Smidig server åt litet företag

Permalänk
Medlem

Smidig server åt litet företag

Jag jobbar extra på ett finsnickeri med 6 anställda. Vi gör alla våra ritningar i CAD, SketchUp, staircon mm.
Idag har vi en några år gammal Synology diskstation som filserver och den har väl fungerat hyffsat men den har aldrig riktigt gått att lita på. Nu har företaget växt en hel del sen den servern köptes så det är dags att uppgradera till en ny server alternativt någon bra molntjänst. Jag börjat med att förklara hur vi har det idag.

Alla anställda har en egen laptop som tas med till kunder för att kunna rita tex ett kök eller en trappa på plats, eller för att kunna visa kunden en ritning som vi gjort tidigare. Vi tar även med datorerna hem efter jobbet för att kunna fortsätta jobba hemifrån. Alla anställda kommer åt allas filer för att vi ska kunna hjälpa varandra och fortsätta där den andra slutade.

Problemet vi har haft med vår nuvarande NAS är att det aldrig riktigt gått att lita på att det verkligen är den senaste versionen av en fil som finns på den. Det har hänt flertalet gånger att vi kommit till en kund och ska visa något och så är det en gammal halvfärdig ritning vi får fram. Den färdiga filen finns då bara på den dator där den senast ritades. Visst något samtal och mail senare så är det ju löst men det där onödiga krånglet vill vi få bort.

Så finns det nån stabil felfri lösning som inte kräver att man anställer Bill Gates för att hålla igång den.
Det absolut smidigaste vore om man kunde få en virtuell hårddisk med enhetsbeteckning på alla datorer som man kommer åt så länge internetanslutning finns. Helst kunna slippa tillverkarspecifika program för att synca filer.

Den kunskap jag har av servrar är att jag byggt 2 freenas/openmediavault maskiner för privat bruk så försök hålla det relativt enkelt 😊

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Office 365 + SharePoint + synk via OneDrive-klienten?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Någon form av PDM-system skulle jag satsat på. Molnbaserat eller ej låter jag vara osagt, men med molnbaserat borde det gå att hämta senaste revisionen av ritning via mobilt nät till bärbara datorn.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Office 365 + SharePoint + synk via OneDrive-klienten?

Håller med Aldric T. Om ni ej kör Office365 på företaget så borde ni gå över till det. Känns som smidigaste lösningen än att ha en opålitlig fysisk lösning på ett kontor. Ni får lokala filer på respektive dator via OneDrive klienten och allt nås via internet till de mest aktuella filerna på SharePoint. Ni kan dessutom dela med er av filer på ett väldigt enkelt sätt till både kunder och kollegor.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Jag upplever annars att Synology och deras lösning "Drive" för filsync fungerar bra. Kör det även på mobilen för att ha vissa filer tillgängliga där.
Oavsett vilket så är du nog så illa tvungen att ha "tillverkarspecifika" program för att synkronisera lokala filer med den gemensamma lagringen, det hela är ju knutet till vilket protokoll som ska köras. Även OneDrive-klienten är ju tillverkarspecifik.

För en enkel lösning så skulle jag nog annars också slå ett slag för O365 och OneDrive, då slipper företaget ha egen hårdvara som någon ska ta ansvar för (och alltså inte bara mjukvaran).

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Vila i frid

Problemet ni kommer att ha, trots någon form av serverlösning, är att folk fortsätter att spara lokalt.

Om er NAS supportar WebDav kan ni länka upp enhetsbokstav mot ett share på er NAS. Oberoende om ni finns i långt-bort-i-stan eller på kontoret finns R: upplänkad mot NAS'en.

net use r: https://nas.mittforetag.se:5006/share /user:jagUser JagPassword

Porten kan ändras till 443 om ni inte har något som svarar där. Ett annat alternativ är att aktivera VPN i er NAS så kan ni nå ert lokala nätverk från jymden och NAS'en finns tillgänglig som på ert kontor.

Se till att fixa backup på NAS'en via någon molntjänst.

Hur används er nuvarande server? Hur används er NAS? Hur sköter ni backup?

