Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

World of Tanks ger ray tracing till alla

Trädvy Permalänk
Number Six
Registrerad
Dec 1999

World of Tanks ger ray tracing till alla

En demoversion av World of Tanks erbjuder något så ovanligt som ray tracing till alla som har ett DirectX 11-kompatibelt grafikkort. Detta görs möjligt av en Intel-teknik.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping (& Sthlm)
Registrerad
Apr 2012

Intressant film, jag hade inte riktigt greppat komplexiteten med ray tracing tidigare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Sedär ja. Se nu till att lägga över mer av beräkningarna på processorn så vi slipper köpa jättedyra grafikkort och ändå spela i bra grafik. Värstingprocessorerna är ju inte ens hälften så dyra som de dyraste grafikkorten så detta hoppas jag verkligen på 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

Skarpare skuggor? Wow, som om vi aldrig har haft det tidigare lol

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö 🌆
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av g146:

Skarpare skuggor? Wow, som om vi aldrig har haft det tidigare lol

Ibland är det kanske inte det första steget som är det största steget ;).

Jag ser en jättestor potential när projekt likt dessa visar vägen för raytracingimplementering på äldre hårdvara och i äldre spelmotorer.
Kul!
Skuggorna ser väl ut att bli bättre än innan också. Men visst finns det fler steg att ta kring raytracingen utöver skuggning. Kul att det har kommit igång på mer än en front redan iaf. Fortsätter innovationen så ser det lovande ut för framtida raytracingtillämpning.
Tycker jag iaf.

🎮 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech g603 / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av g146:

Skarpare skuggor? Wow, som om vi aldrig har haft det tidigare lol

Nej, det har vi inte. Källa på annat?

2700x @4,35Ghz,1,42 8C/8T (180W P95) (3,2 Ghz vardag @0,88V (30W P95)) || 16GB DDR4 @2933Mhz @11-12-12-24-35-210-1T || RX Vega 64 Strix @1,4Ghz Core, 0,9Ghz Mem @0,85V @150W (BFV)|| 1TB SSD (MX500) || Corsair HX1000 platinum || FD R6 TS vit (Noctua & Noiseblocker fläktar) || Crosshair Hero VII || Corsair H100i V2|| Silverstone SST-ARM22SC skärmstativ || Samsung 32" QHD 144 Hz VA + Asus 27" FHD 60 Hz IPS ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av dix_xib:

Intressant film, jag hade inte riktigt greppat komplexiteten med ray tracing tidigare.

Det här är den mest intressanta implementatinoen av RT hitills imo, de lyckas ju bygga BVH träd varje bildruta med 30+ dynamiska objekt!

Definitivt mer intressant än DLSS.

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Nikodemous:

Sedär ja. Se nu till att lägga över mer av beräkningarna på processorn så vi slipper köpa jättedyra grafikkort och ändå spela i bra grafik. Värstingprocessorerna är ju inte ens hälften så dyra som de dyraste grafikkorten så detta hoppas jag verkligen på 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Fast CPU är inte i närheten lika snabba på såna här uppgifter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Skuggorna är dock lite för skarpa, är ju sällan perfekta kanter på skuggor.

Skickades från m.sweclockers.com

Lörn tu späll

Om inte DRM-skydd är till för att brytas, vad är det då bra för?
www.fckdrm.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av wowsers:

Det här är den mest intressanta implementatinoen av RT hitills imo, de lyckas ju bygga BVH träd varje bildruta med 30+ dynamiska objekt!

Definitivt mer intressant än DLSS.

DLSS och BVH är ju två helt olika saker... Som att jämföra äpplen och apelsiner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.:: :: oVERdOZe bbS :: ::.
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av dlq84:

Fast CPU är inte i närheten lika snabba på såna här uppgifter.

Hur lång tid tar detta på grafikkortet?

MOS8500 > 68000 > 8088 > 286 > 386 > 486 > PMMX > ???? > 3570K > 2700X > 3900X. Fan vad jag älskar datorer!

Hoppas att ARM/RISC kommer med nån sexig skit supersnart!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.:: :: oVERdOZe bbS :: ::.
Registrerad
Aug 2004

Oj, detta är ju sjukt intressant! BVH på en processor på 1,5ms för så många trianglar. Frågan är vilken processor och hur många kärnor detta kan göras på simultant. Det verkar som det är multitrådat, men hur pass multitrådat? Kan man lägga det på 24 trådar utan diminishing returns?

MOS8500 > 68000 > 8088 > 286 > 386 > 486 > PMMX > ???? > 3570K > 2700X > 3900X. Fan vad jag älskar datorer!

