Strax över 100mbps på min dator men närmare 1000mbps för min sambo

Permalänk
Medlem

Strax över 100mbps på min dator men närmare 1000mbps för min sambo

Hej!

Sjukt irriterande problem där min dator (som kunnat hantera 1gbit/s förut) inte kommer i närheten av den hastighet som min operatör strålar in i lägenheten. Jag har försökt en mängd med olika felsökningar men får ändå riktigt illa nedladdningshastighet och uppladdningshastighet.

Den hastighet jag ska ha är på 1000/1000 men jag kommer bara upp i typ 110/100 - och fiberkonverter som hanterar 1000 är på plats i lägenheten och jag har testat med alla möjligt sladdar osv. Min sambo får bra nedladdningshastighet men jag får kass (för det som den ska kunna hantera).

Har kikat efter malware etc etc men inget hjälper.

Finns det någon varm själ som har koll och som kan assistera mig i denna svåra tid?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - Black Pearl || be quiet! PowerSupply (PSU) Pure Power L8 530W Modular || ASUS Z97-PRO GAMER || Intel Core i7-4790K - 8 trådar / 4,0GHz (4,4Ghz Turbo) / 8MB / Socket 1150 || Gigabyte GeForce GTX 980 4GB G1 GAMING || Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3 1600MHz x2 || Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB || Seagate Intern Hårddisk Desktop HDD 1TB || Seagate Firecuda 2TB 3.5" SSHD ||

Permalänk
Medlem

Du råkar inte ha satt någon QoS-inställning mot specifika apparater i routerinställningarna?

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wernemar:

Hej!

Sjukt irriterande problem där min dator (som kunnat hantera 1gbit/s förut) inte kommer i närheten av den hastighet som min operatör strålar in i lägenheten. Jag har försökt en mängd med olika felsökningar men får ändå riktigt illa nedladdningshastighet och uppladdningshastighet.

Den hastighet jag ska ha är på 1000/1000 men jag kommer bara upp i typ 110/100 - och fiberkonverter som hanterar 1000 är på plats i lägenheten och jag har testat med alla möjligt sladdar osv. Min sambo får bra nedladdningshastighet men jag får kass (för det som den ska kunna hantera).

Har kikat efter malware etc etc men inget hjälper.

Finns det någon varm själ som har koll och som kan assistera mig i denna svåra tid?

Vad har du för webläsare, antar du kollar med typ tptest.se? Får din sambo närmare gigabit? Får hon det så är prolemet din dator->switch/router. Har det fungerat tidigare så och du inte bytt kabel så är felet i din dator. Om möjligt testa bara att byta plats på kablarna som din sambo använder. Kolla även "status" i nätverksikonen nere vid klockan så det står gigabit/1000 mbit där.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@Wernemar: Har din sambo ett konto på samma maskin? Eftersom du testat flera kablar så borde (ska) routerinställningarna bara påverka en specifik dator, inte en unik användare.

Kolla inställningarna på ditt användarkonto. Prova skapa ett nytt för att se om felet försvinner. Om du har flera nätverksportar (i användning, så klart) kolla att ni använder samma port.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Tack för svar, jag har testat att byta kabel och det står att 1gbps är aktivt på min dator - men när jag testar speedtest.net så får jag bara 110mbps men hos bredbandskollen får jag runt 400mbps.

Har även ominstallerat samtliga drivrutiner och återställt allt i min väg i cmd.

Upptäckte följande:
https://drive.google.com/file/d/13tuBiOawbng5iNHK0dUBPr9_hpkG...

IPv6 verkar broken - hur vet jag inte.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - Black Pearl || be quiet! PowerSupply (PSU) Pure Power L8 530W Modular || ASUS Z97-PRO GAMER || Intel Core i7-4790K - 8 trådar / 4,0GHz (4,4Ghz Turbo) / 8MB / Socket 1150 || Gigabyte GeForce GTX 980 4GB G1 GAMING || Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3 1600MHz x2 || Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB || Seagate Intern Hårddisk Desktop HDD 1TB || Seagate Firecuda 2TB 3.5" SSHD ||

Permalänk
Medlem

Kan förövrigt meddela att jag är kopplad direkt mot mediakonverteraren med en cat6-kabel.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - Black Pearl || be quiet! PowerSupply (PSU) Pure Power L8 530W Modular || ASUS Z97-PRO GAMER || Intel Core i7-4790K - 8 trådar / 4,0GHz (4,4Ghz Turbo) / 8MB / Socket 1150 || Gigabyte GeForce GTX 980 4GB G1 GAMING || Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3 1600MHz x2 || Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB || Seagate Intern Hårddisk Desktop HDD 1TB || Seagate Firecuda 2TB 3.5" SSHD ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Vad har du för webläsare, antar du kollar med typ tptest.se? Får din sambo närmare gigabit? Får hon det så är prolemet din dator->switch/router. Har det fungerat tidigare så och du inte bytt kabel så är felet i din dator. Om möjligt testa bara att byta plats på kablarna som din sambo använder. Kolla även "status" i nätverksikonen nere vid klockan så det står gigabit/1000 mbit där.