Permalänk
Medlem

Jag använder Dropbox i mitt bolag. Då har alla senaste filen automatiskt. Ligger som en vanlig mapp på datorn men synkas mot molnet. Jag (mitt bolag) betalar runt 1000 kr per år för tjänsten. Har 1 TB lagring i det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Just det, tänk också på revisions- och versions-hantering av ritningsunderlag. Att kunna stega tillbaka i version utan att ersätta befintliga ritning av samma underlag är guld värt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Office 365 + SharePoint + synk via OneDrive-klienten?

Tummen upp för detta. Baserat på den informationen du gett oss så skulle detta lösa alla era behov.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fan vad bra ni är. Ska läsa på lite ikväll om lösningarna ni rekommenderar.
Stort tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeM:

Fan vad bra ni är. Ska läsa på lite ikväll om lösningarna ni rekommenderar.
Stort tack

Man kan misstänka att det finns en och annan här som kör detta redan så har du frågor kan det nog finnas hjälp här :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Man kan misstänka att det finns en och annan här som kör detta redan så har du frågor kan det nog finnas hjälp här :).

Här kommer ett par frågor då
Har forskat lite i det nu och har fastnat för office lösningen och även dropbox som verkar ha en ny smidig klient med liknande funktioner.
Dropbox lösningen såg ut att ha ett enklare gränssnitt och snickarna extraknäcker inte direkt som hackers.

Är det något viktigt man får med Office 365 som man inte får med Dropbox eller tvärt om?
Är office 365 lösningen lika rörigt som det ser ut på bilderna?
Finns det bra support på svenska?

Fick intrycket att det finns mycket funktioner i office 365 som vi ändå inte kommer använda.
Båda verkar ha fått bra stöd för cad/dwg filer med förhandsgranskning mm även på datorer där Autocad inte är installerat.
Sånt är toppen då man kan dela en länk med kunden som kan se ritningen på sin dator och ge feedback.

Edit: Det jag tyckte såg krångligt ut var sharepoint.. Eller rättare sagt så förstår jag inte vad vi ska ha det till. Onedrive och office 365 verkar toppen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeM:

Här kommer ett par frågor då
Har forskat lite i det nu och har fastnat för office lösningen och även dropbox som verkar ha en ny smidig klient med liknande funktioner.
Dropbox lösningen såg ut att ha ett enklare gränssnitt och snickarna extraknäcker inte direkt som hackers.

Är det något viktigt man får med Office 365 som man inte får med Dropbox eller tvärt om?
Är office 365 lösningen lika rörigt som det ser ut på bilderna?
Finns det bra support på svenska?

Fick intrycket att det finns mycket funktioner i office 365 som vi ändå inte kommer använda.
Båda verkar ha fått bra stöd för cad/dwg filer med förhandsgranskning mm även på datorer där Autocad inte är installerat.
Sånt är toppen då man kan dela en länk med kunden som kan se ritningen på sin dator och ge feedback.

Edit: Det jag tyckte såg krångligt ut var sharepoint.. Eller rättare sagt så förstår jag inte vad vi ska ha det till. Onedrive och office 365 verkar toppen.

Office 365 ger dig mejl och kalender samt teams för möten och samarbete. Det finns även Google gsuite som mejl-lösning om man föredrar gmail framför Outlook, då blir lagringslösningen Google drive. Kostnadsskillnaden tycker jag inte är så stor.

Jag tycker dropbox är bästa molntjänsten för lagring där man har en synk-klient. Nackdelen med synk-klienten är att alla filerna tar plats på hårddisken, ingen fil-låsning och är du offline är du inte garanterad att ha senaste version. Fördelen är att man kan jobba offline. I dropbox finns inte mejl

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeM:

Här kommer ett par frågor då
Har forskat lite i det nu och har fastnat för office lösningen och även dropbox som verkar ha en ny smidig klient med liknande funktioner.
Dropbox lösningen såg ut att ha ett enklare gränssnitt och snickarna extraknäcker inte direkt som hackers.

Är det något viktigt man får med Office 365 som man inte får med Dropbox eller tvärt om?
Är office 365 lösningen lika rörigt som det ser ut på bilderna?
Finns det bra support på svenska?

