Spela klassiska Hugo gratis!

Permalänk
Relik 📜

Spela klassiska Hugo gratis!

"Alla" minns väl Hugo-spelandet på TV? När folk ringde in, och med ett lagg som skulle få CS-proffsen att bryta ihop försökte navigera genom banorna. Allt för att rädda Hugolina från den elaka häxan!

I alla fall, nu finns Hugo 3 på archive.org! Det handlar om en emulering som går att spela direkt i webbläsaren. Roligt nog är det också just svenska Hugo som letat sig in, maximal nostalgi alltså!

Spana in Hugo: https://archive.org/details/msdos_Hugo_3_1995

Förutom just den svenska klassikern finns ytterligare 2500 "färska" MS DOS-spel. Vissa fungerar bättre än andra, såklart. Mer info i archive.org-bloggen. http://blog.archive.org/2019/10/13/2500-more-ms-dos-games-pla...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Tänker på den där vidrigt stora geléråttan som alla frenetiskt försökte vinna... *rysningar*

Men det här måste jag nog låta sonen få prova! Tack 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ett svagt minne av Hugo var det i samma veva som Linus på linjen?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Har ett svagt minne av Hugo var det i samma veva som Linus på linjen?

Haha, Linus på linjen tror jag var lååångt före Hugo. Hugo har jag för mig kom med något sommarlovsprogram på SVT, tidigt 90-tal.
Kan ha fel, men Linus på linjen tror jag är typ tjugo år före eller något

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Haha, Linus på linjen tror jag var lååångt före Hugo. Hugo har jag för mig kom med något sommarlovsprogram på SVT, tidigt 90-tal.
Kan ha fel, men Linus på linjen tror jag är typ tjugo år före eller något

Just ja man fick väl ringa in för att spela Hugo?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Just ja man fick väl ringa in för att spela Hugo?

Ja man ringde in och spelade med hjälp av knapparna på telefonen.

Måste varit en härlig latens.

(Har dock ett svagt minne att de hade någon lösning, kanske var någon form av IA som förutspådde vilken knapptryckning man skulle göra så att latensen upplevdes som lägre).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här minns man med glädje och man tyckte alla var värdelösa för att de tryckte för sent, men som sagt det beror någon kraftig fördröjning.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

"Alla" minns väl Hugo-spelandet på TV? När folk ringde in, och med ett lagg som skulle få CS-proffsen att bryta ihop försökte navigera genom banorna. Allt för att rädda Hugolina från den elaka häxan!

Jag var med flera gånger i "kvart i sju" för 27 år sedan. Satt bredvid Kattis Ahlström och skrek höger/vänster och allt annat.
Det var kul och dessutom fick man vara med på en massa andra inspelningar.
Och nej, vi fick aldrig spela Hugo själva där...

Permalänk
Medlem

Det måste jag testa, satt och kollade på när folk ringde in till tv4 på morgonen för att spela Hugo innan man gick till skolan

Permalänk
Medlem

Ah, minns det. Hade Hugo 2 för PC.

Digitalteve och dess avsevärt mycket högre latens fullkomligt förstörde "ring in och spela", men de fortsatte ändå försöka hålla i det. Rummel och Rabalder kom efter och även det PC-spelet köpte jag och hade kul med hemma.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Ni tänker på andra gången Hugo sändes i Sverige, det var på TV4 med Soff-i-Propp på Nyhetsmorgon. 5-6 år efter Kvart i Sju på SVT1.
Det var bara på TV4 man kunde vinna en Geleråtta om jag inte minns fel.
Kan kika på VHS-banden.

Permalänk
Medlem

Det bästa med Hugo var ju ändå alla kommentarer han fällde när han "dog".

"Skärpning, sista chansen nu"

Minns också skogen där han fick en smäll i huvudet av en "gren". "Det gjorde nästan lite halvt helont"

Försökte hitta dessa kommentarer men utan någon succé. Någon som lyckats?

