Permalänk
Avstängd

Tips angånde ny setup budget

Jag ska sälja av ett par äldre datorer för 3 K, respektive, 2 K och har då kvar min egen station en MSI Z97-SO2, I5 4960K, GTX980Ti, Samsung 850 EVO 256 GB SSD samt Corsair 110 vattenkylning.

Då jag är på en budget letar jag best bang för buck.

Det jag vill kunna göra är att arbeta I Solid Edge (CAD), enkel videoredigering samt spela de senaste spelen på åtminstone medium.

Mitt största problem i dagsläget är laddningstiderna i XCOM 2, SO2'an saknar M.2 varför jag behöver nytt MB så tänkte köra ny CPU med.

Jag gejmar mest XCOM 2 Long War men funderar på att börja Gejma Apex med.

Så till min tänkta setup nedan

  • Chassi: Fractal Design Focus G Gray Mid Tower

  • Moderkort: ASUS EX-A320M-GAMING, Socket-AM4

  • CPU: AMD Ryzen 3200G, Socket-AM4

  • PSU: Corsair 750 Watt

  • Kylning: Corsair H110i

  • RAM: Crucial DDR4 2400MHz 8GB KIT X2 för totalt 16 GB

  • GPU: GTX980Ti¹

  • System-disk: Corsair Force Series MP510 480GB M.2 SSD

  • SSD: Samsung 850 Evo 256 GB

  • Lagring: 3 TB (minns ej märket)

Eftersom jag har en hel del av delarna så är det som behövs köpas in listat i länken nedan. Priset kommer bli 4115 kr och eftersom jag kommer sälja två system så går jag plus minus noll.

Så till min fråga: Är detta det mest prisvärda systemet? Förslag på annan CPU? Behöver jag gå upp till nytt moderkort eller ska jag använda mitt Intel 6600K och köra på de 32 GB DDR3 minnen jag har och bara investera i ett MB som klarar M.2?

Huvudmålet är att få in en M.2 disk, men sen är alltid ett helt nytt system kul. Alla tips är välkommna.

Jag kan tänka mig att leta del för del begagnat också om ni har en bra idé på alternativ setup. Det viktiga är att jag har M.2 samt att CPU'n klarar av Solid Edge, Adobe Premier samt Photoshop.

https://www.komplett.se/wishlist/shared/e35eb40c-e1e5-4a8f-9f...
Inköpslistan

1:då jag kör budget är planen att köpa ett begagnat GTX980Ti till och köra SLI senare