Permalänk
Medlem

Sappa och kanalsökning på LG-TV?

Jag har precis köpt en LG och en modul för att ta emot kanaler digitalt. Jag har
suttit i chatten med leverantören i en timme men vi får inte tv.n att ta emot några
kanaler. Jag har fyllt i kabel, frekvens och att den ska söka digitala kanaler men
den hittar inget. Är det problem med LG? Vad kan man göra?

Förtydligade rubriken från "Kanalsökning LG"/Thomas Y
Permalänk
Bildexpert 📺

@Llalu: Något specifikt LG-problem är detta inte, nej.

Däremot ligger källan till problemet faktiskt i din fråga. För du har kämpat med en leverantör och får det inte att fungera. Fast vilken leverantör? Vad har de levererat till dig? TV:n? Modulen? Tjänsten? Vad är det för modul du försöker med? Vad är det för digital mottagare du använder? Marksänd, kabel eller satellit? Och så vidare.

Linjär-TV är gammal och förlegad teknik som dessutom är hopplöst förvirrande. Så de vanligaste felen många gör är att de blandar ihop mottagarna. De köper en DVB-T2-box till en DVB-C-distribution. De köper en Conax-modul för Boxer när de ska köra Comhem och så vidare. Kjell går igenom en del här: https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/tv-teknik...

Jag gissar att du försöker få en digital kabel-tjänst att fungera med ett vägguttag? Det är oftast DVB-C men inte alltid. Generellt ska du få in de fria kanalerna digital utan problem. Först när du vill se HD eller betalkanaler måste modulen och programkortet aktiveras.

Så får du inte ens in gratiskanalerna är det ofta något grundläggande som är missat. Du har stoppat in i fel antennuttag. Kanske söker med fel mottagare i TV:n. Kanske har en antennkabel som är för dålig. etc.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt modulen från leverantören, Sappa som jag satt med och gjorde olika varianter på sökningar tills han sa att jag ska ringa LG. Jag tror dock inte att problemet ligger i tv:n. Ny antennkabel i rätt uttag. Fattar faktiskt inte alls vad som strular. Jag har sökt med alla varianter som finns tillgängliga vad jag kan se.

Permalänk

Har du satt i programkortet rätt väg i modulen? Har du satt modulen rätt väg i TVn? Om TVn är på, reagerar den på att du sätter in modulen? Ska komma upp typ "CI modul insatt" eller liknande.

Fyllt i nätverksID? Brukar man behöva, annars hittas inga kanaler.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för modellnr på TV'n?
Har du säkerställt så att Sappa finns i huset där du bor? Sappa erbjuder ju TV både via kabel och via IP. Om du har köpt en CI-modul så måste Sappa finnas i kabelnätet i huset.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Llalu:

Fattar faktiskt inte alls vad som strular. Jag har sökt med alla varianter som finns tillgängliga vad jag kan se.

Att det inte fungerar och att det krånglar är ganska uppenbart. Som du kanske kan tolka av svaren som kommit i tråden hittills är det omöjligt att ge annat än lösryckta förslag innan du faktiskt beskriver vad du köpt för tjänst och för utrustning.

Sappa verkar i första hand syssla med bredband och IPTV. Då ska du inte använda LG:ns inbyggda mottagare utan en IPTV-box från Sappa. Om det nu är vad köpt av dem vill säga?

Problemet idag med alla de här linjär-TV-tjänsterna är bristen på konkret information om när, var och hur de arbetar och vad som krävs för att det ska fungera.