Soff-i-prop med Hugo, ingen nostalgi

https://www.youtube.com/watch?v=szQ_BaYxUTo

Hittade även en dokumentär för de som inte får nog av nostalgi: https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1257574?programid=4090

Permalänk
Medlem

Någon som minns Rummel och Rabalder? Jag har också för mig att man kunde ringa in och spela detta!

Japp! Det stämmer enligt Wiki! https://sv.wikipedia.org/wiki/Rummel_och_Rabalder_(datorspels...

Permalänk
Medlem

Här är inspelning från Kvart i Sju med Hugo, ca 1992-93.
Kvalitén är skit

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att man spelade även Sonic (Sega) och någon version av Super Mario Kart via telefon i de första avsnitten!

Permalänk
Medlem

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1257574?programid=4090

P3 spel har gjort en trevlig dokumentär om hugo, med intervjuer av spelskaparna och även personer som lyckades komma in.. och kom fram men vågade inte spela när det väl gällde.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Just ja man fick väl ringa in för att spela Hugo?

Precis, sen satt man och svor över hur dåliga de var. Antagligen var det väl en fördröjning, men oftast tryckte de typ en halv sekund för sent.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Relik 📜

Jag har en hel hög screenshots från gamla Hugo någonstans. Ska se om jag kan klippa ihop!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Forumledare

Vänta nu här! Detta är ju helt fel! Hugo ska såklart vara på danska!

”Hva, Hvor ska’ vi hen du?” ❤️❤️❤️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av NordhNet:

Vänta nu här! Detta är ju helt fel! Hugo ska såklart vara på danska!

”Hvor skal vi hen du?” ❤️❤️❤️

Nej. Bara.. nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av PlogarN97:

Ja man ringde in och spelade med hjälp av knapparna på telefonen.

Måste varit en härlig latens.

(Har dock ett svagt minne att de hade någon lösning, kanske var någon form av IA som förutspådde vilken knapptryckning man skulle göra så att latensen upplevdes som lägre).

Skickades från m.sweclockers.com

Det har känns bekant, som en nyhet inte för så länge sedan! Ska nog Googla lite

Kommer ihåg när det gick på tv och har spelat flera spel med detta lilla troll, även brädspel minns jag

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Vänta nu här! Detta är ju helt fel! Hugo ska såklart vara på danska!

”Hva, Hvor ska’ vi hen du?” ❤️❤️❤️

Hur bannar man en moderator?

Räcker "landsförräderi" som orsak?

Permalänk
Hedersmedlem

Det här var ett roligt fynd. Flöt i och för sig inte så jättebra för mig när jag testade nu, men kul minnen. På TV4 tror jag att jag spelade Hugo två gånger och Rummel och Rabalder en gång. Den allra första gången har jag för mig att jag förvånansvärt nog klarade av hela banan. På slutet när man skulle dra i något rep, har jag dock för mig att jag hade otur. De andra två gångerna gick det inte alls särskilt bra.

Skrivet av Ibymafayhas:

Hittade även en dokumentär för de som inte får nog av nostalgi: https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1257574?programid=4090

Det där var roligt att lyssna på. Tack för tipset!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Albert:

Det här var ett roligt fynd. Flöt i och för sig inte så jättebra för mig när jag testade nu, men kul minnen. På TV4 tror jag att jag spelade Hugo två gånger och Rummel och Rabalder en gång. Den allra första gången har jag för mig att jag förvånansvärt nog klarade av hela banan. På slutet när man skulle dra i något rep, har jag dock för mig att jag hade otur. De andra två gångerna gick det inte alls särskilt bra.Det där var roligt att lyssna på. Tack för tipset!

Haha, jösses! Hur fungerade det, fick man ringa in och så valde de någon slumpmässigt? Tror aldrig jag ens testade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilakered:

Haha, jösses! Hur fungerade det, fick man ringa in och så valde de någon slumpmässigt? Tror aldrig jag ens testade.

