Sony patenterar molnansluten handkontroll för Playstation Now

Permalänk
Melding Plague

Sony patenterar molnansluten handkontroll för Playstation Now

Ett patent från Sony visar att företaget experimenterar med handkontroller som ansluts till en molntjänst, i samma anda som Googles Stadia-handkontroll.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Patentritningar verkar alltid hejdlöst tillkrånglade och röriga mest för att förvirra.

Behövs det verkligen tre exempel på 104 egentligen?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Hmm, är inte risken att man byter ut input lag mot display lag bara?
För om kontrollen skickar input direkt till servern, så blir det ju en väldans lång resväg innan du ser vad som händer på din skärm.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Lordsqueak: Om det här systemet hade använts med en vanlig spelkonsol hade det nog blivit så, men det här patentet avser med all sannolikhet Playstation Now och där ska ju instruktionerna frän handkontrollen först nå den lokala enheten innan det kan skickas vidare till molnet, där hanteras och resultera i renderade bilder vilket sedan ska skickas tillbaks. Om input från handkontrollen skickas direkt till servern hoppar man förbi steget där kontroll ska kommunicera med spelkonsol/spelenhet, vilket också är anledningen till att Stadia-kontrollen kommunicerar direkt med molnet (men den kan anslutas lokalt om man vill).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Om input från handkontrollen skickas direkt till servern hoppar man förbi steget där kontroll ska kommunicera med spelkonsol/spelenhet, vilket också är anledningen till att Stadia-kontrollen kommunicerar direkt med molnet (men den kan anslutas lokalt om man vill).

Den verkliga anledningen är nog att det eliminerar behovet av speciella uppspelningsprylar, eller appar på generella sådana. Det medger enkel, bred och framtidssäker (en bit bak med såklart) kompatibilitet. Vilket ger tillgång för en mycket större publik eftersom den då behöver investera ytterst lite för att komma igång.

Om det sparar en kort omväg via dessa prylar istället för direkt till routern var det nog mest en bonus egentligen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv

Känns ju lite som att Google redan lär ha haft ett patent på detta. Var längesedan Google visade upp sin lösning, strax innan E3 om jag inte minns helt fel, och de har arbetat på detta längre än så.

Får se om det blir några duster i rätten eller hur detta nu utvecklar sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@AndreaX: det också så klart, att inte behöva stöda tillbehör med en rad olika lokala klienter är också en viktig anledning. Men för att Stadia inte ska uppfattas som en laggfest försöker de kapa alla små latensbitar som finns. Ska bli väldigt intressanta att testa Stadia den 19:e, de kan onekligen sin nätverksteknik och webbtjänster, men de fundamentala begränsningarna som följer med strömmande tjänster kan ingen undkomma oavsett hur kompetenta de är.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Patentritningar verkar alltid hejdlöst tillkrånglade och röriga mest för att förvirra.

Behövs det verkligen tre exempel på 104 egentligen?

De är det för att man inte får lov att göra tillägg efter ansökan. Godkänns inte patentet då, och man måste lämna in en ny ansökan finns en risk att del av det man ansökt om från första början inte går att patentera längre för att man redan har beskrivit det i tidigare ansökan.