Fick intrycket att det finns mycket funktioner i office 365 som vi ändå inte kommer använda.
Båda verkar ha fått bra stöd för cad/dwg filer med förhandsgranskning mm även på datorer där Autocad inte är installerat.
Sånt är toppen då man kan dela en länk med kunden som kan se ritningen på sin dator och ge feedback.

Edit: Det jag tyckte såg krångligt ut var sharepoint.. Eller rättare sagt så förstår jag inte vad vi ska ha det till. Onedrive och office 365 verkar toppen.

Till att börja med så får du släppa det här med att "anställa Bill Gates" eller "vi är inga hackers". Tjänsterna vi diskuterar är byggda för att alla ska kunna använda dom. Vill du ha det enklare än O365 så får ni nog börja posta ett USB-minne till varandra.

Att jämföra Dropbox med O365 är lite som att jämföra en flakmoppe med Mitsubishi Heavy Industries. Den ena kan tja, flytta lite filer medan den andra ägnar sig åt:

  • ENERGY

  • AIRCRAFT

  • SPACE SHIP & OCEAN TRANSPORTATION

  • MATERIAL HANDLING

  • ENVIRONMENT

  • AUTOMOTIVE

  • INDUSTRIAL

  • MACHINERY

  • INFRASTRUCTURE

  • LIVING & LEISURE

  • DEFENSE ENGINEERING

Beroende på vilken licens du köper kan Office 365 faktiskt vara det enda ditt företag behöver, utöver datorer och er mjukvara för CAD. Du får mail (Outlook, alla känner nog till det programmet) med riktigt vettiga skydd för bl.a spam och malware inbakat, du får OneDrive vilket utöver att dela filer även kan användas som backup för era datorer, du får SharePoint som ni använder för att arbeta i samma filer utan att drabbas av "Dokumentet är låst av Kalle, vill du öppna en kopia eller bli meddelad?". Upp till 10-ish personer kan jobba i samma fil samtidigt utan konflikter (Office dokument). Du får Teams vilket väl enklast kan beskrivas som en korsning mellan Skype och SharePoint, dvs chatta, ringa, voice och video, samarbeta i dokument, antingen via web-klient eller via installerad mjukvara (licens för båda ingår i de flesta O365-licenser) och du får Planner som går att använda som projektverktyg om man inte behöver något allt för avancerat. Sen ingår det fler saker, men det är väl bara att strunta i att använda dom om ni inte ser behovet.

Det som är riktigt användbart med O365 är att alla tjänsterna jag pratade om här ovanför är integrerade med varandra. Skriver du ett mail kan du busenkelt länka till en fil som ligger i SharePoint. Sitter du i Teams är det precis lika enkelt att dela en fil via OneDrive. Det enda någon av er behöver sätta sig in i är vilka säkerhetsinställningar ni vill ha, men om ni köper licenserna av ett företag här i Sverige så kan ni ju få hjälp med det också. Dessa inställningar styr nämligen vem ni kan dela dokument med, internt eller externt. Går givetvis att ställa in det så att t.ex OneDrive kan dela externt, medan SharePoint inte kan det. Anledningen till att man vill låsa ner det är då att om någon råkar dela fel fil med en kund kan det bli jobbigt...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Jag kör google gsuite. Funkar utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Till att börja med så får du släppa det här med att "anställa Bill Gates" eller "vi är inga hackers". Tjänsterna vi diskuterar är byggda för att alla ska kunna använda dom. Vill du ha det enklare än O365 så får ni nog börja posta ett USB-minne till varandra.

Att jämföra Dropbox med O365 är lite som att jämföra en flakmoppe med Mitsubishi Heavy Industries. Den ena kan tja, flytta lite filer medan den andra ägnar sig åt:

  • ENERGY

  • AIRCRAFT

  • SPACE SHIP & OCEAN TRANSPORTATION

  • MATERIAL HANDLING

  • ENVIRONMENT

  • AUTOMOTIVE

  • INDUSTRIAL

  • MACHINERY

  • INFRASTRUCTURE

  • LIVING & LEISURE

  • DEFENSE ENGINEERING

Beroende på vilken licens du köper kan Office 365 faktiskt vara det enda ditt företag behöver, utöver datorer och er mjukvara för CAD. Du får mail (Outlook, alla känner nog till det programmet) med riktigt vettiga skydd för bl.a spam och malware inbakat, du får OneDrive vilket utöver att dela filer även kan användas som backup för era datorer, du får SharePoint som ni använder för att arbeta i samma filer utan att drabbas av "Dokumentet är låst av Kalle, vill du öppna en kopia eller bli meddelad?". Upp till 10-ish personer kan jobba i samma fil samtidigt utan konflikter (Office dokument). Du får Teams vilket väl enklast kan beskrivas som en korsning mellan Skype och SharePoint, dvs chatta, ringa, voice och video, samarbeta i dokument, antingen via web-klient eller via installerad mjukvara (licens för båda ingår i de flesta O365-licenser) och du får Planner som går att använda som projektverktyg om man inte behöver något allt för avancerat. Sen ingår det fler saker, men det är väl bara att strunta i att använda dom om ni inte ser behovet.

Det som är riktigt användbart med O365 är att alla tjänsterna jag pratade om här ovanför är integrerade med varandra. Skriver du ett mail kan du busenkelt länka till en fil som ligger i SharePoint. Sitter du i Teams är det precis lika enkelt att dela en fil via OneDrive. Det enda någon av er behöver sätta sig in i är vilka säkerhetsinställningar ni vill ha, men om ni köper licenserna av ett företag här i Sverige så kan ni ju få hjälp med det också. Dessa inställningar styr nämligen vem ni kan dela dokument med, internt eller externt. Går givetvis att ställa in det så att t.ex OneDrive kan dela externt, medan SharePoint inte kan det. Anledningen till att man vill låsa ner det är då att om någon råkar dela fel fil med en kund kan det bli jobbigt...

Tack för jättebra svar.
Jag har nu startat en 30 dagars testversion av office 365 och håller just nu på att leka runt lite i det och skapa lite testprojekt och teams. Denna vecka jobbar jag på mitt rätta jobb, men nästa vecka ska jag visa snickargubbarna denna lösning och jag tror inte det kommer skrämma dom allt för mycket Det verkar onekligen som en jättebra helhetslösning och inte alls så krångligt som jag fick intrycket av. Bra pris för vad man får också.

Permalänk
Medlem

@CeeM: Låter väl lovande. Hoppas du får ordning på det, och lycka till.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Aldric T:

Office 365 + SharePoint + synk via OneDrive-klienten?

Ett utmärkt förslag skulle jag säga.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeM:

Tack för jättebra svar.
Jag har nu startat en 30 dagars testversion av office 365 och håller just nu på att leka runt lite i det och skapa lite testprojekt och teams. Denna vecka jobbar jag på mitt rätta jobb, men nästa vecka ska jag visa snickargubbarna denna lösning och jag tror inte det kommer skrämma dom allt för mycket Det verkar onekligen som en jättebra helhetslösning och inte alls så krångligt som jag fick intrycket av. Bra pris för vad man får också.

Hade varit intressant med en uppdatering om hur det går med testet

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Ett utmärkt förslag skulle jag säga.

Håller helt med. Fungerar både för det lilla bolaget och det multinationella.. klart bättre än Googles alternativ imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Har ni stora CAD ritningar/modeller så blir det olidligt långa laddningstider i de flesta molnlösningar. Normalt kör man sådant lokalt.
Jag hade kört på en filserver/AD och sedan O365 för e-post och samarbete via teams/Sharepoint eller liknande.

Dropbox och Google är leksaker för privatpersoner och skolor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid

Angående filserver för lokal prestanda. Synology DSM har AD och Cloud Sync för alla större Cloud Storage t.ex. Google Drive, DropBox, OneDrive etc samt en speciellt Actiev Backup For Office365. Cloud-prestanda suger, speciellt när ALLA på företaget ska ut genom den oftast snikiga internetanslutningen.

T.ex. min VPN-anslutning mot ett av Sveriges 10 största företag är mesliga 10 Mbit, hur kul är det med Office365?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Har ni stora CAD ritningar/modeller så blir det olidligt långa laddningstider i de flesta molnlösningar. Normalt kör man sådant lokalt.
Jag hade kört på en filserver/AD och sedan O365 för e-post och samarbete via teams/Sharepoint eller liknande.

