Problem med bil från Bilfirma

Permalänk
Medlem

Problem med bil från Bilfirma

Hej!
Jag köpte en bil från Bilfirma för 4 månader som redan från början gav den mig problem där den visade "Låg Spänning" jag kontaktade säljaren angående detta som sa att detta är normalt, men det fortsatt att komma upp så smsade han med en bild på felet och sa att jag tycker de känns som något är fel, han sa igen att det är vanligt men han skulle kolla upp detta men fick aldrig nån follow up på detta.
Så jag tog bilen till en verkstad för att få batteriet testat, batteriet fick OK på testet att den laddade osv men var väldigt låg på batteri nivån så han bad mig ladda upp det till fullt och om den inte behöll laddningen så tyckte han att jag skulle köpa nytt batteri.
Så jag köpte mig en ctek laddare och laddade upp batteriet till fullt, bara nån dag därefter så fick jag upp låg spänning i bilen igen. Så sen dess har jag underhålls laddat batteriet men det känns som att något är defekt, jag laddade batteriet för 2 dagar sen i 5 timmar sen körde jag 5 mil och när jag mätte batteriet med ctek laddaren morgonen efter så visade den rött på nivån.

Nu har garantitiden gått ut då dem ger 3 månaders garanti, men har jag någon chans att använda garantin då jag hade kontaktat han inom garantitiden? Samtidigt vet jag inte om det är batteriet som det är fel på eller om något annat drar nån tjuvström.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemming:

Hej!
Jag köpte en bil från Bilfirma för 4 månader som redan från början gav den mig problem där den visade "Låg Spänning" jag kontaktade säljaren angående detta som sa att detta är normalt, men det fortsatt att komma upp så smsade han med en bild på felet och sa att jag tycker de känns som något är fel, han sa igen att det är vanligt men han skulle kolla upp detta men fick aldrig nån follow up på detta.
Så jag tog bilen till en verkstad för att få batteriet testat, batteriet fick OK på testet att den laddade osv men var väldigt låg på batteri nivån så han bad mig ladda upp det till fullt och om den inte behöll laddningen så tyckte han att jag skulle köpa nytt batteri.
Så jag köpte mig en ctek laddare och laddade upp batteriet till fullt, bara nån dag därefter så fick jag upp låg spänning i bilen igen. Så sen dess har jag underhålls laddat batteriet men det känns som att något är defekt, jag laddade batteriet för 2 dagar sen i 5 timmar sen körde jag 5 mil och när jag mätte batteriet med ctek laddaren morgonen efter så visade den rött på nivån.

Nu har garantitiden gått ut då dem ger 3 månaders garanti, men har jag någon chans att använda garantin då jag hade kontaktat han inom garantitiden? Samtidigt vet jag inte om det är batteriet som det är fel på eller om något annat drar nån tjuvström.

Tack!

Du kan ju fortfarande reklamera köpet och de första 6 månaderna ligger bevisbördan på säljaren..

Permalänk
Medlem

Eftersom ärendet drogs upp innan garantitidens slut så ska självklart bilfirman stå för nytt batteri då det antagligen är dåligt. Gäller ju inte asmycket pengar.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Kan ju även vara att bilens generator inte laddar batteriet kanske.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, känns lite lättare för hjärtat när man läst kommentarerna, jag ska nog åka in idag innan dem stänger för höra vad dem säger om dem kan hjälpa till. Tror ni jag bör stå för felsökning innan för hitta vart felet ligger eller är det något dem bör stå för i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemming:

Tack för svaren, känns lite lättare för hjärtat när man läst kommentarerna, jag ska nog åka in idag innan dem stänger för höra vad dem säger om dem kan hjälpa till. Tror ni jag bör stå för felsökning innan för hitta vart felet ligger eller är det något dem bör stå för i så fall?

Det är viktigt att du säger att du reklamerar köpet även bra att ha det skriftligt.

Har du ett fel så skall du självklart inte stå för felsökningen.

Hittar de inget fel kan de däremot kräva att du står felsökningen ...