Behöver konvertera SSD från MBR till GPT

Permalänk
Medlem

Behöver konvertera SSD från MBR till GPT

Har försökt med hjälp av diskpart CLI men det enda jag får är "The specificed disk is not convertible. CDROMs and DVDs are examples of disks that are not convertable." Vilket är lustigt för det är min SSD i CD-caddyn som jag försöker detta på. Jag kopplade bara in SSDn via caddyn och sen gjorde jag inget mer, är det något steg emellan jag missade som jag behöver göra så Windows känner igen den? För när jag kollade i msconfig hittade inte Windows operativsystemet som var installerat på disken heller.

Det måste inte vara detta, men det är en gissning.

EDIT: Tog bort och gjorde om paritionen i disken och efter det så bara funkade diskpart.

Permalänk
Medlem

Om jag mins rätt så väljer man disk och så tar man clear i diskpart, det tar bort alla part och logiska grejer. Efter det ska man kunna göra vad som med disken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cranzle:

Har försökt med hjälp av diskpart CLI men det enda jag får är "The specificed disk is not convertible. CDROMs and DVDs are examples of disks that are not convertable." Vilket är lustigt för det är min SSD i CD-caddyn som jag försöker detta på. Jag kopplade bara in SSDn via caddyn och sen gjorde jag inget mer, är det något steg emellan jag missade som jag behöver göra så Windows känner igen den? För när jag kollade i msconfig hittade inte Windows operativsystemet som var installerat på disken heller.

Det måste inte vara detta, men det är en gissning.

EDIT: Tog bort och gjorde om paritionen i disken och efter det så bara funkade diskpart.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1155391-guide-konverte...

Du har gjort på exakt det sättet som rekommenderas annars.
Finns konstigt nog inget vettigt verktyg mer än diskpart för att göra detta. Övriga inbyggda verktyg krånglar för det mesta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin