Testpilot: Asus RT-AX92U ger funktionsrikt mesh-nätverk över Wifi 6

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Asus RT-AX92U ger funktionsrikt mesh-nätverk över Wifi 6

Asus RT-AX92U är en av de första mesh-routrarna Wifi 6-stöd. Testpiloten Björn Endre har satt tänderna i produkter för att se vad detta innebär i praktiken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Wifi 6-stödet kommer istället från Broadcom BCM43684 som stödjer 4x4 MU-MIMO, en kanalbandbredd på 160 MHz och 1024 QAM-modulering. Maxhastigheten blir här hela (mycket teoretiska) 4 800 Mbps på det andra 5 GHz-bandet.

Även om man skulle kunna ha trådlöst nätverk som är så snabbt över själva trådlösa länken så undrar man hur det är tänkt att använda det om routrarna är anslutna via Gigabit Ethernet till resten av nätverket.

Det stod att routern hade USB 3 anslutning som kan användas med externa lagringsenheter och medföljande mediaserver.
Att använda routern som en filserver och när det kommer till saker som är lagrat lokalt på routern kunna använda högre bandbredd är ett sätt att utnyttja det. Men frågan är om det är så man vill använda sina wifi routrar.

Citat:

Det finns stöd för att slå ihop WAN- och en av LAN-portarna för att få totalt 2 Gbps men det kräver till exempel två nätverkskort på en ansluten dator.

Jag vet att det finns/har funnits övervakningsbara switchar som kan använda två eller fler portar som en snabbare länk mellan två switchar.
Om det skulle gå att använda det för att få mer än gigabit utan att använda en dator som proxy.
Men jag vet inte om det är är standardiserat eller om det finns olika implementationer, ifall man är beroende av att använda utrustning av samma märke eller dyl.
Sen är det inte överallt det används övervakningsbara switchar heller.

Det är klart att även om routern hade stöd för 2,5Gbit Ethernet eller snabbare så är det inte alla som har switchar som klarar det.
Så att man i praktiken ändå blir begränsad till 1 Gigabit om man ansluter till en 1 Gigabit switch.
Men det är skillnad på att bara behöva byta switch eller på att både behöva byta switch och router.
Speciellt om man redan har befintliga switchar sen tidigare och om man nu ska köpa ny(a) router/routrar som man har för avsikt att byta snart igen.

Citat:

Hela paketet kommer i en låda som bland annat upplyser köparen hur stor yta det kan täcka. Eftersom Wifi 6-certifieringen inte kom igång förrän i september 2019 saknas den loggan här men jag kan tänka mig att när Asus väl certifierat produkten kommer det också visas på produktlådan. För tillfället finns det ingen direkt hänvisning till Wifi 6 alls på kartongen.

Om man inte har bråttom så hade jag personligen hellre väntat på en produkt som är officiellt Wifi6 certifierad och har Ethernet länkar snabbare än 1 Gigabit.

Men om man behöver grejerna NU.
Eller om man tycker ca 2500kr/st är en struntsumma och saknar miljötänk.
Då verkar det vara ett vettigt köp.

Permalänk
Kontot avslutas

Man funderar lite på om den här enheten klarar att kombinera OFDMA och MU-MIMO. Tydligen inte alla wifi6 APs som klarar det.

Iofs spelar det ingen större roll, för precis som föregående postare saknar jag snabbare ethernet än nu stengamla 1GBit/s. Jag har haft 1GBit nätverksport i datorerna mina sedan åtminstone 2006, och det är lite segt att det fortfarande är standardlösningen.

Vill allt ha minst 2 portar med 10Gbit, helst mer. Men 2 är minimum tycker jag, 1 till min primära burk och 1 till för NAS. (Som jag iofs inte har någon än... lol) WAN-porten gör inte så mycket om den är 1Gbit, för jag tror inte någon ISP kommer erbjuda snabbare än så för mindre än cirkus 3 miljoner kr i månaden förräns om ett antal år till minimum. Vad exempelvis Comhem tar ut är ju rena rånet om man "bara" vill ha mer än 500Mbit/s...