Skickades från m.sweclockers.com

De var nog inte helt konsekventa, men jag tror snarast att huvudprincipen var "först till kvarn". Telefonslussen öppnade kanske vid 6.30-tiden eller något i den stilen, men som någon nämnde i det där radioprogrammet började de uppmana folk att ringa betydligt senare än så, vilket kan ha gjort att många inte ringde tillräckligt tidigt. Man fick ringa gång på gång tills slussen öppnade. Sedan krävdes det förstås också lite tur i och med att många ringde samtidigt. Telefonens funktion för att upprepa det senast inslagna numret var praktisk. Ibland tror jag att det förekom att de lät reserver från dagen innan vara med nästa dag.

Jag minns också att det var en del som hade problem eftersom de använde sådana där telefoner med knapparna i luren. Det var opraktiskt i och med att tv-ljudet ju kom från telefonen. Med en "vanlig" placering av knapparna kunde man ju ha luren vid örat samtidigt som man spelade. Lite roligt var för övrigt att man blev uppringd ett tag i förväg och därmed fick höra ljudet till nyheterna i telefonen i stället för i tv-högtalarna.

När jag var med första gången kallades programledarna för Blixten och Dunder. Jag minns inte vem av dem som jag kom fram till, men vem det nu var frågade i alla fall vad jag hette. Det tyckte jag var en onödig fråga, i och med att jag ju redan hade uppgett mitt namn i telefonslussen. Därför svarade jag något i stil med "det har jag ju redan sagt". Det svaret har jag för mig att de inte var särskilt vana vid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

"Alla" minns väl Hugo-spelandet på TV? När folk ringde in, och med ett lagg som skulle få CS-proffsen att bryta ihop försökte navigera genom banorna. Allt för att rädda Hugolina från den elaka häxan!

https://archive.org/serve/msdos_Hugo_3_1995/Hugo_3_1995_screenshot.png
I alla fall, nu finns Hugo 3 på archive.org! Det handlar om en emulering som går att spela direkt i webbläsaren. Roligt nog är det också just svenska Hugo som letat sig in, maximal nostalgi alltså!

Spana in Hugo: https://archive.org/details/msdos_Hugo_3_1995

Förutom just den svenska klassikern finns ytterligare 2500 "färska" MS DOS-spel. Vissa fungerar bättre än andra, såklart. Mer info i archive.org-bloggen. http://blog.archive.org/2019/10/13/2500-more-ms-dos-games-pla...

Å herregud vilken nostalgi. Jag tyckte det var så roligt att se när folk ringde in för att spela Hugo. Dock vågade jag själv aldrig ringa in på grund av att jag var för blyg.

Skrivet av Ibymafayhas:

Det bästa med Hugo var ju ändå alla kommentarer han fällde när han "dog".

"Skärpning, sista chansen nu"

Minns också skogen där han fick en smäll i huvudet av en "gren". "Det gjorde nästan lite halvt helont"

Försökte hitta dessa kommentarer men utan någon succé. Någon som lyckats?

Soff-i-prop med Hugo, ingen nostalgi

https://www.youtube.com/watch?v=szQ_BaYxUTo

Hittade även en dokumentär för de som inte får nog av nostalgi: https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1257574?programid=4090

Ja precis. Jag brukade skratta åt dessa kommentarer.
Jag kom på några fler.

I en bana där man åkte på stockar i en kanal/å och man råkade hamna i vattnet, eller krockade med en gren från ett träd, sa Hugo ”Grattis, du har vunnit en kaviartaxi”.

I en bana där man hoppar mellan olika isblock och ska ta tre symboler som man sedan ska memorera för att öppna ett lås till en grund, och man inte mindes rätt symboler, sa Hugo ”Nu tror jag visst att du sov”.

Han sa såklart flera roliga grejer, men nu minns jag de inte.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.