Nylevererad dator med grafikkortet på trekvarten och fläktar som inte snurrar

Permalänk
Medlem

Nylevererad dator med grafikkortet på trekvarten och fläktar som inte snurrar

Hallojs!
Fick hem en ny dator, beställd färdigbyggd.

Kikade in i fönstret på sidan och tyckte grafikkortet satt väldigt snett, så jag öppnade lådan innan jag försökte starta.
Det satt inte fast i PCIe-slotten. Haken var av! Undras om det hänt i transporten (inga märken på kartongen) eller när de monterade kortet...
BIOS var två generationer gammalt och inte uppdaterat och jag beställde den utan OS eftersom jag tänkte installera det själv, så det går ju inte att säkerställa att/om den var provkörd.

Men jag tryckte i kortet och startade upp den och tänkte att jag kollar hur BIOS ser ut och om den bootar så det går att installera OS sen.

Den startade upp som den skulle när jag tryckte på powerknappen och jag kikade i BIOS och testade att boota på installationsmedia och det funkade. Efter en stund kikade jag på grafikkortet och såg att fläktarna stod still. (ASUS GeForce GTX 1660 Ti DUAL EVO OC)

Stängde av och startade om. Fläktarna startade, men stannade efter några sekunder (den ena stannar flera sekunder före den andra...skillnad på lagerkvalitet tro?).
Jag kände på heatpipsen och de var väldigt varma. Gjorde lite ont att hålla uppsidan av fingrarna mot.

Jag ska ringa leverantören imorn och fråga om haken i PCIe och vad de tänker göra åt det.
Men hur varmt ska ett grafikkort bli och när ska fläktarna gå? (Den extra störmkabeln är inkopplad, så allt sånt ser ok ut).

Permalänk
Medlem

Jag vet inte exakt vilken gräns just det grafikkortet har för att slå på fläktarna, men det brukar vara runt 55-60°C. Det kommer troligtvis inte komma upp i den temperaturen i BIOS, det brukar krävas lite belastning för det. Att det känns varmt är inget konstigt, våra fingrar är väldigt känsliga för värme.

Så just att fläktarna går är inget konstigt utan förväntat. Däremot är det förstås inte acceptabelt att grafikkortet lossnat under frakt, det känns inte som att företaget du köpt datorn ifrån har paketerat den seriöst i så fall. Butikerna som bygger datorer brukar fylla hela insidan av chassit med skumplast eller liknande för att inte grafikkortet ska röra på sig under frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag vet inte exakt vilken gräns just det grafikkortet har för att slå på fläktarna, men det brukar vara runt 55-60°C. Det kommer troligtvis inte komma upp i den temperaturen i BIOS, det brukar krävas lite belastning för det. Att det känns varmt är inget konstigt, våra fingrar är väldigt känsliga för värme.

Så just att fläktarna går är inget konstigt utan förväntat. Däremot är det förstås inte acceptabelt att grafikkortet lossnat under frakt, det känns inte som att företaget du köpt datorn ifrån har paketerat den seriöst i så fall. Butikerna som bygger datorer brukar fylla hela insidan av chassit med skumplast eller liknande för att inte grafikkortet ska röra på sig under frakt.

OK! Tack för svar!
Får hålla koll på att de går igång efter installation av OS och drivers när något mer krävande går igång.

Det var inget emballage i chassit. Men chassit stod i sin frigolit i sin kartong och så var det en yttre låda med moderkortskartongen som emballage... men något i chassit hade kanske inte varit så dumt. Å andra sidan är det väl det där med statisk elektricitet som är en risk om man stoppar plast i lådan. Men jag tror den risken är mindre än påfrestningar vid Postens hantering.

Undras om den lilla haken går att byta.
Jag accepterar ju inte en trasig dator, men att skicka den en vända till med posten känns ju som att något mer bara kommer gå sönder....
Moderkortet är ett ASUS ROG Strix B360-F Gaming.
Nån som vet om de små hakarna är utbytbara?
Jag hittade den trasiga lös i chassit, men det var svårt att se hur den suttit fast för den var ju trasig...
Men på något sätt klämmer de väl fast dem. Men det var svårt att se där nere och allt var ju svart. Om inte något på själva kortet är trasigt kanske det går....om den finns som reservdel vill säga. mm

Skickades från m.sweclockers.com