Hoppas att ARM/RISC kommer med nån sexig skit supersnart!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.:: :: oVERdOZe bbS :: ::.
Registrerad
Aug 2004

Testade tech demot precis. Tog en sekvens i början där de zoomar in på pansarvagnarna.

Ultra på allt annat i 1440p
RT Off: 150-170 FPS.
RT High: 105-100 FPS
RT Maximum: 100 FPS
RT Ultra: 90 FPS

https://wotencore.net/en

Det kostar FPS ändå, minsann! (2080 + 3900X)

MOS8500 > 68000 > 8088 > 286 > 386 > 486 > PMMX > ???? > 3570K > 2700X > 3900X. Fan vad jag älskar datorer!

Hoppas att ARM/RISC kommer med nån sexig skit supersnart!

Trädvy Permalänk
Moderator, Testpilot
f.d. Dinoman 🦖
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2002

Aha! Det blåser upp till storm. Vi kan ju alla tacka Nvidia för att de satt Ray tracing-bollen i rullning. Tycka vad man vill om deras RTX-implementation så har det sporrat spelutvecklare att titta på tekniken och i detta fallet välja att använda en annan implementation.

Skickades från m.sweclockers.com

Asus Maximus VII Hero - Intel Core i7 4770K @ 4,6Ghz - Corsair H110i - 16GB RAM - ASUS ROG STRIX 1080 Ti @ 2000/12 000MHz - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz

Trädvy Permalänk
Moderator, Testpilot
f.d. Dinoman 🦖
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av ELF:

Skuggorna är dock lite för skarpa, är ju sällan peefekta kanter pp skuggor.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på hur starkt ljuset är samt hur nära objektet är ytan som skuggas. Det är bara att kliva ut en solig dag och testa själv.

Asus Maximus VII Hero - Intel Core i7 4770K @ 4,6Ghz - Corsair H110i - 16GB RAM - ASUS ROG STRIX 1080 Ti @ 2000/12 000MHz - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2019
Skrivet av Esseboy:

Nej, det har vi inte. Källa på annat?

ENB lägger till Detailed Shadows som fungerar typ precis som vad bilderna visar. Skuggor som inte finns med i scenen annars. Väldigt detaljerade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

Minns inte vilket var det första spelet med ray-tracing man spelade hette, men länge sen var det...
Bra att det görs på detta sätt, många tror nog att man måste ha ett Nvidia RTX för all ray-tracing.

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ]
[ Sony AF9 65" | HTC Vive | Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av dlq84:

DLSS och BVH är ju två helt olika saker... Som att jämföra äpplen och apelsiner.

Ja? Det jag i stort sett säger är att en bilmotor är mer intressant på en teknisk nivå än en vattenpump, då Nvidia har marknadsfört en dålig sådan.

BVH generation i realtid är ofta en avancerad process som är svår pga begränsningar i hur snabbt man kan generera större BVH träd (varav spel som BF5 bara gör enbart om BVH träd på dynamiska objekt så sällan som möjligt), så att uppdatera ett BVH träd dynamiskt i realtid är ganska otroligt.

Skrivet av kelthar:

Oj, detta är ju sjukt intressant! BVH på en processor på 1,5ms för så många trianglar. Frågan är vilken processor och hur många kärnor detta kan göras på simultant. Det verkar som det är multitrådat, men hur pass multitrådat? Kan man lägga det på 24 trådar utan diminishing returns?

Jag gissar att det bara handlar om att uppdatera macro block och sedan teleportera in en stråle i rätt riktning/position i ett statiskt BVH träd som representerar ett objekt (typ pipan av en stridsvagn). Denna specifika BVH implementation skalar nog ganska bra till samma antal trådar som själva fysiken använder, rent allmänt skulle jag nog sätta ett tak på 32 trådar.

DLSS är ett ganska bantat neurologiskt nätverk för att skala upp en lågupplöst bild som ger ett suddigt resultat, som dessutom kräver massa träning för att det ens ska gå att använda.

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Dec 2012

Jag trodde ja skulle ligga runt 30 fps med RTX On med mitt GTX 1070 men de sköte sig väldigt fint. På Ultra i 1920x1080 med RTX On. Låg omkring 79 fps som mest något lite dippade ner men aldrig under 60 fps, kunde komma upp till 90+ fps.

Edit:
Ingen överklockning kan tilläggas.

