Vilka spel har betytt mycket för dig?

Permalänk
Medlem

Vilka spel har betytt mycket för dig?

För egen del är det lite svårt att komma på något men relaterar mina spel till minnen från en svunnen tid. Kanske inte så mycket spelen i sig.

Men. Gjorde misstaget att visa morsan spel på Amigan. Sen kom jag knappt åt den. Vaknade på mornarna av att hon satt och lirade Popolous för fullt. Mahjong som kom på demoskiva. Hjälpte henne korrläsa koderna till Popolous så inte de blev felskrivna.

Sen upptäckte hon Zelda på NESen och Tetris. Vi hade bataljer o att vara husets mästare i Tetris. Zeldaspelen gick varma. Jag fastnade aldrig för dem men hon avgudade Zelda, NES och SNESversionerna. Inte lika mycket med N64versionerna.

Vi satt vid datorn och lirade alla Lucasarts "point & click" äventyr. Dito med Sierra´s äventyr.

Final Fantasy 7 lirades igenom av henne med barnbarnet. Likaså med Silent Hill, Dino Crisis osv osv.

Föga anade jag att "The adventures of Alundra" skulle bli det sista. Hon lirade men gick inte bra med handkontrollen. Jag trodde det var för alla operationer hon gjorde genom åren i sina armar och händer så jag lirade åt henne medans hon mest tittade på. Jag gillade inte liret alls själv och blev överlycklig när skiten var klart. Strax efter försökte hon lira det igen men gick inte så jag tog mig igenom det igen, muttrandes. Blev lite konfunderad att hon glömt av så mycket i liret.

Visade sig sen att hon "fått" alzheimer. Hon gick bort 2006. Har kvar alla liren i bokhyllan och brukar stanna till och minnas tiden som var. Har FF8 stå i hyllan och väntar på att spelas klart och FF9 oupptaget. Spel som jag själv inte var "fast för" men spel som idag ger mig ruggiga nostalgivibbar. Hittade boken hon skrev alla koder till Popolus i för någon vecka sen i en byrålåda.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Beginner: Jag kommer ihåg när jag började spela fs 2011. (Spelar inte längre) Jag fastnade snabbt i spelet så mycket att jag blev beroende och tillslut arg när kan inte kunde spela när jag var tvungen att gör annat.
Kommer även ihåg Skyrim vilket jag spelar än idag. men när jag började spela blev jag så tagen att jag snackade om det hela tiden. Jag hyllade spelet som det bästa någonsin.

Permalänk
Medlem

Frontier: Elite II
Sim City 3000
X-Plane
Skyrim

Dessa fyra har nog sammanlagt utgjort 80-90 procent av all tid jag spelat under 30 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Baldurs Gate I & II
Metal Gear Solid, hela serien
Mass Effect 1-3

Dessa är väl de som genererat flest speltimmar, sen har vi ju alltid Final Fantasy serien som man dumpat en drös 100-tals timmar i

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

dune 2
heroes 3
zelda till nes
quake
quake 3 arena
doom
wolfenstein
simcity2000
settlers
need for speed
red alert 2
warcraft 1&2
blood
starcraft 1&2

mycket nostalgi bakom dessa spel.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Bara för att man spelat någonting många timmar behöver det ju inte ha betytt mycket.
Intressantare historier bakom svaren tack Inte bara räkna speltimmar.

Permalänk
Medlem

Runescape Från 2000 till 2012 uppehåll mellan 2012-2013 och sedan dess Oldschool Runescape
Tagit mig igenom en himla massa saker med hjälp av spelvärlden!

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk

För mig skulle jag säga att Warcraft 3+expansionen har betytt mest för mig, min första playthrough av kampanjen gjorde mig helt mållös, och speciellt alla cutscenes!
Sen när man började komma in i custom games och alla olika TD's som man kört.
Sen är det enligt mig världens bästa LAN-spel, så har blivit ett par tusen timmar med polarna i diverse banor

Permalänk

Jag skulle säga att spelat som betytt mest för mig är Broken Sword 1,2. Monkey Island 1,2 och Grim Fandango. Har man inte spelat dessa spel har man verkligen missat något, storyn och musiken är helt enastående och jag kan än i dag spela Broken Sword på mobilen eller komma ihåg hur sjukt tom jag kände mig när eftertexterna och outrot till Grim Fandango startade...

Visa signatur

Goats are like mushrooms. If you shoot a duck, I'm scared of toasters.

Permalänk
Medlem

Mass effect serien.
Black and white 1 men även 2.
LoL
WoW
WC3 TFT.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Boulderdash (1985)
Descent (1995)
DeusEx (2003)
Destiny2 (2017)
MutantZero(2018)

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Tror spelen som betytt mest för mig har varit Final Fantasy 6 och Monkey Island 1&2 de var alla stor del av min barndom.

