Dator med Win10 1803 som inte vill uppdatera till 1903?

Permalänk
Medlem

Dator med Win10 1803 som inte vill uppdatera till 1903?

Har en gammal burk med 1803 som är uppgraderad från windows 7 till windows 10. Nu tjatar den om att jag måste ha 1903 men i windows update står det att det inte finns några mer uppdateringar. Varför vill den inte hämta 1903?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem fast även om jag tvingar in update så får jag blåskärm vid 67% av uppdateringen. Provat allt jag kan, för mig blir det en ren blåsning.

Har du provat med update assistant?
https://support.microsoft.com/en-us/help/3159635/windows-10-u...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Gredd: har du testat att ta hem uppdateringen direkt från microsoft? Länk

Permalänk
Medlem

"Om version 1903 inte visas automatiskt när du har valt Sök efter uppdateringar kan du hämta den manuellt via uppdateringsassistenten."

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Med hjälp av uppdateringsassistenten laddas den ner just nu. Får se vart det tar stopp nu då. Den andra burken fick jag avinstallera program för att det skulle funka. VMWare ville inte lira med 1903. Man tycker väl att M$ skulle kunna göra ett OS som bara funkar efter 40 års försök.

Permalänk
Medlem

@Gredd: Eller kanske är det vmware som ska uppdatera så den fungerar på 1903?

Permalänk
Medlem

Nu har den stannat på 86% vid installationen och säger "Windows could not configure one or more system components. Bla bla..." Trycker ok och så tar den bort allt den tuggat på i två timmar. Tillbaka på ruta ett. Den kunde väl talat om vad som inte funkar. Finns det logg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gredd:

Nu har den stannat på 86% vid installationen och säger "Windows could not configure one or more system components. Bla bla..." Trycker ok och så tar den bort allt den tuggat på i två timmar. Tillbaka på ruta ett. Den kunde väl talat om vad som inte funkar. Finns det logg?

Hade rejäla problem med 1903 och att den failade vid runt 83-86% med samma felmeddelande som du. Kollade alla tips relaterat till problem med Windows Update men efter att ha kikat i loggarna så blev det tydligt att det var något strul med BCD (Boot Configuration Data), men efter en rebuild så funkade det.

Loggfilerna hittar du här:
Setuperr.log finns på båda nedanstående sökvägar, kolla "rollback" först.

C:\$Windows.~BT\Sources\Rollback\
C:\$Windows.~BT\Sources\Panther\

Scrolla längst ner i loggfilen och kika efter "fails" och återkom (eller dela loggfilerna).

Om du inte hittar något tydligt i loggfilen så kan du alltid testa att "skjuta bredsida" med dessa diverse fix:
https://www.wintips.org/fix-windows-10-update-1903-fails-to-i...

Har dock en känsla av att du har samma problem som jag hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrillol:

Hade rejäla problem med 1903 och att den failade vid runt 83-86% med samma felmeddelande som du. Kollade alla tips relaterat till problem med Windows Update men efter att ha kikat i loggarna så blev det tydligt att det var något strul med BCD (Boot Configuration Data), men efter en rebuild så funkade det.

Loggfilerna hittar du här:
Setuperr.log finns på båda nedanstående sökvägar, kolla "rollback" först.

C:\$Windows.~BT\Sources\Rollback\
C:\$Windows.~BT\Sources\Panther\

Scrolla längst ner i loggfilen och kika efter "fails" och återkom (eller dela loggfilerna).

Om du inte hittar något tydligt i loggfilen så kan du alltid testa att "skjuta bredsida" med dessa diverse fix:
https://www.wintips.org/fix-windows-10-update-1903-fails-to-i...

Har dock en känsla av att du har samma problem som jag hade.

Grymt! Då ska jag testa rebuilda BCD först.

Permalänk
Medlem

Nu verkar det funka! 1903 har installerats. Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

@Gredd:

Fan vad gött! Antar att det var BCD rebuild som fixade biffen?

Kul att kunna hjälpa någon annan med detta, satt själv totalt sett flera kvällar och försökte reda ut vad problemet kunde vara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrillol:

@Gredd:

Fan vad gött! Antar att det var BCD rebuild som fixade biffen?

Kul att kunna hjälpa någon annan med detta, satt själv totalt sett flera kvällar och försökte reda ut vad problemet kunde vara...

Jag gjorde en BCD rebuild och avaktiverade IIS Internet Information Services då detta också var ett vanligt problem. Vilket av dessa åtgärder som löste problemet vet jag inte men har man samma problem är chansen att det är något av dessa ganska stor.

Permalänk
Medlem

Min gamla burk med Intels Core i950 och X58 gick inte att uppdatera längre än till 1803. Den var antagligen bara för gammal för att de skulle orka inkludera den.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gredd:

Jag gjorde en BCD rebuild och avaktiverade IIS Internet Information Services då detta också var ett vanligt problem. Vilket av dessa åtgärder som löste problemet vet jag inte men har man samma problem är chansen att det är något av dessa ganska stor.

Eftersom merparten av felen runt 80% (då förberedelser inför första första rebooten sker) så sätter jag mina pengar på BCD-rebuilden. Anyway, kul att det löste sig. Hoppas fler hittar denna tråd när de har problem för det är som sagt svårt att hitta detta via vanlig googling.

Permalänk
Medlem

Hej samma problem här...testat allt och återstår BCD repair. Men hur gör man detta? Behövs tex en boot USB?

Permalänk
Medlem

Svårt som attans att hitta gammal historik men jag tror att jag följde denna guide:
https://www.lifewire.com/how-to-rebuild-the-bcd-in-windows-26...

Kanske kan @Gredd lättare hitta den länk han sannolikt använde vid sin BCD-rebuild?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Min gamla burk med Intels Core i950 och X58 gick inte att uppdatera längre än till 1803. Den var antagligen bara för gammal för att de skulle orka inkludera den.

@ZecretW:

Jag fick problem med grabbens x58 med i930 när det blev dags för uppdatering från 1703 (osäker om på 03 men 17xx var det som rullade). Sökte en hel del på nätet efter lösningar.
Lyckades få till att uppgraderingen skulle starta genom att uppdatera drivrutinerna för att installera 1903. Dock hängde hela datorn sig vid omstart. Windows loggan visades men inga roterande prickar kom fram.

Jag hade kört maskinen tidigare och kört en eller annan VM i virtualbox. Därför hade jag aktiverat VT-d i BIOS.
I sista sökning efter lösningar på nätet så hittade jag en tråd där någon hade haft samma problem och haft VT-d påslaget. Lösningen för grabbens burk var att stänga av allt som har med VT-d i BIOS att göra. Därefter var det inget problem att uppdatera till 1903.

Visa signatur

Celeron 300A @ 450MHz

Permalänk
Medlem

@mayo: Gick det att koppla på virtualiseringen igen efter uppdateringen?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

@ZecretW:

Grabben har inget behov av stöd för det. Men jag provade idag. Datorn startar om jag sätter Intel Virtualization Tech till enabled under CPU i BIOS. Det finns ett ställe till i BIOS som har alternativet VT-d. Väljer jag enabled där så startar inte Windows.

Testade snabbt att installera Virtual Box och skapa en VM med en live-cd som boot. Fick inget meddelande om avsaknad av VT-d.

Visa signatur

Celeron 300A @ 450MHz