Uppgradering i jakten på mer FPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Egentligen tycker ja du ska börja med byta gpu, minne och kylare och se hur stor prestanda ökning de ger sen ny CPU och nytt chassi

Glöm inte starta xmp i ditt moderkort när du byter minne

Sådär. Inhandlat och installerat. Lugnade mej med byte av processor men ram och grafikkort blev det. Imponerad av förbättringen. Processorn jobbar överlag på i 50% just nu med episka inställningar i spelet och grafikkortet tuffar på runt 85%.
Ram blev 3200mhz varianten fick ändra manuellt för att få dom att ticka i rätt hastighet. Skrev inte du något om en inställning för processorn också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Sådär. Inhandlat och installerat. Lugnade mej med byte av processor men ram och grafikkort blev det. Imponerad av förbättringen. Processorn jobbar överlag på i 50% just nu med episka inställningar i spelet och grafikkortet tuffar på runt 85%.
Ram blev 3200mhz varianten fick ändra manuellt för att få dom att ticka i rätt hastighet. Skrev inte du något om en inställning för processorn också?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja du startade xmp? För ram minnen?

Gällande pbo så finns det en inställning för det minns dock inte var msk hade det exakt man kan forcera den att vara aktiverad dock förutsätter de att du har kylutrymme, hur varm blir din cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Ja du startade xmp? För ram minnen?

Gällande pbo så finns det en inställning för det minns dock inte var msk hade det exakt man kan forcera den att vara aktiverad dock förutsätter de att du har kylutrymme, hur varm blir din cpu?

Runt 70-74 grader. Men om jag förstår den rätt ska den inte boosta i spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Runt 70-74 grader. Men om jag förstår den rätt ska den inte boosta i spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Den boostar processorn till 4.25ghz om kylutrymme finns. Du kan prova sätta på de och testa i värsta fall ändrar du tillbaka det i bios ändra till activate istället för disabled eller auto så forcerar du den att boosta blir de för varmt stäng av och byt CPU kylare om du vill få 4.25ghz

Avseende ditt ram är de känt att 3200 minnen förbättrar ryzen prestandan rejält även tightare timings är bra för ryzen speciellt 2000 serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Den boostar processorn till 4.25ghz om kylutrymme finns. Du kan prova sätta på de och testa i värsta fall ändrar du tillbaka det i bios ändra till activate istället för disabled eller auto så forcerar du den att boosta blir de för varmt stäng av och byt CPU kylare om du vill få 4.25ghz

Avseende ditt ram är de känt att 3200 minnen förbättrar ryzen prestandan rejält även tightare timings är bra för ryzen speciellt 2000 serien

Tackar tackar 👍😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Sådär. Inhandlat och installerat. Lugnade mej med byte av processor men ram och grafikkort blev det. Imponerad av förbättringen. Processorn jobbar överlag på i 50% just nu med episka inställningar i spelet och grafikkortet tuffar på runt 85%.
Ram blev 3200mhz varianten fick ändra manuellt för att få dom att ticka i rätt hastighet. Skrev inte du något om en inställning för processorn också?

Skickades från m.sweclockers.com

Om din GPU inte kör i 99-100%, så flaskas den av din CPU. Ett tips är att använda HWInfo så ser du hur hårt varje tråd arbetar och inte Windows Aktivitetshanterare som visar totalen, 6 trådar kan gå på 100%, men om du har totalt 12 trådar så kommer den då bara visa 50%, fastän den i själva verket slår i taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Om din GPU inte kör i 99-100%, så flaskas den av din CPU. Ett tips är att använda HWInfo så ser du hur hårt varje tråd arbetar och inte Windows Aktivitetshanterare som visar totalen, 6 trådar kan gå på 100%, men om du har totalt 12 trådar så kommer den då bara visa 50%, fastän den i själva verket slår i taket.

Då borde jag kunna stänga av multitrådad teknik i Bios för att se om det nu är processorn som inte levererar nog med kräm?

Tänker att kan den skippa multitrådning borde jag se om den ligger på max?

Du menar att grafikkortet SKA ligga upp mot 100%?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Då borde jag kunna stänga av multitrådad teknik i Bios för att se om det nu är processorn som inte levererar nog med kräm?

Tänker att kan den skippa multitrådning borde jag se om den ligger på max?

Du menar att grafikkortet SKA ligga upp mot 100%?

Skickades från m.sweclockers.com

Stänger du av HT så borde du rent teoretiskt få lite bättre prestanda på dina kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Då borde jag kunna stänga av multitrådad teknik i Bios för att se om det nu är processorn som inte levererar nog med kräm?

Tänker att kan den skippa multitrådning borde jag se om den ligger på max?

Du menar att grafikkortet SKA ligga upp mot 100%?

