Uppgradering / Bygga nytt - köpråd!

Permalänk

Uppgradering / Bygga nytt - köpråd!

Halloj,

Backstory:
Mitt hemmabygge är nu 8½ år gammalt. Ett par komponenter har bytts ut genom åren, exempelvis blev GTX 580 ett 970 under 2015, och så tillkom en Samsung SSD, ett nytt ljudkort och lite annat. Men MB, CPU, minne, PSU är oförändrade. Under de senaste månaderna har datorn börjat krångla mer och mer, och nu dör den i princip hela tiden. Ikväll hör jag 5 pip när jag försöker starta den, vilket vad jag förstår innebär en trasig CPU. Tanken slår mig att man skulle kunna byta ut just processorn då, men så börjar man tänka att det hör ihop med moderkort, minne, PSU, mm. och att det egentligen inte är så dyrt att byta ut även dessa komponenter när man väl börjat.

Behov
Jag använder datorn till allt från jobb till spel och andra nöjen. Använder regelbundet Adobes CS för allt från film, foto och bildredigering till design. Multi-taskar mycket. De primära spel jag har i åtanke under kommande året är väl WoW, Overwatch 2, och Diablo 4. Spelar i princip inga krävande shooters i stil med Battlefield längre, men ska jag investera så vill jag samtidigt ha en bra upplevelse i det jag gör med högsta möjliga inställningar överlag.

Budget
Egentligen har jag inget direkt tak, men jag börjar väl uppleva diminishing returns runt 20-30 tkr. Då jag redan har en skärm jag tänker behålla så kan man säkert hålla sig kring 15 tkr.

Frågeställning
1. Är det värt att bevara något i följande lista, eller ska jag byta ut allt?
2. Vad gör man med utbytta komponenter, finns det exempelvis en marknad (eller rent av en butik) som är intresserad av äldre komponenter om de får testa att de fungerar först?

Dagens komponenter

  • MB - ASRock P67 Extreme6

  • CPU - Intel Core i7 2600K 3,4 GHz (Sandy Bridge)

  • CPU - Asus GTX 970

  • SSD 1 - OCZ Vertex 3 120GB

  • SSD 2 - Samsung 850 EVO 500GB

  • DDR - Corsair 4x4096MB Vengeance 1600 Mhz

  • PSU - Corsair 850AX

  • Ljudkort - ASUS Xonar D2X

Tack på förhand för tips och råd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Halloj,

Backstory:
Mitt hemmabygge är nu 8½ år gammalt. Ett par komponenter har bytts ut genom åren, exempelvis blev GTX 580 ett 970 under 2015, och så tillkom en Samsung SSD, ett nytt ljudkort och lite annat. Men MB, CPU, minne, PSU är oförändrade. Under de senaste månaderna har datorn börjat krångla mer och mer, och nu dör den i princip hela tiden. Ikväll hör jag 5 pip när jag försöker starta den, vilket vad jag förstår innebär en trasig CPU. Tanken slår mig att man skulle kunna byta ut just processorn då, men så börjar man tänka att det hör ihop med moderkort, minne, PSU, mm. och att det egentligen inte är så dyrt att byta ut även dessa komponenter när man väl börjat.

Behov
Jag använder datorn till allt från jobb till spel och andra nöjen. Använder regelbundet Adobes CS för allt från film, foto och bildredigering till design. Multi-taskar mycket. De primära spel jag har i åtanke under kommande året är väl WoW, Overwatch 2, och Diablo 4. Spelar i princip inga krävande shooters i stil med Battlefield längre, men ska jag investera så vill jag samtidigt ha en bra upplevelse i det jag gör med högsta möjliga inställningar överlag.

Budget
Egentligen har jag inget direkt tak, men jag börjar väl uppleva diminishing returns runt 20-30 tkr. Då jag redan har en skärm jag tänker behålla så kan man säkert hålla sig kring 15 tkr.

Frågeställning
1. Är det värt att bevara något i följande lista, eller ska jag byta ut allt?
2. Vad gör man med utbytta komponenter, finns det exempelvis en marknad (eller rent av en butik) som är intresserad av äldre komponenter om de får testa att de fungerar först?

Dagens komponenter

  • MB - ASRock P67 Extreme6

  • CPU - Intel Core i7 2600K 3,4 GHz (Sandy Bridge)

  • CPU - Asus GTX 970

  • SSD 1 - OCZ Vertex 3 120GB

  • SSD 2 - Samsung 850 EVO 500GB

  • DDR - Corsair 4x4096MB Vengeance 1600 Mhz

  • PSU - Corsair 850AX

  • Ljudkort - ASUS Xonar D2X

Tack på förhand för tips och råd!

