Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe-:

HUD'en är så sjukt ful och simpel och även miljöerna och omgivningarna känns mellanmjölk deluxe. Fantasilösa och man får "jag har sett allt förut" känslan.
Lägg till påtvingat multiplayer och world bossar som är det ända nya dom har att komma med?
Jag har dock inte spelat betan men det som finns att se på webben så ser det inte lovande ut.
Känns för safe och tråkigt allting Blizzard gör nuförtiden.

Grottorna känns också som copy-paste, i alla fall dom flesta jag spelat. Säg, minst 50% är lika.
Ja, UI:t ser ut som den i Diablo immortal fast version 1.5.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

De spelar på låg svårighetsgrad. Höj motståndet, så ska du få se på andra bullar... Är som att försöka överleva Greater Rift 95+ i D3 om man inte har rätt cookiecutterbuild typ.

Fått typ 2 leggos som faktiskt varit okej/bra för min lightning sorc.

Resten har bara varit prylar med hög itemlevel och extra mycket stats typ, med ganska så/helt ohjälpsamma specialbonusar. Många av bonusarna verkar som blizz ansträngt sig att göra dem överdrivet komplicerade/udda, måste tillstås.

Quin69 spelade nog på svåraste.
Spelade själv d3 och spelet var löjligt lätt då iaf.

Permalänk
Medlem

Aja jag tyckte spelet var kul i alla fall. Inte perfekt. Kul nog. Vill gärna se storyn och allt också och köra igenom det.

Sorceror var oväntat stenhård mördarmaskin.

Permalänk
Medlem

Jag har levlat en rogue till 22 och en sorcerer till 18. Nu påbörjade jag en barbar men jag tror inte jag kommer fortsätta med den, den är ju sjukt mycket långsammare på att döda än dom andra två.

Sorcerern är riktigt stark med Spark/Chain lightning + hydra = grymt rolig

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Det här med titlar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ser många som skriver "öppna världen", definera gärna det för någon som inte har någon aning; Vad gör man i den "öppna världen"? För är det som den "öppna världen" i t.ex. D2/D3 så är det ju inte "bara" att träffa folk där, man spenderar ju majoriteten av sin speltid där.

Majoriteten vet jag inte, gissar att en stor del kommer spenderas i dungeons. I städer kommer man dock stöta på andra spelare hela tiden. Ute på kartan "den öppna världen", där kan det hända att man springer in i spelare lite då och då.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Jag har levlat en rogue till 22 och en sorcerer till 18. Nu påbörjade jag en barbar men jag tror inte jag kommer fortsätta med den, den är ju sjukt mycket långsammare på att döda än dom andra två.

Sorcerern är riktigt stark med Spark/Chain lightning + hydra = grymt rolig

Barb är tyvärr riktigt seg i början, speciellt mot bossar..Barb är mer beroende av bra gear.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Glöm inte att det var Max level 25.
Inget av hur det ser ut end game

Inte ens 10% av dess Sanna styrka är uppfyllt. Barbs har alltid varit stabila och end game med gear och paragons då är det en helt annan liga

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Barb är tyvärr riktigt seg i början, speciellt mot bossar..Barb är mer beroende av bra gear.

Jag dog en bunt gånger på varulvsbossen som gör hög och snabb melee damage. Testade många builds, men gjorde ingen skillnad. Fick ge upp tills jag hade gearat upp. Kör veteran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Hmm, ok. Var lite detta jag var rädd för.

Får se hur det utvecklar sig, finns gott om MP-spel men charmen med Diablo har alltid varit att man är själv eller med vänner. Påtvingad MP i ett spel som Diablo kan mycket väl få mig att skippa det helt. Jag är inte ute efter ett förklätt MMORPG.

Det låter lite värre än det är, generellt så "respawnar" eventet rätt fort så du får chansen att göra det med. Ibland buggar det och du kan göra samma event två gånger om du går till stan och gör ärenden i mellan. Tror det har med vem som triggar eventet att göra.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag dog en bunt gånger på varulvsbossen som gör hög och snabb melee damage. Testade många builds, men gjorde ingen skillnad. Fick ge upp tills jag hade gearat upp. Kör veteran.

Den bossen var svår, klarade av den med nöp och näppe med Sorceress.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Körde barb till 20. Den var riktigt seg på ett sätt som gjorde mig deppad i efterhand när jag körde de andra klasserna. Körde sorceror sen och high fiveade skärmen. Riktigt ös i den klassen.

Blir ett test nästa vecka med Necromancern med men tror nog Sorc can be it. Rogue är jag sådär kluven till, tycker fällor eller utility är osexigt. Ge mig saker som dör direkt istället för shadowstepping och caltrops och slow grejer. Aint got time for that.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag dog en bunt gånger på varulvsbossen som gör hög och snabb melee damage. Testade många builds, men gjorde ingen skillnad. Fick ge upp tills jag hade gearat upp. Kör veteran.

Samma erfarenhet här, dog på några bossar så fick geara upp och byta build, men vad jag sett online så ska Barb vara den svåraste klassen i betan.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Lite smått jobbigt att stöta på The Butcher i lvl 24 på min HC barbarian

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Blev nyss klar med en sorc till level 25, var riktigt trevligt och gillade verkligen atmosfären, den kändes mörk och bra. Tog ganska mycket tid att prata med så många karaktärer jag kunde, och gillade de små momenten i vad npcs pratade om. Hoppas resten av spelet är lika bra. En av få grejer som jag störde mig på är dock att det verkar som att alla har anlitat samma arkitekt till deras källare i hela Sanctuary. Välanlitad kille...

Ska nog testa en necromancer nästa helg, men annars blir det nog att skapa en sorc när spelet drar igång.

Permalänk
Medlem

Har fegat i betan för att lära känna spelet så har bara lirat softcore, fick ihjäl butcher på mitt 3:e försök så betan känns ganska färdig för min del Har haft riktigt kul, och lyckats bygga en whirlwind-barb som kan snurra i all oändlighet.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Hur fungerar vapen i D4, är det som i D3 där de enbart ger en boost till ability-attacker eller kan man skjuta pilbåge med en barb och kasta knivar med en sorc som i D2?

Permalänk
Medlem

Ser kul ut, dock inte 700 kr kul. Uppskattar därtill inte alls att man blir intvingad i multiplayer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TreD:

Körde barb till 20. Den var riktigt seg på ett sätt som gjorde mig deppad i efterhand när jag körde de andra klasserna. Körde sorceror sen och high fiveade skärmen. Riktigt ös i den klassen.

Blir ett test nästa vecka med Necromancern med men tror nog Sorc can be it. Rogue är jag sådär kluven till, tycker fällor eller utility är osexigt. Ge mig saker som dör direkt istället för shadowstepping och caltrops och slow grejer. Aint got time for that.

Kände samma sak med min barb.. vid lvl 18.. så hade kaj redabn tröttnat på barb/spelet. Kände mig omotiverade att fortsätta.
Så påbörjade en ny runda med rouge istället. Herregud vad mycket roligare der är! Äntligen göra dmg och ta ner mobs på sekunder, och få använda alla tools man har.
Från caltrops, pilar, knivar, ducka.. riktigt kul!

Kanske blir druid den nya barbaren?
Necromancer kommer nog bli jävligt kul.. hoppas jag

Förresten, läse tidigare om någon tyckte grafiken inte var bra. Jag är hur nöjd med grafiken! Tycker det är väldigt snyggt, mörkt och rått som det ska vara.

Inte en jävla massa my little pony färger.

Vet inte vad det var för grafik inställning hen körde med.
Jag kör 3440x1440 maxar allt, blur tom igång.
Och njuter av allt!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Tillbringade större delen i betan som barbar, men det var inte så värst stimulerande. Ska definitivt lira nästa helg också, men då blir det Druid eller Sorc. Känns som att de är betydligt roligare att lira med.

Annars kändes betan riktigt tight, bortsett från serverproblemen. Har definitivt fått mersmak!

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Nej, det går inte att stjäla events från någon. Och två, man träffar bara på andra spelare i städer och i den öppna världen, dock rätt så ovanligt att man springer på någon.
I dungeons och solo quests så är du helt själv, om du inte bjuder in någon till ditt party.

Jo det gör de. De "stjäl" inte eventet, det som händer är att om de triggat igång det och klarat eller misslyckats det nyligen så måste du vänta. Ibland 2 minuter, ibland 10~. Man får stå och vänta i eventcirkeln tills det drar igång igen.

Hade man spelat single-player hade det aldrig skett.

Skrivet av AxxT:

Förresten, läse tidigare om någon tyckte grafiken inte var bra. Jag är hur nöjd med grafiken! Tycker det är väldigt snyggt, mörkt och rått som det ska vara.

Inte en jävla massa my little pony färger.

Vet inte vad det var för grafik inställning hen körde med.
Jag kör 3440x1440 maxar allt, blur tom igång.
Och njuter av allt!