Jag använder mig av Firefox.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - Black Pearl || be quiet! PowerSupply (PSU) Pure Power L8 530W Modular || ASUS Z97-PRO GAMER || Intel Core i7-4790K - 8 trådar / 4,0GHz (4,4Ghz Turbo) / 8MB / Socket 1150 || Gigabyte GeForce GTX 980 4GB G1 GAMING || Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3 1600MHz x2 || Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB || Seagate Intern Hårddisk Desktop HDD 1TB || Seagate Firecuda 2TB 3.5" SSHD ||

Permalänk

testa uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

testa uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet

Redan gjort - ingen skillnad tyvärr.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - Black Pearl || be quiet! PowerSupply (PSU) Pure Power L8 530W Modular || ASUS Z97-PRO GAMER || Intel Core i7-4790K - 8 trådar / 4,0GHz (4,4Ghz Turbo) / 8MB / Socket 1150 || Gigabyte GeForce GTX 980 4GB G1 GAMING || Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3 1600MHz x2 || Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB || Seagate Intern Hårddisk Desktop HDD 1TB || Seagate Firecuda 2TB 3.5" SSHD ||

Permalänk
Medlem

Det är inte dumt att slänga in komponentlistor även i sådana här trådar. Man vet aldrig när Killer NIC slår till igen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det är inte dumt att slänga in komponentlistor även i sådana här trådar. Man vet aldrig när Killer NIC slår till igen.

Hello hello!

Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z97-PRO GAMER (SOCKET 1150)
Nätverkskort: Intel® Ethernet Connection I218-V

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - Black Pearl || be quiet! PowerSupply (PSU) Pure Power L8 530W Modular || ASUS Z97-PRO GAMER || Intel Core i7-4790K - 8 trådar / 4,0GHz (4,4Ghz Turbo) / 8MB / Socket 1150 || Gigabyte GeForce GTX 980 4GB G1 GAMING || Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3 1600MHz x2 || Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB || Seagate Intern Hårddisk Desktop HDD 1TB || Seagate Firecuda 2TB 3.5" SSHD ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wernemar:

Hej!

Sjukt irriterande problem där min dator (som kunnat hantera 1gbit/s förut) inte kommer i närheten av den hastighet som min operatör strålar in i lägenheten. Jag har försökt en mängd med olika felsökningar men får ändå riktigt illa nedladdningshastighet och uppladdningshastighet.

Den hastighet jag ska ha är på 1000/1000 men jag kommer bara upp i typ 110/100 - och fiberkonverter som hanterar 1000 är på plats i lägenheten och jag har testat med alla möjligt sladdar osv. Min sambo får bra nedladdningshastighet men jag får kass (för det som den ska kunna hantera).

Har kikat efter malware etc etc men inget hjälper.

Finns det någon varm själ som har koll och som kan assistera mig i denna svåra tid?

Hade så för någon vecka sedan visade sig mitt nätverskort va kass.. köpte ett billigt på webhallen för 129 kr sedan rocka det fint igen.
Hoppas det hjälper dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wernemar:

Hej alla!

Tack för svar, jag har testat att byta kabel och det står att 1gbps är aktivt på min dator - men när jag testar speedtest.net så får jag bara 110mbps men hos bredbandskollen får jag runt 400mbps.

Har även ominstallerat samtliga drivrutiner och återställt allt i min väg i cmd.

Upptäckte följande:
https://drive.google.com/file/d/13tuBiOawbng5iNHK0dUBPr9_hpkG...

IPv6 verkar broken - hur vet jag inte.

Om du får uppåt 400 mbit så är det inget fel. Troligen servern du testar emot som begränsar. Om du inte gjort något med din dator nyligen. Prova några servrar till. Den snabbaste är inte alltid den bästa.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Det konstiga är att min sambo får strax över 900mbps medans jag ligger på 110mbps. Mitt NIC ska kunna hantera 1000mbps.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - Black Pearl || be quiet! PowerSupply (PSU) Pure Power L8 530W Modular || ASUS Z97-PRO GAMER || Intel Core i7-4790K - 8 trådar / 4,0GHz (4,4Ghz Turbo) / 8MB / Socket 1150 || Gigabyte GeForce GTX 980 4GB G1 GAMING || Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3 1600MHz x2 || Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB || Seagate Intern Hårddisk Desktop HDD 1TB || Seagate Firecuda 2TB 3.5" SSHD ||

Permalänk
Medlem

Har du testat hur mycket du kommer upp i vid överföring mellan din och din sambos dator?

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Energisparläge i windows eller för nätverkskortet?
Antivirus? (kan dra ner rejält, speciellt om du kör ex AVG + MBAM)
Andra plugins i webbläsaren, adblock eller vpn
Någon VM eller TeamViewer?