Du kan återanvända din lagring och ditt nätaggregat resten kan du inte göra så mycket med eventuellt spara chassi med

Följande förslag bör räcka för dig slängde med 32gb ddr4 3200mhz eftersom du multitaskar och ett 2070 super bör räcka för dina behov samt kan kortet hårdvaruaccelerars ditt lidande slängde även med en nvme ssd för snabbare generell hantering av allt för videokodning till spelande bytte även till en kompetent kylare så du får ett svalare, tystare och ett system som kan nyttja pbo slängde även med ett chssi som är bra och ljudisolerad.

Valfritt i detta är chassi och kylare den som kommer med 3700x är ganska kompetent

Gällande Windows licens kan du köra Ebay eller liknande om du inte redan har en för 50kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ny Dator - Budget ca 25k

Har satt ihop följande lista med komponenter.

  • Är allt i listan kompatibelt?

  • Saknar jag något uppenbart, t.ex. fler fläktar och i så fall vilka?

  • Är det något jag borde byta ut?

  • Detta är första gången jag överväger vattenkylning, så det tar jag gärna feedback kring. Är vattenkylning bättre än luft eller är det en gimmick?

  • Intel Core i9-9900K

  • Asus ROG Strix Z2390-F Gaming

  • Asus GeForce RTX 2080 Super OC 8GB

  • Corsair Hydro H150i Pro

  • Corsair Vengeance LÅX Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16

  • NZXT H510 - Mattvit

  • Corsair RM850x V2 / 850 W / 80+ Gold

Permalänk
Medlem

1. Allt är kompatibelt förutom en sak, din vattenkylning som du har är 360 och H510/I stödjer bara 240/280 radiatorer. Byt ut kylaren eller chassit till ett som är kompatibelt;)
2. Det ingår fläktar i chassit och du kommer vela använda resterande utrymme för radiatorn
3. hade personligen tagit ryzen 3900X i.o.m. att 9900k är utdaterad och vi väntar på efterföljare. Men inget fel på 9900k rakt av, särskilt inte om spel är prio 1. Annars för en kompatibel vattenkylning hade jag tagit Kraken X62 för fina matchningen
4. Jag anser att vattenkylning är bättre än luft pågrund av ljudnivån och cpun går svalare så ja, det är bättre än luft enligt mig.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Har satt ihop följande lista med komponenter.

  • Är allt i listan kompatibelt?

  • Saknar jag något uppenbart, t.ex. fler fläktar och i så fall vilka?

  • Är det något jag borde byta ut?

  • Detta är första gången jag överväger vattenkylning, så det tar jag gärna feedback kring. Är vattenkylning bättre än luft eller är det en gimmick?

  • Intel Core i9-9900K

  • Asus ROG Strix Z2390-F Gaming

  • Asus GeForce RTX 2080 Super OC 8GB

  • Corsair Hydro H150i Pro

  • Corsair Vengeance LÅX Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16

  • NZXT H510 - Mattvit

  • Corsair RM850x V2 / 850 W / 80+ Gold

Du hade ingen lagring med så slängde med det:)

Här förslag med 9900k 2080 ti med vattenkylning

Här med luftkylning som jag personligen föredrar mindre delar som kan gå sönder.

Håller med föregående titta på ryzen 3900x med alternativ är avvakta någon månad då borde nya Intel lanseras ,:)

Se nedan med luftkylning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Philip320:

1. Allt är kompatibelt förutom en sak, din vattenkylning som du har är 360 och H510/I stödjer bara 240/280 radiatorer. Byt ut kylaren eller chassit till ett som är kompatibelt;)
2. Det ingår fläktar i chassit och du kommer vela använda resterande utrymme för radiatorn
3. hade personligen tagit ryzen 3900X i.o.m. att 9900k är utdaterad och vi väntar på efterföljare. Men inget fel på 9900k rakt av, särskilt inte om spel är prio 1. Annars för en kompatibel vattenkylning hade jag tagit Kraken X62 för fina matchningen
4. Jag anser att vattenkylning är bättre än luft pågrund av ljudnivån och cpun går svalare så ja, det är bättre än luft enligt mig.

Tack för input!

Superbra info kring vattenkylningen, det där hade jag ingen aning om. Vad är nackdelarna för icke-gaming aktiviteter med 9900K?

