MSI RX 5700XT Gaming X ojämn fan-curve. Ta bort idle?

Permalänk
Medlem

MSI RX 5700XT Gaming X ojämn fan-curve. Ta bort idle?

Hej sweclockers,

I helgen byggde jag nya datorn som består av följande komponenter:

Asus Rog Strix x570-F Gaming
Amd Ryzen 3700x
Samsung 970 EVO Plus
G.Skill 32Gb 3600 MHz CL16 Trident
MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X
Noctua NH-U12A
Corsair RM750X 750w v2
Fractal Design Meshify C
Med 2st Noctua NF-A14 140mm PWM som insug i fronten
samt en Noctua NF-A12x25 PWM som utblås där bak.

Nu till mitt problem:

Det jag inte förstår är hur fläktarna och kurvan fungerar för grafikkortet. Fläktarna ska enligt MSI starta när grafikkortet uppnår 60c, och när grafikkortet inte används och ligger under 60c ska fläktarna vara i idle (stilla). Dock så startar inte fläktarna när grafikkortet uppnår 60c, och igårkväll när jag testade Dota 2 så krashade spelet (i första matchen, 3 gånger, dock ingen mer krash de senare 2 gamsen), och utgår ifrån att det va för hög temperatur som spökade. Jag drog igång MSI Afterburner och det bakrundsprogram som visar temps, användande av gpu, % på fläktarna och RPM (bland annat), och upptäckte att när grafikkortet når ca 75 grader sätter fläktarna igång på nästintill max (ca 2300-2500RPM - med hög volym som följd) och kyler ner kortet till 55-60 igen, sen så stannar fläktarna. Efter ett game så märker man att denna loop fortsätter så, från avstängt till max och vidare till avstängt igen. Inget större problem då det ändå tar Dota2 2-3 minuter att uppnå den temperatur för att fläktarna ska sätta igång. Men ändå störande att inte fläktarna kan snurra på i lagom låg takt för att hålla grafikkortet stabilt på vettig temperatur och slippa denna fluktuation.

Värt att nämna är att om jag ställer in MSI Afterburner på att fläktarna ska snurra på exempelvis 50%, så börjar de inte snurra förens kortet uppnåt en viss temperatur (ca 75 i Dota och 68 i FFXIV) trots att jag försöker få fläktarna att konstant hela tiden snurra på 50%. Programmet visar då "50% & 0RPM".

Värre blir det när jag sätter igång spelet FFXIV, där grafikkortet verkar påfrestas mer och därför uppnår högre temperaturer snabbare. Här sätter fläktarna istället igång vid 67-68 grader, kör på med ca 2400RPM tills kortet når 60 (eller strax under) grader för att sedan stängas av. Detta leder till att "fläktloopen" som uppstår nu är betydligt snabbare än i Dota2. För varje minut går fläktarna i (i runda slängor) 30sekunder i extrem hastighet för att sedan vara helt stilla 30 sekunder. Detta blir då väldigt störande att höra fläktarna i ojämn takt som ett flygplan eller vara helt tyst medan man spelar.

Jag förstår poängen med att ha fläktarna idle under 60c, för att datorn ska vara tyst när men exempelvis surfar och annat slött, men i sånnahär spelförhållanden blir det helt meningslöst. Att de ska växla mellan extrem hastighet till att vara avstängda istället för att hålla en lagom och stabil RPM. Har försökt ändra fancurve med MSI Afterburner, men lyckas inte komma runt detta idle stadium, då fläktarna vägrar snurra när kortet inte är varmt. Finns det någon lösning till detta? Några andra tips? Är det fel på kortet eller avläsningen av temperatur?

Vad jag förstått det som ska Afterburner åsidosätta kortets egna inställningar och därför kunna ta bort att fläktarna är idle, men jag lyckas inte göra detta. Hade inte haft något problem med att fläktarna konstant snurrar på 25-30% för att kortet ska vara kallt då det ändå inte låter vid det varvantalet, och sedan öka en aning när man spelar, och slippa detta av och på scenario som uppstår nu.

