Ryzen 9 3950X med 16 kärnor slår Intels 18-kärniga Core i9-9980XE i 3DMark

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ingen av er experter har dock ännu kunnat svara på hur lång tid räknar ni med det tar innan AMD har en större procentuell marknadsandel på företagsmarknaden än Intel? Jag hade själv fått för mig att AMD (i bästa fall) hoppades på runt 10% marknadsandel för server cpu'er under år 2020? (AMD Epyc serien)

Jag är tveksam till att AMD kommer få >50% av servrar i bruk. Intel kan mycket väl hinna parera detta genom att släppa något bra om 4-5 år.
"I bästa fall 10% om ett år" är även det ganska optimistiskt, men betydligt mer sannolikt på två års sikt.
Vad jag tror på är att AMD tar ~50% av försäljningen (räknat i antal CPU/kärnor) om ett år, och ännu större andel närmsta tiden därefter.

Skrivet av makatech:

... rekommenderar jag verkligen att ni nu investerar tungt i AMD aktier.

Hade jag haft pengar att investera skulle jag satsat hårt redan för två år sedan och varit rik nu. Tyvärr har jag inte de pengarna.

Skrivet av makatech:

Visst kan ni få rätt, att vi nu långsamt kommer bevittna en av genom tidernas största företagskollapser (Intel) samtidigt som vi skulle få bevittna en av genom tidernas största företagsframgångar (AMD).

Jag har aldrig påstått att Intel kommer dö, bara att de kommer se en kraftig dipp i efterfrågan på server (och desktop) de närmaste åren. Företagets vinst och omsättning kommer sjunka under överskådlig tid, men det är långt ifrån en konkurs.
De har fortfarande stort grepp om den enorma laptop-marknaden och det kan gå hur som helst med deras intåg i grafiksektorn (rykten gör gällande att deras grafikkort kommer bli ganska bra).
Får de sedan pli på de nya produktionsnoderna kan de snart göra comeback och kanske även matcha Zen4.

Om Intels uppföljare till 10nm också blir försenade med år så kan det nog se brunt ut för Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag är tveksam till att AMD kommer få >50% av servrar i bruk. Intel kan mycket väl hinna parera detta genom att släppa något bra om 4-5 år.
"I bästa fall 10% om ett år" är även det ganska optimistiskt, men betydligt mer sannolikt på två års sikt.
Vad jag tror på är att AMD tar ~50% av försäljningen (räknat i antal CPU/kärnor) om ett år, och ännu större andel närmsta tiden därefter.

Hade jag haft pengar att investera skulle jag satsat hårt redan för två år sedan och varit rik nu. Tyvärr har jag inte de pengarna.

Jag har aldrig påstått att Intel kommer dö, bara att de kommer se en kraftig dipp i efterfrågan på server (och desktop) de närmaste åren. Företagets vinst och omsättning kommer sjunka under överskådlig tid, men det är långt ifrån en konkurs.
De har fortfarande stort grepp om den enorma laptop-marknaden och det kan gå hur som helst med deras intåg i grafiksektorn (rykten gör gällande att deras grafikkort kommer bli ganska bra).
Får de sedan pli på de nya produktionsnoderna kan de snart göra comeback och kanske även matcha Zen4.

Om Intels uppföljare till 10nm också blir försenade med år så kan det nog se brunt ut för Intel.

Ja, frågan är egentligen varför inte Intel nu ska börja ta AMD på större allvar, växla upp och börja släppa vassare produkter? Har man så sjukt välfylld kassa som Intel har så bör man kunna hitta rätt spjutspetskompetens och öka på budgeten för research and development.

Däremot om det vill sig riktigt illa så kanske det kan ta tid samtidigt som självklart inte AMD kommer sitta stilla i båten. Intel verkar också försöka vinna sig lite tid genom kraftiga prissänkningar samt att pressa ut så mycket det går ur befintlig arkitektur.

Detta är dock fortfarande en form av David mot Goliat kamp, Intel är ett gigantiskt företag och vi kan självklart inte räkna ut dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ja, frågan är egentligen varför inte Intel nu ska ... börja släppa vassare produkter? ...

Räkna med att det kommer. Hela deras tidsplan har ju förskjutits på grund av förseningarna med 10nm.
Flera arkitekturer är under utveckling, men man behöver få fart på tillverkningen och släppa ut produkter som kan ge feedback hur utvecklingen gått. 14nm kan inte förfinas mer. 10nm-processen duger ännu inte för tillverkning av större monoliter, och det är där flaskhalsen sitter just nu.
Därefter kan det förfinas inkrementellt utan att få alla barnsjukdomar på en gång.

I bästa fall kan Intel hoppas få ut konkurrenskraftiga XPU för server/desktop redan 2121.