Högsta Audio Upplösning ELLER Låg Upplösning med Dolby Atmos?

Permalänk
Medlem

Högsta Audio Upplösning ELLER Låg Upplösning med Dolby Atmos?

Hej
Jag har en fråga:
Då jag inte kan hitta några svar på internet angående om ämnet så vill jag fråga här istället då jag inte vet vad som är bättre egentligen, Är det bättre att köra 384Hz 32bit eller 48Hz 16bit med Dolby Atmos?

Jag har ett Creative AE-5 Ljudkort.

Visa signatur

<::> ASUS TUF B450 ATX <::> AMD Ryzen 5 2600 (icke X) <::> ASUS RX Vega 56 <::> 32gig TEAM Group Delta RGB 2x8'Vit 2x8'Svart <::> Kingston HyperX Fury RGB 500gig, Samsung 840 Evo 250gig, Seagate 2T blahblahblah <::> Creative AE-5'Svart <::> InWin 303'Vit <::> Benq EW277HDR 4K Skärm <::>

Permalänk
Medlem

... Ska du använda Dolby Atmos?

Permalänk
Medlem

@Sinery: alltså menar du själva hårdvaran eller bara programvaran?

Visa signatur

<::> ASUS TUF B450 ATX <::> AMD Ryzen 5 2600 (icke X) <::> ASUS RX Vega 56 <::> 32gig TEAM Group Delta RGB 2x8'Vit 2x8'Svart <::> Kingston HyperX Fury RGB 500gig, Samsung 840 Evo 250gig, Seagate 2T blahblahblah <::> Creative AE-5'Svart <::> InWin 303'Vit <::> Benq EW277HDR 4K Skärm <::>

Permalänk
Medlem

Ska jag vara ärlig förstår jag inte frågan då den saknar sammanhang; det är lite i stil med "Hur långt är ett snöre?".
För min del får du gärna formulera om frågan och ge lite sammanhang i det hela.

Tror @Sinery syftar på ljudformatet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Har du hörlurar / högtalare med Dobly Atmos?

Annars kör jag själv 2 channel, 24 bit, 44100 Hz (studio quality) med mitt xonar STX vilket är en bra generell inställning vad jag märkt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Ska jag vara ärlig förstår jag inte frågan då den saknar sammanhang; det är lite i stil med "Hur långt är ett snöre?".
För min del får du gärna formulera om frågan och ge lite sammanhang i det hela.

Tror @Sinery syftar på ljudformatet.

Förlåt, det blev lite fel men ska rätta till det.
Jag menar alltså att man kör just nu med stereo 2.1 (RCA) och med ett Creative ae-5 ljudkort.
Min fråga som jag vill få svar på är om man får bättre upplevelse med att köra den högsta upplösningen som är 32bit 384hz med utan Dolby Atmos eller om man ska köra med 16bit 48000hz med Dolby Atmos för den bästa upplevelsen.
Jag kör med högtalare och hörlurar (beroende på vad man gör)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

<::> ASUS TUF B450 ATX <::> AMD Ryzen 5 2600 (icke X) <::> ASUS RX Vega 56 <::> 32gig TEAM Group Delta RGB 2x8'Vit 2x8'Svart <::> Kingston HyperX Fury RGB 500gig, Samsung 840 Evo 250gig, Seagate 2T blahblahblah <::> Creative AE-5'Svart <::> InWin 303'Vit <::> Benq EW277HDR 4K Skärm <::>

Permalänk
Medlem

@Mollet: Det beror helt på om du uppskattar Atmos-effekten, vad nu den är, eller inte. Skillnaden mellan en signal a 32bit 384kHz och en a 16bit 48000Hz ligger utanför det mänskliga hörselområdet och är helt poänglös vid uppspelning. Argumenten för högre upplösning hamnar rätt omgående långt ut i pseudovetenskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mollet:

Förlåt, det blev lite fel men ska rätta till det.
Jag menar alltså att man kör just nu med stereo 2.1 (RCA) och med ett Creative ae-5 ljudkort.
Min fråga som jag vill få svar på är om man får bättre upplevelse med att köra den högsta upplösningen som är 32bit 384hz med utan Dolby Atmos eller om man ska köra med 16bit 48000hz med Dolby Atmos för den bästa upplevelsen.
Jag kör med högtalare och hörlurar (beroende på vad man gör)

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du för källmaterial då? Är materialet lägre än det du ställer in på ljudkortet blir det ju oftast nästan sämre kvalitet än bättre.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vad har du för källmaterial då? Är materialet lägre än det du ställer in på ljudkortet blir det ju oftast nästan sämre kvalitet än bättre.

Högtalarna är Logitech Z906 och hörlurarna är Corsair HS50. Så frågan är om det är tillräckligt för att det ska ge något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

<::> ASUS TUF B450 ATX <::> AMD Ryzen 5 2600 (icke X) <::> ASUS RX Vega 56 <::> 32gig TEAM Group Delta RGB 2x8'Vit 2x8'Svart <::> Kingston HyperX Fury RGB 500gig, Samsung 840 Evo 250gig, Seagate 2T blahblahblah <::> Creative AE-5'Svart <::> InWin 303'Vit <::> Benq EW277HDR 4K Skärm <::>

Permalänk
Rekordmedlem

Atmos är ju ett system främst för att tillföra positions/höjdinformation i surroundljud och du har inget något ljudsystem som kan återge höjd.
Det största ljudlyftet du kan åstadkomma är att byta till bättre ljudåtergivare för innan dess är det ganska ointressant att lägga nån större vikt vid vilket ljudformat källmaterialet använder för det är inte där begränsningarna ligger i ditt fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mollet:

Förlåt, det blev lite fel men ska rätta till det.
Jag menar alltså att man kör just nu med stereo 2.1 (RCA) och med ett Creative ae-5 ljudkort.
Min fråga som jag vill få svar på är om man får bättre upplevelse med att köra den högsta upplösningen som är 32bit 384hz med utan Dolby Atmos eller om man ska köra med 16bit 48000hz med Dolby Atmos för den bästa upplevelsen.
Jag kör med högtalare och hörlurar (beroende på vad man gör)

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du har fastnat i ett litet feltänk gällande det hela. Vad du talar om är bitdjup (32) och samplingsfrekvens (384kHz), det är av underordnad betydelse många gånger då källmaterialet i sig sällan ligger ens i närheten av det. Dessutom är ljudkvaliten vad man kallar 'CD-kvalitet' redan vid 'låga' 44.1kHz/16 bit, det finns långt viktigare saker än detta.

Sedan är Dolby atmos ett sätt att få objektbaserad information för surroundljud, det är inget man kan 'få' utan att ha en källa som faktiskt har atmos-kodning eller stöd, och även då måste du ha en anläggning som kan dra nytta av det och faktiskt kunna avkoda det. Sedan har du inte en anläggning kapabel att dra nytta av detta heller.

Låt oss sammanfatta det såhär; Källor med atmos-kodning avnjutes bäst med en anläggning som har just atmos-stöd, stereokällor avnjutes bäst i just Stereo. Vilken samplingsfrekvens eller bitdjup är inte relevant i frågan riktigt tycker jag då det är såpass skilda saker vi talar om. Komprimering, utrustning och mixning spelar långt större roll än detta.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.