Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Från vad jag har sett är det i majoritet en version av gigabytes 3080ti som drabbats. Om man kör med framecap på ska det vara safe och vill man vara extra safe kan man skippa cutscenes då de verkar vara ett par av dem som triggar buggen.

Ah precis, läste det. Men sitter just på ett 3080TI ifrån Gigabyte, skulle vara riktigt segt om man friterar kortet haha : )

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Från vad jag har sett är det i majoritet en version av gigabytes 3080ti som drabbats. Om man kör med framecap på ska det vara safe och vill man vara extra safe kan man skippa cutscenes då de verkar vara ett par av dem som triggar buggen.

Man ska alltid köra med framecap. Finns ingen anledning att ligga flera hundra fps över skärmens hz...

Permalänk
Medlem

Något galet var det dock med betan, för oavsett inställningar och GPU usage så crashade hela tiden streams via b la Discord och dödade även Nvidia Broadcast. Med DLSS påslaget och GPU:n nere på 60% hände samma sak ändå.

Såg att flera streamers upplevde liknande bekymmer. Det är en sak att det går trögt eller ger slowdowns, men ett spel borde inte ha mandat att crasha andra applikationer och jag har aldrig upplevt det i någon annan titel. Jag misstänker att det har något med hur stream-applikationen "injicerar" kod mot spelet. Med tanke på att det är första gången spelet spelas / streamas utan NDA kanske det inte testats speciellt brett..

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Man ska alltid köra med framecap. Finns ingen anledning att ligga flera hundra fps över skärmens hz...

Njae, inte alltid, i fps lir finns det en liten fördel, men i spel som Diablo kör jag alltid framecap

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av tjobbo:

Vågar man testa betan, när man läser dessa trådar?

https://us.forums.blizzard.com/en/d4/t/diablo-4-bricked-my-gi...

Nvidia har släppt en ny driver version för diablo 4 nu!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Nvidia har släppt en ny driver version för diablo 4 nu!

Nämner dock inget om någon fix.

"This new Game Ready Driver provides the best day-0 gaming experience for the latest new games including the open beta for Diablo IV featuring NVIDIA DLSS 2 technology."

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

https://twitter.com/RodFergusson/status/1638911812577169409

Bara positivt i min bok

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av shugge:

Nämner dock inget om någon fix.

"This new Game Ready Driver provides the best day-0 gaming experience for the latest new games including the open beta for Diablo IV featuring NVIDIA DLSS 2 technology."

Sant, får hoppas att det löses sig i alla fall

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Sant, får hoppas att det löses sig i alla fall

Går mitt 3080ti upp i rök i helgen, så har man ju en anledning att beställa ett 4090 xD

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av tjobbo:

Går mitt 3080ti upp i rök i helgen, så har man ju en anledning att beställa ett 4090 xD

hahaha smart tänkt 😎

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

När öppnar betan ikväll? Runt 18:00?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

När öppnar betan ikväll? Runt 18:00?

17:00 som jag har förstått det

Permalänk
Medlem

Aha... ja alltså det kändes lite märkligt att jag i stort sett var fullgearad legendary och sen fortsatte det droppa legendarys till varenda slot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalfSack:

17:00 som jag har förstått det

Helt magiskt! Så fort man slutar jobb, och jobbar hemifrån!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Helt magiskt! Så fort man slutar jobb, och jobbar hemifrån!

Bli inte allt för besviken om det är lång kö när du försöker logga in, förra helgen var det runt 90 minuter kö för mig när jag loggade in första varvet på fredagen. Lördag och söndag fungerade det dock utan problem.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Helt magiskt! Så fort man slutar jobb, och jobbar hemifrån!

Ska bli spännande att se hur serverköerna blir. Förmodligen har dom lärt sig en del från förra helgen, men å andra sidan lär det vara brutalt mycket fler folk som ska testa. Förra helgen var vi 2 polare, denna helg är det typ 8 till som ska hoppa på....

Skulle inte heller förvåna mig om det blir DDOS-försök :/

Precis som Kniven skriver ovan var det upp mot 90 minuter kö. Sen fick man disconnects. Jag tror jag fick ihop ungefär 1,5 timmes speltid mellan 17.00 och 00.00 på fredagen. Sjukt dåligt att man inte har någon "prioriterad" kö när man får en disconnect.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Bli inte allt för besviken om det är lång kö när du försöker logga in, förra helgen var det runt 90 minuter kö för mig när jag loggade in första varvet på fredagen. Lördag och söndag fungerade det dock utan problem.

Skrivet av BasseBaba:

Ska bli spännande att se hur serverköerna blir. Förmodligen har dom lärt sig en del från förra helgen, men å andra sidan lär det vara brutalt mycket fler folk som ska testa. Förra helgen var vi 2 polare, denna helg är det typ 8 till som ska hoppa på....

Skulle inte heller förvåna mig om det blir DDOS-försök :/

Precis som Kniven skriver ovan var det upp mot 90 minuter kö. Sen fick man disconnects. Jag tror jag fick ihop ungefär 1,5 timmes speltid mellan 17.00 och 00.00 på fredagen. Sjukt dåligt att man inte har någon "prioriterad" kö när man får en disconnect.

Jag måste ändå handla och lite sådant, så kan sitta och vänta i kö under den tiden och lite mer

Permalänk
Medlem

Mitt Gigabyte Vision 3080Ti gick upp i rök i söndags. Sen såg jag att hela internet är tapetserat med brända kort pga Diablo IV. Köpte det äckligt dyrt i GPU-krisen, runt 19k. Inskickat till återförsäljare och hoppas på att någon garanti täcker detta. Vidrigt tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Bli inte allt för besviken om det är lång kö när du försöker logga in, förra helgen var det runt 90 minuter kö för mig när jag loggade in första varvet på fredagen. Lördag och söndag fungerade det dock utan problem.