Estetiken i spelet är top notch, men grafiken är inte särskilt imponerande. Spelar absolut ingen roll för det ser kanon ut hittills.
Men verkar som en del faktiskt har lite tråkiga prestandasiffror faktiskt. Hellre lite sämre texturer osv och spikat 144FPS än en massa FPS drops för att spelet ska vara lite mer ögongodis.

Skrivet av Pamudas:

Lite smått jobbigt att stöta på The Butcher i lvl 24 på min HC barbarian
<Uppladdad bildlänk>

Stött på honom 5 gånger nu 2 gånger på låg level, level 7 och typ 15 (hade inte en chans), dödat han 3 gånger efter det. Kan nästan facetanka han utan att heala som sorc nu i world tier II. Men han är jädra elak jämfört med resten av alla mobs/elites

Skrivet av Curik:

Ser kul ut, dock inte 700 kr kul. Uppskattar därtill inte alls att man blir intvingad i multiplayer.

Det är 1500kr+ kul. Det kommer nog vara värt pengarna. Nu vet vi inte hur endgame eller resten av spelet blir. Men betan är skitkul Jag är inte heller superförtjust i att man inte kan spela single-player. I Diablo vill jag inte se folk om jag inte specifikt vill köra MP för någon part av spelet. Tyvärr påverkar de mer än att synas. Men allt övrigt känns så bra så jag får anpassa mig, skitkul är det!

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Har kört upp en wizard till 25 och snart klar med en barbar på 24 nu bara en level kvar.
Rougen har jag redan spelat innan och till högre level än vad man kan nu men kommer säkert spela upp den med.
Måste säga att barbaren är svår spelad för den ger inte mycket dmg man får nöta ner bossarna.

Closed end-game beta? Fanns det såpass att underhålla en eller känns det som D3?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe-:

HUD'en är så sjukt ful och simpel och även miljöerna och omgivningarna känns mellanmjölk deluxe. Fantasilösa och man får "jag har sett allt förut" känslan.
Lägg till påtvingat multiplayer och world bossar som är det ända nya dom har att komma med?
Jag har dock inte spelat betan men det som finns att se på webben så ser det inte lovande ut.
Känns för safe och tråkigt allting Blizzard gör nuförtiden.

Jag har spelat sen betan öppnade och spelet är kanon. Det är givetvis inte perfekt, men det är bra.
Hade jag bara sett andra spela hade jag nog känt lite mer som dig. Du oroar dig nog i onödan, av vad jag upplevt under betan. Motståndet på fiender hade kunnat vara högre. Men det är märkbart svårare rakt jämfört med dagens D3 och det är något som gör att det känns mindre "cookie cutter" fast det är cookie cutter.
Det är svårt att säga hur spelet kommer bli i helhet, man är ju också i lite av en honeymoon-phase. Men av allt jag testat på så känns spelet mycket roligare än D3 och själva kampanjen känns lite som en mix av adventure och campaign.
Det är inte rakt av linjärt likt D3.

D3 vid release var dock mycket, mycket, MYYYYCKET svårare.
Den enda fiende jag stött på som är genuint farlig i D4 hittills är The Butcher men jag tjongar ner honom nu utan problem. Men då har jag nött gear i level 25 i 1 dygn i princip. Väldigt många har fått smaka knoge av The Butcher i betan.

Vad gäller det visuella så tycker jag det ser lovande ut, jag tror ni som tycker det ser för dystert och dassigt ut kommer få en uppsving i act 2+. Jag dödade world boss en gång men det var inte särskilt roligt, det var för segt. Men med en premade så lär det gå undan. Jag är heller inte taggad på all MP men hittills känns det ok. Det enda som stör mig är när jag måste vänta på events andra klarat eller misslyckat precis innan jag kommer dit..

Skrivet av vinylens:

Har kört upp en wizard till 25 och snart klar med en barbar på 24 nu bara en level kvar.
Rougen har jag redan spelat innan och till högre level än vad man kan nu men kommer säkert spela upp den med.
Måste säga att barbaren är svår spelad för den ger inte mycket dmg man får nöta ner bossarna.

Det finns en level 35 mob väst om staden som droppar en mace typ varannan kill med item level 350~. Kan bidra till lite mer damage. Nostrava WP -> gå rakt väst till den lilla "rektangeln" mot kanten av "kartan" rakt lite snett nedåt. Du lär säkert se andra stå och vänta där. Det är väl lite av en exploit då den är 5 levels högre än alla andra mobs, men du väljer själv. Den respawnar på 2-10 min typ.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Kände samma sak med min barb.. vid lvl 18.. så hade kaj redabn tröttnat på barb/spelet. Kände mig omotiverade att fortsätta.
Så påbörjade en ny runda med rouge istället. Herregud vad mycket roligare der är! Äntligen göra dmg och ta ner mobs på sekunder, och få använda alla tools man har.
Från caltrops, pilar, knivar, ducka.. riktigt kul!