Permalänk
Medlem

Neocron... the one and only. https://en.wikipedia.org/wiki/Neocron

Spelade Shaiya, Dark Age of Camelot, Asherons Call, Anarchy Online i olika perioder men ända fram tills Reakktor kursade så återgick jag alltid till Neocron. Det var något magiskt över mmorpg av post-apocalyptic sci-fi där man kunde modifiera sin karaktär med exo-skelett och implantat. Sedan när expansionen kom, Dome of York, så var man återigen fast hundratals timmar. Planerade dåd och hemskheter på rivaliserande klaner på neutral mark, betalade "randoms" för att lämna information om vem som var i närliggande district och sen svepa in med PPU och Tank slakta innan de visste vad som hände.

Edit: när jag letade efter wiki så dök detta upp från nukklear.com

"NEOCRON 3
Neocron 3 is in internal development and we are currently evaluating opportunities."

Nästa så man gråter lite av lycka. Kommer med sannorlikhet störtgrina om de lyckas fånga samma atmosfär.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Diablo 2 (lod)

Tänk med trimmar man spenderat på Baal-runs, och spamma trade quotes.

Saknar det massor. </3

Permalänk
Medlem

min spelintresse föddes med farcry (ettan) började lira i klan som jag fortfarande är med i, men vi är mer inriktade på bf serien! Jag har dock inte spelat aktivt på 2,5år, och nu när man fått egna kids som bara lirar fortnite och spöar skiten ur en när man spelar med dom.
Så jag blev lack och installerade Farcry på alla datorer och för en gång skull kunde jag spöa skiten ur dom sen farcry är det spel som fick mig att spela o bli datorintreserad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Warcraft 3 är det jag har spelat mest 10 000h+ timmar på bnet i custom games, främst dota.
Det gav mig många fina vänner då jag var väldigt blyg när jag var tonåring

Sen har jag lirar WoW till och från sen slutet av wotlk. Träffat många fina vänner där och fassnat i den fantastiska världen och alla roliga raids. Glömmer aldrig när vi fick ner Garosh 10 min innan nerf.

Red Alert 2 har jag också plöjt många timmar i. En härlig värld och utmanande game play.

Men de spel som har betytt överlägset mest är Dungeons and dragons och Drakar och demoner. Kommer alltid att minnas när jag för första gången förstod att det är en oändligt stor värld där man kan gå dit man vill och göra vad man vill. Kännslan av att rulla en critt och skratten när man rullar och misslyckas totalt. Dom episka striderna och de vänner jag fått för livet. Dom spelen har lärt mig så mycket om mig själv och andra och är lika roligt varje gång vi kör, 8 år senare med samma grupp

Permalänk
Medlem

Halo CE
NFSU2
Tony Hawk Pro Skating
Jet Set Radio
Det var väl där det började i ungefärlig ordning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk

Har lirat en del spel under åren, men de som betytt mest för mig är Halo 1 + 2 (Xbox) och Company of heroes 1 (PC).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 2700X | CPU-FAN: Noctua NH-U12S + NT-F12 (PP) |
| MB: Asus Prime X470-Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 3000Mhz 2X8GB |
| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 (Raid 0) SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |
| HDD1: WD 160GB | HDD2: Fujitsu 1TB | CHASSI: FD Define R6 |
| PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W |

Permalänk
Medlem

Innan jag skaffade dator så var det väldigt mycket SSX Tricky och Halo som enkelt kunde spelas på Xbox.

Golden Sun till Game Boy Advanced var en rejäl ögonöppnare i den genren.

Sedan runt år 2008 så började flera vänner att skaffa datorer mer ämnade för spelande vilket resulterade till att vi började lana självklart. Då var det mycket TD och Mauls i Warcraft 3 som gällde, men även CS1.6.

Super Mario Bros 3 på NES gav mig det första intresset för spel tror jag.

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk

Mariokart N64
Zelda NES
C@C Generals PC (Spelar det fortfarande)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Final Fantasy IX var jäkligt speciellt för mig. Hade inte tillräckligt med pengar för att köpa det själv, så när jag fått pengar för att köpa nya skor köpte jag de absolut billigaste jag kunde hitta så att pengarna precis skulle räcka, och jäklar vad det var värt det.

När slutscenerna rullade infann sig dock givetvis den klassiska tomhet som man aldrig tycks kunna undfly när ett riktigt bra spel eller en riktigt bra bok är slut.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Spel som betytt mest för mig.....

