Permalänk

Dator spontant dör..

Tjena tjena,

Datorn tvärdör vid slumpmässiga tillfällen och funderar på hur jag ska gå till väga för att hitta och lösa problemet.
Högst osäker på hur jag ska felsöka eftersom det sker spontant men hittills 2 gånger under 24 timmar.

Provat det jag kom på än så länge..

Kikade lite i event viewer och ser att jag fått ett Kernel-Power fel med koden 41. Säger mig inte så mycket direkt.

Allt går i stock, ingen OC på något.

Kollat temperaturer på saker som moderkort, cpu, gpu, rpm på fläktar. Allt snurrar på och det ligger runt cirka 35-40 grader i idle. GPU går väl upp till 65-70 grader och cpu går väl upp till cirka 60 grader under krävande spel, men hitintills har båda fallen varit att den dör när jag bara suttit och läst på hemsidor, så jag ser inget samband där?

Mottar gärna tips på saker jag kan undersöka och återkomma med information kring!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Testa köra memtest för att se om det är något problem med ram minnen.
Hade liknande problem förr och för mig var det psu'n som var dålig men som sagt, testa memtest först och främst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den felkoden betyder väl bara att Windows stängts av felaktigt och plötsligt, typ om strömmen bryts. Vad har du för nätaggregat och hur gammalt är det? Skulle kunna vara en misstänkt komponent.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av HeroiX:

Testa köra memtest för att se om det är något problem med ram minnen.
Hade liknande problem förr och för mig var det psu'n som var dålig men som sagt, testa memtest först och främst

Skickades från m.sweclockers.com

Får ta och köra memtest. Antar att det är standardversionen härifrån jag ska ha? https://www.memtest86.com/

Skrivet av fragande:

Den felkoden betyder väl bara att Windows stängts av felaktigt och plötsligt, typ om strömmen bryts. Vad har du för nätaggregat och hur gammalt är det? Skulle kunna vara en misstänkt komponent.

Jo precis, det är det jag tänkte kring felkoden också!

Angående psu så är det ett EVGA Supernova 1300 g2 (1000w) och det är väl inköpt nån gång mellan 2014-2015 skulle jag tippa på?

Permalänk
Medlem

[quote postid="18118502" userid="236368" name="Maggiepoo"]
Får ta och köra memtest. Antar att det är standardversionen härifrån jag ska ha? https://www.memtest86.com/

Stämmer bra det 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggiepoo:

Får ta och köra memtest. Antar att det är standardversionen härifrån jag ska ha? https://www.memtest86.com/

Jo precis, det är det jag tänkte kring felkoden också!

Angående psu så är det ett EVGA Supernova 1300 g2 (1000w) och det är väl inköpt nån gång mellan 2014-2015 skulle jag tippa på?

Det är ju ett kvalitetsagg även om jag vill minnas att det var någon recall på just 1000W+-modellerna av G2 p.g.a. något tillverkningsfel, men det borde ju ha visat sig tidigare. Att det är kvalitativa komponenter innebär ju inte att de är immuna mot fel. Med tvärdör antar jag att du menar att datorn slocknar totalt, ingen blåskärm eller liknande? Minnesfel brukar oftast manifestera sig som blåskärmar. Har det börjat nyligen? Finns det några andra "symptom"?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av fragande:

Det är ju ett kvalitetsagg även om jag vill minnas att det var någon recall på just 1000W+-modellerna av G2 p.g.a. något tillverkningsfel, men det borde ju ha visat sig tidigare. Att det är kvalitativa komponenter innebär ju inte att de är immuna mot fel. Med tvärdör antar jag att du menar att datorn slocknar totalt, ingen blåskärm eller liknande? Minnesfel brukar oftast manifestera sig som blåskärmar. Har det börjat nyligen? Finns det några andra "symptom"?

Kollade lite på deras forum angående nätaggregat, men hittade inget specifikt som pekade på något uppenbart. Noterade dock att det verkar finnas en ny och en gammal version av 1300 G2. Skillnaden vad jag förstår är att den nya versionen har Eco mode, men det skulle inte förvåna mig om du har rätt och dom rätade till något fel med gamla versionen vilket är den jag har.

Med tvärdör menar jag att det inte är några bsod, den hänger sig inte och man upplever inte någon annan försämrad prestanda innan det händer, utan det är som att man bara drog ut strömkabel och den slocknar. Det är dock inga som helst problem med att starta den direkt efteråt.

Angående symptom.. Svårt att säga, inte vad jag kommer på I skrivande stund. Möjligt snurrar just fläkten på nätaggregat lite snabbare för jag tycker att datorn låter mer rent generellt, men samtidigt är det inga konstiga ljud?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av HeroiX:

[quote postid="18118502" userid="236368" name="Maggiepoo"]
Får ta och köra memtest. Antar att det är standardversionen härifrån jag ska ha? https://www.memtest86.com/

Stämmer bra det 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Hittade ingen multicitat funktion på telefonen så det blir två! 😋
Körde memtest i cirka 3 timmar (2 pass) och den hittade inga fel.

Permalänk
Medlem

Dör datorn helt ? isf skulle jag misstänka nätagget. Startar den om sig minnes fel eller fel på grafikkort modekort

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det låter som fel på nätagget, men det finns självklart en massa andra saker som kan vara orsaken.
Har du möjlighet att låna ett nätagg och testa så skulle ju det vara ett bra sätt att bekräfta eller utesluta det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggiepoo:

Hittade ingen multicitat funktion på telefonen så det blir två! 😋
Körde memtest i cirka 3 timmar (2 pass) och den hittade inga fel.

Toppen, då vet vi att det inte är där felet är iallafall. Då skulle jag testa en annan psu, har du någon du kan låna av? Finns du i närheten av skellefteå så har jag ett som du kan låna för att testa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Dör datorn helt ? isf skulle jag misstänka nätagget. Startar den om sig minnes fel eller fel på grafikkort modekort

Jo precis, den dör bara, stängs av direkt. Ingen omstart eller blåskräm eller liknande, tänk dig strömavbrott haha..

Skrivet av Niniel:

Jag skulle säga att det låter som fel på nätagget, men det finns självklart en massa andra saker som kan vara orsaken.
Har du möjlighet att låna ett nätagg och testa så skulle ju det vara ett bra sätt att bekräfta eller utesluta det

Skrivet av HeroiX:

Toppen, då vet vi att det inte är där felet är iallafall. Då skulle jag testa en annan psu, har du någon du kan låna av? Finns du i närheten av skellefteå så har jag ett som du kan låna för att testa

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för erbjudandet, men tyvärr bor jag i Stockholm. Har dock ett annat nätagg på 500w. Har uppriktigt sagt dålig koll på hur många watt jag drar i nuläget men vad estimerar ni att detta drar?

4790k
5700 xt
4x 8gb stickor ram
kraken x61
5x chassifläktar
2x ssd
3x 7200 rpm hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggiepoo:

Jo precis, den dör bara, stängs av direkt. Ingen omstart eller blåskräm eller liknande, tänk dig strömavbrott haha..

Tack för erbjudandet, men tyvärr bor jag i Stockholm. Har dock ett annat nätagg på 500w. Har uppriktigt sagt dålig koll på hur många watt jag drar i nuläget men vad estimerar ni att detta drar?

4790k
5700 xt
4x 8gb stickor ram
kraken x61
5x chassifläktar
2x ssd
3x 7200 rpm hdd

Kollade psu calculator, under load så verkar det ligga kring 484w (inget oc) Rekommenderar 650w så bör inte vara några problem att åtminstone testa och se om samma sak händer med det agget.
Om du vill kolla själv också så gå in på https://outervision.com/power-supply-calculator

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggiepoo:

Kollade lite på deras forum angående nätaggregat, men hittade inget specifikt som pekade på något uppenbart. Noterade dock att det verkar finnas en ny och en gammal version av 1300 G2. Skillnaden vad jag förstår är att den nya versionen har Eco mode, men det skulle inte förvåna mig om du har rätt och dom rätade till något fel med gamla versionen vilket är den jag har.