Skickades från m.sweclockers.com

GPU når 99-100%, förutsatt att din CPU klarar av och driva det.

Stänger du av SMT så kanske du får lite högre FPS, men tror nog du förlorar mer än vinner på det. Nu får du inte halverad prestanda om du stänger av det, men ligger du på runt 50% med det på så kommer du ligga nära 100% på CPU och det är inte att eftersträva direkt. Inte mycket utrymme för bakgrundsapplikationer då. Då blir den mer som en 9600k, där en del klagar på stutter pga avsaknaden av HT/SMT.

Som sagt, ladda ner HWinfo och se hur mycket varje tråd används. Ligger några konstant på 90-100%, så kommer du få mer FPS om du byter CPU. Gör dom inte det, så kommer du inte få mer FPS av att byta CPU.

(Har kört 2080 och 2600X och den orkar inte driva 2080 fullt ut i PUBG t.ex och 2070 super och 2080 är ganska likvärdiga)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Stänger du av HT så borde du rent teoretiskt få lite bättre prestanda på dina kärnor

Känns som detta slutar med en ny processor också. Får undersöka detta i morgon.😎

Ska skeppa det gamla grafikkortet vidare på morgonen sen får jag ta tag i detta efter arbetet igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

GPU når 99-100%, förutsatt att din CPU klarar av och driva det.

Stänger du av SMT så kanske du får lite högre FPS, men tror nog du förlorar mer än vinner på det. Nu får du inte halverad prestanda om du stänger av det, men ligger du på runt 50% med det på så kommer du ligga nära 100% på CPU och det är inte att eftersträva direkt. Inte mycket utrymme för bakgrundsapplikationer då. Då blir den mer som en 9600k, där en del klagar på stutter pga avsaknaden av HT/SMT.

Som sagt, ladda ner HWinfo och se hur mycket varje tråd används. Ligger några konstant på 90-100%, så kommer du få mer FPS om du byter CPU. Gör dom inte det, så kommer du inte få mer FPS av att byta CPU.

(Har kört 2080 och 2600X och den orkar inte driva 2080 fullt ut i PUBG t.ex och 2070 super och 2080 är ganska likvärdiga)

Återkommer i morgon med resultat. Måste tyvärr kasta in handduken för John Blund är på besök. Tackar tackar för dina svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Känns som detta slutar med en ny processor också. Får undersöka detta i morgon.😎

Ska skeppa det gamla grafikkortet vidare på morgonen sen får jag ta tag i detta efter arbetet igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha byt ut kylaren och överklocka istället :?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Haha byt ut kylaren och överklocka istället :?

En ny kylare och PBO kommer inte få upp kortet i 99-100%, sen om det är värt 2400kr minus vad han får för sin 2600X för att klämma ut sista 10% ur GPU:n är ju en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

En ny kylare och PBO kommer inte få upp kortet i 99-100%, sen om det är värt 2400kr minus vad han får för sin 2600X för att klämma ut sista 10% ur GPU:n är ju en annan femma.

Nej självklart inte men att manuellt överklocka kan ju eventuellt ge mer har inte koll hur de fungerar på 2000 serien dock vet att 3000 serien är ganska begränsade i överklockning men bara att han bytte till 3200 minnen och en bättre gpu lär ju ge en del

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Nej självklart inte men att manuellt överklocka kan ju eventuellt ge mer har inte koll hur de fungerar på 2000 serien dock vet att 3000 serien är ganska begränsade i överklockning men bara att han bytte till 3200 minnen och en bättre gpu lär ju ge en del

Skickades från m.sweclockers.com

Det ger någon/några enstaka procent, lite beroende på moderkort. Ett med bara 136A kan slå i taket i vissa scenarion. Sen blir det även en enorm värmeutveckling av PBO också, även med bra kylare. Och den prestandan är långt ifrån vad som behövs ändå för att driva 2070s/2080 fullt ut.

Jag testade mer eller mindre allt och fick även hjälp av nvidias support för olika tester utan framgång. Det låg kvar runt 80-85% usage, nu med 3700X så är det inga problem. Nu är bottlenecken flyttad till GPU igen, som det bör vara.

Sen kan man argumentera om det är värt pengarna för att klämma ut det sista, men en 2600X är en bottleneck för ett 2070s/2080 i många spel. Framförallt om man jagar FPS med låga settings. Pushar man ultra, så lär GPU bottlenecka oavsett 2600X eller 3600.

Sen är det klart att han kan börja med en kylare, då den kan han återanvända ändå. Men det löser inte "problemet"

Permalänk
Medlem

Ser vad ni skriver och följer diskussionen med högt intresse.
Det jag får fram är att byte av processor kommer ge ett fåtal % förbättring till och motiverar helt enkelt inte den kostnaden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Ser vad ni skriver och följer diskussionen med högt intresse.
Det jag får fram är att byte av processor kommer ge ett fåtal % förbättring till och motiverar helt enkelt inte den kostnaden?