Dropbox och Google är leksaker för privatpersoner och skolor.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi tar databasdumpar på 20 terabyte på jobbet via molnet. Är inte tekniken i sig som är begränsande utan vad du är villig att betala för den

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Hade varit intressant med en uppdatering om hur det går med testet

Än så länge jättebra 🙂
Dom har kört både gamla och nya lösningen ett tag nu och alla verkar nöjda. På tisdag ska jag dit och jobba lite så då ska jag göra över det sista från servern till OneDrive. Jag ska försöka sätta mig in lite djupare i allting så jag kan hjälpa dom när det blir frågetecken. Stort tack till alla för förslagen.

Permalänk
Medlem

Första problemet har dykt upp..

Hur får jag deras mail som just nu ligger hos fsdata till outlook i webgränssnittet på office365?
Jag har lyckats migrera all epost men man ska väl inte behöva byta till onmicrosoft.com adressen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeM:

Första problemet har dykt upp..

Hur får jag deras mail som just nu ligger hos fsdata till outlook i webgränssnittet på office365?
Jag har lyckats migrera all epost men man ska väl inte behöva byta till onmicrosoft.com adressen?

Har företaget sin domän samt DNS upplagt hos FS Data? - Om ja, så borde dom kunna hjälpa er att lägga upp samtliga DNS värden som behövs med information du även tar fram från O365 Admin panelen. Både O365 Supporten samt FS Data supporten ska kunna bistå. Starta din förfrågan hos FS Data.

Det kan ta uppemot 24 timmar att få DNS värden uppdaterade. Se samtidigt till att sätta upp samtliga av företagets användare i O365 portalen som användare för att få till en så enkel migrering som möjligt då DNS värdena är uppdaterade och mail pekas om mot O365 för ditt företags domän "ex: CeeM@företaget.se"

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Lite offtopic fråga till Er som kör OneDrive via Office365 hos företag:
Vilken hastighet upp får Ni?

Jag har försökt skicka upp 188 GB till OneDrive men har fortfarande kvar 184 GB. Jag startade första veckan i oktober månad med att använda OneDrive.

Om jag kör med Box så får jag hastigheter på upp till 230 Mbit/s upp till dom men där har jag inte 1 TB lagringsyta.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Har företaget sin domän samt DNS upplagt hos FS Data? - Om ja, så borde dom kunna hjälpa er att lägga upp samtliga DNS värden som behövs med information du även tar fram från O365 Admin panelen. Både O365 Supporten samt FS Data supporten ska kunna bistå. Starta din förfrågan hos FS Data.

Det kan ta uppemot 24 timmar att få DNS värden uppdaterade. Se samtidigt till att sätta upp samtliga av företagets användare i O365 portalen som användare för att få till en så enkel migrering som möjligt då DNS värdena är uppdaterade och mail pekas om mot O365 för ditt företags domän "ex: CeeM@företaget.se"

Okej. Trodde det skulle va lite enklare. Jag är inte så hemma på det där men har iaf lyckats lägga till domänen med hjälp av ett värde jag fick skicka till fsdata och har kommit till uppdatera dns inställningar i o365 portalen nu.. Får snacka med fsdata så får vi se om jag förstår nåt 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Lite offtopic fråga till Er som kör OneDrive via Office365 hos företag:
Vilken hastighet upp får Ni?

Jag har försökt skicka upp 188 GB till OneDrive men har fortfarande kvar 184 GB. Jag startade första veckan i oktober månad med att använda OneDrive.

Om jag kör med Box så får jag hastigheter på upp till 230 Mbit/s upp till dom men där har jag inte 1 TB lagringsyta.

OneDrive använder sig av throttling, välj att synca upp delar av dina mappar/filer och fyll sedan på med mera när du har syncat klart. Så börja med att synca upp 1-2 GB och sedan när det är klart så fyller du på med 1-2 GB data till, då bör det gå fortare. Alternativt så behöver man använda sig av en tredjeparts-tjänst för att trycka upp datat till en Azure Storage Blob först.
https://blog.bittitan.com/mw-onedrive-upgrades-migrationwiz/

Visa signatur