AMD Ryzen 5 1600X | GTX 1070 | https://valid.x86.fr/xilw5b | Noctua NH-D15 | EVGA Supernova G2 750w | Fractal R5.
AMD FX-8350 | GTX 960 2 GB | https://valid.x86.fr/7d3ggp | Noctua NH-D9L | Corsair CX Series Modular 500w | Fractal Focus G.
HTPC | https://valid.x86.fr/3hut8h |
Laptop | https://valid.x86.fr/8a7rqq |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Dinoman:

Beror på hur starkt ljuset är samt hur nära objektet är ytan som skuggas. Det är bara att kliva ut en solig dag och testa själv.

Är raytracing aktiverat och färdigt när jag går ut?

Om inte DRM-skydd är till för att brytas, vad är det då bra för?
www.fckdrm.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2012

Jäklar vilken välproducerad video! Snyggt gjort med greenscreen och proffsigt förklarat. Undra om World of tanks har ett grymt vasst media team internt eller om dom tar in ett media bolag för såna här videos?

Trädvy Permalänk
Moderator, Testpilot
f.d. Dinoman 🦖
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av ELF:

Är raytracing aktiverat och färdigt när jag går ut?

Bara tryck i Full Global Illumination så blir det perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Asus Maximus VII Hero - Intel Core i7 4770K @ 4,6Ghz - Corsair H110i - 16GB RAM - ASUS ROG STRIX 1080 Ti @ 2000/12 000MHz - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Fins sedan ett tag tillbaks ett modd för Minecraft som ger Ray Tracing på Nvidia kort och numera på AMD kort dock inte intel sisst jag kollade.
https://www.gamecrate.com/how-to-set-up-ray-tracing-minecraft...
Kör det själv på mitt RX5700 och det fungerar, tungdrivet men fungerar.

Så "mjukvaru" baserad ray tracing som inte kräver Nvidia RTX finns redan.

Lite synd att den offeciella Minecraft porten ska stödja Nvidias RTX endast av allt att dömma, specielt när det redan finns ett modd som fungerar för alla som har ett kort med relevant prestanda, har för mig RX590 är minimumkrav enligt skaparen.

Själv kör jag både Nvidia och AMD kort i min burk men nvidia vill ju gärna få det till att man behöver dedikarade kort för att få Ray Tracing att fungera i realtid men så är ju inte fallet.
Möjligt att Nvidias lösning kommer vara den snabbare men också då den dyraste då den tar upp dedikerat kisel.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2019
Skrivet av pa1983:

Fins sedan ett tag tillbaks ett modd för Minecraft som ger Ray Tracing på Nvidia kort och numera på AMD kort dock inte intel sisst jag kollade.
https://www.gamecrate.com/how-to-set-up-ray-tracing-minecraft...
Kör det själv på mitt RX5700 och det fungerar, tungdrivet men fungerar.

Så "mjukvaru" baserad ray tracing som inte kräver Nvidia RTX finns redan.

Lite synd att den offeciella Minecraft porten ska stödja Nvidias RTX endast av allt att dömma, specielt när det redan finns ett modd som fungerar för alla som har ett kort med relevant prestanda, har för mig RX590 är minimumkrav enligt skaparen.

Själv kör jag både Nvidia och AMD kort i min burk men nvidia vill ju gärna få det till att man behöver dedikarade kort för att få Ray Tracing att fungera i realtid men så är ju inte fallet.
Möjligt att Nvidias lösning kommer vara den snabbare men också då den dyraste då den tar upp dedikerat kisel.

Funnits shaders rätt länge som har "RT" likt Reshade varianterna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003
Skrivet av g146:

Skarpare skuggor? Wow, som om vi aldrig har haft det tidigare lol

Tro det eller ej, men förr så hade vi bara skarpa skuggor
Nvidia har också arbetat hårt med sina soft shadows.

Det kan vara ganska dyrt med shadow maps när man har många skuggkastande objekt på skärmen, så ofta dras upplösningen ner och man får artefakter/jaggies på skuggans kanter, speciellt om skuggan kastas långt bort.

Att det är skarpare skuggor i spelet nu beror nog främst på att de kör point lights, samt få sådana. Hade de lagt till reflektioner och global illumination så hade skuggorna blivit mer varierande. Ljus som studsar från sanden och andra ljusa objekt skulle göra stor skillnad, ljus kommer bounsande från lite var stans i verkligheten, annars skulle vi få svarta Doom 3 skuggor.

Saxat från eurogamer.net

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 Pro x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av pa1983:

Fins sedan ett tag tillbaks ett modd för Minecraft som ger Ray Tracing på Nvidia kort och numera på AMD kort dock inte intel sisst jag kollade.
https://www.gamecrate.com/how-to-set-up-ray-tracing-minecraft...
Kör det själv på mitt RX5700 och det fungerar, tungdrivet men fungerar.

Så "mjukvaru" baserad ray tracing som inte kräver Nvidia RTX finns redan.

