Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Electronic Arts påväg börja sälja spel på Steam

Trädvy Permalänk
Number Six
Registrerad
Dec 1999

Electronic Arts påväg börja sälja spel på Steam

Mycket tyder på att den som hyser motstånd mot Electronic Arts digitala butik Origin snart kan flytta sin digitala handel till Steam-butiken.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kolbäck
Registrerad
Maj 2006

Trevligt om det stämmer

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Dec 2006

Löjligt med ubisoft att man fortfarande måste ha deras mjukvara installerad om man startar via steam.
Hoppas EA spelen kan köras direkt från steam..

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Jag förstår att vissa fortfarande vill köpa via Steam istället för Origin. Men om detta blir likt UPlay att man nu får dubbla drm på sina spel så vetti katten om det är något att ha.

För övrigt var detta en stor clickbait varning på själva nyheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Gamla trotjänaren:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Maj 2009

Titeln är ju lite missledande jämnfört med texten.

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

@Baxtex: sannolikt är det fortfarande start via Origin som gäller. Om det inte är så ser jag att EA avvecklar programmet längre framåt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Så dom två sämsta spelföretagen jobbar tillsammans...Steam och Activision/EA.

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Ballistix Elite 3466
Används för korsord online, och harpan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2009

Ja de har ju inte blivit reviewbombade där på länge....

Trädvy Permalänk
Lyxfällan 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@Baxtex @Solaris det var inte medvetet, jag justerade rubriken så det framkommer att det inte är bekräftade uppgifter.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av patteSatan:

Sen när är Steam ett eget företag? Trodde det var en produkt.
Sen när vart Activision och EA ett företag? När gick dem ihop? Måste ha missat detta.

CPU: AMD R7 1700 | RAM: Corsair Vengeance lpx 2666 Mhz 16 GB DDR4 | Moderkort: Asus PRIME B350-PLUS | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Western digital Blue 250 GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

EA märkningen på ett spel tjänar samma syfte som varningarna på tobak idag.
Värsta utgivaren av spel tätt följt av Activision.

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Trädvy Permalänk
Redaktör 🍞
Kenneth Lindqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av patteSatan:

Skrivet av Xyze:

Sen när är Steam ett eget företag? Trodde det var en produkt.
Sen när vart Activision och EA ett företag? När gick dem ihop. Måste ha missat detta.

Som Xyze är inne på så är Activision och EA två separata företag, men lika på vissa sätt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Om vi ändå kunde få NHL till pc.

A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Om man ändå måste ha Origin spelar det ingen roll.

Motherboard: MK Asus P6T Intel X58 CPU: Intel i7 920 @ 3608 MHz GPU: EVGA GTX 780 Classified RAM: Corsair Vengeance 12 GB 1600 MHz SSD: Intel 330 SSD 120 Gb HDD: Samsung 7200 RPM 500 Gb. PSU: PSU Corsair TX 750w Chassi: Corsair Graphite 600T White

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tornedalen
Registrerad
Apr 2009

Vore väldigt bra. Kanske man kan skaffa nya Star Wars spelet till dator. Glömmer bort att spela spel som inte är i Steam.

Main [ Ryzen 3900X, X570 Elite, 32GB 3200MHz CL16, GTX 1080 TI FE, Lian Li O11 Dynamic, Kraken X62, ~4.25 TB SSD ]

Unraid Server [ Ryzen 1700X, AX370-Gaming K7, 16GB ECC, FD Define R6, ~40 TB HDD + 250 GB NVME cache ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av Nima2001:

Löjligt med ubisoft att man fortfarande måste ha deras mjukvara installerad om man startar via steam.
Hoppas EA spelen kan köras direkt från steam..

Anser det samma. Har förståelse för om man fortfarande behöver ett Uplay-konto, men att man skippar mjukvaran.

Hoppas på samma lösning för Origin.

Ens signatur blir aldrig riktigt bra hur man än gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Hade hellre sett dem på Epic faktiskt. Vet att många inte håller med.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2002

Om det fortfarande kräver origin är det ganska meningslöst. Ser hellre att de flyttar sina spel till Epic Games Store.

Ryzen R5 3600 * Patriot Viper 16GB 3400MHz CL16 * MSI B450M Mortar * Gigabyte Aorus GTX 1080Ti * Samsung 970 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 500GB * Fractal Design Meshify C Mini * Corsair RM750x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ghost Town
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av mill:

Hade hellre sett dem på Epic faktiskt. Vet att många inte håller med.

Skrivet av veckans:

Om det fortfarande kräver origin är det ganska meningslöst. Ser hellre att de flyttar sina spel till Epic Games Store.

