Permalänk
Medlem

Sned ratt vid däckbyte?

Tjena.
Råka ut för en märklig sak när jag byte till vinterhjulen. Vinterhjulen är helt nya och ny balanserade " Toyo Snowprox "
Satte på vinterdäcken och såg att ratten är vriden åt höger , när jag ställer ratten rakt drar bilen åt vänster. Bytte tillbaka till sommardäcken och ratten står rakt igen?
Bilen drar inte åt något håll eller vibrerar när man kör , varken med sommar eller vinterdäcken på. Jag gjorde en framvagnsinställning i somras då jag köpte nya sommardäck.
Jag bad en bilskruvare att titta på bilen , men han kunde inte se något som va sönder eller glapp. Kan det va så att hjulinställningen gjordes med sommardäcken som är bredare än vinterdäcken?
Någon som har varit med om nått liknade och hur åtgärda ni det?
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Hej Mange
Jag kommer att tänka på några saker som kan påverka men när du säger ”däck” menar du lösa däck eller kompletta hjul ?
Det som kan påverka är om det är annan inpressning på fälgarna (ET) eller annan ytter diameter eller bredd så det inte är samma friktion på båda sidorna på vinterhjulen höger mot vänster sida. Annars ska ratten fortfarande vara rak oavsett däckbredd.
Du har även kollat däcktrycket så det är samma på båda sidorna ?
/Bulan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk

Notera att (främst) vinterdäck har rotationsriktning, alltså sitter de korrekt?

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem

@Mangee75: Om du förändrar hjulstorleken markant, alltså omkrets och bredd så kan det påverka hjulinställningen och då det går tillbaka till normalt med sommardäcken så är det inte helt otroligt att något är inställt tillräckligt annorlunda där.

Kör du stora och breda hjul på sommardäcken och går tillbaka till att ha mer "normala" mindre och smalare hjul på vintern så blir det knas.

https://www.tacomaworld.com/tirecalc

Det är en bra sida för att kalkylera exakta måtten för rullomkretsen då den inte bör skilja sig för att hastighetsmätaren ska stämma. Det är en bra tumregel.

Tex kör man 205/55-16 på sommardäck och 195/65-15 på vinterdäck vilket är två väldigt vanliga storlekar så är det endast en skillnad på 0.4% för rullomkretsen.

Edit: Sen också som en ovanstående sa gällande ET-måttet. Skiljer det väldigt mycket ifrån det som bilen är byggd för och sen inställd för så kan det också göra att det blir fel. Det borde inte påverka hur ratten ställer sig dock om det inte är så att hjulet på något sätt tar i men det antar jag att du bör ha märkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Du har även kollat däcktrycket så det är samma på båda sidorna ?
/Bulan

Håller med. Börja där.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Hej Mange
Jag kommer att tänka på några saker som kan påverka men när du säger ”däck” menar du lösa däck eller kompletta hjul ?
Det som kan påverka är om det är annan inpressning på fälgarna (ET) eller annan ytter diameter eller bredd så det inte är samma friktion på båda sidorna på vinterhjulen höger mot vänster sida. Annars ska ratten fortfarande vara rak oavsett däckbredd.
Du har även kollat däcktrycket så det är samma på båda sidorna ?
/Bulan

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av HackeR_54:

Notera att (främst) vinterdäck har rotationsriktning, alltså sitter de korrekt?

Tjena.
Både sommar och vinterfälg är original. Dom sitter rätt monterat på bilen med rotationen och vänster höger markeringen. Däcktrycket är som det ska , jag fick svar från däck firman som gjorde hjulinställningen att det inte va första gången han varit med om detta. Så länge inte däcken sliter snett eller bilen drar är det inget fel med hjulinställningen.
Tack för svaren , jag får helt enkelt leva med det tills sommardäcken ska på igen.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Tjena.
Både sommar och vinterfälg är original. Dom sitter rätt monterat på bilen med rotationen och vänster höger markeringen. Däcktrycket är som det ska , jag fick svar från däck firman som gjorde hjulinställningen att det inte va första gången han varit med om detta. Så länge inte däcken sliter snett eller bilen drar är det inget fel med hjulinställningen.
Tack för svaren , jag får helt enkelt leva med det tills sommardäcken ska på igen.
Mvh / Mange

Något är inte som det ska. Någon skillnad är det på vänster och höger som får ratten att ändras.

Vad är det för bil och vilka däck?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Det behövs nog inte mycket snedsliting för att bilen ska dra åt ena eller andra hållet.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Något är inte som det ska. Någon skillnad är det på vänster och höger som får ratten att ändras.

Vad är det för bil och vilka däck?

