Permalänk

Orginal eller kopia printertoner?

Har en äldre Samsung svart/vit laserskrivare som som börjar få slut på toner..
Skriver bara ut någon gång i månaden så den går inte ofta.
Är det vettigt att köpa kopia? - kostar runt halva priset men funkar dom?
Hur gör ni andra?
printern är en ML-2160 som funkat mycket bra för mina behov..
Ska man tro på detta?
ink123

Permalänk

jag köpte toner till min brother laser hos 24.se för säkert 5 år sen gav 500:- för 2 kasetter (ca2000sidor/kassett även om jag misstänker detta är sifror tagna ur röven då organltonern bara hade 1000sidor/kassett) pirattoner jobbar fortfarande på första kassetten utan problem iaf.

fått ta ur kasetten en gång och skaka den när de började bli ojämn utskrift iom att ja bara använder den max ett tiotal gånger om året men annars funkat bra.

såg att de har pirattoner till dig också fast 100:- billigare än den du länkade till.
https://www.24.se/black-toners/lasertoner/samsung-lasertoner/...

sen ska du nog ta specen på toners med en lastbil salt på pirattoners iaf då de där 1600sidor kan mycket väl vara något draget ur röven och kan lika gärna betyda 1600sidor med hälften av sidfyllnad orginaltoners testas med om äns testade alls.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är att köpa toner på flaska och återfylla den gamla kassetten själv. Har förvisso inte gjort det sedan innan Postnord införde avgifter, men då kostade en flaska ett par tior att beställa hem från Kina. Det brukar stå listat vilka kassettmodeller den aktuella tonern är lämplig för. Utskrifterna blir åtminstone i mitt fall lika bra som med originaltoner.

Det verkar lite bökigare att göra med din modell än min, jag skruvar bara av en gavel och rycker pluggarna till toner- och wastebehållarna, men fortfarande väldigt görbart, https://www.youtube.com/watch?v=uD1HmyuEeqE

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Hej och tack för input!
Jag slår till på 24.se och ser vad jag får för dom pengarna..
Ska forska lite i att fylla på själv oxå som förberedelse till nästa gång jag behöver byta, jag har några år på mig
Tack!

Permalänk
Medlem

Hur gick detta? Fungerade det bra? Har också en Brothers skrivare som nu behöver nya toner. 800 kr för stora patronen(2600 sidor) orignal medan kopia kostar 2-300 kr om ens det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hur gick detta? Fungerade det bra? Har också en Brothers skrivare som nu behöver nya toner. 800 kr för stora patronen(2600 sidor) orignal medan kopia kostar 2-300 kr om ens det.

Det är lite av ett lotteri, det är alltid en risk.
Oftast så är billiga icke-originaltoner helt ok till svartvita småskrivare. 4-färg är mycket känsligare.

Ska man köpa icke-original så kolla efter tonerläckage, skaka lite på tonerkassetten och kolla igen efter några hundra sidor.
Man får blåsa rent printern (utomhus!!) om det läcker..

Jag orkar inte skriva mer men en pirattoner till en svartvit Brotherskrivare borde ha ca. 90% successrate
2600 sidor är beräknat på att man skriver ut 5% av utrymmet på ett A4
Icke-original kan ibland använda mindre toner för att nå ett högre värde men det blir gråare utskrifter

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk

Köpte orginal.. för mig vara dom så många år så det är rimligt.
tror dock som sagts att kopior funkar bra till svartvit printer, framför allt till printers som sålts i stora volymer, de blir ju mer feedback & test på dessa kan man gissa,. men bara en högst personlig spaning..