Köper dem hellre på battle.net eller Uplay om jag ska välja mellan dessa 3.. Sen visst jag köpte metro men på rea annars så använder jag aldrig Epic Launcher
Men det är inget fel på epics launcher i sig , är väl mer att jag tycker det räcker med launchers och önskar snart att Streaming tar över och dödar PCn helt xD

Corsair 800D | MB: Asus Saberthooth X58 | CPU: Intel Core i7 920| Kylare:FractalDesign CelsiusS36| RAM:Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz | GPU: Asus Strix GTX 1080Ti | PSU:Tagan BZ 800W| TGB: Logitech G11 | Mus: Logitech MX518 | Ljud: Razer thresher 7.1/Logitech z906 | Logitech G27 | MacBook Pro 13 Mid 2012

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Hoppas verkligen vi inom snar framtid har möjlighet att köpa vilket spel vi vill på en och samma plattform (Inte nödvändigtvis Steam)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Dec 2012

Underbart, vill gärna ha alla spel på en plats och inte utspridda över hela världen runt typ. Jag gillar hur Ubisoft gjort tycker fler ska ta efter Ubisoft de är så mycket enklare.

AMD Ryzen 5 1600X | GTX 1070 | https://valid.x86.fr/xilw5b | Noctua NH-D15 | EVGA Supernova G2 750w | Fractal R5.
AMD FX-8350 | GTX 960 2 GB | https://valid.x86.fr/7d3ggp | Noctua NH-D9L | Corsair CX Series Modular 500w | Fractal Focus G.
HTPC | https://valid.x86.fr/3hut8h |
Laptop | https://valid.x86.fr/8a7rqq |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2009

Om EA börjar sälja på Steam igen är ju det positivt, men jag köper ändå inget av dem om man måste ha ett Origin-konto och starta spelet via deras klient. Har varken glömt bort eller förlåtit dem för när de (bland annat) rafsade igenom allt på folks hårddiskar och rapporterade hem om det. Rena spyware-fasonerna var det.

Har samma inställning till Ubi för övrigt. Varit ganska många av deras spel jag varit rätt så intresserad av (HoMM 6, med mera), men om man måste ha Uplay installerat struntar jag i det. Finns så mycket annat bra att spela ändå, så...

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014

Märkligt hur folk föredrar Epic Launchern över Steam. Steams app är MYCKET mer anpassningsbar än Epic Launchern. Epic använder sig av extremt fula taktiker gällande deras Epic exklusivitet m.m för att locka developers och tbh, lura dem i längden. Epic Launchern saknar ju basala funktioner som att begränsa nedladdningshastighet m.m, tycker det är rakt av skamligt och visar bara på att Epic fick hybris efter Fortnites succé.

Vill inte minnas särskilt mycket fulspel från Steam om jag ska vara ärlig. Är öppet för detta. Konkurrens må vara viktigt, men det ska ske pga överlägsen kvalité och inte genom fulspel som Epic ägnar sig åt. Steam är fortfarande den bästa appen för spelhantering och det finns nog fog för att kalla det en objektiv sanning också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

ja behövs uplay utöver steam är det inte alls intressant...

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Nov 2007

Kommer högst troligen handla om en uplay liknande lösning, tweeten ser ut att visa hur EA pekar om exekveringen av att starta ett steam spel till att starta ett origins spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

Kul, men vad spelar det för roll. Steam är inte bättre än någon annan skräp-launcher. Vill vara helt utan dem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Spelar inte EA spel så är inte drabbad

Acer Predator Helios 300

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2010

Steam är en överskattad launcher

Lian Li PC-o11 Dynamic | Asus Strix Z390-F | Asus ROG Strix 2080 Ti OC | Intel i9 9900k | Corsair V RGB Pro 3200 MHz CL16 | Asus Ryujin 360 AIO

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av Ryssfemma:

Steam är en överskattad launcher

Mycket möjligt, men fortfarande irriterande att behöva ha 10 olika launchers till 10 olika spel typ.. Precis som streamingtjänster, vill ha allt samlat på en tjänst, inte behöva ha typ 15 olika för att komma åt allt jag vill ha.

Dator 1: | i9 9900k | MSI GTX 1080 Gaming X | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 16 GB | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av xcluzive:

Mycket möjligt, men fortfarande irriterande att behöva ha 10 olika launchers till 10 olika spel typ.. Precis som streamingtjänster, vill ha allt samlat på en tjänst, inte behöva ha typ 15 olika för att komma åt allt jag vill ha.

Gällande samlat på en tjänst, Gog Galaxy 2.0, men det kräver fortfarande resp launcher den kopplar bara ihop dom olika kontona så att man kan starta allt via gog