Med tvärdör menar jag att det inte är några bsod, den hänger sig inte och man upplever inte någon annan försämrad prestanda innan det händer, utan det är som att man bara drog ut strömkabel och den slocknar. Det är dock inga som helst problem med att starta den direkt efteråt.

Angående symptom.. Svårt att säga, inte vad jag kommer på I skrivande stund. Möjligt snurrar just fläkten på nätaggregat lite snabbare för jag tycker att datorn låter mer rent generellt, men samtidigt är det inga konstiga ljud?

Skickades från m.sweclockers.com

Det var detta jag tänkte på, men det gällde alltså bara enheter tillverkade innan första oktober 2013. Nej jag tänkte mer om den ibland är svårstartad kall och kräver flera tryck på powerknappen för att starta eller liknande, har varit med om sådana symptom på döende nätagg även om det var ett tag sedan sist. På vad du beskriver är nog ändå nätagg det första jag skulle utesluta.

Skrivet av Maggiepoo:

Jo precis, den dör bara, stängs av direkt. Ingen omstart eller blåskräm eller liknande, tänk dig strömavbrott haha..

Tack för erbjudandet, men tyvärr bor jag i Stockholm. Har dock ett annat nätagg på 500w. Har uppriktigt sagt dålig koll på hur många watt jag drar i nuläget men vad estimerar ni att detta drar?

4790k
5700 xt
4x 8gb stickor ram
kraken x61
5x chassifläktar
2x ssd
3x 7200 rpm hdd

Med Sweclockers testsystem (överklockad i7-8700K) drar hela systemet under full belastning 360W med ett 5700XT. Är det ett vettigt agg ska det inte vara några problem att testa med tycker jag. För säkerhets skull kan du ju koppla ur diskar och liknande men de drar inte mer än max ~10W styck har jag för mig.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Testa annat nätagg allt låter som det har du överclockat burken kan du ju alltid testa dra bort allt också.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Hade liknande strul förut, datorn dog lite då och då. Ibland direkt vid inloggning i Windows, ibland efter ett par timmars spelande.
Visade sig vara ett minne som ballat ur, hade 16gb(4x4) men Windows visade bara 12gb. Ryckte 2 minnesstickor, systemet visade 8gb, sen dess har det rullat på utan problem.
Nu klarade du iofs memtest, men det tar inte så lång tid att prova ta bort en eller flera minnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av HeroiX:

Kollade psu calculator, under load så verkar det ligga kring 484w (inget oc) Rekommenderar 650w så bör inte vara några problem att åtminstone testa och se om samma sak händer med det agget.
Om du vill kolla själv också så gå in på https://outervision.com/power-supply-calculator

Skickades från m.sweclockers.com

Fyllde i allt själv och kom fram till 499 watt under load, men som sagt kanske inte måste sitta och maxa allt för att bara se om den inte stänger av sig själv när man sitter och surfar..

Skrivet av fragande:

Det var detta jag tänkte på, men det gällde alltså bara enheter tillverkade innan första oktober 2013. Nej jag tänkte mer om den ibland är svårstartad kall och kräver flera tryck på powerknappen för att starta eller liknande, har varit med om sådana symptom på döende nätagg även om det var ett tag sedan sist. På vad du beskriver är nog ändå nätagg det första jag skulle utesluta.

Med Sweclockers testsystem (överklockad i7-8700K) drar hela systemet under full belastning 360W med ett 5700XT. Är det ett vettigt agg ska det inte vara några problem att testa med tycker jag. För säkerhets skull kan du ju koppla ur diskar och liknande men de drar inte mer än max ~10W styck har jag för mig.

Gick in på EVGA's hemsida dit du länkade (tack för den btw ) och fyllde i det som jag misstänker är serienumret i rutan för att kontrollera om man hade ett defekt exemplar och som förväntat så sa den att jag inte hade det.

Skrivet av pompa_kumla:

Testa annat nätagg allt låter som det har du överclockat burken kan du ju alltid testa dra bort allt också.

Som tidigare nämnt, ingen överklockning på något. Allt körs i fabriksinställda värden.

Skrivet av Ludenben:

Hade liknande strul förut, datorn dog lite då och då. Ibland direkt vid inloggning i Windows, ibland efter ett par timmars spelande.
Visade sig vara ett minne som ballat ur, hade 16gb(4x4) men Windows visade bara 12gb. Ryckte 2 minnesstickor, systemet visade 8gb, sen dess har det rullat på utan problem.
Nu klarade du iofs memtest, men det tar inte så lång tid att prova ta bort en eller flera minnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant, sneglade lite i bios och windows och det står att jag har de fulla 32gb tillgängliga. Körde memtest och det klarades galant det med, men jag tackar för tipset och testar det ifall det inte löser sig med ett annat nätagg

Frågan är nu hur jag ska testa detta? Har haft på datorn i 2 dagar nu för att försöka få någon slags referens för hur pass ofta den stängs av så att jag kan veta ungefär hur lång testperiod jag ska utföra för att se om det fungerar utan att det bara inte är en slump att den stängs av. Men nu är det ingen crash på över 48 timmar där jag provat allt från helt idle till lite benchmarks och spelande, film, surf.. tja all slags varierande belastning jag kan tänka mig för att ge den tillfälle att crasha ifall det skulle bero på något sånt. Nästan så att man önskar att den crashade lite oftare just nu så att man snabbare kunde bedöma om man löst problemet!

Finns det något att göra förutom att vänta på crash och sen byta till 500w nätaggregatet och köra det i nån/några veckor för att se om det blir stabilt och sedan byta tillbaka för att bekräfta att den crashar igen?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Hur länge har problemet existerat? Vad har du för spänningar från nättagget?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Hur länge har problemet existerat? Vad har du för spänningar från nättagget?

Skulle säga att det började cirka 2-3 dagar innan jag startade tråden. Då var det kontinuerligt och den dog minst nån gång inom loppet av varje 12-24 timmars period i alla fall, så jag beslutade mig för att det faktiskt var något slags fel och inte en engångsföreteelse.

edit: Angående spänningar så har jag ingen aning, har inte mätt med multimeter ifall det var det du menade?

Permalänk

En uppdatering såhär ett bra tag efter senaste inlägget.

Kontaktade EVGA och startade ett RMA ärende varpå jag skickade in PSUn och installerade den andra på 500w jag hade. Körde den i en halv månad eller liknande utan några problem medans jag väntade på RMA ärendet.

Fick idag tillbaka en ersättnings PSU från EVGA med posten. Samma model och enda skillnaden som jag kan se är serienumret. Monterade in den och så efter ett par timmar så stängs datorn av igen på precis samma sätt som förut!

Förstår inte logiken här alls. Känns högst otroligt att den PSUn jag fick tillbaka som var en annan än den jag skickade in skulle ha precis samma problem? Men samtidigt varför fungerar det helt felfritt med den andra PSUn?

Permalänk
Medlem

@Maggiepoo:
Hur är det med elen i hushållet? Jag tänker, är det någon annan produkt som slår till när din dator slår ifrån, tex, kylskåp.
Så som för denne: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1583276-dator-fros-nar...

Prova flytta datorn till ett annat vägg-uttag, på en annan säkring om möjligt och se om problemet kvarstår?

Olika nätagg reagerar olika på "dålig ström".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggiepoo:

En uppdatering såhär ett bra tag efter senaste inlägget.

Kontaktade EVGA och startade ett RMA ärende varpå jag skickade in PSUn och installerade den andra på 500w jag hade. Körde den i en halv månad eller liknande utan några problem medans jag väntade på RMA ärendet.

Fick idag tillbaka en ersättnings PSU från EVGA med posten. Samma model och enda skillnaden som jag kan se är serienumret. Monterade in den och så efter ett par timmar så stängs datorn av igen på precis samma sätt som förut!

Förstår inte logiken här alls. Känns högst otroligt att den PSUn jag fick tillbaka som var en annan än den jag skickade in skulle ha precis samma problem? Men samtidigt varför fungerar det helt felfritt med den andra PSUn?

Kan det helt sonika vara så att ditt 5700 belastar agget på ett sätt som agget inte kan hantera.

Alternativt fick du en psu någon annan bytt ut (självklart har de kört tester på det) likväl som någon kanske får ditt gamla agg 🙂

Vilket som, kör på den andra psun?