Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

"Brutalt bra" är ändå att ta i?

Det är bra, det har absolut potential, men det känns ganska mellanmjölk just nu. Jag sitter och spelar, men jag blir inte exalterad, det är ganska "meh" och allt har gjorts förut i något annat spel.

Jag hade gärna sett att de tar tillbaka overlay kartan så man slipper trycka på M konstant för att se vart man är, sen vore ett singelplayer läge ganska trevligt för att slippa andra spelare.

Är kluven när det gäller level scaling av mobs, samtidigt som det är bra då content aldrig blir värdelöst så känner jag inte heller att min karaktär blir riktigt kraftfull. Det är kul att åka tillbaka till gamla områden eller bossar och döda allt på ett slag, skapar en känsla av styrka.

Vi får väl se, jag håller tummarna för det men i nuläget hade jag inte köpt det för fullpris.

Mvh

Måste säga jag var överraskad att de tog bort overlay kartan? Annars känns det definitivt som diablo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Är nyfiken vad min rig drar. Var kan man se det?
Inte ingame vad jag har sett?

Msi afterburner med overlay på det du vill se

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Inaktiv

Hade mycket strul med krascher och grejer under första testhelgen, och även under fredagen/tidig lördag, så uppdaterade igår till senaste radeon software. Körde flera timmar utan problem alls efter det. Anekdotdata kanske, men det "känns" som det blev bättre så jag säger det till mig själv. (Prestandamässigt bör man definitivt sätta texturer på low även om man har 8GB grafikkort, då det blir fetmycket ryck och hopp annars.)

Nu när jag väckte datorn ur sömnläge i morse fethängde den direkt efter den vaknat upp. Även resetknappen var sten död... Jösses! Jag skyller detta på att jag spelat D4, då detta definitivt inte brukar hända.

Rätt mycket strul i betan överlag med konstiga, spontana disconnects och grejer. Gjorde en necro i fredags, skulle gå in i världen men det gick inte. Klickade igen och igen på knappen, samma felkod varje gång. Kollade koden på nätet, visade sig att den tydligen betyder att spelet förlorat uppkopplingen mot servern. Varför kan den inte bara säga det då och stänga ned, istället för att lura mig att sitta och slösa tid på att försöka logga in när det aldrig kommer att funka? Felkoder är fan ett djävulens gissel från 50/60-talet alltså. De hör inte hemma i ett modernt datorsystem. Skriv i klartext vad som händer fan!

Den bästa felkoden är ju den som uttyds "ett okänt fel har inträffat"... lol Suveränt alltså! *skratt*

Iallafall... Loggade in igen igår, hittade då sju necros i min karaktärslista, alla identiska och med samma namn. (!) lol Ingen av dem gick att radera, vet inte vad man ska hitta på när den otroligt generösa listan på 10 karaktärer blir full. Skulle kännas bättre om man skapade och namngav karaktären separat, och sedan försökte logga in i världen, så att sista steget i skapningsprocessen inte är att man försöker logga in.

Spelet känns bra dock överlag måste sägas, gillar grafiken (även om en del plankats tämligen ogenerat direkt från D3), och handlingen är jäkligt intressant vill då iallafall jag påstå. Ser definitivt fram emot den skarpa versionen, även om jag misstänker att det kommer bli jättemycket hopp och hack när många hundra tusen spelare ska logga in på samma gång vid släppet. D3 hälsar igen från forntiden, he he.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Förstår inte hur detta spel kan tugga så mycket ram trots låga inställningar... märkligt jämfört med d3..

Open world, cachar i RAM istället för att ladda igen från lagringsmedia. När jag startade nyss och laddade in världen drar den lite till att börja med.

Permalänk
Medlem

Vet någon om det går att se nånstans hur länge man har spelat betan eller karaktärerna?