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Jäkligt bra recension må jag säga. Bra skrivet!

Inget jag behöver dock, kör kabel till det mesta.. hmmm låt mig se, har två switchar med 8 portar på vardera, endast en ledig.. Fan, tom förstärkarna vill ha en tråd nuförtiden

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Den är ju okristligt ful i mitt tycke, men den kommer säkert som en välsignelse för alla som satsat på svart-beige inredning med irreguljära former.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aphex:

Den är ju okristligt ful i mitt tycke, men den kommer säkert som en välsignelse för alla som satsat på svart-beige inredning med irreguljära former.

Skickades från m.sweclockers.com

När jag såg den på bild tyckte jag också den var ful men jag tycker den är bättre i verkligheten. Den är dels liten och sen är den i stort sett platt med bara antennerna som sticker upp. Den är inte alls lika "maffig" och uppseendeväckande som några av de större routrarna. Jag trodde den skulle sticka ut mycket mer men inte ens min fru som definitivt hatar alla de där routrarna som ser ut som rymdskepp har anmärkt på dom.

Däremot skulle Asus definitivt kunna börja fundera på att erbjuda sina produkter i lite andra färger än svart, svart + guld etc.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LennyV:

Man funderar lite på om den här enheten klarar att kombinera OFDMA och MU-MIMO. Tydligen inte alla wifi6 APs som klarar det.

Iofs spelar det ingen större roll, för precis som föregående postare saknar jag snabbare ethernet än nu stengamla 1GBit/s. Jag har haft 1GBit nätverksport i datorerna mina sedan åtminstone 2006, och det är lite segt att det fortfarande är standardlösningen.

Vill allt ha minst 2 portar med 10Gbit, helst mer. Men 2 är minimum tycker jag, 1 till min primära burk och 1 till för NAS. (Som jag iofs inte har någon än... lol) WAN-porten gör inte så mycket om den är 1Gbit, för jag tror inte någon ISP kommer erbjuda snabbare än så för mindre än cirkus 3 miljoner kr i månaden förräns om ett antal år till minimum. Vad exempelvis Comhem tar ut är ju rena rånet om man "bara" vill ha mer än 500Mbit/s...

Nja, jag betalar 500 Kr/månad för 10 Gbps via Bahnhof så jag vill ha snabbare WAN :). Men jag håller med, jag vill se åtminstone 2.5 Gbps på både WAN/LAN i framtiden. Netgears nästa Orbi har 2.5 Gbps LAN ("Multi-Gig internet speeds (2.5G Ethernet port or link aggregation)" men det låter inte som det är WAN utan bara ethernet-portarna. Å andra sidan är vi som har >1Gbps på WAN-sidan väldigt få så jag tror inte det är något som kommer bli vanligt på ett tag (eller ens stöd för 10 Gbps).

Min fundering just nu är att se om jag kan ta min 10 Gbps Huawei-router från Bahnhof och testa använda AX92U som accesspunkter istället för router. Då skulle jag kunna göra följande:

10 Gbps-router => Netgear Nighthawk SX10 => 2 kablar ut = 2 Gbps => AX92U. Jag vet dock inte hur mkt jag egentligen vinner.

Personligen så är jag mest intresserad att ha snabbt internet via WIFI i hela huset, sen om det är 400 Mbps eller 1 Gbps spelar inte så stor roll så länge det är stabilt. Min speldator har trådat nät och just nu 10 Gbps så den klarar sig oavsett.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Netgears nästa Orbi har 2.5 Gbps LAN ("Multi-Gig internet speeds (2.5G Ethernet port or link aggregation)" men det låter inte som det är WAN utan bara ethernet-portarna.

WAN porten/portarna är med största sannolikhet också Ethernet.
SOHO (Small Office / Home Office) routrar brukar inte ha mer exotiska gränssnitt.
Backend routrar för ISP, universitet, större företag o dyl tvivlar jag på har wifi direkt i routern och kostar helt andra pengar.
Iofs har jag inte kollat på sådana produkter på senare år. Men skulle bli förvånad om de är billiga och har integrerat wifi nuförtiden.

Däremot kan det vara olika hastigheter på WAN och LAN sidan även om alla är Ethernet portar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuessWho:

WAN porten/portarna är med största sannolikhet också Ethernet.
SOHO (Small Office / Home Office) routrar brukar inte ha mer exotiska gränssnitt.
Backend routrar för ISP, universitet, större företag o dyl tvivlar jag på har wifi direkt i routern och kostar helt andra pengar.
Iofs har jag inte kollat på sådana produkter på senare år. Men skulle bli förvånad om de är billiga och har integrerat wifi nuförtiden.

Däremot kan det vara olika hastigheter på WAN och LAN sidan även om alla är Ethernet portar.

Du har självklart rätt, både WAN/LAN-portarna är ethernet. Det jag tänkte på var att oftast har företagen valt att i de fall de har en snabbare port lägga den på LAN-sidan istället för WAN-sidan.

På Netgears egen sida stod det ingen men hittade nu i ett pressmeddelande att det är på WAN-sidan som den har 2.5 Gbps (och sen 4 st 1 Gbps LAN-portar) så med port-aggregering borde jag kunna få ut 2 Gbps från routern om jag sätter en switch mellan som också fixar port-aggregering. Det är inte 10 Gbps men en början. Sen ser jag fram emot att fler routrar får en majoritet 2.5 Gbps-portar.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Datavetare

@Björn Endre: När du mätte "Hastighet mellan AX6100-enheterna", var 160 MHz kanalbandbredd aktiverad på "back-haul"?

Kollande upp vilket Wifi-krets som sitter i RT-AX88U som jag använde för artikeln om wifi6 tidigare i år. Handlar om samma BCM43684 som sitter i RT-AX92U.

Ditt uppmätta resultat (som om jag förstod konfiguration rätt var fem strömmar i en riktigt) stämmer väldigt väl med vad jag uppmätte för 80 MHz bandbredd i en riktigt mellan två RT-AX88U.

Fysisk länkbandbredd för wifi är ju lite lurig att jämföra med Ethernet. För wifi är måste ju bandbredden totalen för sändning och mottagning, medan Ethernet har dedicerad bandbredd per riktig. Vidare är de flesta bara intresserad av mängden data som skickas på applikationsnivå, "overhead" är några få procent för Ethernet medan det är närmare 50 % för wifi.

Så när vi ser strax över 800 Mbit/s över luften med Wifi6 så är det ett bevis på att man når åtminstone 1,6 Gbit/s över luften på själva länken. Rätt coolt ändå!

Tyvärr har RT-AX92U samma begränsning som RT-AX88U, endast 1 Gbit/s Ethernet. Sättet jag "tog mig runt" problemet för att testa om man kunde passera 1 Gbit/s på applikationsnivå över luften var att köra strömmar i båda riktningarna. Ethernet har ju som sagt dedicerad kapacitet i varje riktning, så man kan då nå upp till 2 Gbit/s applikationsdata över en enda port.

Redan med 80 MHz kanalbredd klev man då över 1 Gbit/s (vilket då är ~2 Gbit/s på länknivå, som är hyfsat nära teoretisk max). Med 160 MHz gick det klart över 1 Gbit/s.

Nu var det uppmätt i ett hus byggt på 90-talet, men enheterna stod i alla fall på olika våningsplan.

Kanske en mätning du kan göra i din lite mer "wifi-elaka" byggnad om du har tid? D.v.s. att köra data i båda riktningarna parallellt samt dubbelkolla om "back-haul" kör 160 MHz (RT-AX88U körde 80 MHz som förval, 160 MHz kändes lite beta tidigare i år men gick att få igång).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

@Björn Endre: När du mätte "Hastighet mellan AX6100-enheterna", var 160 MHz kanalbandbredd aktiverad på "back-haul"?

Kollande upp vilket Wifi-krets som sitter i RT-AX88U som jag använde för artikeln om wifi6 tidigare i år. Handlar om samma BCM43684 som sitter i RT-AX92U.

Ditt uppmätta resultat (som om jag förstod konfiguration rätt var fem strömmar i en riktigt) stämmer väldigt väl med vad jag uppmätte för 80 MHz bandbredd i en riktigt mellan två RT-AX88U.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17434?key=f40351beaad94727230560f907632927
Fysisk länkbandbredd för wifi är ju lite lurig att jämföra med Ethernet. För wifi är måste ju bandbredden totalen för sändning och mottagning, medan Ethernet har dedicerad bandbredd per riktig. Vidare är de flesta bara intresserad av mängden data som skickas på applikationsnivå, "overhead" är några få procent för Ethernet medan det är närmare 50 % för wifi.

Så när vi ser strax över 800 Mbit/s över luften med Wifi6 så är det ett bevis på att man når åtminstone 1,6 Gbit/s över luften på själva länken. Rätt coolt ändå!

Tyvärr har RT-AX92U samma begränsning som RT-AX88U, endast 1 Gbit/s Ethernet. Sättet jag "tog mig runt" problemet för att testa om man kunde passera 1 Gbit/s på applikationsnivå över luften var att köra strömmar i båda riktningarna. Ethernet har ju som sagt dedicerad kapacitet i varje riktning, så man kan då nå upp till 2 Gbit/s applikationsdata över en enda port.

Redan med 80 MHz kanalbredd klev man då över 1 Gbit/s (vilket då är ~2 Gbit/s på länknivå, som är hyfsat nära teoretisk max). Med 160 MHz gick det klart över 1 Gbit/s.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17435?key=b79286919ebae2bc9c0179b8198a6bfa
Nu var det uppmätt i ett hus byggt på 90-talet, men enheterna stod i alla fall på olika våningsplan.

Kanske en mätning du kan göra i din lite mer "wifi-elaka" byggnad om du har tid? D.v.s. att köra data i båda riktningarna parallellt samt dubbelkolla om "back-haul" kör 160 MHz (RT-AX88U körde 80 MHz som förval, 160 MHz kändes lite beta tidigare i år men gick att få igång).

Yes, jag slog på 160 MHz i gränssnittet (dubbelkollade det nu och det är fortfarande påslaget). Det är en intressant grej att testa. Jag hade tänkt testa 2 aggregerade portar men han inte riktigt. Ska se vad jag kan göra innan jag packar ihop allt.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

bara 4 antenner? The spider lords are displeased....

Permalänk
Medlem

@Björn Endre: Blir rätt dyrt med en vettig fw som skyfflar mer än 1Gb dock, i den jämförelsen är det pissbilligt med switchar/nics som levererar 10Gb

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Nackdel: Utseendet. Vart placerar man en sådan grotesk pryl förutom på ett galleri för modern konst?

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Nu känner jag mig stenålders, men vad är skillnaden mellan såna här mesh-nätverk mot att bara ställa in en till vanlig router i repeater-läge (eller ännu hellre som accesspunkt) i befintligt nätverk?

Finns det någon egentlig anledning för mig att byta ut mitt nuvarande nätverk med just router + accesspunkt till det här om jag inte nödvändigtvis är ute efter Wifi 6?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Tack för intresserant test! Idag har jag Asus Lyra mesh. Dock så har dessa svårt att få wifin genom väggarna. Funderar på att gå över till aimesh och använda RT- AX92 2 pack som router och mesh på mina två våningar och kommunicera med mina Lyra via aimesh "lokalt" på varje våning. Är det någon som testat detta och eventuella erfarenheter?