Mvh, Simon

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaiK:

Hej sweclockers,

I helgen byggde jag nya datorn som består av följande komponenter:

Asus Rog Strix x570-F Gaming
Amd Ryzen 3700x
Samsung 970 EVO Plus
G.Skill 32Gb 3600 MHz CL16 Trident
MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X
Noctua NH-U12A
Corsair RM750X 750w v2
Fractal Design Meshify C
Med 2st Noctua NF-A14 140mm PWM som insug i fronten
samt en Noctua NF-A12x25 PWM som utblås där bak.

Nu till mitt problem:

Det jag inte förstår är hur fläktarna och kurvan fungerar för grafikkortet. Fläktarna ska enligt MSI starta när grafikkortet uppnår 60c, och när grafikkortet inte används och ligger under 60c ska fläktarna vara i idle (stilla). Dock så startar inte fläktarna när grafikkortet uppnår 60c, och igårkväll när jag testade Dota 2 så krashade spelet (i första matchen, 3 gånger, dock ingen mer krash de senare 2 gamsen), och utgår ifrån att det va för hög temperatur som spökade. Jag drog igång MSI Afterburner och det bakrundsprogram som visar temps, användande av gpu, % på fläktarna och RPM (bland annat), och upptäckte att när grafikkortet når ca 75 grader sätter fläktarna igång på nästintill max (ca 2300-2500RPM - med hög volym som följd) och kyler ner kortet till 55-60 igen, sen så stannar fläktarna. Efter ett game så märker man att denna loop fortsätter så, från avstängt till max och vidare till avstängt igen. Inget större problem då det ändå tar Dota2 2-3 minuter att uppnå den temperatur för att fläktarna ska sätta igång. Men ändå störande att inte fläktarna kan snurra på i lagom låg takt för att hålla grafikkortet stabilt på vettig temperatur och slippa denna fluktuation.

Värt att nämna är att om jag ställer in MSI Afterburner på att fläktarna ska snurra på exempelvis 50%, så börjar de inte snurra förens kortet uppnåt en viss temperatur (ca 75 i Dota och 68 i FFXIV) trots att jag försöker få fläktarna att konstant hela tiden snurra på 50%. Programmet visar då "50% & 0RPM".

Värre blir det när jag sätter igång spelet FFXIV, där grafikkortet verkar påfrestas mer och därför uppnår högre temperaturer snabbare. Här sätter fläktarna istället igång vid 67-68 grader, kör på med ca 2400RPM tills kortet når 60 (eller strax under) grader för att sedan stängas av. Detta leder till att "fläktloopen" som uppstår nu är betydligt snabbare än i Dota2. För varje minut går fläktarna i (i runda slängor) 30sekunder i extrem hastighet för att sedan vara helt stilla 30 sekunder. Detta blir då väldigt störande att höra fläktarna i ojämn takt som ett flygplan eller vara helt tyst medan man spelar.

Jag förstår poängen med att ha fläktarna idle under 60c, för att datorn ska vara tyst när men exempelvis surfar och annat slött, men i sånnahär spelförhållanden blir det helt meningslöst. Att de ska växla mellan extrem hastighet till att vara avstängda istället för att hålla en lagom och stabil RPM. Har försökt ändra fancurve med MSI Afterburner, men lyckas inte komma runt detta idle stadium, då fläktarna vägrar snurra när kortet inte är varmt. Finns det någon lösning till detta? Några andra tips? Är det fel på kortet eller avläsningen av temperatur?

Vad jag förstått det som ska Afterburner åsidosätta kortets egna inställningar och därför kunna ta bort att fläktarna är idle, men jag lyckas inte göra detta. Hade inte haft något problem med att fläktarna konstant snurrar på 25-30% för att kortet ska vara kallt då det ändå inte låter vid det varvantalet, och sedan öka en aning när man spelar, och slippa detta av och på scenario som uppstår nu.

Mvh, Simon

Hej,

Har du testat med AMDs wattman och inte ha MSI afterburner installerad?
Har du även senaste drivrutinen från AMD 19.10.1 ?