Tankade du drivrutinerna från Windows Update eller Intel?

Permalänk
Medlem

testat prova samma port från router som går till tjejens dator, eller kabel direkt från väggen till din dator?
alternativt att inte ha tjejens dator mot routern när du testar din hastighet.
känns som att det skulle kunna vara en inställning i hmi i routern/webbläsarn mojängen.
vet att jag hade en polare som körde 90/10% inställning i routern, att han fick 90% av bandbredden och övriga i familjen fick 10%.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Skrivet av Wernemar:

Kan förövrigt meddela att jag är kopplad direkt mot mediakonverteraren med en cat6-kabel.

menar du hela tiden?

om du inte testat med en router emellan gör det kan va så att du bara har en port på fiberkonverteraren som får full hastighet

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

m = Milli
M = Mega

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Har du testat hur mycket du kommer upp i vid överföring mellan din och din sambos dator?

Nope, men det ska testas ikväll! Tack för tipset.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Energisparläge i windows eller för nätverkskortet?
Antivirus? (kan dra ner rejält, speciellt om du kör ex AVG + MBAM)
Andra plugins i webbläsaren, adblock eller vpn
Någon VM eller TeamViewer?

Tankade du drivrutinerna från Windows Update eller Intel?

1. Max performance i bios samt windows energisparsalternativ - inga höga temperaturer heller.
2. Antivirus = Malwarebytes och Bitdefender (tankade hem för att skanna efter malware)
3. Jo, men är det troligt att Adblock sänker bandbredden så mycket? Tog bort alla mina VPN's inför testet.
4. Nope, ingen virtual machine.

Skrivet av hurrai:

testat prova samma port från router som går till tjejens dator, eller kabel direkt från väggen till din dator?
alternativt att inte ha tjejens dator mot routern när du testar din hastighet.
känns som att det skulle kunna vara en inställning i hmi i routern/webbläsarn mojängen.
vet att jag hade en polare som körde 90/10% inställning i routern, att han fick 90% av bandbredden och övriga i familjen fick 10%.

Ja, jag har testat allt möjligt i hårdvaruväg - det känns som att det är software med tanke på att jag inte får några fel vid tester av NIC:et genom deras inbyggda felsökning på kablar/hårdvara/anslutning. Den liksom säger att den har 1gbit/s full duplex - men är inte i närheten.

Skrivet av Rouge of Darkness:

menar du hela tiden?

om du inte testat med en router emellan gör det kan va så att du bara har en port på fiberkonverteraren som får full hastighet

Under hela tiden igår kväll, kändes mest logiskt att vara direktuppkopplad mot fiberkonvertern istället för att felsöka router också. Jag testade samma port som min sambo fick över 900mbit/s genom.

Skrivet av NoWin:

m = Milli
M = Mega

Jo, det stämmer. Men tror du fattar att jag får en nedladdningshastighet på 110 Mbps.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - Black Pearl || be quiet! PowerSupply (PSU) Pure Power L8 530W Modular || ASUS Z97-PRO GAMER || Intel Core i7-4790K - 8 trådar / 4,0GHz (4,4Ghz Turbo) / 8MB / Socket 1150 || Gigabyte GeForce GTX 980 4GB G1 GAMING || Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3 1600MHz x2 || Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB || Seagate Intern Hårddisk Desktop HDD 1TB || Seagate Firecuda 2TB 3.5" SSHD ||

Permalänk
Medlem

@Wernemar: Provat skapa ett nytt användarkonto som jag sa tidigare? Kan vara något skumt i registret.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Fick rätt nedladdningshastighet genom att återställa samtliga hårddiskar och Windows - otroligt jobbigt att inte veta vad det berodde på men rätt skönt med rätt nedladdningshastighet.

Tack för all input iaf!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - Black Pearl || be quiet! PowerSupply (PSU) Pure Power L8 530W Modular || ASUS Z97-PRO GAMER || Intel Core i7-4790K - 8 trådar / 4,0GHz (4,4Ghz Turbo) / 8MB / Socket 1150 || Gigabyte GeForce GTX 980 4GB G1 GAMING || Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3 1600MHz x2 || Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB || Seagate Intern Hårddisk Desktop HDD 1TB || Seagate Firecuda 2TB 3.5" SSHD ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wernemar:

Jo, det stämmer. Men tror du fattar att jag får en nedladdningshastighet på 110 Mbps.

Nej, varför det? 100Mbps och 100mbps är fullt möjliga båda två. Fel multipelprefix skapar bara förvirring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Nej, varför det? 100Mbps och 100mbps är fullt möjliga båda två. Fel multipelprefix skapar bara förvirring.

Nej, alla rationella varelser fattade vad TS menade

Gott att det ordnade sig även om "lösningen" var störig. Lär kanske märka vad det var när du ominstallerar program osv framöver. Håll koll!

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition