Får inte fram rätt ljud i TVn via HDMI

Permalänk

Får inte fram rätt ljud i TVn via HDMI

Hej, jag har kopplat TVn till datorn via HDMI-kabel, och till TVn har jag ett separat ljudsystem för att standardhögtalarna är värdekassa, men jag lyckas bara få ljud ur standardhögtalarna. Någon som har en simpel lösning?

Permalänk
99:e percentilen

Du måste berätta vad du har för grejer när du skapar en sådan här tråd. Framförallt TV och ljudsystem förstås, men också hur allting är anslutet. Förslagsvis dator också.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av KleptoManfred:

Någon som har en simpel lösning?

Som skrivet behöver du komma med mer information inte bara om utrustningen utan också var och hur du idag försöker men inte lyckas. För annars är frågeställningen i stil med "Jag ska ut och resa men kommer inte fram. Hur gör jag?"

Finns många sätt att få ljud till andra högtalare än TV:n. ARC, bluetooth, optiskt ut och analogt ut är fyra exempel på metoder för att få ljudet direkt från TV:n. Utöver detta kan man även fånga ljudet innan det ska till TV:n vilket kan ske på flera olika sätt.

Permalänk
Medlem

För lite info men.
1. Har du ändrat inställningarna i TV för att "externt ljud".
2. Har din förstärkare HDMI switch (HDMI in1, HDMI in2, osv) och HDMI ut skulle jag koppla PC/konsoll till någon av HDMI in och sedan via HDMI ut - TV.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w