Jag har spelat alldeles för många spel för att kunna på rak arm nämna alla som betytt mest för mig men om jag nu måste välja blir det:

Super Metroid
Shadowrun SNES
Secret of Mana
Zelda 3
Terranigma
Final Fantasy VI
Final Fantasy VII
Xenogears
Half Life 1 & 2
Baldurs Gate spelen
Planescape Torment
Dark Souls

Permalänk
Medlem

WoW. Har inte spelat en minut själv, men två av mina bästa vänner möttes genom spelet och är nu gifta.

Kings Quest. Jag var nog runt 8 år gammal och insåg att det var bra att kunna engelska, för då kunde man spela fler dataspel. ”Show carrot to donkey”.

Permalänk
Medlem

Utan tvekan Mass Effect (ja, även Andromeda)
Har haft väldigt stor påverkan på mitt liv.
Öppnade verkligen upp mitt intresse för rymden bland annat.

Får fortfarande gåshud bara jag tänker på scenen i ME2 när SR-2 Normandy kommer "tillbaka"

Permalänk
Hedersmedlem

Zelda
Första gången jag kom i kontakt med Zelda var när kusinen satt och spelade på NES. Jag kunde sitta och titta på i timmar, även om jag egentligen aldrig fick något större sug själv. När jag fyllde 8 år så fick jag en N64 av föräldrarna med Super Mario 64 och Mario Kart som jag nötte en hel del (och morsan också). Det som gav mig en wow-känsla första gången till ett spel var dock ett spelrepotage på TVn där de bl.a. visade några korta klipp från Ocarina of Time. Att kusinen också hade köpt spelet nästa gång man hälsade på under någon högtid förstärkte bara den känslan. Jag satt i princip hela tiden vi var där och tittade på när han spelade, och fick nog testa lite grann också tror jag. Majoras Mask blev bara en fortsättning av samma känslor.
När Wind Waker utannonserades så var jag och många andra skeptiska till den mer tecknade grafiken. Som tur var så var allt det som bortblåst efter att man testade spelet, och sedan dess så är jag helt okritiskt till spelen innan jag testat dem. Jag litar helt på att Nintendo kommer att göra ett bra spel!

Super Smash Bros
Spelat alla sedan N64, men som mest var nog under Melee-tiden (Top 3 speltid) på Gamecube. Hade säkert 2+ kompisar hemma hos mig 3-5 dagar i veckan under flera månader. Nekade till och med kompisar att följa med hem några gånger då jag blev less på att aldrig få vara för mig själv, trots att jag tyckte det var skitkul att spela.

Halo
Drog hem till en kompis ofta och spelade Halo 1 eftersom jag inte hade en Xbox själv. Blev både en hel del co-op kampanj och multiplayer.
Halo 2 likaså. Då en annan kompis bodde 1 kvarter ifrån skolan (högstadiet) så blev det nästan alltid att vi drog 3-4 pers till han varje rast som var mer än 45 minuter och nötte några matcher.
Jag måste ha pratat med morsan om hur kul det var för på julafton något år senare så fick jag till min stora förvåning en Xbox med Halo 2, inget jag hade förväntat mig alls. Halo 2 nöttes flitigt in i gymnasiet då jag träffade några som var riktiga Halo-nördar. De spelade online och shit! Var med på ett LAN första sommaren i gymnasiet tillsammans med 16-17 andra pers. Hade typ ledinflammation i pekfingret dagen efter, men det var det värt! Spelsätten innefattade bl.a. "Brb pissar", "QRABBA" m.fl.
Halo 3 kom ut (Top 3 speltid) och jag gav mig in i online multiplayer och hade många många roliga matcher, seriösa och oseriösa.

World of Warcraft
(Top 1 speltid)
Efter att ha läst förhandsvisningen i Gamereactor (har kvar tidningen) så var jag fast. En stor öppen värld där man kan spela med- och mot andra spelare? Fantastiskt! Efter att ha varit hemma hos några kompisar som köpte det nära release så blev jag ännu mer fast, vilket skulle hålla i sig oavbrutet i 6 år med många minnesvärda tillfällen som följd. I och med WoW Classic så har kanske inte samma sug som förr återkommit, men jag har inte tröttnat på det än i alla fall, vilket jag gjorde efter 3-4 veckor på de senaste expansionerna.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Forumledare

Får bli att dela upp det lite efter respektive ”genre”

1. The early years

Pitfall
Bomberman
Frankie goes to hollywood
Burgertime
H.E.R.O
Fort apocalypse

Samtliga till C64 som storebror hade. Här började beroendet av utforskning och problemlösning genom relativt enkla spel utan någon direkt fokus på handling.
Det var resan som stod i fokus, sen varför man gjorde saker var sekundärt.

