STEAM-sidor laddar långsamt i klienten och i Firefox

Permalänk
Medlem

STEAM-sidor laddar långsamt i klienten och i Firefox

Hej!

Jag har sedan ett par dagar problem med Steam.

Saker som beter sig normalt:
När jag öppnar Steam klienten så loggas jag in normalt. Spel går att köra både från snabblänkar på skrivbordet. Library listar spelen korrekt, och går att köra från steam-library. Steams GUI under Library ser ut och fungerar normalt.

Saker som är onormala:
Steamklientens flikar för Store, Community, och [UserName], tar dock väldigt lång tid att ladda. När dessa flikar laddat klart så ser dock GUI inte normalt ut. I Store presenteras t.ex. nästan allt som normalt vis framträder som GUI enbart som löpande hotlink-text. Eftersom Steam Store motsvarar:
https://store.steampowered.com/
så försöker jag även att öppna den URL:n via Firefox. Precis som i Steam-klienten så laddar den hemsidan (till skillnad från allt annat jag söker på) hemskt långsamt, och efter att sidan har laddat klart så är allt grafiskt bortskalat. För mig ser den laddade sidan ut som bifogad bild:

Om jag försöker öppna Friends-list så har jag fått meddelandet: "FRIENDS NETWORK UNREACHABLE
This failure may indicate that your local network is offline or that the Steam Friends servers are currently offline."
Vid något tillfälle har jag även mötts av Error Code -118.

Mina kontroller och åtgärder:
*Återstarta alla Steam-processer genom Task Manager.
*Checkat serverstatus (OK efter vad jag kan dömma).
*Quick-reinstall genom att delete'a allt utom appdata och steam.exe, och execute steam.exe.
*Inga detekterade virus.

Åtgärder so far har inte get några resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasayana:

Hej!

Jag har sedan ett par dagar problem med Steam.

Saker som beter sig normalt:
När jag öppnar Steam klienten så loggas jag in normalt. Spel går att köra både från snabblänkar på skrivbordet. Library listar spelen korrekt, och går att köra från steam-library. Steams GUI under Library ser ut och fungerar normalt.

Saker som är onormala:
Steamklientens flikar för Store, Community, och [UserName], tar dock väldigt lång tid att ladda. När dessa flikar laddat klart så ser dock GUI inte normalt ut. I Store presenteras t.ex. nästan allt som normalt vis framträder som GUI enbart som löpande hotlink-text. Eftersom Steam Store motsvarar:
https://store.steampowered.com/
så försöker jag även att öppna den URL:n via Firefox. Precis som i Steam-klienten så laddar den hemsidan (till skillnad från allt annat jag söker på) hemskt långsamt, och efter att sidan har laddat klart så är allt grafiskt bortskalat. För mig ser den laddade sidan ut som bifogad bild:
https://i.ibb.co/YRQrc7b/Steam-On-Firefox.jpg

Om jag försöker öppna Friends-list så har jag fått meddelandet: "FRIENDS NETWORK UNREACHABLE
This failure may indicate that your local network is offline or that the Steam Friends servers are currently offline."
Vid något tillfälle har jag även mötts av Error Code -118.

Mina kontroller och åtgärder:
*Återstarta alla Steam-processer genom Task Manager.
*Checkat serverstatus (OK efter vad jag kan dömma).
*Quick-reinstall genom att delete'a allt utom appdata och steam.exe, och execute steam.exe.
*Inga detekterade virus.

Åtgärder so far har inte get några resultat.

Hade något liknande för ett tag sedan, det gick slött och hände även att sidorna visades på andra språk.

I mitt fall var felet Telias DNS, när jag bytte till Cloudflare försvann problemet. Kan ju vara värt att prova i alla fall! (1.1.1.1)

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

@zorken:

Tack så mycket för ditt svar.

"I mitt fall var felet Telias DNS, när jag bytte till Cloudflare försvann problemet. Kan ju vara värt att prova i alla fall! (1.1.1.1)"

Jag tror att jag inte förstått problembeskrivningen, eller vilken åtgärd du vill att jag skall vidta. I många avseenden är jag inte särskilt haj på det här med "data".

Vidare information om mitt system:
Jag är ansluten via Bahnhof sedan lång tid tillbaka, utan att uppleva problem. Sedan en tid så har jag använt deras fria VPN-tjänst LEX-Integrity. Mina problem uppstod inte omedelbart iom att jag började använda VPN-tjänsten. Det befintliga problemet beror nu inte av om jag för tillfället är uppkopplad mot VPN-tjänsten.

Ignorant spekulation:
Kan mitt problem ha att göra med att jag över tid har cyklat mellan de IP-adresser som VPN-tjänsten använder?

Frågor:
Säger du att jag skall byta internet-leverantör, eller är Cloudflare en tjänst som jag använder utöver min internet-leverantör? ...kommer det att kosta mig pengar?
Om problemet kommer från Bahnhofs DNS, kan det då inte vara så att problemet löser sig själv om jag bara väntar?

Tack igen för din tid.

Permalänk
Medlem

@Rasayana:

Ingen fara! Du kan följa denna guiden

Säger du att jag skall byta internet-leverantör, eller är Cloudflare en tjänst som jag använder utöver min internet-leverantör? ...kommer det att kosta mig pengar?
- Det Cloudflare gör är att de erbjuder en gratis DNS service.

Kan mitt problem ha att göra med att jag över tid har cyklat mellan de IP-adresser som VPN-tjänsten använder?
Om problemet kommer från Bahnhofs DNS, kan det då inte vara så att problemet löser sig själv om jag bara väntar?
- Dessa har jag dessvärre ingen aning om!

Om DNS ändringen inte hjälper kan de vara värt att höra av sig till Bahnhof så kan de säkert hjälpa till!

Bara för att säkerställa, detta händer både med VPN av och på?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

@zorken:

Tack igen.

tL;dR: problemet är löst.

"Bara för att säkerställa, detta händer både med VPN av och på?"
Det stämmer.
Att ville inte utelämna informationen om VPN, för att att ha lite redundans. Jag visste inte om det kunde ha med saken att göra. Alltid bättre med uttömmande info i min mening.

För ett par minuter sedan så ryckte jag pluggade jag ur och pluggade in till mitt modem, startade om datorn, och startade Steam... och nu funkar allt som det ska.

Jag vet att denna lösning förekommit i flera trouble-shooting guider, så jag kanske läsa vidare där för att förstå VARFÖR det funkar.

Annars, om någon vänligt själ vill ge en förklaring till varför det funkar att reboota modemet skulle funka; be my guest.

Permalänk
Medlem

@Rasayana: Skönt att det funkar igen!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360