Lågt ljud från AUX med högt från CD

Permalänk

Lågt ljud från AUX med högt från CD

Hej,

Jag har en 15-år gammal stereoförstärkare som jag kopplat in min TV i via AUX. Jag har tyckt att ljudet är SÅDÄR och häromdagen testade jag köra en CD-skiva ifrån CD-spelaren som också är inkopplad (via RCA) och det lät bättre och framförallt mkt starkare. Kör jag ljudet från AUX måste jag ha mkt högre volym på förstärkaren helt enkelt.

Jag undrar om någon vet vad detta kan bero på och vad man kan göra åt det? Hade ju helst velat ha ett "normaliserat" ljud mellan de olika ingångarna. Undrar också om detta kan påverka ljudkvaliten möjligtvis, eftersom jag upplever det som bättre om jag kör en CD än om jag kör ljudet via TV:n?

Permalänk
Medlem

Det är inte så att TV:ns ljudvolym påverkar? Om du kopplar in TV:n i CD ingången hur blir ljudet då?

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk

Hur har du kopplat? I tv'ns hörlursuttag? Där har du svaret, det har lägre ljudnivå ut än CD-spelare.

Du kanske kan ändra till "Line" i en meny i tv'n, eller höja volymen på tv'n.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Olika källor, olika utnivå, inget ovanligt.

Sen spelar det såklart in vad det är för material du spelar också. Musik är oftast producerad så att det ger så hög utnivå som möjligt, just för att det ska låta "bäst". Så möjligen skulle det kunna låta som samma nivå även om du kopplar CDn via TVn till förstärkaren som CDn direkt till förstärkaren.

Har TVn en hörlursutgång kan du antagligen använda den som en normaliserad utnivå-källla.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Tack för input. Ja jag kan ju styra volymen genom att höja på TV:n också, bara det att jag tycker att jag får höja (vad jag tror är) orimligt högt på TV:n för att det ska bli i paritet med volymen från CD-spelaren. Men det är kanske ingen fara att göra det?

Ljudet från TV:n går via hörlursuttaget tror jag, med en 3.5mm > RCA-kabel in i AUX på stereon. När jag kommer hem ska jag kolla om det finns nån inställning på TV:n där man kan ändra till "Line" eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyotoprotokollet:

Ja jag kan ju styra volymen genom att höja på TV:n också, bara det att jag tycker att jag får höja (vad jag tror är) orimligt högt på TV:n för att det ska bli i paritet med volymen från CD-spelaren. Men det är kanske ingen fara att göra det?

Ljudet från TV:n går via hörlursuttaget tror jag, med en 3.5mm > RCA-kabel in i AUX på stereon. När jag kommer hem ska jag kolla om det finns nån inställning på TV:n där man kan ändra till "Line" eller dylikt.

Nä, särskilt inte på en bara 15 år gammal vanlig stereoförstärkare. På ännu äldre prylar (typ pre-1980) så brukade lågnivån generellt vara ännu lägre, men även dessa är inget problem att kombinera med nyare prylar. Det kommer dock bli ännu större volymskillnader naturligtvis.

Ah, det var redan vad du använde. Går den inte att låsa nivån på den kan ju alltid också kolla om det inte även finns en vanlig fixerad lågnivåutgång, det är möjligt att en sån ger en nivå som ligger hyfsat nära CDns då. Finns ingen sån, kan det hända att en SCART-kontakt kan ge ut ljud.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint