Permalänk
Medlem

Val av OS

Tjena! Ska använda en gammal HP dator som filserver med specen:

Intel i5 660 3.33GHz 4MB cache
4Gb 1333MHz icke ECC (Kommer uppgraderas till 8 eller 16)
5st SATA diskar (3x2Tb RAID5, 2x2Tb RAID1)
320w nätagg

Kraven på OS är att det ska klara mjukvaru RAID, köra schemalagt disktest och maila mig eller på något sätt meddela fel. Om det går så vill jag få till att en mapp synkas med en mapp i Onedrive för backup av viktiga filer. Helst installation på ett USB minne så jag kan använda diskarna fullt ut.
Det mesta går ju i dom flesta OS men är osäker på synken till onedrive, om jag inte kör windows på den och det är väl inte lika rekommenderat på en server

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem

Kör Server 2016 på min filserver, lirar finfint
Du kan säkert köra ett PS script löser check och meddelande (via mail el dylikt)

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Egentligen går det att lösa på fler plattformar, bla freenas.

Men bespara dig en jäkla massa bekymmer och kör på Windows om OneDrive är viktigt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Kör Server 2016 på min filserver, lirar finfint
Du kan säkert köra ett PS script löser check och meddelande (via mail el dylikt)

Installerade windows server 2016 igår och drog igång fjärrskrivbord och satte i en tillfällig hårddisk och delade ut. Allt funkar so far utom en liten detalj jag inte fattar.

När jag öppnar den delade disken på en annan dator så kan jag inte lägga till filer där, men jag kan skapa mappar och i dom mapparna kan jag sedan lägga in filer. Varför kan jag inte lägga in filer direkt? Har jag rättigheter att skapa mappar borde det ju gälla samma att lägga in filer?

Kommer även dra igång windows servers vpn service för att komma åt filer utifrån, men funderade på att connecta min telefon till den vpn. Kan man fixa så anslutningen går genom någon brandvägg då för att skydda telefon mot reklam och sådant? Eller kan man installera något tillägg för att fixa detta? Vet att det finns OS för detta och att jag även kan köra ESXI men jag är inte intresserad av detta

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk

unraid skulle jag säga är ett väldigt bra alternativ för dig

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Ubuntu + ZFSonLinux, alternativt FreeNAS. Det är gratis, öppen källkod och förbaskat stabilt och snabbt. Canonical inkluderar ZFS med Ubuntu repon, så stödet finns med och ZFS är en dröm att använda. Bör inte vara ett hinder att ladda upp till Onedrive från Linux heller.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stayhard:

Kommer även dra igång windows servers vpn service för att komma åt filer utifrån, men funderade på att connecta min telefon till den vpn. Kan man fixa så anslutningen går genom någon brandvägg då för att skydda telefon mot reklam och sådant? Eller kan man installera något tillägg för att fixa detta? Vet att det finns OS för detta och att jag även kan köra ESXI men jag är inte intresserad av detta

Låter som att du vill ha en typ av adblock på nätverket? Det går absolut, men jag hade flyttat ut den logiken från din filserver till utanför. Tex en raspberry pi eller dylikt ska man kunna använda som en pi-hole, ganska enkelt. Har aldrig gjort det själv, men ska inte vara så svårt tydligen - https://pi-hole.net/

Då har du en adblock på ditt nätverk, och när du sedan ansluter din mobil direkt till ditt nätverk via VPN så kommer det vara reklamfritt, om nu pi-holen fungerar bra dvs.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Låter som att du vill ha en typ av adblock på nätverket? Det går absolut, men jag hade flyttat ut den logiken från din filserver till utanför. Tex en raspberry pi eller dylikt ska man kunna använda som en pi-hole, ganska enkelt. Har aldrig gjort det själv, men ska inte vara så svårt tydligen - https://pi-hole.net/

Då har du en adblock på ditt nätverk, och när du sedan ansluter din mobil direkt till ditt nätverk via VPN så kommer det vara reklamfritt, om nu pi-holen fungerar bra dvs.

Det låter som något, har ju faktiskt en pi eller två ligger och skräpar Ska kika på detta, tack!

Har kikat på freenas förr men aldrig kommit till skott, inte omöjligt att jag tar och testar det senare

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stayhard:

Det låter som något, har ju faktiskt en pi eller två ligger och skräpar Ska kika på detta, tack!

Har kikat på freenas förr men aldrig kommit till skott, inte omöjligt att jag tar och testar det senare

Grymt, lycka till, kommer säkert gå fint

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Freebsd med nativt zfs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Grymt, lycka till, kommer säkert gå fint

Det gick inte fint... inte med Freenas iaf x)
Har laddat ner senaste versionen, fixat över det med hjälp av rufus till usb. Men datorn vägrar boota från usb minnet, har testat att ändra i bios och även tryckt F9 (boot menu) och valt usb stickan manuellt. Det vägrar hoppa igång, drar bara raka vägen förbi och in i windows. Även testat att koppla ur windows disken och då får jag bara en svart bakgrund när jag startar med en blinkande "-"

Vad fasen är fel?

Har testat två olika usb, ett USB 3 16Gb och ett USB 2 4Gb.

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem

@stayhard: Hmm, det kan vara att rufus inte skrivit boot-partitionen på USB-minnet ordentligt. Testa att använda ett program som heter Win32diskimager - https://sourceforge.net/projects/win32diskimager/
Det brukar jag alltid använda för att skriva Linux .img/.iso-filer till USB och det fungerar klockrent.
Om det fortfarande inte skulle fungera så kika i BIOS/UEFI så att Secure Boot är avstängt och om det står något om Legacy OS Support så sätt det på On, eller Auto.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

@stayhard: Hmm, det kan vara att rufus inte skrivit boot-partitionen på USB-minnet ordentligt. Testa att använda ett program som heter Win32diskimager - https://sourceforge.net/projects/win32diskimager/
Det brukar jag alltid använda för att skriva Linux .img/.iso-filer till USB och det fungerar klockrent.
Om det fortfarande inte skulle fungera så kika i BIOS/UEFI så att Secure Boot är avstängt och om det står något om Legacy OS Support så sätt det på On, eller Auto.

Tack för tipset! Men jag testade Win32 igår med, utan något resultat.
Innan läggdags så uppdaterade jag BIOS till senaste jag hitta, så ska göra ett nytt försök idag och kolla igenom BIOS lite mer. Läste i någon tråd dock att det var bättre att bränna ut det på skiva och boota installen från men jag har varken läsare i min PC eller några skivor. Men det ska ju gå med USB

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stayhard:

Tack för tipset! Men jag testade Win32 igår med, utan något resultat.
Innan läggdags så uppdaterade jag BIOS till senaste jag hitta, så ska göra ett nytt försök idag och kolla igenom BIOS lite mer. Läste i någon tråd dock att det var bättre att bränna ut det på skiva och boota installen från men jag har varken läsare i min PC eller några skivor. Men det ska ju gå med USB

Ja det ska ju gå! Mycket märkligt.. Du kan ju alltid testa att boota från USB på en annan dator, om det finns, bara för att se om det är fel på minnet eller något annat.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Ja det ska ju gå! Mycket märkligt.. Du kan ju alltid testa att boota från USB på en annan dator, om det finns, bara för att se om det är fel på minnet eller något annat.

Minnena är testade och alla fungerar utmärkt, ett tredje använde jag senast för två dagar sen och installerade windows server 2016 på denna datorn med utan problem. Så jag tror mitt BIOS och boot sektionen för freenas inte lirar riktigt, säkert någon inställning som du påpeka

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Ja det ska ju gå! Mycket märkligt.. Du kan ju alltid testa att boota från USB på en annan dator, om det finns, bara för att se om det är fel på minnet eller något annat.

@Cloudstone Nu har jag installerat Freenas, efter senaste BIOS så stängde jag av start av hdd helt i BIOS, valde sedan USB manuellt och det gick!

Två diskar i en pool, speglade. Användare tillagd och delning fixat. Dragit igång schemalagda SMART test och scrubs. Börjar komma en bit på vägen

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stayhard:

@Cloudstone Nu har jag installerat Freenas, efter senaste BIOS så stängde jag av start av hdd helt i BIOS, valde sedan USB manuellt och det gick!

Två diskar i en pool, speglade. Användare tillagd och delning fixat. Dragit igång schemalagda SMART test och scrubs. Börjar komma en bit på vägen

Härligt! Grymt bra jobbat! 2 disk mirror är stabilt och bra. Glad jag blir ZFS är verkligen en dröm att leka med, finns väldigt mycket att tweaka och så. Lycka till med din setup!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |