Permalänk
Medlem

Får inte in några kanaler till TVn?

Hej,

Jag snubblade på antennkabeln så att det har blivit glapp i antennuttaget i TV:n (en Samsung Smart TV, ca 7 år).
Detta gör att jag inte längre kan se de fria kanalerna via marknätet.

Jag har testat nedanstående steg, men får inte till det.

Jag har nu köpt följande box via Netonnet för att testa koppla till Tv:n (https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/digitalbox/digitalb...)
Jag kopplade sedan boxen till TV:n via HDMI kabel. Kopplade sedan följande inomhus antenn från Kjell & Company: (https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/antenner-tillbeh...) med antennkabel till boxens antennuttag.

Söker jag sedan efter kanalen via boxen, visar den hela tiden att inga kanaler har hittats.

Har även testat att koppla antennkabeln från (tre hål i väggen, dvs Comhems antennuttag) till boxen, utan att några kanaler visas.

Tacksam för alla tips.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Samieee:

Hej,

Jag snubblade på antennkabeln så att det har blivit glapp i antennuttaget i TV:n (en Samsung Smart TV, ca 7 år).
Detta gör att jag inte längre kan se de fria kanalerna via marknätet.

Jag har testat nedanstående steg, men får inte till det.

Jag har nu köpt följande box via Netonnet för att testa koppla till Tv:n (https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/digitalbox/digitalb...)
Jag kopplade sedan boxen till TV:n via HDMI kabel. Kopplade sedan följande inomhus antenn från Kjell & Company: (https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/antenner-tillbeh...) med antennkabel till boxens antennuttag.

Söker jag sedan efter kanalen via boxen, visar den hela tiden att inga kanaler har hittats.

Har även testat att koppla antennkabeln från (tre hål i väggen, dvs Comhems antennuttag) till boxen, utan att några kanaler visas.

Tacksam för alla tips.

Bor du i lägenhet med kabeltv ?
Mottagaren är för det digitala marknätet (DVB T2) har du kabeltv är chansen stor att de signalerna är bortfiltrerade för att du inte ska kunna titta på dem utan nätoperatören vill att du tecknar ett abonnemang och då behöver du troligen DVB C och kanalerna som måste vara gratis enligt lag skickar kabelnätet ut analogt (PAL), mottagaren klarar inget av de systemen utan är för de som ansluter till en riktig tv antenn.för att se på det digitala marknätet som sänder enligt DVB T2 i Sverige.

Bor du bra till så kan det funka med en inomhusantenn för att ta emot DVB T2.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jag bor i en lägenhet, via brf-föreningen finns Comhem digital TV tecknat i lägenheterna.
Så det finns alltså inte någon workaround för att kunna se gratis kanalerna? Dvs jag måste alltså koppla in antennkabel från uttaget i väggen till TV:ns uttag? (Vilket ju inte kommer hjälpa i mitt fall).

Frågan är om jag annars via Comhem kan beställa deras box, och koppla in antennuttaget från väggen till antennuttaget i Comhem-boxen, sedan via HDMI till TV:n?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Samieee:

@mrqaffe: Jag bor i en lägenhet, via brf-föreningen finns Comhem digital TV tecknat i lägenheterna.
Så det finns alltså inte någon workaround för att kunna se gratis kanalerna? Dvs jag måste alltså koppla in antennkabel från uttaget i väggen till TV:ns uttag? (Vilket ju inte kommer hjälpa i mitt fall).

Frågan är om jag annars via Comhem kan beställa deras box, och koppla in antennuttaget från väggen till antennuttaget i Comhem-boxen, sedan via HDMI till TV:n?

Tack för hjälpen!

Bor du i ett Comhemhus har du antagligen analog tv eller DVB-C i väggen och ingen antennsignal alls. Jag ska inte svära på det men det är det som är vanligast och det brukar finnas anslag om det i huset och du har nog även fått info från hyresvärden om vad som är tillgängligt och om inte så kan nog Comhem och hyresvärden svara vad för signaler det finns i kabeltvnätet i fastigheten.

Skaffar du en box från Comhem så ansluter du den med hdmi till tvn.
Skaffar du en mottagare som klarar DVB-C borde det funka att se de fria kanalerna.
Hittar ingen DVB-C mottagare på Netonnet men de är ju inte jätteovanliga heller så kan du lämna tillbaka DVB T2 enheten du skaffat så kan du byta till en som funkar eller en som tar alla system, söker du efter DVB-C så finns tex https://cdon.se/hushallsapparater/renkforce-1510c-dvb-c-hd-mo...

Det kan ju också vara så att du förstört nått men du kan ju kolla om tvn visar bild från dvd/bluray eller datorn och låna en mottagare från en granne för att kolla att du har signal i väggen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bor du i lägenhet med kabeltv ?
Mottagaren är för det digitala marknätet (DVB T2) har du kabeltv är chansen stor att de signalerna är bortfiltrerade för att du inte ska kunna titta på dem utan nätoperatören vill att du tecknar ett abonnemang och då behöver du troligen DVB C och kanalerna som måste vara gratis enligt lag skickar kabelnätet ut analogt (PAL), mottagaren klarar inget av de systemen utan är för de som ansluter till en riktig tv antenn.för att se på det digitala marknätet som sänder enligt DVB T2 i Sverige.

Bor du bra till så kan det funka med en inomhusantenn för att ta emot DVB T2.

Nja, "must carry" kan mycket väl finnas gratis digitalt i DVB-C-nät. Där jag sitter nu finns de digitalt i SD i ComHem-nät. I ett tidigare Tele2Vision-nät fanns SVT även i HD, vilket det inte gör i ComHem-nätet. Dock måste man ju ha en box med stöd för DVB-C i så fall.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för din hjälp!
Ska kika på DVB-C mottagaren via länken du skickade.

Kanske finns det även möjlighet att köpa DVB-C mottagaren via Comhem med. Men måste höra med de om man måste ha ett abonnemang i sådana fall, eller om man bara kan köpa loss mottagaren.

När jag sedan införskaffat DVB-C mottagaren, är det väl bara att koppla in antennkabeln från (Comhems ”3 hål i väggen” antennuttag) till DVB-C mottagarens antenn ingång. Sedan HDMI kabel från DVB-C mottagaren till TV:ns HDMI uttag?

Tack så mycket återigen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Samieee:

Tack så mycket för din hjälp!
Ska kika på DVB-C mottagaren via länken du skickade.

Kanske finns det även möjlighet att köpa DVB-C mottagaren via Comhem med. Men måste höra med de om man måste ha ett abonnemang i sådana fall, eller om man bara kan köpa loss mottagaren.

När jag sedan införskaffat DVB-C mottagaren, är det väl bara att koppla in antennkabeln från (Comhems ”3 hål i väggen” antennuttag) till DVB-C mottagarens antenn ingång. Sedan HDMI kabel från DVB-C mottagaren till TV:ns HDMI uttag?

Tack så mycket återigen!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det bör vara antenn in och hdmi ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.