Permalänk
Medlem

HDMI 2.1 och kablar

Tänkte byta ut mina långa 18GB kablar till kortare. Räcker med högst 1,5 meter. Har HDMI 2.1 på min TV och eARC på Soundbaren. Från PC till TV räcker 1 m kabel. Om nu HDMI 2.1 kommer till nästa generations grafikkort räcker det med 18GB HDMI kablar? har för mig att längden spelar stor roll.

Jag har dessa nu och efter lite ommöblering är det allt för långa: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Core i7-6800K | Hydro H110i GTX | ASUS ROG Strix X99 | HyperX Fury 2666MHz 32GB | Asus GeForce GTX 1080 Strix - SLI | SuperNOVA 1000W G2 | Samsung 950 Pro Series 512GB | Phanteks Enthoo EVOLV | Windows 10 Pro | Philips BDM4065UC | HTC Vive | LG OLED77CX |

Permalänk
Medlem

@pereli: Har kollat på dem, så du menar att jag måste ha High Speed-kabel 48 Gb/s om jag ska framtidssäkra även om det rör sig om 1 meter?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@bmwpersson: Har kollat på dem, så du menar att jag måste ha High Speed-kabel 48 Gb/s om jag ska framtidssäkra även om det rör sig om 1 meter?

Det är svårt att säga, det är möjligt att en kabel certifierad för 18 Gbps även klarar 48 Gbps på kortare sträckor men det finns inget som garanterar det. Ska du ändå köpa nya kortare kablar så hade jag kört på "Ultra High Speed"-kablar som är certifierade att klara 48 Gbps oavsett längd.

Visa signatur

| Core i7-6800K | Hydro H110i GTX | ASUS ROG Strix X99 | HyperX Fury 2666MHz 32GB | Asus GeForce GTX 1080 Strix - SLI | SuperNOVA 1000W G2 | Samsung 950 Pro Series 512GB | Phanteks Enthoo EVOLV | Windows 10 Pro | Philips BDM4065UC | HTC Vive | LG OLED77CX |

Permalänk
Medlem

@pereli: Då blir det så.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Bildexpert 📺

Belkin och Kjell.com är inte certifierade för Ultra High Speed och 48 Gbps FRL eller HDMI Category 3. Ingen kabeltillverkare är det för man har ännu inte börjat certifiera Cat 3-kablar. De kablar som säljs idag är i bästa fall Premium High Speed-certifierade och därmed säkrade för 18 Gbps.

Med 48 Gbps gör HDMI om signalöverföringen och går från TMDS till FRL, Fixed Rate Link och det finns ingenting som garanterar att dessa kablar faktiskt orkar med 48 Gbps FRL när det väl gäller. Så det är upp till kabeltillverkarens goda vilja eftersom det inte finns något enkelt sätt att bekräfta 48 Gbps i dagsläget. Och certifieringen av Cat 3-kablar handlar om mer än enbart 48 Gbps och omfattar sådant som störningskänslighet och andra elektriska egenskaper som måste till för att det ska fungera hos slutkonsument. Det ställs högre krav på själva kontaktens egenskaper med 48 Gbps FRL och endast en begränsad mängd tillverkare har rätten att tillverka dessa anslutningar. Det kommer att vara rätt hårda krav på Cat3-kablar och den elektronik som ska köra 48 Gbps.

Inget av detta är därmed garanterat på Belkins och Kjells kablar. Finns alltså inget som lovar att det verkligen kommer fungera med 48 Gbps när sådan utrustning väl når till konsumenter. Syftet här är snarare att köra bondfångeri på den klassiska "jag vill köpa något framtidssäkert"-tankesättet. Kjells text nämner också typiskt sådant som är kretsfunktioner men inte har med kabeln att göra, 3D, Deep color, HDR, 31.1-ljud och HDCP 2.2 etc.

Jag skulle personligen inte köpa dessa kablar. Finns inget garanterat någonstans. Välj istället helt vanliga Premium High Speed-kablar idag. Den dag du ska köpa en pryl som verkligen kör 48 Gbps, då köper du en certifierad Category 3-HDMI-kabel.