Kanske blir druid den nya barbaren?
Necromancer kommer nog bli jävligt kul.. hoppas jag

Förresten, läse tidigare om någon tyckte grafiken inte var bra. Jag är hur nöjd med grafiken! Tycker det är väldigt snyggt, mörkt och rått som det ska vara.

Inte en jävla massa my little pony färger.

Vet inte vad det var för grafik inställning hen körde med.
Jag kör 3440x1440 maxar allt, blur tom igång.
Och njuter av allt!

Intressant. Låter lite som Diablo 3 i höga rifts. Speca för maximal skada så man kan ta ner mobs så snabbt som möjligt innan de kan skada dig.

Ska bil intressant att testa till helgen. Kommer mest troligt att testa rogue eller sorcress som jag generellt brukar spela.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Jag gillar spelet som fan, men något som jag stör mig på lite är att

spelet käns för inzoomat : spelar på 3440x1440 och ibland speciellt bossfighter käns det väldigt nära.
Dungeons är för repetetiva: efter att man har gjort endel dungeons käns alla samma...gå till höger gå till vänster, hämta nyckel X hämta nyckel Y...

samma sak med dungeons som är små , du kommer ner till dungeon , går till höger med ett stort rum, en boss en är de slut...

Annars gillar jag spelet som fan, grafiken är bra, käns dock lite ojämn ibland? speciellt ingame cinematics, endel texturer käns väldigt low-res vilket tar bort lite inlevelse.

Sen scaling är väll sådär, vet inte riktigt vad jag tycker om det ännu...

Den sista är nog UI , vafan? Det käns inte som Diablo , käns mer lite som mobil spel... hoppas de förbättrar det.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Det är 1500kr+ kul. Det kommer nog vara värt pengarna. Nu vet vi inte hur endgame eller resten av spelet blir. Men betan är skitkul Jag är inte heller superförtjust i att man inte kan spela single-player. I Diablo vill jag inte se folk om jag inte specifikt vill köra MP för någon part av spelet. Tyvärr påverkar de mer än att synas. Men allt övrigt känns så bra så jag får anpassa mig, skitkul är det!

Hur vet du det? Har du spelat det riktiga spelet? För du menar väl rimligtvis inte att betan skulle vara värd 1500kr+. Det låter ju inte så objektivt.

Permalänk
Medlem

Barb är definitivt mycket mer gear och spec-känslig än rogue/sorc. Testar ni barb nästa helg rekommenderar jag att ni tar Lunging Strike som basic skill. Lifeleech och gratis leap gör livet mycket enklare när man känner sig långsam och fienderna flyr. Min build bestod av:

Lunging Strike
Whirlwind
War Cry
Charge
Death Blow
Call of the Ancients

Alla passives för att aktivera/förlänga/förbättra berserking, alla legendary powers / aspects från gear för att förlänga berserking, generera fury, öka crit på ww, ge attackspeed på crit, slösa 100 fury så gör din weapon mastery 80% mer dmg på nästa slag, ww pullar ihop fiender runtomkring en osv osv.

Kontentan = boosta ww + death blow, målet är att bara behöva 1-2 slag med Lunging Strike sen ska din fury vara självgenererande

Med den builden och gearen kunde jag stå och snurra inne på alla bossar, bara Butcher som krävde kiting runt en pelare.. 😅

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Curik:

Ser kul ut, dock inte 700 kr kul. Uppskattar därtill inte alls att man blir intvingad i multiplayer.

Beror på hur man värdesätter sina pengar antar jag.
Bara tiden i betan är 700kr värt för min del.
Jag spenderar runt de pengarna om jag går ut på krogen en kväll, och det är då för 4-5h av underhållning och huvudvärk dagen efter. Jag har kanske 12h nöje i betan bara. Lätt värt 700 för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Beror på hur man värdesätter sina pengar antar jag.
Bara tiden i betan är 700kr värt för min del.
Jag spenderar runt de pengarna om jag går ut på krogen en kväll, och det är då för 4-5h av underhållning och huvudvärk dagen efter. Jag har kanske 12h nöje i betan bara. Lätt värt 700 för min del.

Om krogen är din definition av en kul kväll så förstår jag absolut din värdering.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Curik:

Om krogen är din definition av en kul kväll så förstår jag absolut din värdering.

Oja! Älskar krogen! Öl är ett av mina stora intressen, och jag hänger gärna en kväll på Pressklubben, zumen eller mikkeller!