Permalänk
Medlem

Jag prövade wattman innan jag tog till och installerade Afterburner. Men jag lyckades inte hitta inställningarna eller ändra något som hade med fläktar att göra. Rent generellt känns radeons egna programvara svår att navigera och begränsad i inställningar?

Yes, har senaste drivrutinerna!

Ska man kunna ställa in egna fan-curves med hjälp av wattman? Hur, var? Jag får göra ett nytt försök med wattman och se om jag kan hitta det som behövs - och avinstallera afterburner innan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaiK:

Jag prövade wattman innan jag tog till och installerade Afterburner. Men jag lyckades inte hitta inställningarna eller ändra något som hade med fläktar att göra. Rent generellt känns radeons egna programvara svår att navigera och begränsad i inställningar?

Yes, har senaste drivrutinerna!

Ska man kunna ställa in egna fan-curves med hjälp av wattman? Hur, var? Jag får göra ett nytt försök med wattman och se om jag kan hitta det som behövs - och avinstallera afterburner innan det.

Hej,

Testa att gå in i Global Wattman och välj Manual på Tuning control.
Sedan under Fan&Temp så ska du gå till Speed/Temp och välja Manual då ska du kunna sätta din egna fläktkurva, glöm inte att efter det välja Apply högst uppe till höger, där kan du även välja att spara den inställning som en profil.

https://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2019/07/5700-xt-wa...

Permalänk
Medlem

Tack! Jag ska pröva ikväll när jag kommer hem från jobbet. Återkommer med resultat.

Permalänk

Annars har du även Asus Tweak. Tycker det funkar bättre än Afterburner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: Funkar det inte med wattman testar jag med Asus Tweak. Funkar inte det blir det nog att skicka tillbaka kortet.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SaiK:

@Knotvillage: Funkar det inte med wattman testar jag med Asus Tweak. Funkar inte det blir det nog att skicka tillbaka kortet.

Ja, det verkar vara fel på kortet, så där tokigt skall det inte uppträda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Jag har alltid ställt manuellt kurva samt ändrat temp target. Då får man ju som man vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Knotvillage:

Jag har alltid ställt manuellt kurva samt ändrat temp target. Då får man ju som man vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte alls dumt att göra så, men i detta fall verkar ju fläkten gå i två lägen, antingen inte alls eller för fullt, då är det fel på kortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det som gjorde att det uppfattades som att grafikkortets fläktar endast hade 2 lägen var att de antingen var avstängda --> temperaturen steg till höga nivåer --> fläktarna sattes igång och va då tvungna att snurra i nästan maximal hastighet för att sänka temperaturen, när temperaturen var uppnåd stängdes fläktarna av => av eller maximal hastighet.

MEN:

Har nu kommit hem och hunnit pilla och testa lite i inställningarna. Hittade inställningarna i wattman för att ändra fläktkurvan, och efter att ha avinstallerat MSI Afterburner fungerade dessa! Så jag lyckades stänga av "idle-läget" och kan nu ha fläktarna på bekväma 1000rpm (ca) vilket gör kortet ljudlöst och håller låg temperatur (ca 30c). Har nu också lyckats ställa in en bekväm customkurva. I Dota 2 går fläktarna på 1200-1300rpm vilken fortfarande har extrem lågt ljudnivå, och håller kortet relativt stabilt på 47c.

I FFXIV som sätter lite mer press på kortet får fläktarna att dra upp rpm'en till ca 1500-1600, nu låter det lite mer, men håller sig runt 60c. Så just nu verkar de mesta ha löst sig, kortet verkar stabilt, tyst och svalt. Tack för hjälpen.

Nu återstår det bara att lyckas slå på Freesync i borderless window-mode. Eller få datorn att acceptera och låta mig ha 144Hz i exklusive fullscreen. Men det kanske är bäst att skapa en egen tråd för det, eller så fortsätter vi här, om någon kan assistera med detta också.

Mvh, Simon