Permalänk
Bildexpert 📺

Och värt att tilläga. Detta är lätt att verifiera själv med din mobiltelefon. Går igenom det i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/27577

Tanka ned HDMI-appen och skanna av QR-kod och hologram från förpackningen. Står det att kabeln är "Ultra High Speed Cat 3" eller liknande så är det äkta vara. Om inte är det 18 Gbps och "48 Gbps" är bara ett obekräftat löfte från en tillverkare som vill tjäna lite pengar i din jakt på det "framtidssäkra"

Finns det ingen QR-kod på de här kablarna från Belkin och Kjell? Då är det inte certifierat någonstans.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tycker mig minnas att en QR-kod fanns på Kjelles förpackning när jag i somras köpte de för långa Nikabe HDMI-kabel High Speed kablana. Stod att de var ATC-certifierade men vet inte vad det betyder. I alla fall helt felfria mot NetOnNet Andersson 3 meter långa High Speed kablar jag hade innan som inte alltid kickade in ATMOS-ljudet vid HDR 4K film utan att jag fick starta om och vid paus var det kört igen.

Får väll avvakta men en dyr kabel från min PC till min TV, som sagt, inga grafikkort med HDMI 2.1 ännu. Och då har jag för mig att VRR kommer bli en trevlig upplevelse de få gånger man hinner spela?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Belkin och Kjell.com är inte certifierade för Ultra High Speed och 48 Gbps FRL eller HDMI Category 3. Ingen kabeltillverkare är det för man har ännu inte börjat certifiera Cat 3-kablar. De kablar som säljs idag är i bästa fall Premium High Speed-certifierade och därmed säkrade för 18 Gbps.

Med 48 Gbps gör HDMI om signalöverföringen och går från TMDS till FRL, Fixed Rate Link och det finns ingenting som garanterar att dessa kablar faktiskt orkar med 48 Gbps FRL när det väl gäller. Så det är upp till kabeltillverkarens goda vilja eftersom det inte finns något enkelt sätt att bekräfta 48 Gbps i dagsläget. Och certifieringen av Cat 3-kablar handlar om mer än enbart 48 Gbps och omfattar sådant som störningskänslighet och andra elektriska egenskaper som måste till för att det ska fungera hos slutkonsument. Det ställs högre krav på själva kontaktens egenskaper med 48 Gbps FRL och endast en begränsad mängd tillverkare har rätten att tillverka dessa anslutningar. Det kommer att vara rätt hårda krav på Cat3-kablar och den elektronik som ska köra 48 Gbps.

Inget av detta är därmed garanterat på Belkins och Kjells kablar. Finns alltså inget som lovar att det verkligen kommer fungera med 48 Gbps när sådan utrustning väl når till konsumenter. Syftet här är snarare att köra bondfångeri på den klassiska "jag vill köpa något framtidssäkert"-tankesättet. Kjells text nämner också typiskt sådant som är kretsfunktioner men inte har med kabeln att göra, 3D, Deep color, HDR, 31.1-ljud och HDCP 2.2 etc.

Jag skulle personligen inte köpa dessa kablar. Finns inget garanterat någonstans. Välj istället helt vanliga Premium High Speed-kablar idag. Den dag du ska köpa en pryl som verkligen kör 48 Gbps, då köper du en certifierad Category 3-HDMI-kabel.

Där ser man! Det kanske va naivt att tro att man bara hittar ocertifierade kablar på ebay, aliexpress osv. och inget som välrenommerade svenska återförsäljare sysslade med...

Visa signatur

| Core i7-6800K | Hydro H110i GTX | ASUS ROG Strix X99 | HyperX Fury 2666MHz 32GB | Asus GeForce GTX 1080 Strix - SLI | SuperNOVA 1000W G2 | Samsung 950 Pro Series 512GB | Phanteks Enthoo EVOLV | Windows 10 Pro | Philips BDM4065UC | HTC Vive | LG OLED77CX |

Permalänk
Medlem

@pereli: Det var bättre på SCART tiden. En kabel till tjockTV:n och inga konstigheter...javisst ja, var olika pin uppsättningar på dem

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pereli:

Där ser man! Det kanske va naivt att tro att man bara hittar ocertifierade kablar på ebay, aliexpress osv. och inget som välrenommerade svenska återförsäljare sysslade med...

Problemet är nog att de flesta återförsäljare inte har så värst koll på vad de sysslar med när det kommer till kablar och certifiering.