2. FPS

Doom 1 och 2
Quake 1 och 2
Cod 4: modern warfare

Här malde jag och polarna löjligt många timmar mot varandra. Doom 1/2 via nullmodemskabel där vi släpade våra burkar land och rike runt för att turas om att vara spelvärdar.

När det var dags för quake 1/2 fanns interwebben tillgänglig så där var allt tillgängligt ”alltid” (speciellt efter att en glömsk lärare glömt Admin-koderna till skolans datorer)

Cod 4 var något av en revolution för mig personligen eftersom jag inte föll pladask för varken cs eller battlefield. Här blev timmarna 4-siffriga.

3. RPG/adventure (och lite mmo)

Planescape torment
Indiana Jones and the fate of Atlantis
Elder scrolls IV: Oblivion
Lord of the rings online

Hejdå privatliv, hej alternativa världar med djup story!
Jag kommer inte gå in på alla spelen då det hade tagit hela dagen att skriva allt om alla, men en sak har alla spelen gemensamt: De öppnade upp intresset för en rad olika andra spel!

Indiana Jones med sin snärtiga humor gav mig en förkärlek för point&click (vinkar kärleksfullt till lucasarts), planescape öppnade upp för den isometriska genren (Baldurs gate, diablo etc), oblivion för open world och lotro.... egentligen det enda ”riktiga” mmo:et som jag verkligen fastnat för (är Tolkien-nörd).

4. Nintendo

Mario Bros 1 och 3 (vi glömmer 2:an...) (nes)
Super mario world (snes)
Zelda: a link to the past (snes)
Super mario land (gameboy)
Mario 64 (n64)

Jag tror kommentarer blir lite överflödiga här. Det enda som finns att tillägga är att mario land har ett av tidernas absolut bästa soundtrack!

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Arkanoid, druid 2, potty pidgeon, ik+, bubble bobble på c64
Zelda, metroid, kid icarus, gunsmoke, castlevania på nes.
Phantasystar, wonder boy in monsterland, ultima iv på mastersystem.
Shining in the darkness, road rash, shining force 1,2,3 på megadrive.
Moonstone, megalomania, eye of the beholder, champions of krynn på amiga.
Alla pokemon på gameboy advance.
Ff7, symphony of the night, på ps1
Berserker, phantasystar online, soulcalibur på dreamcast.
Fallout 1,2, arkanum, baldurs gate 1,2, diablo 1, heroes of might and magic 2,3, might and magic 6, savage blade of darkness. På pc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Nemesis (MSX) Oslagbart på sin tid, även 2an
Metroid (NES) geee, vad bra
Lite uppehåll i tonåren... eller ja, mer intresse för annat. Spelade men kommer inte ihåg något som bet sig fast
Nästa är nog doom, unreal, ut99 quake2-3 samt half life. Lite spridda pc spel där...
Någonstans emellan så fanns tekken2, wipeout och resident evil på konsol.

Efter 00 då?
Olika racing och fps spel av AA klass (skittråkigt men med familj mm så perfekt en kort stund)

Efter 10 då?
Game watch och diverse mame eller andra emulatorer.
Toombraider spelen. Vissa cod (även tidigare)
Inside på ps4
Mer racing och fortfarande familj med tonårsbarn

Ett urval...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Smuggler's Run 2 på PS2.
Spelade det mycket med min lillasyster på den tiden. Mycket fint spel med dune buggies.
Crash Team Racing på PS1, samma sak där med syskonen.
Jag vann alltid då min syster hatade att spela "emot" varandra.

Visa signatur

Mvh Pappa
-
R5 3600X, MSI RTX 3070, 16GB DDR4 3200Mhz

Permalänk

Gaming PC

@Beginner: Ja for min del så er det noen spill som virkelig har tatt min tid:Crysis 1-3/Sniper Elite 2v2+3+4/Metro Radux og Metro Last Light/Alien Isolation/Assassins Creed Origins/ Såå kommer selveste Lara Croft:Tomb Raider 2013/Rise Of The Tomb Raider 2016 og Shadow Of The Tomb Raider 2018.Får vel ta med Metal Gear Solid V og Deus Ex:Mankind Divided og Dying Light/The Witcher 3-Wild Hunt og noen Batman og en Wolfenstein: The New Order/Sniper Ghost Warrior 2-3 ja der kommer det snart en ny Sniper Ghost Warrior Contracts , håper det blir mye bedre en 3.Så venter vi på det store Cyberpunk 2077 og Red Dead Redemption 2, ja livet er jammen herlig dere det tar jo aldri slutt dette...