Bilen är en Clio 2013 och däcken är Toyo Snowprox 185/65-15. Både fälg och däck har kollats av en däckfirma och alla stag och annat som kan va sönder eller glapp av en bilfixare.
Håller med om att nånting inte är som det ska men då ingen har hittat nått fel så får jag leva med det.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Bilen är en Clio 2013 och däcken är Toyo Snowprox 185/65-15. Både fälg och däck har kollats av en däckfirma och alla stag och annat som kan va sönder eller glapp av en bilfixare.
Håller med om att nånting inte är som det ska men då ingen har hittat nått fel så får jag leva med det.

Har den "aktiv styrning"?
Ett system som gör att du behöver vrida ratten olika mycket beroende på hastighet.
Har för mig att mittläget behöver kalibreras på dessa.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Mangee75:

Bilen är en Clio 2013 och däcken är Toyo Snowprox 185/65-15. Både fälg och däck har kollats av en däckfirma och alla stag och annat som kan va sönder eller glapp av en bilfixare.
Håller med om att nånting inte är som det ska men då ingen har hittat nått fel så får jag leva med det.

Är det samma dimensioner på sommardäcken?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Låter som ett dåligt / felaktigt sätt som dom gjort med hjulinställningen.
Håll noga koll på det, så du kan reklamera om det behövs. Det kan förstöra så mycket mer på din bil än bara däck.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Något är fel...
Ratten kan stå snett om bilen går rakt om ratten inte varit helt centrerad vid hjulinställning. Alla är olika noga och ibland hamnar ratten lite snett.

Problemet i ditt fall är att det skiljer på sommar och vinterdäcken vilket det inte bör göra.

Är du säker på att bilen inte drog snett efter hjulinställningen?
Inte helt otroligt att hjulinställninngen var lite off och att du nu slitit däcken snett och att detta resulterar i att ratten nu står rakt.

Får du samma problem om du sätter på sommardäcken igen men byter plats på bak och framdäcken? Eller om du byter plats på höger och vänster däck (skit i rotationsriktningen när du gör ett snabbt test men kör inte med däcken i fel riktning under längre tid).

Som sagt om ratten är lite sned med bilen inte drar så har de som gjorde hjulinställningen inte varit så noga. Eller även de som är skitnoga kan få det fel ibland pga spel i styrningen osv. Men poängen är att det kan bli så ibland. Men detta betyder inte att det ska skilja mellan olika däck!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Tjena.
Råka ut för en märklig sak när jag byte till vinterhjulen. Vinterhjulen är helt nya och ny balanserade " Toyo Snowprox "
...
Mvh / Mange

Har varit med om liknande. Satte på nya däck, bilen drog åt höger.
Hade bilen inne på hjulinställning efteråt och bilen drog fortfarande åt höger.
Bytte däck några år senare, problemet försvann.
Fick då höra att "det blir så ibland", varför var högst oklart.
Om du orkar, testa att flytta hjulen runt bilen, kan hjälpa.

Hursom, jag åkte runt i tre fyra år med bil som drog åt höger, sjukt irriterande, men inget som slet däcken snett eller annat.

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem

Kontrollmät omkretsen på däcken. Är det olika omkrets på höger och vänster sida även om märkningen är identisk så kan det bli konstigt. Olika slitage på däcken kan också vara orsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Är det samma dimensioner på sommardäcken?

Nej , sommar däcken är 205/55-16
Men det ska inte göra nån skillnad enligt däcka gubben.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Något är fel...
Ratten kan stå snett om bilen går rakt om ratten inte varit helt centrerad vid hjulinställning. Alla är olika noga och ibland hamnar ratten lite snett.

Problemet i ditt fall är att det skiljer på sommar och vinterdäcken vilket det inte bör göra.

Är du säker på att bilen inte drog snett efter hjulinställningen?
Inte helt otroligt att hjulinställninngen var lite off och att du nu slitit däcken snett och att detta resulterar i att ratten nu står rakt.

Får du samma problem om du sätter på sommardäcken igen men byter plats på bak och framdäcken? Eller om du byter plats på höger och vänster däck (skit i rotationsriktningen när du gör ett snabbt test men kör inte med däcken i fel riktning under längre tid).

Som sagt om ratten är lite sned med bilen inte drar så har de som gjorde hjulinställningen inte varit så noga. Eller även de som är skitnoga kan få det fel ibland pga spel i styrningen osv. Men poängen är att det kan bli så ibland. Men detta betyder inte att det ska skilja mellan olika däck!

Skickades från m.sweclockers.com

Han gjorde om den 2 gånger då jag inte va nöjd med ratten först.

Skrivet av MrWIB:

Har varit med om liknande. Satte på nya däck, bilen drog åt höger.
Hade bilen inne på hjulinställning efteråt och bilen drog fortfarande åt höger.
Bytte däck några år senare, problemet försvann.
Fick då höra att "det blir så ibland", varför var högst oklart.
Om du orkar, testa att flytta hjulen runt bilen, kan hjälpa.

Hursom, jag åkte runt i tre fyra år med bil som drog åt höger, sjukt irriterande, men inget som slet däcken snett eller annat.

Har testat att flytta runt hjulen , sen satte jag på sommardäcken igen och då stod ratten rakt.

Skrivet av ehsnils:

Kontrollmät omkretsen på däcken. Är det olika omkrets på höger och vänster sida även om märkningen är identisk så kan det bli konstigt. Olika slitage på däcken kan också vara orsaken.

Har inte kontrollmät däcken , däcken är helt nya.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Testa byta plats på hjulen, höger/vänster
Edit: Kan även vara ett dåligt hjullager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Nej , sommar däcken är 205/55-16
Men det ska inte göra nån skillnad enligt däcka gubben.

Fast vad "däckgubben" säger behöver inte stämma. Det är 10.4 mm skillnad i diameter på de två däckstorlekar du nämnt och det är 20 mm skillnad i bredd på däcken. Det är stor skillnad för en sån liten bil.

Om hjulinställningen gjorts på de större hjulen och sen sätter du på de mindre vinterhjulen så kan det göra skillnad och speciellt då när du sätter tillbaka sommar igen och det går tillbaka till normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Han gjorde om den 2 gånger då jag inte va nöjd med ratten först.

Har testat att flytta runt hjulen , sen satte jag på sommardäcken igen och då stod ratten rakt.

Har inte kontrollmät däcken , däcken är helt nya.

Det skulle kunna vara så att ett av däcken är felaktigt/felmärkt vid tillverkning så kontrollmät gärna för att säkerställa att du inte fått något riktigt knasigt. Visst kan det vara ett hjullager också - och har du fel offset på fälgarna så "äter" bilen hjullager.

Skrivet av PsyCor:

Fast vad "däckgubben" säger behöver inte stämma. Det är 10.4 mm skillnad i diameter på de två däckstorlekar du nämnt och det är 20 mm skillnad i bredd på däcken. Det är stor skillnad för en sån liten bil.

Om hjulinställningen gjorts på de större hjulen och sen sätter du på de mindre vinterhjulen så kan det göra skillnad och speciellt då när du sätter tillbaka sommar igen och det går tillbaka till normalt.

Dimensionsförändringar skall påverka båda sidorna lika så det är inte särskilt troligt om det inte är någon konstig bil med olika fälgoffset på höger och vänster sida eller något annat väldigt underligt som man troligen bara hittar på 50+ år gamla engelska bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det skulle kunna vara så att ett av däcken är felaktigt/felmärkt vid tillverkning så kontrollmät gärna för att säkerställa att du inte fått något riktigt knasigt. Visst kan det vara ett hjullager också - och har du fel offset på fälgarna så "äter" bilen hjullager.

Dimensionsförändringar skall påverka båda sidorna lika så det är inte särskilt troligt om det inte är någon konstig bil med olika fälgoffset på höger och vänster sida eller något annat väldigt underligt som man troligen bara hittar på 50+ år gamla engelska bilar.

En granne tog bilen till sitt jobb idag, dom gjorde en hjulinställning och mätte däcken. Fanns inget att anmärka på, hjulinställningen va perfekt. Han kolla även bromsskivor, belägg och hjullager. Han tog även av däcken och titta inuti så att det inte va nått fel på däcken.

Jag tackar för alla tips och råd, men har lagt ner det nu. Något måste va galet, men efter allt jag gjort och ingen kan hitta nått fel så får jag leva med det.
Mvh / Mange

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det skulle kunna vara så att ett av däcken är felaktigt/felmärkt vid tillverkning så kontrollmät gärna för att säkerställa att du inte fått något riktigt knasigt. Visst kan det vara ett hjullager också - och har du fel offset på fälgarna så "äter" bilen hjullager.

Dimensionsförändringar skall påverka båda sidorna lika så det är inte särskilt troligt om det inte är någon konstig bil med olika fälgoffset på höger och vänster sida eller något annat väldigt underligt som man troligen bara hittar på 50+ år gamla engelska bilar.

Du har väl ingen aning om fälgarna är likadana på båda sidor bilen? Det kan ju vara omaka uppsättningar med olika ET tex. En polare som hade noll koll hade fyra olika plåtfälgar på sin bil och undrade varför den vibrerade konstigt när han körde över 50 km/t. Det var så illa att två var 15 och två var 16 tum och han hade satt en av varje fram och en av varje bak. De hade också olika mitthål utan att han körde med adapter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Du har väl ingen aning om fälgarna är likadana på båda sidor bilen? Det kan ju vara omaka uppsättningar med olika ET tex. En polare som hade noll koll hade fyra olika plåtfälgar på sin bil och undrade varför den vibrerade konstigt när han körde över 50 km/t. Det var så illa att två var 15 och två var 16 tum och han hade satt en av varje fram och en av varje bak. De hade också olika mitthål utan att han körde med adapter...

Sorry , såg nu att du hade citerat nån annan

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition