Hej försöker skapa databas med MYSQL (mariadb)

Permalänk

Hej försöker skapa databas med MYSQL (mariadb)

Sökt på flera guider.

Kommer bara till att göra klart data basen och lägga till användare.

Senast följde jag denna https://pimylifeup.com/raspberry-pi-mysql/ men flesta jag följd är samma, även denna https://www.cyberciti.biz/tips/how-do-i-enable-remote-access-...

Det som inte tas upp är hur man får access utifrån, my filen saknar [MYSQL] raden.

Kör linux mint i virtualbox. Går inte accesa den över nätet. Så misstänker jag på något sätt måste sätta ip till något annat än lokalt.

Funderar på när man lägger till användare till databasen kanske behövs externt ip i stället för lokalt?

För databasen kommer man inte åt externt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: jag läste databaser för några år sedan. Vi programmerade databaserna i Microsofts T-sql och använde ado.net som interface mellan databasen och användaren.

Jag misstänker att det är något sådant du är ute efter. Jag surfade in på mysqls hemsida och fann något om connectors och api:er. Kan det hjälpa?

Permalänk
Skrivet av FabriciusRex:

@Broken-arrow: jag läste databaser för några år sedan. Vi programmerade databaserna i Microsofts T-sql och använde ado.net som interface mellan databasen och användaren.

Jag misstänker att det är något sådant du är ute efter. Jag surfade in på mysqls hemsida och fann något om connectors och api:er. Kan det hjälpa?

Tror tyvärr inte det, mint ska tydligen ha det mesta runt databaser installerat och kör man genom terminalen ska den ju installera det som saknas.

kommer ju åt databasen internt eller ja kan ju connect till den, genom terminalen. Men det hjälper tyvärr inte så mycket.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Kolla i /etc/mysql, jag skulle gissa att du har my.cnf, mariadb.cnf, mysql.conf.d/ och mariadb.conf.d/ (eller liknande namn, tar från minnet nu). I någon av filerna, eller i en fil av någon av mapparna finns raden [mysqld] som guiden nämner.
Lättare är dock att köra

grep -R bind-address /etc/mysql/*

så får du ut direkt vilken fil du ska ändra i, glöm inte starta om mysql sen bara.

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

@Broken-arrow: Kolla i /etc/mysql, jag skulle gissa att du har my.cnf, mariadb.cnf, mysql.conf.d/ och mariadb.conf.d/ (eller liknande namn, tar från minnet nu). I någon av filerna, eller i en fil av någon av mapparna finns raden [mysqld] som guiden nämner.
Lättare är dock att köra

grep -R bind-address /etc/mysql/*

så får du ut direkt vilken fil du ska ändra i, glöm inte starta om mysql sen bara.

Hittat en som heter 50-server.cnf och 50-server.cnf.save

Som har liknande text i mariadb.config map.

den har bind adress på 127.0.0.1 och skip-external-looking, inte skip-networking

Är lite bökigt att kopiera/filer rakt över smidigt men men

Ska jag ändra adressen på filen? Men jag behöver väl även göra användare för få tillgång till igen databasen?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Öppnba mysql porten i routern å skapa en user som får loggas in på från vilken ip som helst "user@*" alt. whitelistar du din egna publika ip. user@dinip

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Skrivet av Tony32:

Öppnba mysql porten i routern å skapa en user som får loggas in på från vilken ip som helst "user@*" alt. whitelistar du din egna publika ip. user@dinip

Jag ser det lite bökigt med commandon, men typ såhär

CREATE USER 'användaren'@'min externa ip från min ips' IDENTIFIED BY 'lösenordet';

Porten är öppen på lokala ipen från datorn på 3306

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som du behöver konfigurera virtualbox så din VM får ip på hostnätet om du vill nå den från hostnätet.

Permalänk
Skrivet av Hothep:

Jag tycker det låter som du behöver konfigurera virtualbox så din VM får ip på hostnätet om du vill nå den från hostnätet.

Kör jag ip koll, så får den ip från min ips. Eller menar du något annat?

Vet den del att göra med VM, när det gäller nätverk. Men är för dåligt insatt hur man gör och sätter på det. Men enda som behöver funka är att man kan logga in från extern dator, inte lokalt nätverk/hemnätverket (inte nu i alla fall när vi ska kolla hur bra det funkar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Tony32:

Öppnba mysql porten i routern å skapa en user som får loggas in på från vilken ip som helst "user@*" alt. whitelistar du din egna publika ip. user@dinip

Sen antar jag får skriva , för som du skrev blir lite otydligt för mig som inte håller på med kommandon enda typ jag vet vad den gör är sudo apt update

Men logiken börjar i alla fall klarna, om dessa kommandon är rätt väg att gå.

GRANT ALL PRIVILEGES ON databasen.* TO användaren'@'min ips ip';

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hittat en som heter 50-server.cnf och 50-server.cnf.save

Som har liknande text i mariadb.config map.

den har bind adress på 127.0.0.1 och skip-external-looking, inte skip-networking

Är lite bökigt att kopiera/filer rakt över smidigt men men

Ska jag ändra adressen på filen? Men jag behöver väl även göra användare för få tillgång till igen databasen?

Ändra i 50-server.cnf och sätt bind-address till 0.0.0.0 eller bara kommentera ut raden helt.

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Ändra i 50-server.cnf och sätt bind-address till 0.0.0.0 eller bara kommentera ut raden helt.

Sätter typ #bind-adress eller 0.0.0.0 (betyder nollor typ vilken ip som hest får ansluta)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sätter typ #bind-adress eller 0.0.0.0 (betyder nollor typ vilken ip som hest får ansluta)?

Exakt,
Sen skapar du användare med

CREATE USER 'username'@'host' IDENTIFIED BY 'password123'; GRANT ALL ON 'database1'.* TO 'username'@'host'; FLUSH PRIVILEGES

host kan också var % vilket betyder vad som helst, annars sätter du IP på den dator som kommer ansluta.
Grant beror ju också på vilka rättigheter du vill att klienten ska ha.

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Exakt,
Sen skapar du användare med

CREATE USER 'username'@'host' IDENTIFIED BY 'password123'; GRANT ALL ON 'database1'.* TO 'username'@'host'; FLUSH PRIVILEGES

host kan också var % vilket betyder vad som helst, annars sätter du IP på den dator som kommer ansluta.
Grant beror ju också på vilka rättigheter du vill att klienten ska ha.

tänkte fråga om det, GRANT ALL ON ger inte root access (har för mig jag läste det gav det mesta förutom root)?

Så ip från datorn som ansluter till min eller % oki

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Skrev in som ovan text med

CREATE USER 'username'@'ipen datorn som ansluter' IDENTIFIED BY 'password123';
GRANT ALL ON 'database1'.* TO 'username'@'ipen från datorn den anslöt med';
FLUSH PRIVILEGES

Även testade även med % kommer bara upp "is not allowed to connect to this MariaDB serveruery", är extern dator som ska ansluta från annan ip.

Ja jag satte #bind-adress:127.0.0.1

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Satte du % både i create user och grant all?

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

@Broken-arrow: Satte du % både i create user och grant all?

Ja, verkar dock som virtuella maskinen inte kommer åt internet samma vis som vanliga os:et. Så kör databasen på windows så länge (kommer köra det separat på linux senare, så jag slipper bråka med virtuell maskin).

Dock vet jag inte om det där testkontot finns och i så fall man blir av med det (enklare i linux fixa det).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja, verkar dock som virtuella maskinen inte kommer åt internet samma vis som vanliga os:et. Så kör databasen på windows så länge (kommer köra det separat på linux senare, så jag slipper bråka med virtuell maskin).

Dock vet jag inte om det där testkontot finns och i så fall man blir av med det (enklare i linux fixa det).

Har du nätverksadaptern i virtualbox på bryggat läge?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Har du nätverksadaptern i virtualbox på bryggat läge?

Hade den på NAT, kan ju varit felet ja (brukar inte ändra standardinställningar om det inte behövs).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar