Permalänk
Medlem

Disconnect issues

Har problem med anslutning när jag spelar Destiny 2. Vet inte så mycket mer än att jag verkar ha problem som andra jag spelar med inte har.

Misstänker att problemet kommer från min anslutning som är via en iphone 6S som delar internet via usb kabeln.

Spelet varnar för att jag har strict NAT igång, har försökt letat guider för att få open NAT men det fungerar inte.

Har beställt ett datasimkort och ska testa ansluta med nätverkskabel via en router.

Någon som har andra förslag på vad orsaken kan vara?

Permalänk
Medlem

Kan finnas flera saker, här under är några saker som fungerat tidigare för mig. Notera att jag ej är raketforskare inom det här.

För mig så är det följande för att få öppen nat i brandväggs inställningarna(ej via 3g/4g):

För mig var en i tickad Port and Address restricted och den andra Address restricted. Det jag gjorde var att "släppa" den ett steg upp, det vill säga, från address restricted till endpoint independent. och Port and address restricted till address restricted.

UDP Endpoint Filtering:
Endpoint Independent
Address Restricted
Port And Address Restricted

TCP Endpoint Filtering:
Endpoint Independent
Address Restricted
Port And Address Restricted

Det kan vara så att det är en inställning i leverantörens router då jag misstänker att du eventuellt delar ipaddress med andra användare som har samma leverantör.
Jag har personligen aldrig spelat destiny 2.
Dessa inställningarna fungerade dock för Cod MW, battlefield 2, cs1.6 osv för mig. Jag brukade ha strict NAT och kunde oftast inte ens se servrarna, ibland kunde jag ansluta, men oftast inte.

Vill även minnas att min gamla router krävde en inställning som tillät anslutningar från okända ipaddresser(cirkus år 2003).

Anledningen för strict nat bakom 3g/4g brukar i min erfarenhet vara att man har 2 stycken ipaddresser bakomvarandra.
Så som.

Internetleverantör har delad ip address till dig(din telefon), t.ex.
178.16.2.52
Sen har din mobil egen intern ipaddress som den delar ut till sina ansluta enheter.
T.ex. 192.168.200.4

Kan du eliminera så att mobilen istället ger en direkt ipaddress från leverantören, alternativt använda en usbsticka som ger dig ipaddressen direkt från leverantören så tror jag det är det bästa.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Jag har verkligen inte bra koll på detta och har inte testat något själv men jag Googlade lite och det var några som sa att de fick det att fungera genom att sätta t ex Google som DNS (i datorn / konsolen).
Google DNS
#1: 8.8.8.8
#2: 8.8.4.4

källa: länk

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

@Zeedarn: Hur ändrar jag på det första du sa? förstod inte mycket av det
Som du säger verkar jag ha olika ip addresser, är enda sättet att ändra det med usbsticka eller liknande?

Permalänk
Medlem

@GreyWilk: det har jag testat utan framgång...

Permalänk
Medlem

@vikthoe: Högst troligt ligger din uppkoppling på telefonen via NAT444 (CGN) vilket gör att du delar publik ip många andra.
Kan du se vilken ip-adress du har på telefonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@vikthoe: Högst troligt ligger din uppkoppling på telefonen via NAT444 (CGN) vilket gör att du delar publik ip många andra.
Kan du se vilken ip-adress du har på telefonen?

IPv4: 83.185.45.54 Enligt Google!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikthoe:

IPv4: 83.185.45.54 Enligt Google!

Jo men vad säger telefonen, det är det som är intressant.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Hur ser jag det då? I telefonen? Wi FI adress?
när jag googlar hittar jag bara vilken ip telefonen har om den är ansluten till ett wifi, vilket inte är fallet

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikthoe:

@MacAllan: Hur ser jag det då? I telefonen? Wi FI adress?
när jag googlar hittar jag bara vilken ip telefonen har om den är ansluten till ett wifi, vilket inte är fallet

Exakt hur man gör på iphone vet jag inte, men om du slår ifrån wifi så får du ett ip från din telefonoperatör.

Det är väl inte wifi signalen du delar när du spelar?

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Den ip jag skrev fick jag från https://whatismyipaddress.com/ när jag går in från telefonen. Går jag via datorn visar den " IPv4: 83.185.45.54 ". Så både telefonen och datorn visar samma IP. Går det att se en annan IP adress för telefonen som jag inte vet om?Telefonen står alltså för internet via usb kabel och internetdelning till en stationär dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikthoe:

@MacAllan: Den ip jag skrev fick jag från https://whatismyipaddress.com/ när jag går in från telefonen. Går jag via datorn visar den " IPv4: 83.185.45.54 ". Så både telefonen och datorn visar samma IP. Går det att se en annan IP adress för telefonen som jag inte vet om?Telefonen står alltså för internet via usb kabel och internetdelning till en stationär dator.

Den ip adressen som sidan visar är den publika adressen som syns utåt, ligger man bakom NAT444 så delar många abonnenter på den publika adressen och det kan ge strikt NAT i spel.

För att avgöra om man ligger bakom NAT444 måste man veta vilken faktisk adress telefonen har, om telefonen och sidan visar samma adress är allt ok för då ligger man inte bakom NAT444.
Visar dom olika så ligger man bakom NAT444.

På min Samsung ser jag ip adress på samma sätt oavsett om jag är uppkopplad på wifi eller telefonoperatörens data nät.
Det borde vara i settings någon stans.

Edit: Tyvärr verkar iphone för "Dum" för att visa ip via data nät utan jailbreak.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Vad kul att apple/iphone håller fast vid sin affärsplan och är onödigt krångliga för vinst...
Men om det nu är som du säger att jag inte ligger bakom NAT444 är det ändå något som gör att jag hamnar bakom strict NAT?
De flesta lösningar jag sett för destiny 2 spelare är att ändra routerns inställningar för UPnP. Jag har inte hittat något liknande för min internetuppsättning... Har du några ideer värt att testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikthoe:

@MacAllan: Vad kul att apple/iphone håller fast vid sin affärsplan och är onödigt krångliga för vinst...
Men om det nu är som du säger att jag inte ligger bakom NAT444 är det ändå något som gör att jag hamnar bakom strict NAT?
De flesta lösningar jag sett för destiny 2 spelare är att ändra routerns inställningar för UPnP. Jag har inte hittat något liknande för min internetuppsättning... Har du några ideer värt att testa?

Jo men att visa något så pass enkelt som en ip-adress är ju inte för mycket begärt.

Ja NAT444 kan innebära att du hamnar bakom strict NAT när du spelar.
Har man en router och publik ip (NAT444 ger privat ip) kan man själv justera inställningarna för att öppna upp för detta, men bakom NAT444 kan man inte göra något.

NAT444 innebär enkelt att leverantören/operatören har routern och delar upp ett publikt ip på ett antal abonnenter, detta görs även på vanliga uppkopplingar numera och är till för att spara på publika ip-adresserna som i princip är slut.
Har man vanlig bredbandsuppkoppling kan man kontakta sin leverantör och be om publik ip-adress, om detta går hos en mobiloperatör vet jag inte.

Sen till sist så har vi inte heller lyckats konstatera om du har privat ip-adress eller publik, allt pga Apples affärsplan