Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Ser att det finns en hel del att välja på.
Borde vara betydligt bättre med den här.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/vattenky...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag personligen gillar inte aio kylning har haft 2 båda har gått sönder

Hade hellre kört på denna om du ska upp i de prisklasserna

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/processo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Jag personligen gillar inte aio kylning har haft 2 båda har gått sönder

Hade hellre kört på denna om du ska upp i de prisklasserna

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/processo...

Har skummat genom trådarna på forumet och efter lite snabb övervägning blev det ett nytt chassi från Corsair och en ny kylare.

Såg att vinsten med en 3600 ryzen är ca 10% som någon skrev och just nu bör jag med råge klara 165fps i Fortnite med episka settings på grafiken.

Tog mig tiden att läsa på ett annat forum och där löpte kommentarerna på bra om fpsdrops hit och dit. Så avvaktar med ny processor tillsvidare. Men en tanke slog mig. Det stod någonstans att ryzen 2600x bara stödjer upp till 2900mhz minnen eller dylikt? Jsg köpte ju 3200mhz minnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Har skummat genom trådarna på forumet och efter lite snabb övervägning blev det ett nytt chassi från Corsair och en ny kylare.

Såg att vinsten med en 3600 ryzen är ca 10% som någon skrev och just nu bör jag med råge klara 165fps i Fortnite med episka settings på grafiken.

Tog mig tiden att läsa på ett annat forum och där löpte kommentarerna på bra om fpsdrops hit och dit. Så avvaktar med ny processor tillsvidare. Men en tanke slog mig. Det stod någonstans att ryzen 2600x bara stödjer upp till 2900mhz minnen eller dylikt? Jsg köpte ju 3200mhz minnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Den klarar 3200 i oc läge vilket du har om du kört igång xmp

Permalänk
Medlem

Fyfan, det laggar fortfarande utav helvete.
Uppdaterat grafikkortsdrivrutinerna, sänkt upplösning till 1920*1080, ALLT på low, följt massa guider på Youtube om FPS-boost i Fortnite Chapter 2 och satt på G-sync.

Vid snabba svängningar, edits, byggfighter så får man drops och man känner hur det flyter åt helvete dåligt.

edit: skaffade MSI afterburner nu - varken CPU eller GPU ligger på över 50%-s användning.... Någon teori kring detta? I och med all lagg så borde ju datorn vilja använda mer kraft för att förhindra detta.

edit2: SÅ, har äntligen fått bukt på problemet.
Ändra ljudkvalitén från "High" till "Low" så blir det bra.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Den klarar 3200 i oc läge vilket du har om du kört igång xmp

Nu har jag det. Tog mig mellan 18-22 att flytta till nya chassit. Bra blev det med kablarna också. Kanske lite för noga. Aktiverade XMP 2.

Nu ska det spelas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Fyfan, det laggar fortfarande utav helvete.
Uppdaterat grafikkortsdrivrutinerna, sänkt upplösning till 1920*1080, ALLT på low, följt massa guider på Youtube om FPS-boost i Fortnite Chapter 2 och satt på G-sync.

Vid snabba svängningar, edits, byggfighter så får man drops och man känner hur det flyter åt helvete dåligt.

edit: skaffade MSI afterburner nu - varken CPU eller GPU ligger på över 50%-s användning.... Någon teori kring detta? I och med all lagg så borde ju datorn vilja använda mer kraft för att förhindra detta.

edit2: SÅ, har äntligen fått bukt på problemet.
Ändra ljudkvalitén från "High" till "Low" så blir det bra.

Vad menar du med ljudkvaliteten? I spelet? Menar du att det fixar fps problemet?

Jag har nyss köpt nytt grafikkort, chassi, kylare, minnen. Må de inte vara så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Vad menar du med ljudkvaliteten? I spelet? Menar du att det fixar fps problemet?

Jag har nyss köpt nytt grafikkort, chassi, kylare, minnen. Må de inte vara så.

Skickades från m.sweclockers.com

Yes..

https://segmentnext.com/2019/10/17/fortnite-chapter-2-best-se...

