Permalänk
Medlem

Problem med Blackscreen.

Hejsan.

Jag har ett skummt problem, eller ja det är löst delvist med en fullösning.

Jag har alltid kört min 1600 i 3.8GHz och ibland 3.9GHz med 1.4125Vcore och minnena i 2933 MHz med 1.35Volt allt har varit stabilt och helt plötsligt så började datorn att få svart skärm, det enda som händer är att man hör ett svagt "klick" sen är skärmen svart, dator är igång och allt sånt, men skärmen blir svart och man måste då starta om datorn helt.

Jag provade att köra OCCT som alltid har fungerat innan men nu dog den efter 2sec, började kolla och kom fram till att minnena nu ville ha 1.36V ist, satte dom på AUTO och kollade max volten dom fick och den landande på 1.36 och då satte jag det som fast värde i UEFI och då fungerar det.

Bör jag kanske vara orolig att minneskontrolen börjar ta stryck efter som att det har fungerat med 1.35 tidigare eller kan det vara nått annat som börjar ta stryk? Den är ju inte jätte gammal, knappt 2år så bör ju inte börjat ta stryk ännu kan man tycka och 1.4125Vcore är ju inte jätte mycket för en 1:gen Ryzen, även minnena har jag läst skall palla mer än 1.35 utan problem.

Missar jag något här eller är det bara leva med att min CPU kanske börjar degraderas, eller eventuellt moderkortet?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.