Permalänk
Skrivet av sifri:

Du hade ingen lagring med så slängde med det:)

Här förslag med 9900k 2080 ti med vattenkylning

https://komponentkoll.se/bild/cGPCg.png

Här med luftkylning som jag personligen föredrar mindre delar som kan gå sönder.

https://komponentkoll.se/bild/xMvCv.png

Håller med föregående titta på ryzen 3900x med alternativ är avvakta någon månad då borde nya Intel lanseras ,:)

Se nedan med luftkylning

https://komponentkoll.se/bild/bGvqO.png

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för hjälpen!

2080 TI är lite saftigt för mig, jag kommer bara spela Blizzards spel ändå och de brukar inte vara så krävande. WoW går väl mest på processorn vad jag förstår?

Skulle du säga att första paketet du satte ihop håller lika bra även om TI ersätts med Super?

Angående nya processorn från Intel, är det bekräftat att den lanseras nu inom kort eller spekulerar vi?

Sorry för alla följdfrågor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Tack för hjälpen!

2080 TI är lite saftigt för mig, jag kommer bara spela Blizzards spel ändå och de brukar inte vara så krävande. WoW går väl mest på processorn vad jag förstår?

Skulle du säga att första paketet du satte ihop håller lika bra även om TI ersätts med Super?

Angående nya processorn från Intel, är det bekräftat att den lanseras nu inom kort eller spekulerar vi?

Sorry för alla följdfrågor!

Inte spikat i sten men 90 procent säkert

Se artikel nedan

https://m.sweclockers.com/nyhet/28356-intel-aterinfor-hyperth...

Ja fungerar med 2080 super

Kanske bättre titta på 2070 super eller 5700 xt istället? Skiljer inte mycket prestanda men du betalar 3000-4000kr mer tänker eftersom du inte spelar särskilt krävande spel

Se skillnad

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-2080S-Super-...

2070s

5700xt

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av MojoGurra:

Tack för input!

Superbra info kring vattenkylningen, det där hade jag ingen aning om. Vad är nackdelarna för icke-gaming aktiviteter med 9900K?

Vad för icke-gaming aktiviteter snackar vi om?

Skrivet av MojoGurra:

Angående nya processorn från Intel, är det bekräftat att den lanseras nu inom kort eller spekulerar vi?

Sorry för alla följdfrågor!

Det ryktas att intel ska lansera processorer Q1 2020 men är bara rykten tills intel säger något offentligt, enligt rykten så blir det inget nytt. 10 kärnig processor för konsumentsegmentet, ny 1200 sockel men fortfarande baserat på skylake.

Skrivet av MojoGurra:

Detta är första gången jag överväger vattenkylning, så det tar jag gärna feedback kring. Är vattenkylning bättre än luft eller är det en gimmick?

H150i och liknande AIO är bättre än luftkylare på nästan alla sätt men de är inte idiotsäkra som en luftkylare är men dagens AIO är bättre än vad de var när jag köpte min första AIO men de kommer aldrig hålla lika länge som en tornkylare

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Tack för input!

Superbra info kring vattenkylningen, det där hade jag ingen aning om. Vad är nackdelarna för icke-gaming aktiviteter med 9900K?

Kolla igenom testet https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-..., nackdelarna är helt enkelt att det presterar betydligt sämre i.o.m. de mindre trådarna. Samtidigt så har 9900k en viss fördel i spel.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk

Sista utkast före köp - Ser allt bra ut? (Ca 22 tkr)

Jag är redo att klicka på köp-knappen senare idag för nedanstående build. Tänkte bara först höra med experterna på Sweclockers ifall något i listan absolut borde bytas ut pga kompatibilitetsproblem, flaskhals, prisvärdhet eller liknande.

Har redan mus och tangentbord, 4K bildskärm, nätverkskort för wi-fi, Blu-ray spelare och en ytterligare SSD från Samsung.

  • Intel Core i9-9900K - 8 kärnor / 16 trådar / 3.6 GHz / 5 GHz Turbo / 16MB / Socket 1151

  • ASUS ROG Strix Z390-F GAMING - ATX / Z390

  • Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16

  • Corsair RM850x V2 / 850W / 80+ Gold - Svart

  • Samsung 970 EVO Plus series SSD 500GB M.2

  • ASUS GeForce RTX 2070 Super 8GB Dual OC EVO

  • NZXT H710i

  • Noctua NH-D15 CPU

Siktar på att spela Overwatch 2, WoW, Diablo 4, Warcraft 3: Reforged, samt en del grand strategy titlar. (Allt annat kör jag på Xbox.)
Kommer arbeta mycket i hela Adobe CS, Excel, Office och liknande.

Permalänk
Medlem

Ska du köra i 4K så hade jag nog gått ner till en 9700K och lagt mer pengar på GPU.

2070 Super orkar inte/eller knappt hålla 60FPS i 4k i dagens AAA titlar.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Moderkortet är nog lite klent för att driva en 9900K.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@MojoGurra:

Hade valet stått mellan i9-9900k och 3900x hade jag gått på 3900x bra singeltrådsprestanda, fler kärnor, nyare teknik, dom ligger i samma prisklass https://www.digitaltrends.com/computing/amd-ryzen-9-3900x-vs-... , annars är 3600x/3700x väldigt prisvärd.

I båda fallen ingår en kylare som är helt okej, bör räcka för dom flesta. Byts ut vid behov. https://www.techspot.com/review/1875-ryzen-3900x-wraith-prism...

Lägg den extra tusenlappen + om du går ner har du några tusen till att lägga på annat
På GPU sidan kan det vara värt att titta runt om du inte redan har gjort det och eventuellt hoppa upp ett snäpp för 4k, vet inte hur AMD's motsvarigheter presterar där.

Permalänk

@Zippeer: Tack för tipset. Mitt gamla 970 klarar dock 4K utan problem, förvisso är en del andra inställningar inte maxade då. Men om vi förutsätter att jag kan öka min budget något, är 9900 och 2080 Super den bästa kombon då? Är inte redo att gå upp till TI-nivåerna.

Permalänk

@lappen81: Tack för tipsen! Jag håller mig nog till Intel av gammal vana, även om det inte nödvändigtvis är det mest ekonomiska valet.

Permalänk

@cyklonen: Tack för infon. Vad hade du rekommenderat för moderkort, alternativt borde jag sänka CPU:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

@lappen81: Tack för tipsen! Jag håller mig nog till Intel av gammal vana, även om det inte nödvändigtvis är det mest ekonomiska valet.

Anser att du har en prestandamässig fördel att byta också, men blir ju ett kanonbygge oavsett

Permalänk
Medlem

Chassit du valt är säkert ok men den smarta boxen sågas totalt av GamersNexus som rent skräp.
https://www.youtube.com/watch?v=BHC8_sMgH5Q&t=594s.

Chassit
https://www.youtube.com/watch?v=J-7V1VEFx8U

Jag hade valt Phanteks P600S
https://www.youtube.com/watch?v=l6RDlHueKuU
https://www.sweclockers.com/test/27134-phanteks-eclipse-p600s

Jag hade tagit den utan fönster för lägre ljudnivå.

Både chassit du valt och det jag har föreslagit har USB-C 3.1 Gen 2 i fronten, lång ifrån alla moderkort har det stödet, speciellt Asus är dyra på den fronten.
Ett urval (inte alla)
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=4956987,4957056,495...
Jag är ju stor fan av Asus WS Pro men det är ju ganska dyrt eftersom det har PLX-chip.

Minnen hade jag bara kollat att de är med på QVL, om det är Corsair och i QVL har ett versionsnr hade jag undvikit dessa (Corsair har olika minnen med samma artikelnr men olika versionsnr, något ÅF aldrig marknadsför/visar) Bra mängd, och hastighet tycker jag för en 9900K.

Kylaren hade jag valt den nyare assymetriska S-Modellen då den är lättare att installera.

2070 Super känns lite dyr i förhållande till Saphire och Powercolors toppmodeller av 5700XT. Det kan ju finnas specifika nVidiafunktioner (Shadowplay/Ansel etc) som kräver nVidia.

På det hela ett bra system du satt ihop, mina åsikter är ju baserade på mina erfarenheter och kanske inte exakt speglar dina behov.

En till passus, 9900KS släpps väl när som helst, har man tur betyder den en sänkning av priset på 9900K eller att man tycker det kan vara värt att välja 9900KS.

Permalänk
Medlem

Hade gjort så här:

Bättre moderkort för överclockning, men du ofrar usb-c
Mycket snabbare grafikkort
1 tb ssd istället för 500gb ssd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Hedersmedlem

@MojoGurra: Jag har sammanfogat dina köprådstrådar; om förutsättningarna ändras radikalt går det bra att skapa nya trådar men det har de inte gjort här och då är det bättre om all information ligger på samma ställe. Dessutom blir det lättare att hitta i forumet.