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk

Gillar verkligen Necromancern sånär som på en sak. Sjukt orättvist att summons ska ta upp spaces i ens cast bar när man bara har fyra platser tillgängliga. Blir väldigt orättvist om man vill maxa exempelvis skeletons och sedan använda det plus golems och bara ha två ability slots öppna? Förstår inte hur Blizzard tänkte här. Hela vitsen med Necromancern som karaktär är ju att han ska kunna summona sina pets, men då ska man väl inte behöva offra halva ens cast bar för det....

Permalänk
Medlem

testade ett par timmar, jag är inte riktigt såld på det hela. tyckte d3 var roligt men efter man kört PoE i ett par tusen timmar så känns d4 väldigt meh..

och sedan att man inte på något bra sätt kan ha vänstra musknappen för att bara gå och interagera med saker är dåligt som fasen, det är riktigt irriterande att ha en attack på den knappen så man ständigt stannar upp.

hoppas det blir bättre i endgame men jag avvaktar.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezelag:

Gillar verkligen Necromancern sånär som på en sak. Sjukt orättvist att summons ska ta upp spaces i ens cast bar när man bara har fyra platser tillgängliga. Blir väldigt orättvist om man vill maxa exempelvis skeletons och sedan använda det plus golems och bara ha två ability slots öppna? Förstår inte hur Blizzard tänkte här. Hela vitsen med Necromancern som karaktär är ju att han ska kunna summona sina pets, men då ska man väl inte behöva offra halva ens cast bar för det....

Störde mig också på det. Men å andra sidan så hade det blivit ännu enklare än vad det redan är med Nec om man hade kunnat ha alla minions och samtidigt kunna fylla slotsen med annat.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Störde mig också på det. Men å andra sidan så hade det blivit ännu enklare än vad det redan är med Nec om man hade kunnat ha alla minions och samtidigt kunna fylla slotsen med annat.

Den spelen kan du återanvända när du summonat alla dina minions för att boosta de några sekunder och heala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

testade ett par timmar, jag är inte riktigt såld på det hela. tyckte d3 var roligt men efter man kört PoE i ett par tusen timmar så känns d4 väldigt meh..

och sedan att man inte på något bra sätt kan ha vänstra musknappen för att bara gå och interagera med saker är dåligt som fasen, det är riktigt irriterande att ha en attack på den knappen så man ständigt stannar upp.

hoppas det blir bättre i endgame men jag avvaktar.

Du kan ju binda vänster klick till en tangent och använda vänster kill till force move i keybind

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

testade ett par timmar, jag är inte riktigt såld på det hela. tyckte d3 var roligt men efter man kört PoE i ett par tusen timmar så känns d4 väldigt meh..

och sedan att man inte på något bra sätt kan ha vänstra musknappen för att bara gå och interagera med saker är dåligt som fasen, det är riktigt irriterande att ha en attack på den knappen så man ständigt stannar upp.

hoppas det blir bättre i endgame men jag avvaktar.

Force move finns iaf, men kanske inte går binda på left mouse? Hade glömt det själv men när jag på ren reflex tryckte på D hela tiden utan anledning så kom jag på att jag nog hade använt den en del i D3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezelag:

Gillar verkligen Necromancern sånär som på en sak. Sjukt orättvist att summons ska ta upp spaces i ens cast bar när man bara har fyra platser tillgängliga. Blir väldigt orättvist om man vill maxa exempelvis skeletons och sedan använda det plus golems och bara ha två ability slots öppna? Förstår inte hur Blizzard tänkte här. Hela vitsen med Necromancern som karaktär är ju att han ska kunna summona sina pets, men då ska man väl inte behöva offra halva ens cast bar för det....

Blizzard tänker nog helt rätt där. Det är ju "skills" likt allt annat, necromancer skall givetvis inte ha fler aktiva skills än andra klasser.
Mängden skills är detsamma som D3. Sen har man väl 6st? Vänster mus, höger mus, 1-2-3-4.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezelag:

Gillar verkligen Necromancern sånär som på en sak. Sjukt orättvist att summons ska ta upp spaces i ens cast bar när man bara har fyra platser tillgängliga. Blir väldigt orättvist om man vill maxa exempelvis skeletons och sedan använda det plus golems och bara ha två ability slots öppna? Förstår inte hur Blizzard tänkte här. Hela vitsen med Necromancern som karaktär är ju att han ska kunna summona sina pets, men då ska man väl inte behöva offra halva ens cast bar för det....

Ja nä skippa golem, inte värt skillslotten, du får ändå en bonus att skippa golem så allt är inte förlorat!

Jag kör en shadow-dmg build med Sever med två curses, så kör man blighted corpse explotion, plockar en del shadowdmg ifrån talents också så man gör rätt bra skada!
Går att hitta en item som ökar shadow dmg när både iron maiden och decrepify är uppe som gör allt dödligt.

Kanske ska lägga till att jag också kör talenten så man får essence för corpse consume så man spammar corpse explotion för essence. På bossar kan man byta så ens reapers droppar corpses.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag både D3 och D4 är lite konsolskadat med bara 2+4 actions. Speciellt när man kan få vissa användbara skills via gear. När jag körde D2 på PC på när det var aktuellt hade jag 2+8 actions bundna till mus och QWER, ASDF. Självklart var det inte alls skills som var kraftfulla men saknar flexibiliteten. Trots det gillar jag både D3 och D4 och skulle aldrig gå tillbaks till D2, köpte inte ens D2 Resurrected. Behöver bara klaga lite på hur konsolerna affekterat spelet.

Permalänk
Medlem

gilla inte alls det så refunda mitt D4 deluxe. klasserna totalt oblanserade (ja vet de kommer fixa det) skillarna var så tråkiga och enformiga, dungeonerna var som D3 greater rifts,,, boooring tack gud finnes last epoch.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Testade dem nya klasserna. Necro var verkligen kul, precis som jag hade hoppas på.
Men druid, nä. Den var inget kul, inget för mig.

För mig blir det att spela igenom först med Rouge, Necro, Barb, Sorc.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

gilla inte alls det så refunda mitt D4 deluxe. klasserna totalt oblanserade (ja vet de kommer fixa det) skillarna var så tråkiga och enformiga, dungeonerna var som D3 greater rifts,,, boooring tack gud finnes last epoch.

Är inte helgens spel gratis för alla? Så du betalade i alla fall utan att vara säker på att det var vad du ville ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Men druid, nä. Den var inget kul, inget för mig.

Jag kör en varulvsdruid (originellt, jag vet). Den var lite trist i början. Men för mig öppnade den upp när man låst upp lite fler skills och jag kunde hitta rätt build. Rabies och korpstormen med vulnerability add-on fungerade väldigt bra för mig. Jag har inte kollat på nätet efter builds, testar mig fram själv.

Trästocken svarar på frågor ibland.

Permalänk
Medlem

Finns det någon inställning jag missat som gör att jag inte ser min brors skills när vi spelar tillsammans?

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Tyckte att D4 var rätt kul (även som bard). Storyn får 5/5, kosmetiskt 5/5, kreativitet 2/5 mycket samma, dungeons känns lite copy - paste, balans på klasserna 1/5, närstrider har de inte ens tänkt på! Spelet känns snarare som en remake där man smashat ihop D2 och D3. Klick to fight combat känns lite 90-tal och ger inte någon större tillfredställelse imo!

Kommer absolut köpa spelet eftersom jag tycker att storyn är värd att köra igenom! Hoppas att de fortsätter att polera på produkten ytterligare för jag kan redan se/höra hur folk kommer att gnälla på release dagen

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Finns det någon inställning jag missat som gör att jag inte ser min brors skills när vi spelar tillsammans?