Skickades från m.sweclockers.com

En 3600 eller 3700X kommer göra att din GPU blir bottleneck, som det bör vara. Idag så är din CPU bottleneck, har själv haft samma CPU med 2080 och för mig var det värt varenda krona att hoppa till en 3700X. Då det var skillnaden på relativt "stabila" 140 fps i PUBG, kontra att hoppa runt i 90-120 fps och ha ett kort som går lite på tomgång.

Sen om det är viktigt för dig, eller om du har tillräckligt med prestanda. Kan endast du själv avgöra, men din CPU begränsar helt klart din GPU i vissa spel. Framförallt om du jagar FPS med låga grafikinställningar. Och det är inget en ny kylare eller PBO kommer lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

En 3600 eller 3700X kommer göra att din GPU blir bottleneck, som det bör vara. Idag så är din CPU bottleneck, har själv haft samma CPU med 2080 och för mig var det värt varenda krona att hoppa till en 3700X. Då det var skillnaden på relativt "stabila" 140 fps i PUBG, kontra att hoppa runt i 90-120 fps och ha ett kort som går lite på tomgång.

Sen om det är viktigt för dig, eller om du har tillräckligt med prestanda. Kan endast du själv avgöra, men din CPU begränsar helt klart din GPU i vissa spel. Framförallt om du jagar FPS med låga grafikinställningar. Och det är inget en ny kylare eller PBO kommer lösa.

Ögongodis på high/epic/ultra beroende på spel är jag svag för.

Anledningen till trådstarten från början är eg att jag vill ha 165fps i spel. Har fått för mej att det funkar bäst med skärmen ja har. Den är just på 165hz. Och är skärm synkad med grafikkortet slipper jag ju tearing. Ser kasst ändå och behöver ju inte göra det värre med tearing.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Haha byt ut kylaren och överklocka istället :?

Cooler Master har en Hyper 212 kylare. Något att rekommendera? Såg att tempen på processorn ökat nu och att den bara når 3800mhz. Så bör ju ha med tempen att göra eftersom den får jobba mer med grafikkortet nu då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Cooler Master har en Hyper 212 kylare. Något att rekommendera? Såg att tempen på processorn ökat nu och att den bara når 3800mhz. Så bör ju ha med tempen att göra eftersom den får jobba mer med grafikkortet nu då.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du aktiverat pbo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Cooler Master har en Hyper 212 kylare. Något att rekommendera? Såg att tempen på processorn ökat nu och att den bara når 3800mhz. Så bör ju ha med tempen att göra eftersom den får jobba mer med grafikkortet nu då.

Skickades från m.sweclockers.com

Baserat på detta testet: https://www.sweclockers.com/test/27533-be-quiet-dark-rock-sli...

Så hade jag valt någon av dom här två:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2858162 (närmst Evo212, men bättre)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5138327

Kör själv med: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=u12a&p=5092300 och den är väldigt tyst och kyler väldigt bra för sin storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Baserat på detta testet: https://www.sweclockers.com/test/27533-be-quiet-dark-rock-sli...

Så hade jag valt någon av dom här två:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2858162 (närmst Evo212, men bättre)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5138327

Kör själv med: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=u12a&p=5092300 och den är väldigt tyst och kyler väldigt bra för sin storlek.

Jag gillar denna personligen
https://www.inet.se/produkt/5320987/arctic-freezer-34-esports...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Har du aktiverat pbo?

Det är samma som Game Precision Overboost? Gjorde det nu här gav 400 extra mhz på processorn faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Det är samma som Game Precision Overboost? Gjorde det nu här gav 400 extra mhz på processorn faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Topp gav de någon prestanda ökning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Topp gav de någon prestanda ökning?

Inte vad jag kunde utläsa i spelet. Möjligen i något testprogram. Tror orginalkylaren sätter stopp där. Ska byta den idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Inte vad jag kunde utläsa i spelet. Möjligen i något testprogram. Tror orginalkylaren sätter stopp där. Ska byta den idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken köper du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Vilken köper du?

Borde duga med en evo 212. Den har ju en 120 fläkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Borde duga med en evo 212. Den har ju en 120 fläkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Den är mycket sämre en Pure Rock som kostar samma. Och Pure Rock är mycket enklare och montera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Den är mycket sämre en Pure Rock som kostar samma. Och Pure Rock är mycket enklare och montera.

Yes men jag tycker fortfarande freezer 34 har mer prestanda en dem båda

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser att det finns en hel del att välja på.
Borde vara betydligt bättre med den här.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/vattenky...

Skickades från m.sweclockers.com