Citat:

As you start off, the first setting that you absolutely need to change in Fortnite Chapter 2 is the sound quality option. Turn it from ‘High’ to ‘Low’. What this does is, fix the frame-rate issue that you would be having in the game, had it been ‘High’.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Men det tyder väl på dålig optimering bara 🤗🤗

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En fundering här efter lite mer testande i BF5 så är kärnornas användning uppe i 90-98%. Emellanåt nere på 70 men mest där uppe.

Grafikkortet på beskedliga 52-55% användning. Där är svaret på att processorn är flaskhals?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Hallå hallå alla sweclockare.

Jag spelar Fortnite en hel del och nu när uppdateringen kom försvann även en del FPS av någon anledning. Mest tror jag det beror på den ökande mängden texturer i spelet.

Jag är en detaljnörd kan man säga som tycker om att köra på high/epic i grafikinställningarna och nu hände det jag inte trodde skulle hända i år. FPSen på epic skönk under 100.

Så nu är jag på turné efter nya prylar för att få upp FPSen till 165 eller mer igen då. (Har 165hz G-synk skärm)

Nuvarande komponenter
Amd ryzen 2600x(används mellan 30-45% i spelet)
RTX 2060 (används 98-99% i spelet)
16gb 2666mhz ddr4(används 8gig i spelet)

Blir det nog med ett RTX2070 super? Behöver ja byta processorn mot v3?

Tacksam för alla råd.

Har du ens försökt tweaka grafikinställningarna? Personligen hade jag satt allt på low och köpt en Ryzen 5 3600 istället. Man spelar ju för att vinna, inte för att det är kul, right?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

En fundering här efter lite mer testande i BF5 så är kärnornas användning uppe i 90-98%. Emellanåt nere på 70 men mest där uppe.

Grafikkortet på beskedliga 52-55% användning. Där är svaret på att processorn är flaskhals?

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle dock tro att grafikkortet också är en flaskhals i just BF5.
Smetar du på lite grafikinställningar så kommer ju grafikkortet helt plötsligt flaska istället, särskilt vid högre upplösning än 1920*1080.

I Fortnite har jag t.ex knappt 50% processr- och grafikanvändning. Båda är låga, ändå är FPSen sisådär.
OC:ade processorn till 5GHz och grafikkortet så det får ca 8% mer kraft.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Har du ens försökt tweaka grafikinställningarna? Personligen hade jag satt allt på low och köpt en Ryzen 5 3600 istället. Man spelar ju för att vinna, inte för att det är kul, right?

Haha 🤗
BF5 just bara för allt ögongodis. Har tweakat hit och dot här under dagen men blir inte så mycket bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Skulle dock tro att grafikkortet också är en flaskhals i just BF5.
Smetar du på lite grafikinställningar så kommer ju grafikkortet helt plötsligt flaska istället, särskilt vid högre upplösning än 1920*1080.

I Fortnite har jag t.ex knappt 50% processr- och grafikanvändning. Båda är låga, ändå är FPSen sisådär.
OC:ade processorn till 5GHz och grafikkortet så det får ca 8% mer kraft.

Jo BF5 älskar väl att kräva ur varje procent ur både processor och hårdvara.

Satt och kolla på Jaystwocents bygge med dubbla 2080ti och någon värsting prolle från intel. Är väl det som krävs för att maxa ur allt på ultra i 240fps nuförtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

..
Så nu är jag på turné efter nya prylar för att få upp FPSen till 165 eller mer igen då. (Har 165hz G-synk skärm)
..

Skrivet av Loke6074:

Ögongodis på high/epic/ultra beroende på spel är jag svag för.

Anledningen till trådstarten från början är eg att jag vill ha 165fps i spel. Har fått för mej att det funkar bäst med skärmen ja har. Den är just på 165hz. Och är skärm synkad med grafikkortet slipper jag ju tearing. Ser kasst ändå och behöver ju inte göra det värre med tearing.

Skickades från m.sweclockers.com

G-sync gör din skärm synkad med grafikkortet, det är liksom hela poängen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

G-sync gör din skärm synkad med grafikkortet, det är liksom hela poängen.

Är nog lite förvirrad mellan alla inställningar man ska göra. Förstår G-Sync grejjen 🤗
Uppgraderingen har mer eller mindre lyckats. Hade ac nägon anledning fått igång fps-spärr i bf5 så trodde för en stund att nu var prollen körd men de löste ju sig.

Skickades från m.sweclockers.com