Permalänk
Medlem

Övervakning av Källarutrymme

Tjena gott folk!

Skulle behöva lite tips och idéer som inte är tokdyra (säg 2000kr max) till övervakning av källarutrymme.
Först och främst ska jag redogöra det aktuella läget. Jag bor hos en av Sveriges absolut sämsta hyresvärdar som enbart prioriterar penningflödet in i verksamheten. Åtgärdar heller inte undermåliga dörrar eller fönster vilket lett till direkt åtkomst till de gemensamma utrymmena inklusive förrådsutrymmen. Vi har ca 20-30 inbrott i våra utrymmen varje år utan några åtgärder från HV (förutom byte av källardörrar). Detta är ohållbart och jag har redan börjat lösa problemen på egen hand. (Behöver ingen lektion i övervakningslagar) Jag planerar i alla fall med mina grannars medgivande att sätta upp någon form av system som kan identifiera eller avskräcka de frekvent återkommande mycket ovälkomna besökarna.

"Problemen" och tillgångar är följande:
1. Jag bor på plan 2, jag har WiFi-täckning i källaren och skulle kunna dra en kabel utvändigt på fastigheten och ner i källaren men helst inte.
2. Jag har ingen strömförsörjning tillgänglig i källaren. Alternativet är att "knycka" ström från något uttag (utbildad elektriker i grunden)
3. Har en stationär dator som inte gör någon nytta för stunden som skulle kunna agera server.

Vad vill jag ha? Jag vill ha kamera som har hyfsat mörkerseende, 1080p, 25-30fps, app till telefon med notiser(?). Den ska inte vara allt för lätt att upptäcka. Jag vill kunna ta upp kontinuerlig video för 3-4 dygn (minneskort el server). Jag vill inte ha en kamera med molntjänst som kostar varje månad.

Lite flummigt men kompletterar allt eftersom.

Permalänk
Medlem

Om du kan dra ner kabel kör med en Unifi G3 Flex och mata den via poe.

Permalänk
Medlem

Kör UniFi på jobbet. Har allt du frågar efter förutom WiFi direkt i kameran. Men om du ställer servern i källaren kanske? Eller kanske det funkar med "ethernet over power"? (Eller vad dom nu kallar det, alltså inte PoE utan nätverk över elnätet i huset) förutsätter kanske att det är samma faser i källaren som i din lägenhet vet inte hur sannolikt det är. UniFis kameror är prisvärda och väl fungerande hur som helst.

Lite osäker på hur det är med vidareutvecklingen av att man ska kunna ha egen videoserver (NVR), har hört något rykte om att dom ska sluta erbjuda den tjänsten(eller lägga ner utvecklingen) så kan vara värt att kolla upp först.

Annars finns det väl andra molnkameror som det ingår gratis tjänst till? Exempelvis Logi Circle. Osäker på hur inspelning osv fungerar dock.

Skickades från m.sweclockers.com

tydliggjorde aningens
Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

@Bitfenix: Kan datorn agera NVR då med Ubiquitis mjukvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neohyde:

@Bitfenix: Kan datorn agera NVR då med Ubiquitis mjukvara?

Det funkar strålande men se min brasklapp ovan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Kamera + injector + kabel ca 1500kr, inte illa.

Permalänk
Medlem

Kolla Hiseeu NVR och kameror på Aliexpress. Samma komponenter som Dahua i stort sett.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

@Fenix: Det ser ju ut att kunna vara ett bra alternativ, tackar för tipset!