Du ser bara dessa om ni kör "couch-coop" d.v.s. flera spelare på samma enhet/skärm(konsoll). Kör ni tillsammans online så är det bara HP + utseendet du ser och eventuellt aktiva effekter.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd

Jag kanske är för van med LoL som närmaste spel, men något jag stör mig på är att klicka på en fiende för basic attacks, och att det även är för movement.

Händer ofta att jag råkar klicka på någon sten när jag försöker förflytta mig, så ska hon prompt förstöra stenen istället för att springa ifrån fienderna

Finns det ingen form av autoattack eller attackera närmaste fiende? Kör med Sorc och kastar eldbollar som main basic attack.
Mycket lättare att kitea i LoL än i D4 som det är nu, men kanske finns något smart knep?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Skulle det inte vara någon world boss event ikväll kl 18 och kl 20? Eller har jag översatt tidszonerna fel igen? Inte varit ngt ännu vad jag kan se?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezelag:

Skulle det inte vara någon world boss event ikväll kl 18 och kl 20? Eller har jag översatt tidszonerna fel igen? Inte varit ngt ännu vad jag kan se?

Nu har jag ingen koll på world bosses o.s.v. men vi har ju ställt om till sommartid idag - om det ställer till din beräkning?

Permalänk
Medlem

Kan någon hjälpa mig reda ut detta?

Hur vet man när det är dags att släppa en legendary?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag kanske är för van med LoL som närmaste spel, men något jag stör mig på är att klicka på en fiende för basic attacks, och att det även är för movement.

Händer ofta att jag råkar klicka på någon sten när jag försöker förflytta mig, så ska hon prompt förstöra stenen istället för att springa ifrån fienderna

Finns det ingen form av autoattack eller attackera närmaste fiende? Kör med Sorc och kastar eldbollar som main basic attack.
Mycket lättare att kitea i LoL än i D4 som det är nu, men kanske finns något smart knep?

Blizzard har inte fattat hur man löser "move only" trots att de haft över 10 år sedan d3. Håll inte andan att de fixar det :). Jag tror att många på d3-tiden satte move only till scrollhjulet och använde det för att gå utan att attackera.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av mgsrex:

Kan någon hjälpa mig reda ut detta?
<Uppladdad bildlänk>
Hur vet man när det är dags att släppa en legendary?

Du kan extract legendary power. Du förstör den. Sen går den lägga på gula items, som blir legendary. Så man får bästa gearet genom att farma en lvl 35 elite som droppar höga lvl gula. Har en 440 itemlvl vapen

Permalänk
Medlem

Lirade igenom Act 1. Gillar det, som D3 fast med mycket trevligare grafik/design.

En grej som dock gör mig lite konfunderad är (bristen på) svårighetsgraden. Jag erkänner gladeligen att jag kan noll om spelmekaniken. Jag fattar inte ens varför jag borde ha Scythe som vapen istället för svärd till min Necromancer. Men trots det så kan jag utan problem pilla på mobilen samtidigt som jag spelar. Tror jag använt totalt fem HP-potions hittills. Det är med andra ord otroligt enkelt. D3 var likadant. Båda spelen kan närmast liknas med mobilspel imo - dopaminkickande tidsfördriv.

Hursomhelst, alla behöver vi väl något att slösa iväg livet på. Så kommer säkerligen spela igenom det när det släpps ^^

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Industriglass:

Du kan extract legendary power. Du förstör den. Sen går den lägga på gula items, som blir legendary. Så man får bästa gearet genom att farma en lvl 35 elite som droppar höga lvl gula. Har en 440 itemlvl vapen

Tack för tipset!
Ska kolla upp detta
Är det hos en Blacksmith man förstör det då?

Permalänk
Skrivet av Shadee:

Nu har jag ingen koll på world bosses o.s.v. men vi har ju ställt om till sommartid idag - om det ställer till din beräkning?

Tänkte på det och var inne kl 19 med, men såg inget då heller? Aja, kommer väl nya tillfällen när väl spelet släppts sedan.