Korrekt procedur för M.2 NVMe SSD vid nybygge?

Permalänk
Medlem

Korrekt procedur för M.2 NVMe SSD vid nybygge?

Hej,

Jag har förmodligen en jättedum fråga. Men jag tänker att utan dumma frågor så lär man sig inget.

Relaterad hårdvara:

  • Aorus X570 PRO

  • Samsung 970 EVO Plus

Så här är det. Jag har köpt delar till en helt ny dator och höll på snickra ihop. Bland annat en M.2 NVMe SSD, nåt som var första gången för mig att använda. Problemet var att hur jag än gjorde så fick jag inte hårddisken att synas i BIOS. Jag testade allt. Uppdaterade till senaste Bios, mixtrade med olika inställningar i BIOS, försökte installera diverse drivrutiner från både Gigabyte och Samsung på sticka när jag skulle installera Windows, testade bägge platserna på moderkortet samt en hel del googlande. Vad jag än gjorde så existerade den inte i BIOS och Windows kunde inte hitta den vid installation.

Till slut fick jag helt enkelt åka in till Inet och be dom kolla om dom kunde testköra den för att se om den var trasig. All heder till Inet som tog in den och körde den i testriggen på en gång. Så allt var testat och klart på under 15 min. Kände mig såklart bra dum när man får tillbaka den med kommentaren på pappret "Inga fel hittades. Disken var oallokerad, skapade en ny volym".

Det var ju iofs inte så konstigt iom att jag inte ens fått datorn att erkänna dess existens. Men det var iaf tillräckligt för att datorn skulle känna av att den existerade. Så efter det var det vara tuta på och installera Windows utan problem.

Men min fråga är då: Ska man verkligen måsta ha en installerad dator där man kan koppla in disken och allokera utrymme för att en helt tom dator öht ska kunna känna av den? Låter ju helt makalöst iom att ingen disk i historien jag använt har betett sig så. Efter mycket googlande så fick jag intrycket av att det är en hel del som haft problem med olika kombinationer av Gigabytes kort (X470, X570 osv) i kombination med olika Samsung M2 diskar. Kanske bara var det som krånglade? Aja, var tvungen att slänga ur frågan iaf.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med min samsung m.2. Var tvungen att installera windows på min vanliga SSD och sen migrera windows till min m.2 disk. Känns lite sketchy men kan inte installera windows på den på något annat sett tyvärr. Har Z170I

Permalänk
Medlem

Kanske någon inställning i Bios som inte var aktiverad?
Svårt att säga. För mig så funkade det direkt när jag senast byggde en ny dator från grunden.
Låter dumt att det inte skulle fungera utav att behöva ha en annan disk där man först ska installera Windows på för att ens kunna aktivera/allokera M2 SSD:n?

FYI: I mitt fall var det en Intel 660p M2 SSD:a och Gigabyte B450 moderkort

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det låter väldigt underligt, att disken är oallokerad ska inte vara något problem utan det är ju det normala för alla nya diskar. Windows installationsprogram allokerar och partionerar disken om det behövs, och BIOS bryr sig inte om sånt ö.h.t.

Permalänk
Medlem

Låter mycket skumt, vid Windows-installation ska det dyka upp som "oallokerat uttrymme" ändå ?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Jag hade samma problem med min samsung m.2. Var tvungen att installera windows på min vanliga SSD och sen migrera windows till min m.2 disk. Känns lite sketchy men kan inte installera windows på den på något annat sett tyvärr. Har Z170I

Intressant, för dom flesta fall som jag kunde hitta när jag googlade hade fått löst det på samma sätt. Problemet var bara att jag hade inget att sätta disken i och hade inte riktigt nåt annat att installera på. Men det verkar ju onekligen som att vissa Samsung-diskar kan spöka på lite olika moderkort, eller om det är vissa moderkort som kan spöka med vissa diskar från Samsung. För det var alltid olika diskar från Samsung det handlade om. Även när jag fick träff på sökningar som inte var för den specifika disken utan bara för M.2 NVMe.

Aja, det kanske hjälper nån annan på forumet nån gång om dom hamnar i samma sits med sin Samsung NVMe SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det låter väldigt underligt, att disken är oallokerad ska inte vara något problem utan det är ju det normala för alla nya diskar. Windows installationsprogram allokerar och partionerar disken om det behövs, och BIOS bryr sig inte om sånt ö.h.t.

Skrivet av Mithras:

Låter mycket skumt, vid Windows-installation ska det dyka upp som "oallokerat uttrymme" ändå ?

Det tycker jag också. Men varken enligt BIOS eller Windows-installationen (vilket inte är så konstigt om inte BIOS hittar den) existerade den öht. Men efter att den blivit allokerad i en annan redan installerad dator så var det tydligen tillräckligt för att BIOS helt plötsligt skulle hitta den. Superunderligt.

Permalänk
Medlem

Hade du någon annan disk än M.2-disken inkopplad? Vissa moderkort tillåter inte att du har kopplat in en SATA-hårddisk i ex. port 1 medan du har M.2 i datorn.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Själv var jag tvungen att uppdatera BIOS för att få igång M.2-disken.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Annars hade du kunnat testa att stänga av Compatibility Mode/CSM. Det verkar hjälpa på en del moderkort. Låter lustigt att det helt plötsligt skulle börja fungera när en volym allokerats tycker jag dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perfn:

Det tycker jag också. Men varken enligt BIOS eller Windows-installationen (vilket inte är så konstigt om inte BIOS hittar den) existerade den öht. Men efter att den blivit allokerad i en annan redan installerad dator så var det tydligen tillräckligt för att BIOS helt plötsligt skulle hitta den. Superunderligt.

Kan det vara så att du att du hade gammalt BIOS eller liknande?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Hade du någon annan disk än M.2-disken inkopplad? Vissa moderkort tillåter inte att du har kopplat in en SATA-hårddisk i ex. port 1 medan du har M.2 i datorn.

Nej, jag hade bara den disken inkopplad. Eller ja, jag hade ett USB med win iofs samtidigt. Men det kan ju inte spela nån roll tänker jag?

Skrivet av M89:

Själv var jag tvungen att uppdatera BIOS för att få igång M.2-disken.

Skrivet av Mithras:

Kan det vara så att du att du hade gammalt BIOS eller liknande?

Testade det också, såg att kortet kom med en riktigt tidig version så uppdaterade till senaste utan någon framgång.

Skrivet av blunden:

Annars hade du kunnat testa att stänga av Compatibility Mode/CSM. Det verkar hjälpa på en del moderkort. Låter lustigt att det helt plötsligt skulle börja fungera när en volym allokerats tycker jag dock.

Det testade jag också fram och tillbaka. Såg nå tips om det när jag googlade.

För det konstiga är ändå att jag gjorde som helst inga ändringar från att jag gav upp och skruvade ut disken, fick den allokerad av inet och sedan monterade den igen och det sen fungerade.

Tycker också att det är konstigt att det skulle göra att det fungerade. Och jag uppskattar att ni gissar lite vad som kan ha hänt för hade gärna lista ut det. Men det är ju onekligen några fler trådar runt omkring på internet där folk hade liknande problem med just Samsungs diskar.