en annan kan ha hetat e? Eller är jag fel ute?

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB