Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mithras:

Fungerar det med "mina händer är för stora för att kunna arbeta utan att börja blöda i ett define C"?

Det är upp till var och en att avgöra vad man har för behov.

Skrivet av Jonas79:

Vill man köra luftkyld och tjockare grafikkort är Ghost S1 ej möjligt.

2 slots max 45 mm Gpu och Cpu kylare max 66 mm så då är Ncase M1 v6 mycket bättre val enligt mig.

Dock är dessa chassin mycket dyrare så passar ej in i Ts budget.

Ja, jag tänker inte rekommendera ett Ghost till TS. Nämnde det bara för att illustrera hur stort Define R6 är. Define C och dylika chassin mellan 30 och 40 liter har jag betydligt lättare att tänka på som "normalstora" i dagens läge. Det betyder naturligtvis inte att de passar alla. De är för stora för min smak och för små för @Mithras.

Chassin à la NCASE M1 hoppas jag kan börja ta över som det nya normala inom en inte alltför avlägsen framtid. De har visat att det går att bygga en riktigt kompetent dator under 15 liter utan att särskilt mycket behöver offras. (Skillnaden mot Ghost och liknande chassin är ju påtaglig!)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

B450? nej

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hACmAn:

B450? nej

Varför? (Kör själv 3700X och B450.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Intressant att ingen än har lagt till minnen på 3600Mhz då de ska vara sweetspot för just Ryzen3000.

Permalänk
Medlem

@Alling:
Du har säkert rätt men nej. Prisskillnaden till x570 och funktioner.
Nu har jag iofs beta bios på min x570 pro4.

Har inte uppdaterat sign. 3600x väntar på en am4 bracket från England.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hACmAn:

@Alling:
Du har säkert rätt men nej. Prisskillnaden till x570 och funktioner.
Nu har jag iofs beta bios på min x570 pro4.

Har inte uppdaterat sign. 3600x väntar på en am4 bracket från England.

Rätt i vad? Ställde ju en fråga. Är inte så insatt i ämnet, så vill lära mig så mycket som möjligt. Vilka "funktioner" som B450 saknar tycker du är viktigast?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Rätt i vad? Ställde ju en fråga. Är inte så insatt i ämnet, så vill lära mig så mycket som möjligt. Vilka "funktioner" som B450 saknar tycker du är viktigast?

Skillnaden mellan x570 är 2 saker främst då sli support dvs dubbla grafikkort och PCI express 4 vilket inte är nödvändigt om du inte köper en PCI express 4.0 ssd men de kostar som fan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Alling:
IOFs så såg jag ingen prismässig anledning att betala 100kr mindre för ett B450 än ett x570 då jag kanske kommer sitta så länge på plattformen så kanske pci-e 4 spelar roll. Att AMD sagt att den ska stödja nästa gen. (Zen2+???). Då moderkorten är ganska nya måste mer eller mindre AGESA coderna uppdateras via UEFI om de vill kunna fortsätta sälja sinna moderkort med x570.
Fick AGESA Combo-AM4 1.0.0.4 Patch B i förgår men inte installerat den än. Sådana små saker. B450 är bra men ser inte riktigt. Varför man ska spara så lite pengar gentemot en x570. Trots alt var frågan om 20k inte 12k.

Nu ska AGESA 1.0.0.4 Patch B in. kör den gamla fyran just nu.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av sifri:

Skillnaden mellan x570 är 2 saker främst då sli support dvs dubbla grafikkort och PCI express 4 vilket inte är nödvändigt om du inte köper en PCI express 4.0 ssd men de kostar som fan

Skrivet av hACmAn:

@Alling:
IOFs så såg jag ingen prismässig anledning att betala 100kr mindre för ett B450 än ett x570 då jag kanske kommer sitta så länge på plattformen så kanske pci-e 4 spelar roll. Att AMD sagt att den ska stödja nästa gen. (Zen2+???). Då moderkorten är ganska nya måste mer eller mindre AGESA coderna uppdateras via UEFI om de vill kunna fortsätta sälja sinna moderkort med x570.
Fick AGESA Combo-AM4 1.0.0.4 Patch B i förgår men inte installerat den än. Sådana små saker. B450 är bra men ser inte riktigt. Varför man ska spara så lite pengar gentemot en x570. Trots alt var frågan om 20k inte 12k.

Nu ska AGESA 1.0.0.4 Patch B in. kör den gamla fyran just nu.

Jag förstår. Stöd för dubbla grafikkort tycker jag känns tämligen överflödigt nu för tiden, men ni verkar vara överens om PCIe 4.0, och @hACmAn tar även upp bättre förväntad kompatibilitet med framtida CPU:er. Det sistnämnda är ju en klar fördel; hur stor nytta man har av PCIe 4.0 kan jag inte uttala mig om.

I mitt fall var det inte prisskillnaden som avgjorde till B450:s fördel, utan att jag inte ville ha ett moderkort med fläktkylning. (Dessutom skiljde det i mitt fall inte mindre än 1 500 kr mellan Asus B450‑I och X570‑I. Så det var ju en bonus förstås.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers