Spela 2 500 DOS-spel hos Internet Archive

Permalänk
Melding Plague

Spela 2 500 DOS-spel hos Internet Archive

Den enorma samlingen PC-klassiker finns fritt tillgängligt hos internetarkivet och kan spelas direkt i webbläsaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Roligt för dem som inte själva har retro-PC eller vill/orkar köra Dosbox/VM lokalt Även om jag rekommenderar att alla har en MS-DOS baserad PC hemma

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Jag ska lätt spela igenom Discworld! Försökte spela det som liten men förstod inget av vad som hände så nu kanske jag kan klara spelet

Permalänk

Helgen är räddad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

discworld

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Jösses va najs, perfekt fördriv ju! Tie Fighter, Pinball Fantasies/Dreams, Sensible soccer, Pirates, kings bounty osv...

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Jag ska lätt spela igenom Discworld! Försökte spela det som liten men förstod inget av vad som hände så nu kanske jag kan klara spelet

Roligt, men sjukt svårt om jag minns rätt. Ibland är en walkthrough i princip ett måste

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Gillar man Discworld så vill jag rekommendera Simon the Sorcerer. Hade mycket kul med det spelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har bara testat ett fåtal, men slogs direkt av hur sopiga de är jämfört med amiga-versionerna man spelade på den tiden.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Nioreh83:

Roligt, men sjukt svårt om jag minns rätt. Ibland är en walkthrough i princip ett måste

Jag vill också minnas det, men samtidigt var jag typ 8 år när jag spelade det sist. Borde klara mig (marginellt) bättre nu, annars får det bli en walkthrough

Permalänk
Hjälpsam

Pinbal Fantasies och Prince of Persia för att nämna några,

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Alla verkar dock inte fungera felfritt. Testade tidigare i år och lyckades inte komma förbi menyn i ett spel. Facerollade tangentbordet och det enda som hände var att jag flyttades runt i menyn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Hugo, det är ett spel jag känner igen från barndomen, var i något TV program om jag vill minnas rätt.

Visa signatur

Cpu : Amd 5950x, Moderkort: X570, Socket-AM4, Grafikkort: Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC, Minne: Beast DDR4 3600MHz 32GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem

Vissa spel laggade rätt rejält. i7 2600K@4.8Ghz och 2x8GB 2133Mhz DDR3.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av puttey:

Hugo, det är ett spel jag känner igen från barndomen, var i något TV program om jag vill minnas rätt.

Dom hade det på barnprogrammet på TV4 på morgonen om jag minns rätt, ungarna kunde styra honom med knapparna på telefonen.

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vissa spel laggade rätt rejält. i7 2600K@4.8Ghz och 2x8GB 2133Mhz DDR3.

Merparten av de 3D-baserade spelen är det rätt mycket bildspelsvarning på. Need for Speed är förvånansvärt svårstyrt i 9 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orjet:

Har bara testat ett fåtal, men slogs direkt av hur sopiga de är jämfört med amiga-versionerna man spelade på den tiden.

Ja, amiga med ECS och framför allt AGA hade mycket bättre grafik än pc med cga/ega innan vga slog igenom. Sen var ju många spel gjorda på amiga och portade till pc som också kan förklara försämringen.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av JonasT:

Merparten av de 3D-baserade spelen är det rätt mycket bildspelsvarning på. Need for Speed är förvånansvärt svårstyrt i 9 FPS.

Och Tomb Raider, det kan frikostigt kallas spelbart 😆

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

***bort/mod***

§7/piratkopiering
Visa signatur

Per Peman
Tekniker på Recovery.se

Permalänk
Medlem

DOS spel ska man installera och inte spela i nån webbläsare. Det tar bort hela känslan av vad DOS spel är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Dom hade det på barnprogrammet på TV4 på morgonen om jag minns rätt, ungarna kunde styra honom med knapparna på telefonen.

Det bästa var när en stackars grabb ringde in och Hugo åkte rakt höger, eller rakt ut. Visade sig att killen hade telefon med sån där snurrskiva utan knappar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Dom hade det på barnprogrammet på TV4 på morgonen om jag minns rätt, ungarna kunde styra honom med knapparna på telefonen.

Föregångaren till Google Stadia

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är jättebra för att locka in fler till retro-scenen

Ett gäng gamla datorer hemma för gamla spel är bra att ha i vilket fall som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Smutt, kan sitta och lira Duke Nukem 3D på jobbdatorn iom att det körs i webläsaren!

Permalänk
Medlem

discworld 4 (den med varulvar) eller om det e 3an e ett av mina bästa spelminnen ja även de tidigare discworld 1a gången jag ser nån av dom som tillgängliga trevligt

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Testade Liero i webläsaren. Laggade så in i helvete.

Permalänk
Medlem

Får man fråga hur de undviker att få massor DMCA anmälningar mot sig för piratkopiering? För tveksam till att de fått tillstånd av rättighetsägarna för alla 2500 titlarna eller sattsar de bara på att det är abandonware och rättighetsägarna helt enkelt inte bryr sig?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jävligt bra för oss som inte har utrymmet för retrodatorer, min ligger tyvärr nere i förrådet

Permalänk
Medlem

Känns som en perfekt match med Stadia, projekt Gutenberg för spel

Permalänk
Medlem

Syndicate! woooo.
Har kvar cd fodralet men hittar inte skivan! Äntligen

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1