Lite synd att den offeciella Minecraft porten ska stödja Nvidias RTX endast av allt att dömma, specielt när det redan finns ett modd som fungerar för alla som har ett kort med relevant prestanda, har för mig RX590 är minimumkrav enligt skaparen.

Själv kör jag både Nvidia och AMD kort i min burk men nvidia vill ju gärna få det till att man behöver dedikarade kort för att få Ray Tracing att fungera i realtid men så är ju inte fallet.
Möjligt att Nvidias lösning kommer vara den snabbare men också då den dyraste då den tar upp dedikerat kisel.

Microsoft använder sig av DXR som AMD kan stödja om de vill även med sina äldre kort då Nvidia har gjort det med sina Pascal baserade kort så du klagar på fel företag.

Tänk också på att det är just Microsoft som har utvecklat DXR varför ska då Microsoft använda någon annans företags lösning?

Fractal Desgin Arc Midi, MSI GTX 1060 6GB, i7 2600k, 480GB SSD, 2tb HDD, Corsair H100i, Corsair RM750

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av HitGirls:

Funnits shaders rätt länge som har "RT" likt Reshade varianterna.

Skrivet av Anders9110:

Microsoft använder sig av DXR som AMD kan stödja om de vill även med sina äldre kort då Nvidia har gjort det med sina Pascal baserade kort så du klagar på fel företag.

Tänk också på att det är just Microsoft som har utvecklat DXR varför ska då Microsoft använda någon annans företags lösning?

Jag påpekade att det redan går att göra ray tracing utan speciallösningar som Nvidia RTX och för det är jag the bad dude på något vis?
Hur mycket mellan raderna läser ni?

En liten review av moddet

Utvecklaren själv går igenom hur det fungerar här

Men men fortsätt ni gnäll, själv föredrar jag lösningar ALLA kan använda än att låsa ner det till 1% av GeForce RTX användare.
Låter bra att Wargaming kör på en mer universial lösning alla kan nyttja, spelar deras spel själv så ser fram i mot den dagen WoWS får samma uppdatering.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2019
Skrivet av pa1983:

Jag påpekade att det redan går att göra ray tracing utan speciallösningar som Nvidia RTX och för det är jag the bad dude på något vis?
Hur mycket mellan raderna läser ni?

En liten review av moddet

Utvecklaren själv går igenom hur det fungerar här

Men men fortsätt ni gnäll, själv föredrar jag lösningar ALLA kan använda än att låsa ner det till 1% av GeForce RTX användare.
Låter bra att Wargaming kör på en mer universial lösning alla kan nyttja, spelar deras spel själv så ser fram i mot den dagen WoWS får samma uppdatering.

Vet inte vad du ens läste i mitt inlägg.
Skrev bara att RT har funnits ett bra tag i Reshade (Som fungerar i bla Skyrim, Fallout) samt shaders för Minecraft.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Dec 2010

Wargaming är väldigt tekniskt kunniga och påhittiga med sin Core engine. Core är relativt ny och var ett enormt lyft för grafiken samt den är optimerad klokt så prestandan ökade för nästan samtliga konfigurationer. Spännande implementering av Ray tracing som skippar AI och kostsam hårdvara 😊

Skickades från m.sweclockers.com

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Seasonic FOCUS 550 W GPU: MSI GeForce GTX 1060 3 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.:: :: oVERdOZe bbS :: ::.
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av wowsers:

Jag gissar att det bara handlar om att uppdatera macro block och sedan teleportera in en stråle i rätt riktning/position i ett statiskt BVH träd som representerar ett objekt (typ pipan av en stridsvagn). Denna specifika BVH implementation skalar nog ganska bra till samma antal trådar som själva fysiken använder, rent allmänt skulle jag nog sätta ett tak på 32 trådar.

Du skapar bounding boxes och sedan modifierar du dem för de dynamiska objekten beroende på transformationer/rotationer/skalning. Det borde gå att använda fler trådar än vad fysikmotorn gör, beroende på hur många den använder kontra kärnor eftersom de olika objekten inte behöver beräkna kollisioner vid BVH-modifikationer. De borde lösas efter.

Skrivet av wowsers:

DLSS är ett ganska bantat neurologiskt nätverk för att skala upp en lågupplöst bild som ger ett suddigt resultat, som dessutom kräver massa träning för att det ens ska gå att använda.

Var detta till någon annan eller?

MOS8500 > 68000 > 8088 > 286 > 386 > 486 > PMMX > ???? > 3570K > 2700X > 3900X. Fan vad jag älskar datorer!

Hoppas att ARM/RISC kommer med nån sexig skit supersnart!