Direkt kl 17 var det dock knappt någon kö alls, så det är nog bra att vara snabbt på. Sedan för min del så fick jag disconnect efter att ha kommit till lvl 4 och efter det kunde jag inte logga in mer på hela fredagen p.g.a. felmeddelanden, men det är en annan historia :). Jag kom i alla fall in på typ 5-10 min direkt i början...

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morax:

Mitt Gigabyte Vision 3080Ti gick upp i rök i söndags. Sen såg jag att hela internet är tapetserat med brända kort pga Diablo IV. Köpte det äckligt dyrt i GPU-krisen, runt 19k. Inskickat till återförsäljare och hoppas på att någon garanti täcker detta. Vidrigt tråkigt.

Fyfan Är det endast Gigabyte som har problem? Hade du cappat FPS?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morax:

Mitt Gigabyte Vision 3080Ti gick upp i rök i söndags. Sen såg jag att hela internet är tapetserat med brända kort pga Diablo IV. Köpte det äckligt dyrt i GPU-krisen, runt 19k. Inskickat till återförsäljare och hoppas på att någon garanti täcker detta. Vidrigt tråkigt.

Väldigt tråkigt, var det Diablo IV som brände ditt kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Fyfan Är det endast Gigabyte som har problem? Hade du cappat FPS?

Gigabyte 3080Ti verkar vara majoriteten, men har sett några med Asus och Evga kort också. Det är främst 30-serien som verkar vara drabbad men även några i 40-serien. Om jag inte minns galet så är det väl ett Gigabyte 4090 här på Swec som har fått problem av betan förra helgen?

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Fyfan Är det endast Gigabyte som har problem? Hade du cappat FPS?

Tror inte jag hade cappat fps, ingen inställning jag ändrade på ifrån standardinställningarna i alla fall.

Skrivet av Nihilas:

Väldigt tråkigt, var det Diablo IV som brände ditt kort?

Yes, det hände i alla fall under spelande av det spelet, så kan inte tänka mig annat. Jag upplevde dock inte så mycket bränd lukt, annars brukar ju bränd elektronik ha en speciell doft. Om den infann sig var det väldigt svagt i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morax:

Mitt Gigabyte Vision 3080Ti gick upp i rök i söndags. Sen såg jag att hela internet är tapetserat med brända kort pga Diablo IV. Köpte det äckligt dyrt i GPU-krisen, runt 19k. Inskickat till återförsäljare och hoppas på att någon garanti täcker detta. Vidrigt tråkigt.

Satt precis och funderade på detta.
Vem är det som tar ansvar när något sådant händer ?
Och det här är väl inte första gången detta händer med ett grafikkort, och om jag minns rätt var den gången också Nvida gänget. Black Desert spelet ? Kanske, minns inte..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Satt precis och funderade på detta.
Vem är det som tar ansvar när något sådant händer ?
Och det här är väl inte första gången detta händer med ett grafikkort, och om jag minns rätt var den gången också Nvida gänget. Black Desert spelet ? Kanske, minns inte..

Om ett grafikkorts vBIOS/firmware tillåter en mjukvara att överskrida saker som power limit, thermal throttling eller annat (vet inte vad som är orsaken till felet) är det tillverkaren av grafikkortet som får pudla. Se på New World och EVGA:s RTX 3090.

Bara för att andra titlar inte kunnat åsamka samma fel / symptom betyder det inte att kortet är oskyldigt.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Om ett grafikkorts vBIOS/firmware tillåter en mjukvara att överskrida saker som power limit, thermal throttling eller annat (vet inte vad som är orsaken till felet) är det tillverkaren av grafikkortet som får pudla. Se på New World och EVGA:s RTX 3090.

Bara för att andra titlar inte kunnat åsamka samma fel / symptom betyder det inte att kortet är oskyldigt.

Det var spelet jag tänkte på ! Tack!

Okej, så länge någon ta ansvar för det. Så inte konsumenten blir ansvarig..
Tänker att det kan bli, "inte vårt ansvar" Så får man ta kontakt med butiken tex och sedan blir det en cirkus av det hela..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Vågar man testa betan, när man läser dessa trådar?

https://us.forums.blizzard.com/en/d4/t/diablo-4-bricked-my-gi...

ingen minns en fegis.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Direkt kl 17 var det dock knappt någon kö alls, så det är nog bra att vara snabbt på. Sedan för min del så fick jag disconnect efter att ha kommit till lvl 4 och efter det kunde jag inte logga in mer på hela fredagen p.g.a. felmeddelanden, men det är en annan historia :). Jag kom i alla fall in på typ 5-10 min direkt i början...

Känns ju som att antalet spelare som vill in denna gång lär vara vad... 10-100x fler, dock? Ser inte alls fram mot att stångas, speciellt eftersom jag inte aktivt kan lira förrän 19-1930 när dottern nattats. Funderar på hur lång idle-timern kan vara, får väl gå och göra ngt i spelet var 15e minut eller liknande mellan 17-1930 för att öht kunna lira ngt sen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Gigabyte 3080Ti verkar vara majoriteten, men har sett några med Asus och Evga kort också. Det är främst 30-serien som verkar vara drabbad men även några i 40-serien. Om jag inte minns galet så är det väl ett Gigabyte 4090 här på Swec som har fått problem av betan förra helgen?

Fan nu blir man ju nervös. Ska man inte våga spela spelet
har cappat FPS till 165 i NVCP men vet inte om man vågar lite på att det inte händer ändå

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem