Mitt gtx 970 från gigabyte ligger inte på 100% usage!??

Permalänk
Medlem

Mitt gtx 970 från gigabyte ligger inte på 100% usage!??

Som sagt så har ja en gigabyte 970 g1 gaming, som jag inte har överklockat än, dock så har jag överklockat min cpu (i5 - 4690k) till 4,3 ghz, spelar mestadels Battlefied 1 och 5 dock så ligger usage på cirka 30 te 60 ibland väldigt sällan 70 och ligger inte riktigt konstant på 60 fps med mediumsettings. känns som den skall orka mer, har även 8gb ram om de gör nåt åt saken.

Permalänk
Medlem

Du har för klen cpu och för lite ram. Du kan säkert höja inställningarna lite utan att tappa mer prestanda på grund av att din cpu och mängd ram är flaskhals. En tråkig uppgraderingsväg vore att köpa en beggad upplåst haswell i7a och mer ram, förutsatt att dina ram körs i typ 2133-2400Mhz. Tyvärr är andrahandspriserna för dessa i7or alldeles uppåt väggarna, i alla fall om du frågar mig.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Känns skumt att den bottleneckar :/ men vad vet jag funderar på o byta ut allt me cpu o de till ryzen istället, hur blir de om ja skulle köra 2070 super ochj ryzen 3600x? bra kombo eller vad skulle du rekommendera?

Permalänk
Skrivet av Bawzz11:

@Chris_Kadaver: Känns skumt att den bottleneckar :/ men vad vet jag funderar på o byta ut allt me cpu o de till ryzen istället, hur blir de om ja skulle köra 2070 super ochj ryzen 3600x? bra kombo eller vad skulle du rekommendera?

en cpu med fler kärnor kan nog passa bra då många spel idag optimeras för 8 trådar eller mer för bästa prestanda, eran för fyrtrådiga cpuer är över helt enkelt.

du kan ju till att börja med testa att överklocka din cpu om ditt moderkort och cpukylning tillåter det du borde kunna nå typ 4.6-4.7Ghz nånting utan några större problem.

EDIT: såg nu att ja läste som ett arsle och att du redan kör överklockat på cpu men kolla om du inte kan få upp cpu till 4.5-4.7 nånting på alla kärnor om din kylning tillåter det och se om du får bättre resultat med ditt 970.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Tror ej moderkortet kommer hålla för att klocka mer än vad de gör nu, då jag gick för en budget pc för några år sedan så moderkort över 1000 kr var inte på kartan, kylaren klarar de verkligen bara de att ja ej litar på moderkortet, så bygger nog om hela datorn o säljer denna jag har nu istället! tack ändå